annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Ik (wou) wil iets kopen uit Amerika

123kyanni
Community-lid

Hallo beste Ebay Collegas;



ik was van plan om iets in Amerika te kopen via een erkende handelaar die op ebay zit.


maar intussen is het object verlopen... jammer dus.



maar ik kan het wel nog kopen bij een andere handelaar;


maar met wat twijfels,want ik lees opeens (in oudere forums) dat je na het verzenden opeens nog eens een extra factuur in de bus krijgt van de Post ofzo voor Invoerrechten enz...



klopt dit? en zo ja,hoeveel bedraagt dat dan? (waarde van object + Verzending= € 43,00)



Alvast bedankt!

-- Bewerkt door 123kyanni om 8 Sep 2011 11:39 CEST
Bericht 1 van 10
laatste antwoord
9 ANTWOORDEN 9

Ik (wou) wil iets kopen uit Amerika

Ja, je kan invoerrechten moeten betalen als je iets buiten de EU zone koopt. Binnen de EU zone is er vrij verkeer van personen en goederen.


 


Geef ons eens een beetje meer uitleg als je meer info wil: 


* Over wat voor soort item gaat het ? Sommige dingen mag je niet invoeren, en kunnen vernietigd worden bij douane.
* Hoeveel USD kost het item ?
* Welke verzenddienst is er aangeboden (USPS Priority, USPS First Class, etc.) ? En hoeveel kost deze verzendingsdienst ?

Bericht 2 van 10
laatste antwoord

Ik (wou) wil iets kopen uit Amerika

123kyanni
Community-lid

hallo,


bedankt dat je me helpen en informeren;



het item is een PLAYMOBIL SCHOOLBUS 5940


het kost $ 19,99 (+ $ 37,00 verzending)


en de verzenddienst is USPS Priority mail international



alvast bedankt!

Bericht 3 van 10
laatste antwoord

Ik (wou) wil iets kopen uit Amerika

Okay, dat lijkt prima. Geen invoerproblemen hier


 


Normaal is ga je geen enkele invoertaks betalen bij deze transactie.


 


USPS priority shipping zorgt voor een tracking nr. - moest er iets mis lopen met je pakje dan kan je kijken waar het zich bevindt.

Bericht 4 van 10
laatste antwoord

Ik (wou) wil iets kopen uit Amerika

mac_duke
Community-lid

Ik vind die invoer taks en verwerkingskosten dikke zever. als je naar de VS op reis gaat met 2 of 3  koffers die voor een groot deel leeg zijn en ze daar in de VS volsteekt met kleding, boeken etc moet je ook geen invoertaks & andere BS betalen.


Bericht 5 van 10
laatste antwoord

Ik (wou) wil iets kopen uit Amerika

Ben je dan niet beter dat je toch op zoek gaat naar dit artikel ergens in Europa?


Heb er eentje gevonden in Nederland voor 34,95 euro + verzendkosten.


Geen risico's op invoertaksen...




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 6 van 10
laatste antwoord

Ik (wou) wil iets kopen uit Amerika


Okay, dat lijkt prima. Geen invoerproblemen hier


Sorry, dat is een vergissing.


Normaal gezien moeten ALLE pakjes met goederen worden bekeken, en worden er btw en/of invoerrechten aangerekend.


Sommige zendingen glippen inderdaad door de mazen van het net omdat ze foutief als gewone postzending werden aanzien.


Indien dergelijke zending onderstaande grenzen overschrijdt dan moet je eigenlijk spontaan zelf bij de douane de goederen laten "inklaren", maar wie doet zoiets...


Mocht je echter dergelijke 'zwarte' zending braafjes in je boekhouding steken, dan zit er bij een volgende controle een vlieg aan de lamp !


Indien de douanewaarde "verwaarloosbaar" is dan kunnen er vrijstellingen zijn.


De douanewaarde is de waarde van de goederen INCLUSIEF verzendings- en verpakkingskosten.


Meestal is dat de gefactureerde prijs + kosten, maar kan hoger liggen wanneer de douane vermoedt dat er is gefoefeld (wat een ebayer natuurlijk nooit zal doen).


Niet-commerciële zendingen zijn vrijgesteld tot 45 eur ( twee hoofdvoorwaarden : het gaat om een zending tussen twee particulieren EN er is geen betaling gebeurd).


Drank, parfums e.d. zijn nooit vrijgesteld.


Commerciële zendingen:


vrijstelling van btw mits douanewaarde max 22 eur


vrijstelling van invoerrechten mits douanewaarde max 150 eur.


De inklaringsdienst van de koeriersdienst oordeelt of deze grenzen worden bereikt.


Dat kan soms ZONDER het pakje te openen, meestal omdat de waarde buiten op het pakket staat (of iemand geen zin heeft om te werken ...).


Wordt één van de grenzen bereikt dan worden btw en/of invoerrechten uitgerekend, en wordt door de inklaringsdienst in uw plaats aangifte gedaan bij de douane.


Dat doen ze niet gratis, dus moet je buiten de btw en/of invoerrechten nog kosten betalen.


Worden de grenzen NIET bereikt, dan is er geen aangifte, maar worden toch kosten aangerekend om de zaak te "behandelen".


Dat is logisch - geen enkel bedrijf werkt gratis, maar soms weinig commerciëel, vooral omdat de klant geen keuze krijgt: betalen of geen pakje.


