annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Af te halen object beschadigd na aankoop en betaling. Wat nu?

Op 5 mei koop ik een houten tuinbank (een soort sculptuur gemaakt uit een boomstronk en -wortel) bij een Waalse powerseller met winkel op Ebay. Omdat ik midden in een dubbele verhuis zit (wij verhuizen en dochter verhuist tegelijkertijd naar ergens anders), mail ik de verkoper in mijn beste Frans om uit te leggen dat ik het object ten vroegste eind juni kan afhalen. Om te tonen dat ik het object wel degelijk koop, betaal ik onmiddellijk met PayPal. Dat is voor meneer allemaal geen enkel probleem. In juni overlijdt mijn moeder plots en moet ik als enig kind alles regelen voor begrafenis, nalatenschap enz. Ik mail meneer, leg alles uit en vraag of het een probleem is als ik pas de eerste helft van juli kom. Geen probleem, zegt meneer. Begin juli mail ik om verschillende data voor te stellen waarop ik mijn bank zou kunnen komen halen. Meneer antwoordt dat ik op een zaterdag moet komen. Dat is voor mij nogal moeilijk, maar op 23 juli lukt het wel. Ik mail om te vragen of 23 juli past. Geen enkel probleem, antwoordt meneer. Op 23 juli arriveer ik, na anderhalf uur rijden, bij meneer. “Ah, votre banc, il est cassé,” zegt meneer met een scheef lachje alsof hij het nog leuk vindt ook, “je vais vous montrer.” Daar staat mijn bank, met een grote, dikke barst. Het gedeelte met de barst is er nog net niet afgekraakt. Mijn geschreven Frans is niet slecht, maar Frans spreken en dan nog met een mond vol tanden is een ander paar mouwen.  Ik zeg dat zoiets toch niet kan. Meneer zegt dat de bank de hele tijd buiten heeft gestaan en dat ze door de vele regen van de laatste weken gebarsten is “want zo’n bank is niet bedoeld om de hele tijd buiten te staan.” Volgens mij is een tuinbank net wel bedoeld om buiten te staan. Volgens mij is de (loodzware) bank gewoon uit zijn pollen gevallen. Ofwel heeft een zwaar persoon er teveel op doorgeleund toen ze heel nat was van de regen, maar dat krijg ik allemaal niet uitgelegd.


Meneer zegt dat de bank geplakt kan worden met houtlijm. Hij wil dat zelf wel voor mij doen, maar dan kan ik de bank niet onmiddellijk meenemen. Mijn probleem is dat ik 146 km bij hem vandaan woon en – nog erger! - de bank al betaald heb. Ik probeer uit te leggen dat ik een gedeeltelijke terugbetaling wil omdat de bank beschadigd is, maar meneer schijnt mijn povere Frans plots helemaal niet meer te begrijpen. Met de tranen in de ogen neem ik mijn bank dan maar mee. Terug thuis wapen ik mij met woordenboeken en een grammaire en besteed flink wat tijd aan een mail waarin ik zeg dat ik het niet correct vind dat hij mij niet had laten weten dat de bank beschadigd geraakt was, dat ik volgens zijn beschrijving en foto’s een object “en parfait état” gekocht, maar een beschadigde bank gekregen heb en dat ik, nu de bank volledig droog is, lijmresten en een spijker bij de barst heb ontdekt (ik voeg foto’s toe), wat bewijst dat de bank lijmen niet mogelijk is. Ik vraag een gedeeltelijke terugbetaling. Meneer antwoordt dat de bank in perfecte staat was op het ogenblik van verkoop (daar twijfel ik niet aan), dat hij duidelijk beweerd heeft niet aansprakelijk te zijn voor eventuele schade (dat is nieuw voor mij – ik heb de advertentie nog eens nagelezen en vindt nergens zo’n verklaring; bovendien gaat het hier niet om iets dat verzonden werd met de post en is meneer een professionele verkoper), dat niemand geprobeerd heeft de bank te repareren, dat hij nog 5 dergelijke banken verkocht heeft in dezelfde periode die allemaal in perfecte staat waren (wat doet dat er nu toe? Ik vind deze verkopen trouwens niet terug in zijn feedback), dat hij een 100% positieve feedback heeft (kan wel zijn, maar daar ben ik niets mee) en dat hij mij wel gedeeltelijk wil terugbetalen maar zich dan genoodzaakt ziet 2 euro vergoeding te vragen per dag dat hij de bank voor mij bewaard heeft, want “je ne suis pas un garde-meuble”. Komt erop neer dat ik eigenlijk nog zou moeten bijbetalen en dat ik dus maar beter mijn mond houd.


En nu? Daar sta ik dan… Doordat er (door omstandigheden) meer dan 45 dagen verstreken zijn tussen aankoop en afhaling, kan ik hem niet eens negatieve feedback geven.


 


 


 


 

Bericht 1 van 4
laatste antwoord
3 ANTWOORDEN 3

Af te halen object beschadigd na aankoop en betaling. Wat nu?

Volgens mij kan je niets doen,omdat je niet weet hoe die bank er op 5 mei uitzag.


Wat je nu wel weet is dat ,dat soort banken,onbehandeld niet tegen overvloedige regen en zon kan.


Je hebt onmiddellijk betaald,dus die bank was jouw eigendom op 5 mei.79 dagen later ga je die pas ophalen,dat is toch wel erg lang.Winkels houden je meubels ook niet zolang bij,of je moet betalen.


In geval van betaling zou je kunnen aanspraak maken op een schadevergoeding.


Maar nu????

Bericht 2 van 4
laatste antwoord

Af te halen object beschadigd na aankoop en betaling. Wat nu?

