annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

ik was zo naief om te denken dat een bindende verkoop echt 'bindend' is op eBay, ... niet dus!

asterduc
Community-lid

lange tijd had ik een zoekopdracht voor een bepaalde versterker, en dan plots wordt hij aangeboden.

De verkoper, een fransman, 11 feedback scores. Niet erg veel, maar wat kan er gebeuren, eBay kijkt toe en betaling is met paypal aankoopbescherming.

 

Ik win met het hoogste bod na een verdachte nulsnul die de prijs nog weet op te drijven. Maar goed, ik ben blij met de koop en betaal onmiddellijk het totaalbedrag van 1242 euro via PayPal.

De volgende dag krijg ik plots opnieuw een bericht dat eenzelfde object te koop staat, blijkt het 'mijn' versterker te zijn.

De verkoper laat me weten dat hij het bedrag te laag vond en hem terug te koop aanbiedt, maar ... ik mag hem nu ook gewoon kopen aan 1400 euro + 60 euro verzending.

Euh nee zeg ik, de koop en verkoop op eBay is bindend, ik heb ondertussen betaald en dus is het toestel nu van mij.

 

De verkoper poogt nog de koop te laten annuleren, maar ik stem daar niet in toe.

 

Procedure wordt opgestart via de eBay klantendienst en dat lijkt aanvankelijk ernstig maar heeft uiteindelijk imo weinig betekenis. Mooie verzachtende woorden, "we begrijpen dat je teleurgestled bent, wij gaan niet akkoord met de praktijken van de verkoper, dat kan echt niet, blablabla ... "

Okay, en welke actie gaan jullie nu uitvoeren? 

"Wij adviseren u om een geschil openen, daarmee kan u uw geld misschien terugkrijgen omdat u met PayPal heeft betaald."

Maar ik wil mijn toestel.

"Nee, als de verkoper die niet wil afgeven kunnen wij daar niets tegen doen".

Okay, dus die 'bindende verkoop' daar is dus niets van aan.

 

En de verkoper?

"die wordt geobserveerd".

Dus geen sanctie of verbod om nog verder te handelen op zijn frauduleuze manier! En hij mag het toestel dat ik gekocht en betaald heb gewoon terug te koop zetten? 

"ja".

 

Maar, ...

"wij adviseren u om de verkoper geen positieve feedback te geven!" (nee toch, je meent het!).

 

Zo, daar sta je dan met alle frustratie en onmacht, en 1242 euro op een vreemde rekening.

Ik had me de aanpak van eBay wel iets anders voorgesteld..

 

Ook PayPal kwam met een originele suggestie:

"u contacteert best de verkoper met de vraag om uw betaling terug te storten. Als dat niet lukt kunt u een geschil openen"

 

Ik heb graag op eBay gekocht / verkocht en was steeds van mening dat alles hier door het strenge oog van eBay correct verliep, maar deze negatieve ervaring geeft me nu toch een ander beeld.  Het gaat hier behoorlijk minder streng aan toe en dat 'bindende' ... niet dus!

Voor de niet geringe plaatsingskosten en verkoopscommissie mag er wel meer gezag zijn en zou ik verwachten dat eBay ondernemender is wanneer het fout gaat..

Bericht 1 van 3
laatste antwoord
2 ANTWOORDEN 2

ik was zo naief om te denken dat een bindende verkoop echt 'bindend' is op eBay, ... niet dus!

U hebt met paypal betaald, dus hebt u inderdaad aankoopbescherming. Als u via paypal een geschil opent dat u object niet ontvangen hebt, krijgt u zonder enig probleem uw geld terug. De verkoper moet immers kunnen aantonen dat hij object verzonden heeft, wat hier niet het geval is als ik het verhaal goed begrijp.

Wat verwacht u dat ebay zou moeten doen?? Ebay is slechts een 'platform' ! Het is de verkoper die iets zou moeten doen/niet doen, maar ebay is toch machteloos? Gezag?? Ondernemend?? Heb je suggesties of tips voor hen wat ze concreet zouden moeten ondernemen als een verkoper van slechte wil is? Ik alleszins niet.....

Dus maak u geen zorgen, dankzij uw betaling paypal kan u op beide oren slapen en komt alles uiteindelijk op zijn pootjes terecht. 

Bericht 2 van 3
laatste antwoord

ik was zo naief om te denken dat een bindende verkoop echt 'bindend' is op eBay, ... niet dus!

de verkoper had de dag na de veiling hetzelfde object opnieuw aangeboden op eBay.

Die veiling is nu afgelopen en zelfs voor een lagere prijs. Er is dus opnieuw een koper die in dezelfde ellendige situatie als ik terecht is gekomen.

Dit had eBay kunnen voorkomen door het object niet opnieuw te laten aanbieden.

Bericht 3 van 3
laatste antwoord