annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Herroepingsrecht consument!

Wetten wijzigen, woorden veranderen! Onze wetgever heeft, na even in Nederland gespiekt te hebben, het verzakingsrecht hernoemd: het herroepingsrecht.
Naast wetgeving betreffende handelspraktijken dient vanaf deze maand ook een wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming nageleefd te worden.

Een overzichteje van oud en nieuw:
Art 80: Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste zeven werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan verzaken. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief.
Art 47: Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 14 kalenderdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief.

Zoals steeds kan de hulp van eBay.be spieken bij de noorderburen. Wel moet er meer dan iets aangepast worden:
- Zeven werkdagen worden veertien kalenderdagen
- Leveringskosten (verzendkosten is een fout gebruikt woord) en terugzendkosten zijn de juiste woorden
- Enz.

Tekst op eBay.nl:
Een van de belangrijkste bepalingen in de wet is het herroepingsrecht van de consument. Omdat de consument vooraf geen mogelijkheid heeft een goed te zien of te testen, acht de wetgever het noodzakelijk de consument een bedenktijd van zeven werkdagen te gunnen waarbinnen deze het goed zonder opgaaf van redenen kan retourneren, of in het geval van een dienst, de overeenkomst kan ontbinden. Het is de verkoper verboden hiervoor kosten in rekening te brengen anders dan de verzendkosten.
De termijn van zeven werkdagen begint te lopen vanaf het moment dat het goed geleverd is. Als de verkoper niet heeft voldaan aan de eerder genoemde informatieplicht, dan geldt een periode van drie maanden waarbinnen de consument het goed kan retourneren.

Binnenkort hier (voor de zij die googlen) de nieuwe tekst van eBay.be betreffende het herroepingsrecht!
Bericht 1 van 66
laatste antwoord
65 ANTWOORDEN 65

Een forum heeft inderdaad drie dingen nodig:
1. correcte informatie
2. correcte vermelding van wetgeving
3. verduidelijkingen

Vergeleken met andere onderwerpen op dit forum scoort de waarde van dit onderwerp niet slecht. Beter is het natuurlijk als een deskundige bij eBay-hulp de juiste informatie schrijft. Bij gebrek aan (juiste) informatie (betreffende herroepingsrecht) opgesteld door eBay (en Unizo - zie link in post 23) bestaat inderdaad de mogelijkheid dat een forum onverantwoord gezwan wordt.

Niets belet eBay.be nieuwe wetgeving op een forum correct toe te lichten.
Bericht 51 van 66
laatste antwoord

De hulppagina's doorzoeken
(Niet om objecten of producten te zoeken)Tips

Contacteer ons
Hebt u een vraag? Wij kunnen u helpen.

Zoekresultaten
We hebben geen resultaten gevonden voor "herroepingsrecht"
Bericht 52 van 66
laatste antwoord

Als interpretaties onverantwoord zijn, kan iemand dan deze interpretatie van eBay uitleggen:

In Mijn eBay kunnen Zakelijke verkopers hun volledige contactinformatie opgeven, een teruggavenbeleid opstellen, leveringsvoorwaarden toevoegen, en het BTW-nummer doorgeven ( indien aanwezig ), die vervolgens beneden op elke aanbieding te zien zullen zijn.

Er zijn dus:
Particulieren
Zakelijke verkopers met afwezig BTW-nummer
Zakelijke verkopers met BTW-nummer aanwezig, dus ‘onderneming’

Wie moet de wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming naleven?
Als interpreteren of becommentariëren niet mag is dit het einde van dit draadje.
Bericht 53 van 66
laatste antwoord

Het enige wat IK zeker weet, is dat de wet er is en hij is wat hij is.
Aan zakelijke verkopers om er mee om te gaan naar eigen goeddunken maar ken de gevolgen die hierboven ook duidelijk genoeg gestipuleerd staan aub

Wat wijzigingen aan de ebay-site betreft, is het raadzaam om efkes af te wachten. De meeste pagina-wijzigingen worden steeds met de vrijdagse "onderhoudsbeurt" van de site uitgevoerd.
Mogelijks zullen we dus eind deze week op ebay.be een aan de aangepaste wetgeving pagina terug vinden op de site

Photobucket - Video and Image Hosting

Bericht 54 van 66
laatste antwoord

De vrijdagse onderhoudsbeurt van den boven (onderneming) en den beneden (particulier) zullen de gebreken van eBay als handelsplatform niet verbergen. Vallende ‘regels’ van een regelvallig platform zullen de nieuwe wetgeving bevestigen en tegemoet komen aan het rechtvaardigheidsgevoel van de consument.

