annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Kosten huishouding

Mijn vraag zal hier niet bij iedereen in goede aarde vallen, privacy en al die andere bekrompen dingen weet je wel.. Toch wil ik het er wel op wagen niemand is trouwens verplicht een antwoord te geven. Degenen die zich wel willen blootgeven en hier een antwoord willen neerzetten zou ik wel vragen om eerlijk te antwoorden. Hier komt het : Wat geeft een gezin uit aan etenswaren elke maand ? Het betreft hier wel uitsluitend etenswaren en drinken. Elektriciteit, verwarming, kleding, verzekeringen enz... tellen hier niet mee......uitsluitend etenswaren en drinken zoals cola enz... Gelieve in het antwoord te vermelden met hoeveel personen je in het gezin bent. Als Vb heb ik hier een gezin(netje) van twee volwassen mensen die hun boodschappen grotendeels uit de goedkopere winkels zoals Aldi, Colruyt, C1000 enz halen. bovendien houden ze nauwgezet rekening met eventuele reclameaanbiedingen. Er worden gewone etenswaren aangekocht en ik moet wel zeggen dat het aan niks ontbreekt. Allerlei broodbeleg, droge worst,fruit zoals aardbeien, appels, peren, clementines, drinken zoals cola, limonade in allerlei soorten en witte wijn. Ook worden er wekelijks 16 pakjes sigaretten gekocht aan 4,9€ per pakje. Maandelijks geven die mensen 1000€ hieraan uit en meestal zitten ze op het einde van de vierde week zonder centen. Er word dus niks gespaard en alle maanden is het wachten op de storing van het nieuwe geld. Reden van mijn vraag is de volgende : Deze mensen zijn bij mij komen aankloppen voor hulp. Na het horen van hun verhaal kwam ik tot de conclusie dat volgens mij niet alle geld naar etenswaren kan gaan en dat probeer ik hen nu wijs te maken. Mijn vrouwtje geeft hen echter gelijk...het leven is duurder dan je denkt zegt zij. Via deze weg wil ik eens polsen onder jullie of ik dan zo mis ben. Dit om twee redenen, geeft mijn geliefde echtgenote dan ook zoveel uit? en om aan die mensen aan te tonen dat er toch ergens iets moet mis zijn (tenminste als ik via dit onderzoekje gelijk krijg in mijn opinie). Graag jullie opinie hierover, en wel over het bedrag en niet of het verstandig is die mensen al dan niet te willen helpen. Een paar voorbeelden van gemiddelde uitgaven in jullie gezin betreffende de etenswaren zouden zeer welkom zijn.
Bericht 1 van 12
laatste antwoord
11 ANTWOORDEN 11

Kosten huishouding

quasi9522
Community-lid
Je kan toch rekenen op 15€ per dag per volwassen persoon. Wanneer je taxprodukten erbij wil rekenen (alcohol & sigaretten) kan dit wel iets meer zijn ,wanneer je de hulplijn (goedkopere winkels/speciale aanbiedingen/lokale rechtsteekse produkten...) inroept kan dit iets minder zijn.
Bericht 2 van 12
laatste antwoord

Kosten huishouding

Deze zomer op vakantie gaven we met 4 personen 28O euro uit voor het eten, we kookten meestal zelf, we zijn wel 2 keer een pannenkoek gaan eten in een restaurant, ook regelmatig een ijsje enz. en een paar keer eten van bij een traiteur. Dus 7O euro pp per week, 10 euro per dag. Wel geen frisdrank gekocht, kraantjeswater en een paar flessen wijn.

m.


m.
Bericht 3 van 12
laatste antwoord

Kosten huishouding

Ook worden er wekelijks 16 pakjes sigaretten gekocht aan 4,9€ per pakje. Is 313,6 euro per maand (4 weken), een heel bedrag !!!

m.


m.
Bericht 4 van 12
laatste antwoord

Kosten huishouding

Als ik dus uitga van quasi zijn rekening en 15€ per dag neem per volwassen persoon bekom ik 30€ maal 30 dagen plus de berekende sigaretten van mikmak 313,6€ maakt dit samen 1213,6€ per maand van DERTIG dagen. Moet ik dan toch mijn mening herzien en is het leven werkelijk zo duur? Ikzelf doe allang de boodschappen niet altijd meer dus vandaar dat ik nu toch efkens schrik. Deze eerste reacties geven dan toch al iets meer dan ikzelf wist. bedankt voor degenen die hebben gereageerd en hopelijk komen er nog. Begin zo stilletjesaan te begrijpen hoe het komt dat vele mensen niet meer rondkomen. Als je deze kosten neemt plus dan nog huishuur, telefoon, elektriciteit en verwarming ben je al zeker één maandloon kwijt.
Bericht 5 van 12
laatste antwoord

Kosten huishouding

Bij mijn berekening van 10 euro per dag, kom je voor 2 personen aan 600 euro per maand. En dat was zonder zuinig te zijn, we hebben ons niks tekort gedaan, dus het moet mogelijk zijn nog iets goedkoper te leven door naar goedkope winkels te gaan en tamelijk sober te leven. Roken is een heel grote kost, dus best niet aan beginnen of proberen te ontwennnen.

m.


m.
Bericht 6 van 12
laatste antwoord

Kosten huishouding

speedsterboy1
Community-lid
Heb het eens nageteld op de pc-banking. We zijn met 6 personen, ikzelf, mijn vrouw, 2 dochters en de 2 vrienden van de dochters die hier zeer veel zijn. Vaste winkel hebben we niet, zowel Delhaize, Spar, Okay, af en toe Macro. We kopen geen rookgerei en matig alcohol. Op het gebied van eten en drank hebben we niets tekort. Voor de maand augustus kwam het op 1203 eur Voor de maand juli op 963 eur. Opgelet, zaken die moeilijk te controleren zijn niet meegeteld. De friet, chinees, kebab die je gaat halen, valt voor maar niet overdreven. Dit moet er dus nog bij.

