annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

eBay eist onterecht €510,00 van me

Goede morgen

Ik heb een discussie met ebay en zou graag weten waar ik sta dus hierbij doe ik even mijn verhaal. Ik heb al veel blogs doorgelezen en zie mensen die dezelfde hebben gehad met eBay...

8 December verkoop ik schoenen op ebay voor een totaalbedrag van €510,00 ikzelf ben een particuliere verkoper met 197 positieve feedback, de koper heeft er 2.

Dit ter zeiden, in mijn advertentie staat duidelijk vermeld dat het object alleen verzekerd is met een track & trace code & andere verzendmethoden berekend zouden moeten worden met de koper.

Dit wilt dus zeggen dat het object verzekerd is tot een bepaald bedrag wat de formule van de track en trace code inhoudt. Dagen hoor ik niets van de koper tot op circa 28 december. Hij zegt dat hij het object nog altijd niet ontvangen heeft en vraagt of dit normaal is.

Ik bel meteen naar de verzenddienst bPost en vraag om een uitleg, zij helpen me en doen er alles aan zodat ik een klacht kan indienen en het onderzoek van start kan gaan want volgens de track en trace had het pakket het internationale sorteercentrum verlaten.

Dit laat ik meteen aan de koper weten en ik vraag ook direct aan eBay wat te doen, de koper is blij dat er een onderzoek komt en eBay zegt dat ik me geen zorgen hoef te maken door de huidige Covid situatie kan het gebeuren dat leveringen tot 2 of langer weken langer duren.

14 Januari opent de koper een geschil op eBay wegens een niet ontvangen object en vraagt om een volledige terugbetaling. Ik had al laten weten dat deze koper akkoord was gegaan met mijn verkoopsvoorwaarden toen die op ‘kopen’ had gedrukt en daardoor instemde met ‘insured with track and trace’. Bpost had me ook laten weten dat ze een onderzoek met ELTA (Griekse postdienst) hebben lopen en er tegen 18 januari een verklaring moest zijn.

Nu kiest ebay enkele uren (2-3) nadat het geschil geopend werd de kant van de koper en betaald hem volledig terug. Dit terwijl in hun eigen regels staat dat een onderzoek 3 dagen duurt. Ze hebben mij om geen enkel bewijs of uitleg gevraagd en toch betalen ze deze persoon volledig terug en debiteren ze mijn paypal rekening voor 510€. Terwijl in mijn voorwaarden duidelijk staat dat het alleen verzekerd is met de track en trace formule dus niet volledig maar gedeeltelijk.

Ebay hamert erop om duidelijke verkoopsvoorwaarden te hanteren en aan te bieden aan je kopers, dit doe je dan en achteraf houdt ebay zich zelf niet aan diezelfde voorwaarden?

Ik bel de klantendienst van ebay en 2 verschillende personen zeggen dat dit niet mag, wat ebay net deed is tegen hun eigen regels. Dit zeggen hun eigen medewerkers aan de telefoon. Maar via berichten via het platform zelf kunnen ze zo goed als nergens op antwoorden, dan zeggen ze dat ik geen bewijs kon voorleggen en het met de koper moet oplossen, hoe kan ik bewijs voorleggen als ze me de tijd er niet voor geven/meteen in voordeel van de koper beslissen en me NIET EENS BEWIJS HEBBEN GEVRAAGD? En ze €510,00 van me willen, omdat ze zelf de beslissing hebben genomen om de persoon terug te betalen alvorens de verklaring van bPost en in mijn voorwaarden wat anders staat.

Nu vraag ik me af :

Mag ebay mij verplichten om deze €510,00 aan hen te betalen terwijl ze zelf de beslissing hebben genomen om deze persoon terug te betalen, terwijl er in mijn verkoopsvoorwaarden iets anders stond en het onderzoek van bpost nog lopende is. Terwijl hun eigen medewerkers tegenstrijdige informatie geven? Straks blijkt uit het onderzoek dat er een storing was bij de track & trace en heeft deze persoon de schoenen al + een terugbetaling van ebay. Ze betalen zelf iemand terug maar krediteren het bedrag aan de verkoper.

Wat ik nog zie gebeuren is dat ik problemen krijg met Paypal & eBay omdat paypal een dochteronderneming is van eBay en zo extra druk zouden willen zetten: eBay ben ik zogenaamd 510€ verschuldigd en mijn Paypal rekening staat nu 510€ in het rood. Niet echt handig.

