annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

wat zouden jullie doen?

Ik heb in juli een paar items verkocht via ebay. De koper kwam ze afhalen en zag nog andere items die hij wou. Hij heeft die gereserveerd en zou ze half oktober komen ophalen. Hij heeft 50 euro voorschot gegeven (de totale prijs was 675 euro). Ondertussen zijn we november en ik heb hem dus zondag een mailtje gestuurd om te vragen of hij al een datum op het oog had om te komen afhalen. Hij laat niks meer weten.

Zouden jullie het proberen verder te verkopen aan anderen?

En wat met het voorschot? Het is wel zo dat ik andere kopers heb laten weten dat het niet meer te koop was, dus had ik het kunnen verkopen als ik het niet voor hem had opzij gehouden.
Bericht 1 van 6
laatste antwoord
5 ANTWOORDEN 5

wat zouden jullie doen?

Ik zou nog een keer proberen die koper te contacteren, per mail, en eventueel per telefoon als je het nummer kan vinden.
Deze week hebben veel mensen vakantie, dus ik zou minstens tot volgende maandag wachten, als er dan nog geen reactie is, dan zou ik de spullen opnieuw te koop zetten.
Als je later nog een bericht krijgt van die koper, dan zeg je dat de reservatie liep tot half oktober en geef je het voorschot terug.

m.

m.
Bericht 2 van 6
laatste antwoord

wat zouden jullie doen?

Ik heb even nagevraagd en wettelijk is de verkoper niet verplicht om een voorschot terug te betalen. Ik ben de slechtste niet, ik zou het voorschot terug betalen, maar enkel wanneer het item verkocht is. als hij me laat weten het item niet meer te willen dan houd ik het voorschot bij. Pas wanneer ik het verder kan verkopen aan dezelfde prijs krijgt hij zijn voorschot terug.

Waarom?

wel, ik had een tweede persoon die ook 675 euro wou betalen. Deze persoon heb ik moeten melden dat het item niet meer te koop was. Die heeft ondertussen het item ergens anders gekocht. Als ik nu een lager bod krijg, is het niet echt mijn schuld dat ik minder dan 675 euro er aan overhoud, of wel? Stel dat ik geen andere koper vind, dan ben ik wel even mooi 675 euro kwijt, dan vindt ik dat die 50 euro als schadeloosstelling mag gelden.

Ben ik te streng, of vinden jullie dit schappelijk?
Bericht 3 van 6
laatste antwoord

wat zouden jullie doen?

Ik kan je volledig volgen disney.
Trouwens, wat is de bedoeling van een voorschot? toch een vorm van zekerheid (niet altijd dus blijkbaar)dat de koper het item ook neemt, als de koper van de afspraak afziet is deze het voorschot terecht kwijt.
Als je iedereen die een voorschot betaald en dan van de koop afziet zijn voorschot gaat teruggeven, tja, dan heeft het geen zin om een voorschot te vragen he.

Photobucket

Photobucket

Bericht 4 van 6
laatste antwoord

wat zouden jullie doen?

Een dikke halve maand speling ondertussen lijkt mij trouwens ook al meer dan voldoende.

Photobucket

Photobucket

Bericht 5 van 6
laatste antwoord

wat zouden jullie doen?

De prijs die je nu krijgt doet niet ter zake !

Wacht inderdaad tot begin volgende week zoals mikmak zegt, maar beschouw dan het voorschot als verworven voor de moeite !

Komt je klant achteraf toch nog zagen, dan kan je hem desnoods aanbieden het voorschot toe te rekenen op andere artikels in je assortiment.

Zo deed ik het vroeger in mijn winkels. Een voorschot werd NOOIT teruggegeven, tenzij het was gegeven voor een artikel dat ikzelf nog moest bestellen en dat achteraf niet meer verkrijgbaar bleek binnen de met de klant overeengekomen termijn.

Bericht 6 van 6
laatste antwoord