Je kan instellen dat je automatisch een feedback geeft op het ogenblik dat je die ontvangt. Ik doe het tot op heden nog steeds manueel. Gewoon al door de meertaligheid. Ik krijg er in het Nederlands, Frans en Engels en af en toe ook eens in een andere taal door een buitenlandse koper. Ik geef graag een feedback in dezelfde taal als ik die ontvang, kwestie die toch nog een persoonlijke tintje te geven.
Ik geef altijd feedback nadat ik die ontvangen heb. Voor mij is de feedback ook om te weten of alles in goede staat ontvangen is. Het is als verkoper ook nog ongeveer de enige stok die je achter de deur hebt, ook al kan je geen negatieve feedback meer geven.
Op zich is het sterrensysteem wel een goed systeem. Als je bij iemand koopt met een lage score op verzendtijd, weet je waar u aan te verwachten. Spijtig genoeg is het een systeem dat zeer gemakkelijk misbruikt kan worden.
Ik kan zelf ook niet direct iets anders bedenken, maar nu is het iets fantastisch op papier, alleen werkt het in de praktijk niet zoals het moet. Vooral door 1 koper die u totaal onterecht lage DRS geeft, waardoor je bepaalde voordelen kan kwijtspelen.
Gelukkig ben ik hier tot op heden van gespaard gebleven. Ik heb al verschillende keren voorgehad dat een koper op vrijdag iets koopt, via overschrijving betaalt en maandag ontevreden reageert dat ze hun item nog niet ontvangen hebben. Die zijn dan in staat om u op alle criteria lage DRS te geven, terwijl dit totaal onterecht is. Een paar van zulke kopers per jaar en je hebt het vlaggen.
Ik ben er ook van overtuigd dat veel het systeem van de sterren niet begrijpen. Misschien puur geluk, maar bij bijna geen enkele transactie waar ik merkte dat de koper niet tevreden was, resulteerde in lage DSR. Als ze het systeem gekend zouden hebben, zou dat niet het geval geweest zijn.