annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

kopersbescherming

martijn@ebay.com
Community-lid

Bon, even een discussie op gang brengen.

Kopersbescherming: wat zijn de goede en slechte klanten voor kopers en verkopers? Hou het netjes en beschaafd en wie weet implementeert eBay jullie ideeen.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Bericht 1 van 20
laatste antwoord
19 ANTWOORDEN 19

kopersbescherming

Volledig mee eens met hetzijspoor.

Bericht 11 van 20
laatste antwoord

kopersbescherming

Als koper ben je volledig beschermd.

Als verkoper is het opletten. Naar het buitenland stuur ik grotere artikelen zoveel mogelijk traceerbaar.
Vraag altijd een ticketje en bewijs.   15 euro naar buurlanden tot 5 kg.  Het wordt dubbel zo duur naar de andere landen in Europa 30 euro.

Wil men succesvol verkopen dan hou je je verzendkosten zo laag mogelijk. Dit is niet steeds mogelijk.

Bpost is algemeen te duur. Gevolg is dat we veel minder verkopen naar het buitenland.  Een beeldje die bvb tweedehandswaarde 30 euro kost die verkoop je dan wel in België, wellicht voor een 20 a 25 euro en reken daar dan nog 4 euro KIALA of 5.90 BPOST bij en zit je nog aan een aanvaardbaar begrad voor de Belgische klant.  Wil ik datzelfde beeldje aan een koper uit een ander land verkopen zal die rekening moeten houden met 15 euro verzending buurland of 30 euro Europa of ... jawel 60 euro naar bvb VS.

Dus, met als gevolg dat we goedkoper gaan versturen, ik kan dat beeldje ook voor 8 euro gaan versturen, totaal niet traceerbaar en niet verzekerd. Het kan zelfs niet aangetekend.  HELAAS moet ik vaststellen dat net zoals in alle bedrijven er ook bij de Post, binnenland en buitenland mensen werken met lange vingers.  Met andere woorden, het object word GESTOLEN en jij als verkoper staat machteloos. De koper die met paypal heeft betaald krijgt z'n geld terug.

Bij Bpost GENT heeft vorig jaar iemand een enveloppe met 3 zilveren munten gestolen. Als troostprijs krijg ik 2 postzegels. De klant heeft z'n geld terug, ik ben alles kwijt.

Dus, enerzijds is het de vraag, wil de klant aangetekend laten versturen of niet?  Wil hij zelf dat risico nemen?  Wat als hij kiest voor de goedkoopste oplossing maar betaald toch met paypal?  Zou een kleine verklaring van de klant volstaan om "op eigen risico" te versturen zodat de klant GEEN aanspraak kan maken op terugbetaling?

Misschien is dit een optie.  Bij het kopen zou je een standaardvraag kunnen krijgen waar je als koper moet aanklikken:  ik kies verzekerde verzending en wens volledige terugbetaling bij verlies van de zending.  OF  ik kies standaard verzending en neem zelf het risico op verlies van de zending. 

Wat mij ook stoort is de kost die paypal rekent op de som van de volledige transactie.  Als je bvb 15 euro verzending ontvangt en de klant betaald met paypal dan moet je al 0.51 + 0.35 euro afstaan. 

Bvb object + verzending = 50 euro = 1.70 + 0.35 euro = 2.05 euro.   hmmmm al veel geld !!!

Ik vind dat de koper dit zou moeten betalen.

Wij als zenfstandigen zitten dan nog eens met het feit we 21% zouden moeten bijrekenen op de verzendkost.

Bvb 5.90 kost een taxipostvignet. Als we enkel dit tarief aan onze klant rekenen dan is de verpakkingskost al voor onze rekening, indien met paypal betaald nog eens 0.55 euro er af en zitten we nog met die 21% btw die er in gerekend zit. Aan de post betalen we 0% btw. De partikulier die verstuurd betaald ook 0% btw. Wij als zelfstandigen zijn VERPLICHT om 21% ntw bij te rekenen.

Dus, even rekenen.

