Met VPM kan je inderdaad perfekt de voorraad volgen, OP VOORWAARDE dat je slechts werkt met één enkele account voor éénzelfde item.
VPM werkt immers niet gecombineerd over verschillende accounts, en zal dan ook enkel rekening houden met bewegingen binnen één enkele account.
Het beste werk je trouwens met VPM gecombineerd met turbolister: na syncronisatie van TL krijg je een veel duidelijker beeld van wat op het ogenblik in aanbieding is + wat je automatisch hebt gepland om in aanbieding te komen, doordat je heel makkelijk zelf kan wijzigen welke kolommen je op dit ogenblik in TL wil zien, en vooral welke NIET.
De twee voornaamste voordelen van VMP zijn volgens mij:
1) het feit dat je ook de veilingen kan automatiseren : je kan een onverkocht item zonder nieuwe tussenkomst laten herbeginnen, naar keuze als veiling of als nu kopenobject, en dat op een op voorhand bepaald uur indien gewenst.
2) als je van een object meerdere objecten in je winkel hebt staan in de nu kopenvorm en je zet er ééntje in veiling, vermindert het aantal nu kopenobjecten ook met één, zodat je niet het risico loopt om objecten aan te bieden die je niet meer hebt.
De zuivere voorraadfunctie van VMP gebruik ik echter NIET: ik heb immers 18 accounts gespreid over 6 ebaysites, met landelijk telkens een winkel voor één van de accounts.
Omdat VPM niet accountoverschrijdend werkt combineer ik VPM met TL en een EXTERN voorraadbeheerprogramma.
In dit voorraadprogramma komen al mijn items, op dit ogenblik zowat 5000 verschillende, en werk ik met inventarissen op 19 verkoopplaatsen: elk van mijn 18 accounts is een verkoopplaats, en als 19e verkoopplaats is er 'niet op ebay'.
Op deze laatste verkoopplaats komt dus alles wat ik nog niet op ebay heb staan + alles wat ik aanbied op andere verkoopsites.
Nadeel van dit systeem : telkens wanneer ik iets verkoop op ebay moet ik ook in mijn extern stocksysteem de verkoop manueel uitboeken.
Ik heb al heel de wereld en alle fora van buitenlandse ebaysites afgeschuimd om ook dit te kunnen automatiseren, maar tot op heden niet gevonden.
Feit is dat, na het immense werk dat ik heb gehad om alles in te voeren, mijn stockopvolging + plaatsen van veilingen en dergelijke nu een taakje betekent van een half uurtje per dag (maken van aanbiedingen voor nieuwe produkten natuurlijk niet inbegrepen), terwijl ik ervoor minstens 4 uur per dag bezig was met aanbiedingen plaatsen en dubbele gebruiken te vermijden.
Ook het bestellen bij leveranciers was vroeger een hel, terwijl ik nu met een druk op de knop mijn aanwezige voorraad krijg, evanals mijn verkochte en onverkochte aantallen van elk item, gezamenlijk voor alle accounts of individueel per account.