Is deze verkoop wel legaal? In hun eigen regels staat er geschreven :

“Bieden op een object of het aankopen wanneer men niet voldoet aan de voorwaarden van de verkoper die vermeld staan in de objectaanbieding, of bieden of kopen met de bedoeling een aanbieding te verstoren. Dit soort overtreding is bekend als ongewenst kopen."

“Ons beleid is vaak gebaseerd op de wetgeving van een land, hoewel het in sommige gevallen ook gebaseerd kan zijn op de inbreng van onze leden”

“Met voorwaarden kun je de wettelijke rechten en verplichtingen aanpassen aan je eigen wensen.”

De koper vraagt een volledige terug betaling terwijl in mijn voorwaarden duidelijk stond dat het alleen met een track en trace code verzekerd was. Hij wilt zich dus niet aan mijn voorwaarden houden dus dit is “ongewenst kopen”, wat niet mag volgens de regels van ebay.

Ikzelf ben niet van plan om dit bedrag aan eBay te betalen, moesten ze afkomen met een incassobureau of deurwaarder sta ik volgens mij recht in mijn schoenen. Zij kiezen er zelf voor om geen extra informatie aan mij te vragen, zij kiezen er zelf voor om iemand terug te betalen terwijl een onderzoek lopende is en zij kiezen er zelf voor om mijn verkoopsvoorwaarden niet na te leven. Zij kiezen ervoor om hun eigen regels niet na te leven.

Heeft een particuliere verkoper überhaupt dezelfde verplichtingen als een professionele? Volgens eBay ben ik dus in fout terwijl dat alles behalve logisch is, maar hoe zit het in de realiteit?
Bericht 1 van 7
laatste antwoord
6 ANTWOORDEN 6

eBay eist onterecht €510,00 van me

Edit :

De klant heeft gisteren het pakket ter waarde van 510€ ontvangen. Wilt het terugsturen terwijl ik geen returns accepteer. Begint meer en meer op oplichting te lijken.

Alsnog sta ik hierdoor 510€ in het rood op Paypal
Bericht 2 van 7
laatste antwoord

eBay eist onterecht €510,00 van me

"EBAY" eist geen 510 euro, wel de "KOPER". Die heeft gewoon zijn aankoopsom teruggekregen via Paypal. M.a.w. hij heeft nu gratis zijn/uw object. Dus laat het hem terugsturen! Dan heb je tenminste je verkocht object terug en kan je het opnieuw verkopen. Anders sta je nergens en ben je bestolen door paypal.

Bericht 3 van 7
laatste antwoord

eBay eist onterecht €510,00 van me

Je bent je geld op dit moment al kwijt (koper heeft én zijn geld terug én zijn aankoop ontvangen -> gratis dus) Bijgevolg hoeft je niet te vrezen dat ze gaan "afkomen met een incassobureau of deurwaarder" ...

Bericht 4 van 7
laatste antwoord

eBay eist onterecht €510,00 van me

Koper reageert niet meer, dus zoals je zegt deze heeft nu gratis het object en zijn 510€ terug.

Nu staat mijn Paypal account -506€ doordat ebay zelf ervoor koos om de koper te vergoeden. 3 dagen na deze vergoeding ontving hij het object, terwijl ik hen vroeg om het onderzoek van bpost af te wachten. Echt lachwekkend dit!
Bericht 5 van 7
laatste antwoord

eBay eist onterecht €510,00 van me

Dat ze zelfs deze koper binnen de 3 uur vergoeden na opening van het geschil zonder mij om bewijs/ een uitleg te vragen.

En als ik nu contact op neem zeggen ze dat ik het met de koper moet oplossen, die natuurlijk niets meer van zich zal laten horen nu die het object twv 510€ en zijn geld terug heeft.

Wat een amateuristische boel, nog nooit meegemaakt in de 15 jaar dat ik eBay gebruik. Hun verantwoordelijkheden afschuiven op de nek van de verkoper die machteloos staat
Bericht 6 van 7
laatste antwoord

eBay eist onterecht €510,00 van me

Je kan altijd nog bezwaar maken en Paypal lost het meestal wel op.
Dan heb je ook nog de mogelijkheid, om de koper aan te geven bij Ebay, als: Koper heeft onterecht een betaling terug ontvangen.
Dan begint heel het spel weer opnieuw.
Je moet trouwens nooit iets verzenden met Bpost naar het buitenland, maar via Nederland, Post.nl.
Bpost verzekering is 0 euro uiteindelijk en ze zijn 2x zo duur.
Bericht 7 van 7
laatste antwoord