Vignet kost 5.90 euro. + 0.50 (indien we het doosje niet moeten kopen maar ergens van de supermarkt kunnen recupereren) + die 21 % btw + verhandelingskosten/fakturatiekosten die door veel bedrijven gehanteerd worden, (bvb 1 tot 2.50 euro) kunnen we makkelijk op een verzendkost komen van 7.50 tot 10 euro. Ja zelfs tot 12.50 euro terwijl het ticketje op zich maar 5.90 euro kost.

Dus ....   het is echt een zoeken naar "hoe goedkoop mogelijk" kan je versturen om een hogere biedprijs te krijgen voor je object.

Het één hangt dus aan het andere, kopersbescherming en hoe goedkoop en toch veilig kan je verkopen en versturen.

Johan

Bericht 12 van 20
laatste antwoord

kopersbescherming

quasi9522
Community-lid

reactie puntje 1 :
1. Een DSR's score voor kopers misschien?Een voorbeeldje waarbij dit nuttig kan zijn: ik verkoop 2 artikels aan een persoon die 3 weken niets van zich laat horen waarna ik uiteindelijk een geschil opstart!Dezelfde avond krijg ik een mail met allerlei verwijten naar mijn hoofd dat hij nog wel zou betalen maar nog geïnteresseerd was in andere artikels van mij (die hij uiteindelijk niet kocht).Om toch maar geen probs te krijgen me feedbacks of DSR kon IK bijna een knieval gaan doen voor die persoon zijn voordeur... (wees gerust Martijn, ik ben niet tot daar geweest inside joke)

Gewoon de DSR's , gegeven door een koper ,laten zien bij het profiel van de koper als DBR's.
Zo kan iedereen zien of de koper veel slechte DSR's uitdeelt....Net zoals bij de fb.
bvb: een koper geeft altijd een slecht quotatie voor verzending ....automatisch wordt dan zijn DBR voor verzending ook laag....
Voordeel : de verkoper moet niets zelf invullen , de koper doet alles , doch iedereen kan zien dat de koper slechte DSR's geeft.Een koper kan dan zelf zien dat hij te lage DSR's geeft en zijn gedrag aanpassen...
Kan zelfs met terugwerkende kracht vermits de DSR's toch in de ebay-pc zitten.
Eventueel kan een koper die permanent slechte DSR's geeft kan dan ook geblokkeerd worden ,net zoals de niet-betalers ( zijn kennis over de verzendtijd / verzendkosten... is immers te beperkt).

Bericht 13 van 20
laatste antwoord

kopersbescherming

Misschien nog een tip om het aantal malafide verkopers iets meer uit ebay te weren...

We hebben ondertussen als Belg wel allemaal een digitale identiteitskaart.
Zou het niet mogelijk zijn om iedere verkoper zich digitaal te laten registreren?
Ik zie net dat de "eid verificatie" tijdelijk niet meer mogelijk is maar zou toch een standaardprocedure moeten zijn?
Ik kan me niet voorstellen dat een persoon met goede bedoelingen daar iets op tegen kan hebben?

Daaraan verbonden zou het ook niet slecht zijn dat het verificatiesymbool ook terug standaard bij iedere aanbieding te zien is zoals het vroeger was.
Nu zie je het wel nog bij het feedbackprofiel maar dit lijkt me te weinig daar niet iedereen kijkt naar het profiel vooraleer hij koopt.




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 14 van 20
laatste antwoord

kopersbescherming

tohoewabohoe
Community-lid

Dat is allemaal heel fijn, maar wat doen we met malafide kopers?  En werkt het eBay info systeem wel of heb ik toevallig enkel met een stelletje onervaren kopers te maken?  Hoe komt het dat een hoegenaamde 'koper', nadat een aankoop geannuleerd is, met wederzijdse instemming uiteraard anders wordt een verkoop niet geannuleerd, toch nog een nega FB kan geven en de verkoper niets van dien aard kan doen?  Waarom is de klantendienst van eBay dermate terughoudend dat een beginnend verkoper geen zin meer heeft door te gaan want er komen geen antwoorden?  Ik ben diep teleurgesteld en ga mijn account uitschrijven.  Ik ben  er niet zo op gebrand lange discussies te hebben met asociale kopers die wel bieden en dan denken dat het hun tijd wel zal duren. 

