op 22-01-2013 16:34
Steeds meer en meer kopers vragen plots enkele dagen na de aankoop om te mogen betalen na een bepaalde datum of termijn.
Ik heb nu weer een koper die plots volgende week vrijdag wil betalen, de dag dat zijn loon of andere inkomsten op zijn rekening staan.
Wat antwoorden jullie als verkopers op zulke vragen? Gaan jullie daarmee akkoord uit schrik voor negatieve feedback? Of eisen jullie de betaling direct?
Ik vind een betalingsuitstel van meer dan twee weken best wel aan de lange kant!
op 22-01-2013 21:47
Ik heb helemaal geen probleem met een betalingsuitstel, integendeel. En ik doe dit zeker niet uit schrik voor negatieve feedbacks.
Ik meldt wel meteen naar de koper het volgende: "Geen probleem dat u later wenst te betalen. Van zodra de storting alsnog ingeboekt werd, hou ik u op de hoogte en wordt het object verzonden."
Persoonlijk heb ik liever een koper die er eerlijk voor uit komt dat het nu even niet kan dan eentje die niks laat horen en waarvan ik nooit een betaling zie
op 23-01-2013 10:04
Even een antwoord van een overwegend koper op Ebay... idd is het zo dat veel mensen nog weinig overschot hebben nadat de maandelijkse betalingen zijn gebeurt... ikzelf leef van een invaliditeitsuitkering en zie je dan plots op Ebay iets staan wat je graag wil, tja, op dat moment moeten er ook de centen zijn. Het zou dus ook niet de eerste zijn dat ik dan (voor het bieden of kopen) contact neem met de verkoper of hij/zij het goed vind dat ik rond die bepaalde datum of periode betaal.... en ik heb daar nooit enig probleem mee gehad, tot vandaag heeft nog geen enkele verkoper mij dat geweigerd.
Het is ook een beetje fair-play... beide parrtijen moeten zich wel houden aan de afs^praak natuurlijk maar als je mijn FB bekijkt zal je zien dat alles steeds vlot verloopt, met of zonder uitstel van betaling.
Dus ja... het is aan de verkoper natuurlijk of hij/zij hier in mee wil gaan.
op 23-01-2013 16:14
Ik heb al kopers gehad die op voorhand vragen voor het aankopen of ze na twee weken mogen betalen. Daar heb ik geen probleem mee.
Ik vind het echter niet bijzonder beleefd dat mensen vier of vijf dagen na aankoop tot de constatering komen dat de bankrekening leeg is en dat ze twee weken uitstel vragen....
En het klopt, het is beter dat ze iets laten weten, maar ik heb er ook al gehad die na twee weken plots toch niets meer van zich laten horen.
Het lijkt me beter dat eBay aanzien wordt als een winkel met een kassa, wil je iets kopen moet je langs de kassa passeren, en dat kan dus niet enkele weken later zijn, maar het kan ook eveneens niet dat je niet langs de kassa wil passeren en niet betalen (daar treed eBay nog veel te weinig tegen op).
op 23-01-2013 18:50
Tja, de mentaliteit van sommigen kan je moeilijk inschatten... ik heb op Ebay zelf één keer iets op krediet gekocht... ttz, soort van... ik vond een item dat een heuse buitenkans was, maar de prijs, zelfs al was het een koopje, lag wel boven mijn budget op dat moment. Ik had de verkoper dan voorgesteld om dat ding voor mij te reserveren mits een voorschot dat op dat moment wel in mijn mogelijkheden lag en de rest later, uiteraard werd het item pas opgstuurd na betaling van het saldo en dat was ook geen probleem... we spreken hier dan ook van een termijn van pakweg drie weken!
Enne... ebay kan je niet vergelijken met een winkel, hoewel, in veel winkels werkt het ook zo... bestellen, reserveren, geen probleem, betaal een voorschotje en klaar. (natuurlijk niet in grootwarenhuizen, hoewel ik het ook één keer in Aldi toch ooit heb klaargespeeld LOL)