annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Problemen met Douane, schandalig

sabatino_1993
Community-lid

Pff, ik zie het niet meer goed zitten met de Belgische douane.Ik heb eind augustus iets van eBay besteld, en sinds midden september zit het vast bij de douane.Ze vermoeden namaak, dus gaan ze het pakketje niet vrijgeven totdat het bevestigd is dat het een origineel voorwerp is.Procedure hiervoor is 6 maanden minimum.
Als je even de tijd hebt, lees deze pagina eens door:


http://sabatino.be/Douane/
Iemand die mij advies kan geven?

Bericht 1 van 3
laatste antwoord
2 ANTWOORDEN 2

Problemen met Douane, schandalig

e-user2
Community-lid


Pff, ik zie het niet meer goed zitten met de Belgische douane.Ik heb eind augustus iets van eBay besteld, en sinds midden september zit het vast bij de douane.Ze vermoeden namaak, dus gaan ze het pakketje niet vrijgeven totdat het bevestigd is dat het een origineel voorwerp is.Procedure hiervoor is 6 maanden minimum.
Als je even de tijd hebt, lees deze pagina eens door:


http://sabatino.be/Douane/
Iemand die mij advies kan geven?




Je kan steeds een klacht doorgeven aan de bevoegde ombudsman:



http://www.ombudsman.be/diensten.aspx?ID=37



Wat je vermeldt is de 'normale' afhandeling van een item dat ze veronderstellen dat zou kunnen namaak zijn, maar hun 'normale' afhandeling zelf roept alleen maar vragen op.



Die 'tot 6 maanden' periode heeft te maken met het feit dat ze een serie gelijkaardige toestellen verzamelen en dan globaal alles tonen aan het Belgische vertegenwoordigerskantoor van de betrokken leverancier.



Of dit nu een rechtstreekse vertegenwoordiger is van de fabrikant of iemand van een externe invoerder in België van datzelfde  item is, dat maakt geen verschil uit.



Er wordt in beide gevallen gevraagd aan een externe (aan de douane) dienst die rechtstreeks financiëel belang heeft bij alle gelijkaardige toestellen DIE VIA HEN GELEVERD WORDEN (IN TEGENSTELLING TOT JOUW INVOER WAAR ZE IN FEITE FINANCIEEL AAN VERLIEZEN WANT ZE VERDIENEN AAN DIE GEIMPORTEERDE TOESTELLEN TOTAAL NIETS) .



De verdere afhandeling is dat de betrokken toestellen vernietigd worden als die vertegenwoordiger verklaard dat het namaaktoestellen zijn, jij hebt daar geen enkel verhaal meer noch het recht de toestellen geleverd te krijgen. Maw je hebt zelf geen enkele inspraak of controle aangaande het vaststellen of het namaak zou zijn.



Je mag dan ook verwachten dat het zowiezo 'namaak' zal verklaard worden (lees hoger = het financiëel eigenbelang).



Je zal wel nog een brief krijgen waarin de douane je meldt dat de toestellen namaak zijn en dienen vernietigd te worden, al of niet met een bijkomende vermelding als je zelf geen afstand doet van de toestellen dat ze alles zullen overmaken aan het Parket (invoer van namaak).



Bewijs van het vernietigen ervan dat zal je nooit gegeven worden zodat er daar zelfs fraude kan ontstaan, wat al te veel hier in België geschiedt en in veel gevallen juist door hen die de wettelijke taak hebben van dergelijke fraude tegen te gaan.



In feite heb je nog één mogelijkheid : stel je leverancier in kennis van al wat er gebeurt (het vermoeden van zijn levering van namaak door de lokale douanediensten). Vraag die leverancier van rechtstreeks klacht neer te leggen bij de betrokken douanedienst + gelijktijdig naar de ombudsman post toe. Je leverancier zal dit ook maar willen doen als het  wel degelijk geen namaak is.



Het is enkel met dergelijk klacht door de leverancier zelf dat dit misbruik (zoals hoger aangegeven) zou kunnen gestopt worden.

-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
Bericht 2 van 3
laatste antwoord

Problemen met Douane, schandalig

marquitoke
Community-lid

Hoi allemaal, ik zit met een gelijkaardig probleem....

Ik kocht begin februari '12 een uurwerk in de VS als cadeautje voor mijn vriendin. Waarde van ongeveer 120 euro.( en +-30 euro verzendingskosten ) 
De verkoper heeft me een tracking number gegeven en alles zodat ik het pakket kon volgen tot aan de douane in Belgie.
Vanaf daar begint mijn lijdensweg.....


Na contactname met de post meerdre malen was het pakket door de douane in behandeling daar ze "twijfels hadden over de waarde ". Na veel over en weer bellen  met post en douane moest ik een bewijs opsturen van de waarde van mijn artikel en de factuur van e bay. dit doe ik allemaal correct en nog dezelfde dag.
Na nog meer weken bel ik terug naar de douane die me zeggen dat mijn pakket herberekend is en ik moet bijbetalen .... iets van een 40 euro ongeveer. 
ik dus al bij al nog blij want ik wil op dit moment gewoon dat het pakket aankomt...( ondertussen heb ik de verjaardag van mijn vriendin waarvoor het cadeautje bedoeld was al gemist uiteraard )
NOG WEKEN later ( ondertussen is het 30 maart!!!) krijg ik te horen dat mijn pakket GECONFISKEERD is omdat ze vermoeden dat het namaak is ( omdat er maar een etiket met een waarde van 50 euro opplakte ), en dat er iemand moets langskomen die moest bevestigen of het wel degelijk echt is...
ik ben stilaan de hoop aan het opgeven , kan ik dit pakket nog verwachten of niet? iemand wat tips eventueel?

groetjes Marco


Bericht 3 van 3
laatste antwoord