Ik neem aan dat de bank op 5 mei in perfecte staat was zoals beweerd werd en zoals op de foto te zien was. Indien niet, dan is de verkoper zeer zeker een bedrieger. Als een bieder al niet meer mag veronderstellen dat het object waarop hij biedt daadwerkelijk is wat hij op de foto ziet en wat beschreven wordt...


Ik weet dat het lang geduurd heeft voor ik de bank ging halen, maar als je eerst met een verhuis zit (de bank was bovendien bestemd voor de nieuwe woning) en daarna, op het moment dat je voorzien had om de bank te gaan, je moeder op sterven ligt, dan rijd je niet even snel 300 km om even iets te gaan halen.


Ik heb zelf trouwens vaak genoeg spullen bewaard tot de koper tijd en middelen had om ze te komen halen (ooit eens 8 maanden een antieke spiegel bewaard voor een Italiaanse die onmiddellijk betaald had), zelfs als ze niet onmiddellijk betaalden zoals ik wel braaf deed en ik ben een particulier die in een gewoon huis woont.


Deze verkoper heeft plaats zat voor zijn waar (de meeste dingen staan in zijn tuin en hij heeft ook een hangar) en antwoordde telkens dat het geen probleem was dat de bank nog bleef staan. Wat ik hem verwijt is dat hij mijn eigendom eerst verwaarloosd heeft en daarna nagelaten heeft mij te laten weten dat de bank beschadigd geraakt was met daarbij een voorstel om de zaak op te lossen (verkoop annuleren, gedeeltelijke terugbetaling, reparatie...). Ik heb hem op 22 juli nog gemaild om te bevestigen dat ik op 23 juli zou komen (ik kon al vanaf 11 juli maar het moest voor hem persé op een zaterdag) en zelfs dan heeft hij nog gedaan alsof er niets aan de hand was.


De bank in kwestie is een sculptuur gemaakt uit de stronk + wortel van een boom uit tropisch hardhout. Als dat al niet tegen 3 weken regen kan... Ik kan trouwens niet geloven dat de regen de boosdoener is, daarvoor is de barst veel te groot en te diep. Hij heeft die bank gewoon laten vallen als je het mij vraagt.

Bericht 3 van 4
laatste antwoord

Af te halen object beschadigd na aankoop en betaling. Wat nu?

Tja, niemand betaalt graag volle prijs voor iets dat niet volledig in orde is, dat is begrijpelijk.


 


Maar zoals uzelf al vermoedde, en zoals Siemen ook al heeft aangegeven denk ik dat u hier op dit moment niet veel meer aan kunt veranderen. Door een samenloop van een aantal beslissingen die u heeft genomen, staat u erg zwak:


 


1) U kiest PayPal betaling voor een local pick up.


PP is ontwikkeld voor (internat.) verkoop op afstand: de koper betaalt eerst, en de verkoper dient erna te versturen. PP is ontwikkeld om te zorgen dat nadat de koper betaalt, de verkoper ook nog iets stuurt. Bij internationale verkoop zorgt PP voor een gemakkelijke munt conversie (eg EUR naar USD/ GBP). Dit is met PP doorgaans goedkoper & makkelijker dan via de bank.


Local pick up = gelijk oversteken voor geld & item. De logische keuze (beste bescherming voor koper & verkoper) is cash, niet PP.


Het is maar de vraag of PP bescherming biedt voor local pick up. Doorgaans is dit nee: bij local pick up w ervan uitgegaan dat de koper het object gezien heeft & goedgekeurd (wat niet kan op afstand). Bijgevolg gelden dikwijls andere regels voor verkoop op afstand dan bij lokale verkoop. PP dekt vooral verkoop op afstand.


 


2) U heeft de 45 dagen PP termijn overschreden.


Deze termijn is redelijk absoluut, er worden geen verlengingen toegestaan voor begrafenissen of verhuismotieven. Door een PP betaling te initieren begint de teller te lopen vanaf die dag. Bij normale verkoop op afstand is het de verantwoordelijkh vd verkoper om ervoor te zorgen dat het item de koper bereikt voor het eind van deze termijn. Bij pick up hangt het er grotendeels van af wanneer de koper komt ophalen (tenzij de verkoper duidelijk afhalen weigert - wat uw verkoper niet deed door u elke zaterdag afhaalmogelijkheid te bieden). Het spijt me, PP zal u geen termijn verlenging toestaan als u later wil oppikken, ook niet als u eerst wil verhuizen. Later afhandelen is "op eigen risico".


 


3) U heeft het item aanvaard.


Tja, door het item mee te nemen naar uw huis, heeft u technisch gezien de de oplevering van het iem aanvaard. Wettelijk gezien bent u akoord gegaan met het item door het item mee te nemen. Indien u niet akoord was, had u beter de bank niet meegenomen. Of indien u een partial refund wilde, had u niet mogen weggaan met de bank zonder de refund in uw handen. Of u had minstenst een gehandtekend papier van de verkoper moeten vragen dat beschadigde toestand bevestigde op het moment *voor* u het meenam.


 


Nu is het enkel een geval van uw woord tegen het zijne. Hij kan evengoed zeggen dat u de bank thuis heeft laten vallen. Het spijt me, maar er is weinig dat u nog kan doen op dit ogenblik.


 


Als u dergelijke problemen in de toekomst wil vermijden:


1) Betaal enkel cash bij local pick up


2) Check eerst het item vooraleer u het betaalt & meeneemt, indien het kapot is, kan u wegwandelen.


3) Realiseer u dat veiling items doorgaans snel afgehaald moeten worden: meestal in de week (soms twee weken) die volgen na de veiling. Indien het niet mogelijk is voor u om dan af te halen, niet bieden.


 


 


 


 


 


PS: ik geloof dat u de vraag dubbel hebt in het antw/ discussieforum

Bericht 4 van 4
laatste antwoord