Bpost rekent hiervoor 10 eur, andere koerierdiensten niets tot zowat 40 eur.


Wanneer je lang genoeg zaagt zien trouwens sommige diensten af van de aanrekening.


Dat is NIET omdat ze zouden betrapt zijn op een onwettige handeling, maar een zuiver commerciële beslissing ( "dat is nu al de tiende keer dat die zagevent belt ..." ).




Bericht 7 van 10
laatste antwoord

Ik (wou) wil iets kopen uit Amerika


 


Hmm, dit is eigenlijk een verhaal in 3 delen:


 


Deel 1: de offic. regels


Deel 2: de praktische aanpak van de douane 2008-2011


Deel 3: de praktische aanpaak van de douane momtl


 


Deel 1: de offic. regels.


Deze zijn o.m. terug te vinden op het witte papier dat onder een plastiek w opgekleefd bij internationale pakjes waar een douane toeslag moet op betaald worden. Ik heb de achterkant van dit borderel ingescand (zie hierboven).


 


Dit correspondeert grotendeels met wat supergiftman eerder al uittypte.


 


Deel 2: de praktische aanpak van de douane 2008-2011


Let op dat in het borderel hierboven niet duidelijk gecommuniceerd w wat "globale waarde" dan wel mag inhouden (item kost  vs  item + verzendkost). Er w enkel naar andere documenten verwezen, maar de definite zit er niet rechtstreeks in.


 


Dit is niet enkel onduidelijk voor de klanten, maar ook voor de douane ambtenaren. Tot voor kort was hun praktische werkwijze: als het pakje ("commercial goods" => altijd als je iets koopt op Ebay) 22 euro of minder waard was als item waarde - gedeclareerd op de green form-, kreeg je het zo, zonder extra kosten.


Deze werkwijze was ook als dusdanig gekend bij alle gerelateerde verzenddiensten (bpost hoofdkantoor & FedEx). Ik heb naar beide service providers gebeld, en telkens hetzelfde antwoord gekregen.


Ik heb in die jaren vele items buiten de EU gekocht (niet enkel op Ebay), en die werkwijze klopte keer op keer.


 


Maar ! Vreemd genoeg heeft Supergiftman eigenlijk gelijk: zijn theoretische uitleg is voor zover ik het me juist herinner de correcte, maar het is niet de praktische werkwijze die werd gevolgd door de ambtenaren.


 


Deel 3: de praktische aanpaak van de douane momtl


Tja, ongeveer rond de periode van de vragensteller is de aanpak gewijzigd. Zover ik weet niet de theoretische wetgeving, maar wel de praktische aanpak van de douane. Het lijkt alsof ze voor pakjes nu wél de item waarde + verzendwaarde optellen om de totale waarde te bepalen.


 


Dit is hoogst verwarrend, want pakjes die vroeger zonder 10 euro toekwamen, hebben nu plots wel een toeslag. 


 


Helaas communiceert de douane zijn gewijzigde standpunt niet duidelijk naar de inwoners. Het resultaat is dat ik er een aantal keren een onprettige verrassing aan over gehouden heb.


 


Als gevolg heb ik dan maar zelf voor info naar de douane gebeld, met nogal beperkt succes: er neemt niet altijd iemand op en de info is ook niet exact duidelijk. Ik heb ook iemand aan de lijn gehad die blijkbaar niet op de hoogte was van wat op de witte borderel stond - nochthans een officiele communicatie naar de burger toe. (Komt toch een beetje raar over, aangezien het voor veel "klanten" de énige bron van informatie is.) Bovendien zijn ze ook niet exact vriendelijk.


 


Als neveneffect: Brievenpost daarentegen, w nu minder streng gecontroleerd dan vroeger - zoals Super ook al aangaf. Pakjes zelf w strenger gecheked.


 


Maw, momenteel, in afwezigheid van éénduidige werkwijze van de douane : gokwerk om internationale pakjes te bestellen.


 


Ik heb eigenlijk altijd gehoopt dat de douane eens een overzichtelijke, makkelijk te consulteren webpage zou aanmaken met een calculator: zodat iedereen die iets wenste te bestellen in het buitenland onmidd zelf kon uitrekenen hoeveel extra aan toeslagen dit hem/ haar zou kosten.


 


..... er moet toch iemand zijn bij de douane die de invoerregeltjes kent & die een webpage wil programmeren ? Desnoods kunnen ze deze opdracht toch uitbesteden ?


 


Ik begrijp echt niet waarom deze info zo moeilijk te achterhalen is voor de doorsnee inwoner - die zich nochtans wel aan deze regels dient te houden. Bon, ik ga ophouden met deze lange post.


 


 


Oh, nog één ding: Mijn eerste antwoord was correct: het was de praktische werkwijze op het moment dat de koper het vroeg. Altijd opletten met antwoorden in fora die gedateerd (niet recent) zijn: douane invoerregels, Ebay regels, PayPal regels: ze durven wel eens te veranderen.


 

Bericht 8 van 10
laatste antwoord

Ik (wou) wil iets kopen uit Amerika

Hmm, bijlage is iets te veel gecomprimeerd om goed leesbaar te zijn. Enige tips om hem groter te zetten ?

Bericht 9 van 10
laatste antwoord

Ik (wou) wil iets kopen uit Amerika

http://fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/citizens/pakket.htm#c


 


Bij gebrek aan leesbaarheid van de borderel, dan maar de website

Bericht 10 van 10
laatste antwoord