annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Mijn eerste 'voorstel' pakt verkeert uit :|

Een object wat 89,99 dollar moet kosten bied de optie om een voorstel te doen. Heb ik nog nooit gebruik van gemaakt, dus leek mij wel interessant om te zien hoe veel je daarmee van de prijs kunt halen.

Eens kijken of een bod van 60 dollar bijvoorbeeld wordt geaccepteerd...
Volgende dag krijg ik een bericht dat de verkoper met 60 dollar akkoord is en dat ik verplicht ben om het object te kopen 😮

Okay, dacht ik... die verplichting ken ik bij een bod doen of 'Nu kopen' maar dit is een verassing voor mij.

In de bied historie van dit product kan ik nu zien dat het object 239 keer vaker is verkocht voor bedragen tot wel 24 dollar, ipv 60 dollar, laat staan 89,99

Tevens heeft de verkoper vandaag het product in de aanbieding voor 49,99 dollar gedaan !

Achteraf is makkelijk praten, maar ik denk dat ik geen 60 dollar voor dit product wil betalen als het niet eens 25 dollar waard is (zelfs daar zal de verkoop op verdienen).

Omdat ik weet dat een bod bindend is ben ik bang dat ik het object wel zal moeten afnemen, maar heb ik aanspraak op de nieuwe prijs, of kan ik een lager bod inbrengen om mijn eerste bod teniet te doen ?
Bericht 1 van 22
laatste antwoord
21 ANTWOORDEN 21

Druk wel het scherm van die aankoop af (de ebay aanbod pagina) zodat je eventueel later kan bewijzen dat het wel degelijk een professionele verkoper was (negatieve feedback kan je wel niet krijgen van je verkoper maar er is steeds de kans op een negatieve commentaar). Jij hebt het recht af te zien van je aankoop en kan dan ook elke feedback laten verwijderen die wat dan ook negatief zou aangeven dat je deze aankoop niet finaliseerde. -----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

Bericht 11 van 22
laatste antwoord

Kun je mij misschien vertelen hoe of waar ik dat kan aanvragen?
Het klopt dat deze functie 'voorstel' niet op ebay.nl te vinden is.
Bericht 12 van 22
laatste antwoord

Voorstel?

Je dient enkel een bericht te sturen aan je verkoper dat je afziet van je aankoop. -----

-----

Bericht 13 van 22
laatste antwoord

De verkoper in kwestie biedt geen produkten aan op ebay.be.

Dat hij zou moeten rekening houden met onze lokale wetgeving lijkt me een absurde stelling.

Wie zijn ... verbrandt moet op de blaren zitten ...

Bericht 14 van 22
laatste antwoord

Een Duitse professionele verkoper biedt ook geen producten aan op eBay.be maar niettegenstaande dit feit is er toch het recht om af te zien van enige aankoop zonder opgave van een reden. -----

-----

Bericht 15 van 22
laatste antwoord

Dat ook verkopers gebonden zijn door regels die binnen Europa gelden voor consumenten zijn het gevolg van het kluwen dat eBay zélf creëert. Er zijn een aantal "landen eBay websites" maar die zijn niet gebonden aan uitbatingen van ondernemingen in die landen gevestigd.

Een consument die zich in België bevindt en die iets aankoopt via een website "eBay.be" mag dan ook wettelijk in de veronderstelling zijn dat die iets "in België" aankoopt en dat volgt onder andere uit artikel 40.

Wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming:

Art. 40. § 1. Indien alle of bepaalde bedingen van een overeenkomst tussen een onderneming en een consument schriftelijk zijn, moeten ze op duidelijke en begrijpelijke wijze zijn opgesteld.
§ 2. Ingeval van twijfel over de betekenis van een beding, prevaleert de voor de consument gunstigste interpretatie. (...)
Een overeenkomst tussen een onderneming en een consument kan onder meer worden geïnterpreteerd aan de hand van de handelspraktijken die er rechtstreeks verband mee houden. -----

-----

Bericht 16 van 22
laatste antwoord

Een consument die zich in België bevindt en die iets aankoopt via een website "eBay.be" mag dan ook wettelijk in de veronderstelling zijn dat die iets "in België" aankoopt en dat volgt onder andere uit artikel 40.

Buiten het feit dat dit weereens een voorbeeld is van cafétooginterpretatie van een 'niet geschoold' jurist, ziet de belgische consument als hij maar een heel klein beetje zijn ogen opentrekt duidelijk dat dit geen aanbieding is op ebay.be en dat de aanbieding enkel in de aanbiedingslijst terechtkomt door de werkwijze van de zoekmachines van ebay.

Op de duur kan je nog gaan stellen dat al wat tevoorschijn komt via google.be onderworpen zou zijn aan onze lokale wetgeving.

En dit is dan mijn laatste reactie in dit draadje.

Ik heb geen zin in weer eens een muggezifterijdiscussie waar niemand wat aan heeft.

Bericht 17 van 22
laatste antwoord

Supergiftman, nog een geluk dat er hier iemand ronddwaalt zoals jij die toch zo juridisch onderlegd is.

Vooreerst, het gaat hier over een particulier die aankoopt waardoor het een consumentenkoop wordt hetgeen toepassing van het Weens koopverdrag uitsluit (wat jij natuurlijk wist).

Ik ga hier geen verkopers slimmer maken zodat ze argeloze kopers kunnen misleiden en misbruiken, maar het is zo dat een niet-Europese verkoper zijn nationale wetgeving hier niet kan opleggen aan een Europese consument.

Als deze verkoper de koper wil voor een rechtbank dagen wegens het nietaankopen dan is de Europese koper niet gebonden door enige beslissing van een rechtbank in China of waar dan ook buiten Europa en als de verkoper een afdwingbare gerechtelijke beslissing wil dan zal die dus in Europa dienen te prodecederen (waar in onderhavig geval, gelet het een consumentenkoop, dan ook de Europese consumentenwetgeving zal toegepast worden en die voorziet in het afzien van een aankoop).

Maar jij weet dat natuurlijk vééééél beter. -----

-----

Bericht 18 van 22
laatste antwoord

Kijk, supergiftman, het is niet omdat jij ingeschreven staat als zakelijke verkoper en vermoedelijk grote tegenzin hebt tegenover de mogelijkheid van kopers om af te zien van een aankoop zélfs zonder dat ze enige reden dienen op te geven dat je dan ook consumenten/kopers mag misleiden. -----

-----

Bericht 19 van 22
laatste antwoord

De verkoper heeft op mijn bericht gereageerd en zegt geen problemen te hebben met het annuleren van mijn bestelling.

Ondanks dat hij deze nog niet geannuleerd heeft (en ik dat als koper niet kan in mijn eBay) ga ik er van uit dat het wel goed komt. Ik negeer gewoon de oproep van eBay dat ik nog moet betalen en laat het verder voor wat het is.

Hopelijk gaat de melding 'u moet nog feedback geven' en 'u moet nog een object betalen' vanzelf weg na enkele dagen.
Bericht 20 van 22
laatste antwoord