Bericht 15 van 20
laatste antwoord

kopersbescherming

De vraag waarom kopers die niet betalen en waarvan de transactie geannullerd werd en dan alsnog een feedback kunnen geven is iets wat al menig verkoper aangeklaagd heeft!

 

Het is een hyaat in de ebay reglementen en blijkbaar laat het ebay koud.

 

Koper worden OVER beschermd.  DUS, bij deze, nogmaals,

OPEN BRIEF AAN EBAY:

 

BESTE EBAY,

 

HOU AUB OOK EENS REKENING MET UW VERKOPERS.

 

PAS UW SOFTWARE AAN aub ZODAT KOPERS DIE ANNULEREN ZONDER ENIGE REDEN OF ZONDER COMMUNICATIE NAAR DE VERKOPER TOE GEEN FEEDBACK MEER KUNNEN GEVEN.

 

Met dank voor UW aandacht.

 

Johan

Bericht 16 van 20
laatste antwoord

kopersbescherming

tohoewabohoe
Community-lid

Hallo allemaal, even een heugelijke melding:  ben met eBay CS in contact geweest, heb in overleg de correspondentie en chronologische volgorde van de zaken die plaats hebben gevonden in mijn geval voorgelegd en de nega FB is verwijderd.  Dus CS werkt wel degelijk - ben blij 🙂  Prettige avond!

Bericht 17 van 20
laatste antwoord

kopersbescherming

"Dat is allemaal heel fijn, maar wat doen we met malafide kopers?"

VB welke ik nu meemaak. Bestelling op 24/03, ik verzend op 28/03 (wegens WE), stuur perfect een mailtje dat de bestelling verzonden is enz... 28/03 's avonds dispute in Paypal wegens niet ontvangen van item...29/03 's morgens Claim wegens niet ontvangen van item. Je hebt nog geen tijd om te reageren, heb de tracking naar paypal verzonden zal nu eens zien wat ze gaan besluiten!

Er zou op zijn minst een soort van tijdlimiet moeten op staan wanneer kopers zoiets kunnen doen, zowel in paypal als in ebay, je hebt 2 variabelen, de tijd die de verkoper aangeeft voor verzending en de tijd die hij nodig heeft om de verzending voor te bereiden, bij mij 7 dagen, dan zou je minimaal 7 dagen geen claim, litige ofzo kunnen openen als koper, en zou je ook geen sterren kunnen minderen wegens trage verzending.

Als ik zeg dat ik 7 dagen nodig heb (doe ik nu wegens posthistory) dan moet de koper NIET kunnen een slechte evaluatie geven wegens trage verzending binnen die 7 dagen. Niet zoals nu dat koper de bestelling ontvangen op 4 - 5  dagen maar toch een slechte evaluatie geven inzake verzending... er stond toch 1 - 2 dagen vermeld (de post standaard)!!!, ik verzend non-prior en dat is standaard 2 - 4 dagen.

Bericht 18 van 20
laatste antwoord

kopersbescherming

Het gebeurd dan nog vaak dat kopers pas een week na hun aankoop betalen maar dan eisen ze wel dat hun pakje onmiddellijk bij hen toekomt.

 

Goede communicatie is belangrijk maar toch moet ik (en anderen) constateren dat zelfs bij de beste service er etters van mensen zijn die de "Ebaycommunitywaarden" niet goed gezind zijn.

Bericht 19 van 20
laatste antwoord

kopersbescherming

"Het gebeurd dan nog vaak dat kopers pas een week na hun aankoop betalen maar dan eisen ze wel dat hun pakje onmiddellijk bij hen toekomt"

 

Je bent verkeerd!! Kopers denken, ik heb dit gekocht op dag 1, ik betaal op dag 10, waarom krijg ik dat niet op dag 7??? OK Ik dien een claim in wegens niet ontvangen. Zo is mijn account geschorst... en ebay heeft GEEN begrip voor mijn argumenten. Ik kan zwart op wit bewijzen dat ik verzend binnen de 2 dagen NA BETALING!!... maarja de kopers hebben alle macht!!! hier op ebay.

Wat Ebay zegt = de verkoop is gebeurt op dag 1, de verzending MOET gebeuren op dag 3! Betaald of niet!!

Bericht 20 van 20
laatste antwoord