Photobucket

Photobucket

Bericht 7 van 12
laatste antwoord

Kosten huishouding

speedsterboy1
Community-lid
@Ronny :Na het horen van hun verhaal kwam ik tot de conclusie dat volgens mij niet alle geld naar etenswaren kan gaan en dat probeer ik hen nu wijs te maken. Een conclusie waarvan je zelf al een voorbeeld geeft, sigaretten zijn tot nader order nog geen eten en daar gaat 313 eur de maand naartoe.

Photobucket

Photobucket

Bericht 8 van 12
laatste antwoord

Kosten huishouding

@ speedsterboy Met de sigaretten had ik wel al rekening gehouden en besefte ook dat dit een serieuze meerkost was. Kon er gewoon niet bij dat er voor twee personen nog zo eens een kleine 700€ werd gespendeerd aan zuiver etenswaren. Zoals hier al eerder vermeld zijn die sigaretten iets waar je best niet aan begint. Ook wij zijn hier bezig het roken af te bouwen, eigenlijk voor onze gezondheid en vooral de netheid van de woning. Als ik nu de rekensom maak van dat roken hier bij ons is er onmiddellijk een derde reden bijgekomen. Mss. eens een weddenschap aangaan met die mensen om niet meer te roken. Het is een win-win situatie, zij sparen meer dan 300€/maand en wij zo een 180€. Als ik speedsterboy zijn rekening bekijk dan hebben we op twee maand tijd een gemiddelde van 1083€. 2 dochters en hun vrienden dus ik mag toch wel zes volwassenen rekenen, dat zou dus gemiddeld 180,5€ per persoon/maand zijn. De vrienden zijn er niet altijd dus laat ons dit bedrag nu eens flink optrekken en 250€ per persoon/maand nemen. Voor twee volwassenen is dit dan 500€ per maand. Plus sigaretten (313€) is dit idd. bijna 1000€ per maand. Dit is dan ook ongeveer het resultaat die hier uit alle reacties kan berekend worden. Het leven is duur geworden als je het mij vraagt. Ga in de toekomst ook eens wat meer boodschappen doen samen met vrouwtje zodat ik een beetje terug "bij de tijd" ben. Wat betreft het helpen van die mensen heb ik beslist dat het geen zin heeft om hen telkens naar het einde van de maand geld voor te schieten daar dit immers juist maar een uitstel van excecutie is. Het is beter hen bij de staan in de aankopen zoals volgen van reclameaanbiedingen en mss. sigaretten zelf gaan maken want dit schijnt goedkoper te zijn. Bedankt voor jullie reacties en hopelijk volgen er nog.
Bericht 9 van 12
laatste antwoord

Kosten huishouding

Ronny, vanuit mijn hoofdberoep ben ik bijna dagelijks bezig met budgetbegeleidingen. 700 euro per maand aan voedingswaren alleen lijkt mij wel een vrij groot bedrag maar ik kan me voorstellen dat daar ook wel wasprodukten, kuisprodukten en dergelijke mee verrekend zijn. Hen bijstaan met bvb opvolgen van de reclameaanbiedingen kan een hulpmiddel zijn maar hier is zeker de bedenking op zijn plaats dat reclames voor het grootste gedeelte zich situeren op de "merkprodukten" die zelfs in reclame duurder zijn dan de zogenaamde "witte produkten". Hoe gaan wij te werk? We adviseren onze mensen een soort "huishoudboek" bij te houden waarin alle uitgaven bijgehouden worden, inclusief de rekeningetjes. Zo kan je heel gemakkelijk zien waar het budget aan besteed werd en kan je achteraf duidelijker zien waar er nog wat bespaard kan worden. Ik denk bvb maar aan die sigaretten: je kan inderdaad goedkopere sigaretten aan 5 euro gaan kopen in Nederland of den Aldi maar je kan je ook een pot tabak aanschaffen van 200gr en een doos hulzen om je sigaretten zelf te maken. Uit zo'n pot krijg je ongeveer 200 sigaretten wat een equivalent is aan 8 pakjes (prijs pakjes: 8 x 4,90 = 39,20 euro). De zelfgemaakte haal je ongeveer aan 20 euro. Per maand is dit dus ongeveer een besparing van 150 euro. Het komt er dus vooral op neer bij mensen te gaan zien wat hun uitgavenpatroon is (wat kopen ze? zit er al dan niet regelmatig frituurbezoek-pitta,... in hun uitgaven?) en van hieruit te overleggen waar kan bijgestuurd worden


Photobucket - Video and Image Hosting



Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 10 van 12
laatste antwoord