op 02-03-2011 14:46
Beste,
Wij bieden al enkele jaren o.a. voedingssupplementen aan op eBay.be en hebben hierbij aangevinkt dat we verzenden binnen Europa (dus ook Europese surfers krijgen onze produkten te zien op hun lokale eBay-pagina). Gisteren kregen wij echter een e-mail van een patent-advocaat in opdracht van een Duits bedrijf dat een vergelijkbaar voedingssupplement met dezelfde naam aanbiedt op de Duitse markt en hierop blijkbaar een patent heeft.
De advocaat eist hierin dat we het aanbieden van dit produkt op de Duitse markt stopzetten (is gebeurd), uitvoerig documenteren welke transacties er in het verleden hebben plaatsgevonden naar Duitsland om een schadevergoeding te kunnen bepalen (er zijn geen verkopen geweest van desbetreffend produkt naar Duitsland). Verder eist hij ook een schadevergoeding van 100.000 Euro.
Ik citeer: " To fulfil your obligation to reimburse the costs which have been accrued from the patent attorney Dr. ..., specifically a 1.0 attorney's fee in accordance with Section 13 of the German Attorney Remuneration Act (RVG) on the basis of a value in dispute of EUR 100,000.00 plus global documentation fee. ..."
Dit alles kwam in een e-mail aan waarbij alle documenten (ingescand als pdf) als bijlage zaten, waaronder ook een print-screen van de desbetreffende eBay-pagina, zij het wel vanop eBay.ch waarbij is ingevuld wat de kosten zijn naar Duitsland. We hebben de man in kwestie ook even gegoogeld en het blijkt een echte advocaat te zijn.
Wat nu gedaan? Is iemand hierin thuis? E-user misschien? Wij hebben altijd aangeboden op eBay.be en toch nooit op eBay.de? Is dit een soort van oplichting? Wat zeggen de eBay-regels hieromtrent? OK, eBay is een platform maar als je op het Belgische platform aanbiedt en verzendt naar het buitenland, kopen buitenlandse kopers toch iets in het buitenland en niet in hun eigen land?
Graag een snelle reactie.
Alvast bedankt!
op 02-03-2011 15:27
Ga zo snel mogelijk naar een advocaat,dat is de beste raad die je kan krijgen.
Als je niet mag verkopen op de Duitse markt,mag je niet toelaten dat Duitse kopers bij jou kopen via ebay.be.
op 02-03-2011 15:31
Het is uiteraard moeilijk om met de informatie die we hier nu hebben, te oordelen over de mail in kwestie.
Het lijkt me echter sterk dat een advocaat je via mail zou gaan benaderen, wetende dat hij zonder problemen je adres ter beschikking heeft via je aanbiedingen.
Je zou eerder verwachten dat een dergelijke claim je via een aangetekende zending toegestuurd wordt.
Ik zou echter zelf geneigd zijn om zo snel als mogelijk met de advocaat in kwestie contact op te nemen om me te informeren over dit voorval.
Contactgegevens in de mail zelf zou ik echter niet gebruiken maar op zoek gaan naar een telefoonnummer via het internet. (www.telefonbuch.de)
op 02-03-2011 15:35
Als ik op je eerste aanbieding klik
WORDT VERZONDEN NAAR EUROPA
UITZONDERING ITALIE
Dus een Duitse koper kan bij je aankopen,dat is nu juist niet toegelaten.
Dus blokkeer Duitsland zeker.
Dergelijke zaken bestaan ook voor andere producten
Fransen mogen bepaalde merken parfum noch kopen noch verkopen
Testers mogen niet verkocht noch gekocht worden door Duitsers
Als je dus dergelijke zaken aanbiedt moet je dus kopers van die landen blokkeren,of je zit in de problemen.
Je mag niet de mogelijkheid bieden dat ze die items kunnen kopen,ook al heeft er effectief nog geen enkele DUITSER gekocht.
op 02-03-2011 16:59
hoi,
stel deze vraag eens op www.juridischforum.be
groetjes Johan
op 02-03-2011 17:04
STOP MET AMATEURISME EN CAFETOOGPRAAT !
Eerst moet je, zoals Zijspoor suggereert, er zeker van zijn dat je met een echt advokaat te doen hebt.
Vraag die advokaat gewoon aan welke balie hij verbonden is en verzoek hem om een effectief bewijs van zijn functie, met als reden dat je die gegevens nodig hebt voor je eigen advokaat.
Hij MOET je die gegevens geven, want anders zijn je rechten van verdediging geschaad.
Als je overtuigd bent met een echt advokaat te doen te hebben : NIET afgaan op wat caféjuristen op deze fora (dikwijls met de beste wil van de wereld) verkondigen als de enige waarheid, maar ONMIDDELLIJK bij een echt en EFFECTIEF PRAKTISEREND (dus aan een Belgische balie ingeschreven) advokaat te rade gaan, zeker gezien de bedragen waarmee wordt geschermd, en zeker NIETS zelf doen of schrijven, ook al denk je er goed aan te doen !
op 02-03-2011 17:17
En dan gewoon een eigen mening, zonder juridsche waarde, want ik ben geen jurist :
Welke buitenlandse mogendheid kan verbieden iets te verkopen op een Belgische site ???
Die buitenlandse mogendheid kan zijn eigen burgers verbieden hier iets te komen kopen, zijn grenzen sluiten voor dat produkt, weet ik veel, maar that's it ...
Als je dat gaat aanbieden op ebay.de wordt het wat anders, maar jij verkoopt toch in België ???
Moet jij toch geen rekening houden met de nationaliteit of woonplaats van je klanten ?
Maar, nogmaals, ik ben geen jurist ...:-)
op 02-03-2011 17:59
Welke buitenlandse mogendheid kan verbieden iets te verkopen op een Belgische site ???
Die buitenlandse mogendheid kan zijn eigen burgers verbieden hier iets te komen kopen, zijn grenzen sluiten voor dat produkt, weet ik veel, maar that's it ...
Als je dat gaat aanbieden op ebay.de wordt het wat anders, maar jij verkoopt toch in België ???
Moet jij toch geen rekening houden met de nationaliteit of woonplaats van je klanten ?
Maar, nogmaals, ik ben geen jurist ...:-)
op 02-03-2011 18:24
op 02-03-2011 18:36
Het beste is advies vragen aan de boekhouder,die weet best welke advocaat in die materie thuis is.
Ben geen jurist,heb er wel ene in huis En internationaal handelen is niet van de poes.
Zijspoor heeft gelijk!
Weinigen zijn zich ervan bewust,alles gaat goed,tot er plots iemand op die aanbieding valt .....