annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Merkwaardige biedingen

Ik heb al een paar keer gemerkt dat er een bod wordt gedaan binnen de laatste vijf seconden voor een veiling afloopt, een bod dat netjes één euro onder mijn maximumbod blijft...

 

Zonet ook weer: een Seagate Constellation schijf waarvan mijn max bod 228 euro was en waarvan ik het hoogste bod had op 181 euro.  Dit hoogste bod van 181 euro heeft twee dagen blijven staan, tot vijf seconden voor het einde van de veiling.

 

Vier seconden voordat de veiling afliep heeft iemand dus één bod gedaan van 227 euro waardoor ik nog steeds heb gewonnen, maar dan wel 47 euro hoger dan vier seconden voordien.  Toeval bestaat natuurlijk, maar dit is wel reeds de vijfde of zesde keer dat ik zoiets meemaak waardoor ik een vermoeden van valsspelerij begin te krijgen en ik begin te denken dat er mensen zijn die kunnen zien wat het maximum bod is op dit of dat objekt en dan met een tweede account in de laatste seconden gauw-gauw een bod doen dat veel hoger is dan het huidige maar dat wel netjes onder het maximum van de bieder blijft, kwestie van de prijs op te drijven en meer winst binnen te rijven...

 

Zoals ik al zei, ik vind het zéér merkwaardig dat een prijs twee dagen niet beweegt en er dan vier seconden voor de afloop één enkel extra bod wordt gedaan dat netjes één euro onder mijn maximum bod blijft...

Bericht 1 van 9
laatste antwoord
8 ANTWOORDEN 8

Betreft: Merkwaardige biedingen

ik denk dat dit puur toeval is van die euro eronder, feit is dat je als koper  na je bod een hoger bod kunt instellen.  Als dan bvb iemand anders een bod uitbrengt net voor het einde van de veiling telt dat hoger bod van die andere bieder  die een hoger bod ingebracht heeft ook mee.  dan si het inderdaad precies of iemand nog een bod deed maar dit is het niet, werd al voordien ingegeven.

 

Ook zijn er kopers die biedingprogramma's gebruiken die zo instellen om enkele seconden voor het einde te bieden.

 

Als verkoper kan je zien in de biedingslijsten als iemand 2 keer geboden heeft terwijl er maar 1 bedrag te zien is.  Sommige verkopers maken daar gebruik van door op één of andere manier tegen te bieden maar dit blijft riskant omdat je niet weet wat het hoger bod van die bieder was.

 

Enfin, dit is wat ik denk dat er gebeurd, als iemand een andere uitleg heeft, wil het ook wel horen.

 

 

,-)

Bericht 2 van 9
laatste antwoord

Betreft: Merkwaardige biedingen

Het meest normale zou natuurlijk zijn dat het toeval is, omdat de veronderstelling van gesjoemel zéér ver zou dragen... maar, op de duur zou je wel beestjes beginnen zien wanneer dit soort eigenaardige biedingen ettelijke malen voorvalt...

 

Er is niks vreemd aan het feit dat er constant geboden wordt en dat ik bijgevolg ook overboden word; het vreemde zit 'em in het feit dat er slechts één bod wordt geplaatst in 24 uur en dat dit dan toevallig net één euro onder mijn maximum bod ligt, een maximum bod dat véél hoger was dan het tot dan toe hoogste bod.  Heb dat voorgehad met een Logitech Z5500 5.1 surround set, mijn Canon 600D, mijn Lotus polshorloge en nog verschillende andere objekten: allen hadden een redelijk bod (van mij) en in de laatste tien seconden wordt er één bod gedaan dat één euro onder mijn maximum bod zit... om zot van te worden.

 

Soît, ik heb in ieder geval m'n Constellation.  Zalf op de wonde is dat de verkoper de verzendkosten gehalveerd heeft van 20 naar 10 euro.  240 snaren voor een 4TB Constellation is nog altijd 160 euro onder de normale prijs.

 

 

Bericht 3 van 9
laatste antwoord

Betreft: Merkwaardige biedingen

Het is mogelijk dat iemand een zeer hoog bod uitgebracht heeft en dan direct terug ingetrokken, dan kan die zien hoeveel je bod is, en dan net voor het einde van de veiling, biedt die persoon of iemand anders die op de hoogte is een prijs net onder jouw bod om de prijs op te drijven. Dit kan je zien in de biedingsgeschiedenis, daar staan ook de biedingen die terug ingetrokken werden.



m.
Bericht 4 van 9
laatste antwoord

Betreft: Merkwaardige biedingen

De enige oplossing voor dit probleem is zelf ook net voor het einde van de veiling te bieden, dit kan best via een sniper, die automatisch voor jou gaat bieden, bv. Auction Sniper.



m.
Bericht 5 van 9
laatste antwoord

Betreft: Merkwaardige biedingen

Nope, slechts één bod bijgekomen in alle gevallen die ik vermeld.  Voor de Constellation schijf was mijn maximum bod van 181 euro bod nummer 37 waarna ik mijn maximum verhoogd heb naar 228 euro (bod 38).

 

Bod nummer 39 was er dus eentje van 227 euro... merkwaardig, toch?

 

Voor mij is de enige oplossing van bij den beginne (of zelfs later in de veiling) géén hoog maximumbod meer te plaatsen maar als een kip op heur eieren bij het scherm blijven zitten om eventueel hoger te gaan bij een overbieding...

Bericht 6 van 9
laatste antwoord

Betreft: Merkwaardige biedingen

tja, je bent iets op wat opgelicht... ik vermoed hier dat de verkoper een andere account had, waardoor hij uw bod kon opdrijven... welkom op ebay... waar alles kan.. trouwens hij is de enige die kan zien wat het bod is...

 

D.

Bericht 7 van 9
laatste antwoord

Betreft: Merkwaardige biedingen

tja, je bent iets op wat opgelicht... ik vermoed hier dat de verkoper een andere account had, waardoor hij uw bod kon opdrijven... welkom op ebay... waar alles kan.. trouwens hij is de enige die kan zien wat het bod is...

 

D.

Tja, daar lijkt het op ja, maar was dat telkens zo bij dezelfde verkoper?

Bericht 8 van 9
laatste antwoord

Betreft: Merkwaardige biedingen

Als je vermoedt dat de verkoper dmv een andere account de prijs heeft opgedreven (het zgn shill bidding) kan je dit als volgt controleren:

- klik op het aantal biedingen (net naast de verkoopsprijs) -> nu krijg je de codes (met 3 maal een x) van alle andere bieders te zien.

- klik op deze code -> nu krijg je een overzicht van alle biedingen van deze koper en van het aantal biedingen (in percent) dat hij uitgebracht heeft bij deze verkoper. Als deze koper een groot aantal biedingen heeft en steeds bij dezelfde verkoper biedt, dan heb je vermoedelijk te maken met shill bidding.

 

Als je vermoedt dat de verkoper vals speelt, meld je dit dmv de tab "Melden" op de hoofdpagina van het artikel.

Bij "Rubriek van melding" kies je "Aanbiedingspraktijken"

Bij "Reden van melding" kies je "Frauduleuze aanbiedingspraktijken"

En bij "Gedetailleerde reden" kies je voor "De verkoper probeert de objectprijs met andere accounts te verhogen".

 

MVG,

 

Bericht 9 van 9
laatste antwoord