annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

controle milieutaks op batterijen

Even melden dat de Administratie der Douane en Accijnzen bezig zijn met een ver doorgedreven controle op ontduiking van milieutaks op batterijen.


 


Die bedraagt 0,50 eur per "in het verbruik gebrachte" batterij.


 


Bij effectieve en moedwillige ontduiking wordt de boete TIEN x het ontdoken recht, dus 5 eur per batterij !


 


Die milieutaks wordt vervangen door een recyclagebijdrage van 12,39 cent per batterij indien je aangesloten bent bij de recyclageorganisatie BEBAT ( de boxen aan supermarkten e.d. om je oude batterijen in te gooien zijn van deze organisatie ) :  jaarbijdrage = 60 eur + btw.


 


Dit kan NIET met terugwerkende kracht.


 


De inning gebeurt bij de eerste verkoper op Belgisch grondgebied, dus de fabrikant of importateur.


 


Ik kreeg van de Douane een aangetekende brief met vermelding van mijn buitenlandse leveranciers ( met naam en adres ! ) van apparaten die batterijen bevatten, met verzoek te bewijzen dat de milieutaks of vervangende recyclagebijdrage werd voldaan.


 


Zij kunnen tot 10 jaar teruggaan.


 


Iedereen die dus al was het maar een pillampke met batterijen koopt in bv Nederland en hier voortverkoopt weze gewaarschuwd !


 


Het spijtige is dat de douane zich blijkbaar baseert op de intracommunautaire btw-listings die ze doorkrijgen van andere EG-landen, zodat enkel mensen met btw-nummer nog maar eens mogen opdraaien voor controles, boetes enz., en de zwartwerkers - die natuurlijk niet op deze listings vermeld staan, vermits ze aankopen als particulier - voor de zoveelste keer de dans ontspringen.


 


Zuiver ter aanvulling :  er veranderen enkele werkwijzen vanaf 1 jan 2013 omdat de federale milieutaks is verdwenen om te worden vervangen door ééntje van het Vlaams Gewest.


 


Mocht iemand meer info willen, vraag dan gerust...




Bericht 1 van 8
laatste antwoord
7 ANTWOORDEN 7

controle milieutaks op batterijen

ppfff... je ziet dat de staat geld nodig heeft...de hetze op de kleine zelfstandige is groot... in onze buurt hebben al 25 winkels en zelfstandigen de laatste maand de boeken neergelegd... ook een kleine 65 mensen de straat op.

Bericht 2 van 8
laatste antwoord

controle milieutaks op batterijen

Nog iets, in iedere computer, laptop, GSM, enz... zit een batterij, dus moet hier Bebat recht op betaald worden?

Bericht 3 van 8
laatste antwoord

controle milieutaks op batterijen


Nog iets, in iedere computer, laptop, GSM, enz... zit een batterij, dus moet hier Bebat recht op betaald worden?



 


Ja, als jij de importateur van die batterij bent, of ze nu los wordt geimporteerd of in een toestel !




Bericht 4 van 8
laatste antwoord

controle milieutaks op batterijen

ik zie hier een aantal particulieren die importeren zonder Bebat te betalen... merci meneerke staat, de kleine zelfstandige zal wel betalen, de grote bijverdiener loopt weg met de centen.

Bericht 5 van 8
laatste antwoord

controle milieutaks op batterijen

ha ha ha ha moeder de staat op zijn best, bij mijn werk zijn 41man ontslagen omdat zij zullen brengen met bus 41 polen om goedkoper te kunen werken en bebat komt met zulke ..ha ha ha ha ...sorry mensen ik kan deze niet laten,is te veel voor mij...mvg:^O:^O:^O

Bericht 6 van 8
laatste antwoord

controle milieutaks op batterijen

Even melden dat ik uiteindelijk afrekening heb gekregen van de douane.

 

Ik dien dus 0.50 eur te betalen per geleverde batterij gedurende de laatste TIEN jaar, ipv 0,124 eur als ik zou aangesloten geweest zijn bij Bebat.

 

Gelukkig is de boete verminderd tot 10% van de "ontdoken" rechten omdat ik volledig meewerkte en blijkbaar ter goeder trouw was: alle batterijen waren aangekocht binnen de EG en ik meende ten onrechte dat aparte accijnsbetaling enkel voor batterijen geimporteerd van buiten de EG gold.

 




Bericht 7 van 8
laatste antwoord

controle milieutaks op batterijen

Nog vergeten te zeggen :

 

ik heb NOOIT batterijen apart gekocht of verkocht :  het ging steeds om batterijen die in apparaten zaten bij levering :  zakweegschaaltjes, rekenmachines, uurwerken en dat soort items.




Bericht 8 van 8
laatste antwoord