Tussen Hemelvaart en Sinksen werd Judas vervangen, de Judasregelgeving van eBay zal echter volgende dinsdag op de site niet aangepast zijn.
Bericht 55 van 66
laatste antwoord

Ik had veranderd naar zakelijk ondernemer vorig jaar, was dit gedurende 5 maand, tot opeens ik zag dat ik terug btw op de facturen betaalde.

Ik heb dan een mail gestuurd waarom opeens ik nu wel BTW moest betalen en gedurende 5 maand niet.

Kreeg geen mail terug maar wel een telefoontje van een medewerker die me mijn btw nummer opnieuw vroeg omdat die niet juist bleek te zijn. Hij zou m'n account schrappen en terug op particulier zetten !!??!!

Na wat discussie heb ik dan via de telefoon alles doorgenomen met de medewerker, blijkt dat ergens iets niet ingevuld was in m'n persoonlijke gegevens.

Rare dingen allemaal.

Een particuliere verkoper uit m'n stad verkocht nogal veel schilderijen, hij kreeg een bericht dat z'n verkoopcijfer te hoog was en dat hij zou gemeld worden bij de belastingdienst wat dus gebeurd is. Er zou dus een meldingsplicht zijn om zwartwerk tegen te gaan.
Wanneer je dus als particulier abnormaal veel verkoopt blijkt daar een belletje te rinkelen.

Of ik dat verhaal mag geloven? Ik weet het niet maar kwam toch geloofwaardig over.

Ik begrijp alvast niet dat er hier particuliere verkopers voor 10000duizenden euro's verkopen per jaar zonder tegen de lamp te lopen.
Bericht 56 van 66
laatste antwoord

Of ik dat verhaal mag geloven? Ik weet het niet maar kwam toch geloofwaardig over.

Ik denk niet dat dit klopt anders was er ongetwijfeld wel meer ruchtbaarheid aan gegeven...

Bericht 57 van 66
laatste antwoord

We lezen het "verhaaltje" nu immers al jaren dat er grootscheepse opkuisacties zouden gebeuren door de belastingsdiensten.
Ik kan me niet inbeelden dat ze hun successen niet in de verf zouden zetten.
Als er één boot onderschept wordt met een portie drugs aan boord, krijgen we overal te zien hoe succesvol men is (de 100 gepasseerde ladingen daar heeft niemand weet van hé?)
Net zo met belastingsfraudes zeker?

Bericht 58 van 66
laatste antwoord

Na dit nuttig intermezzo betreffende controles, die zowel op de e-commercesnelweg als op de wegen in de vorm van steekproeven en bijgevolg met minieme pakkans gehouden worden, nuttige info van huwitte op een ander draadje:

Nieuws voor particulieren en ondernemers – juni 2010

http://forums-benl.ebay.be/thread.jspa?threadID=600010886&tstart=0&mod=1274336482102

Het ware niet meer dan correct mocht bij beschrijvende waarden voor staat van object de waarde
NIEUW enkel zou kunnen worden aangevinkt door houders van een zakelijk account...maar ja...ebay...

supergiftman merkt hier terecht op dat de nieuwe regels (ook in functie van het herroepingsrecht) onduidelijk zijn.

Interpreteren doen we even niet, dus nog maar eens een vraag stellen.
Bij welke aanbieding is het herroepingrecht toepasbaar:
1. Nieuw van een particulier die vermeldt particulier te zijn
2. Nieuw van een particulier die niet vermeldt particulier te zijn
3. Nieuw van een zakelijk verkoper zonder ondernemingsnummer
4. Nieuw van een onderneming
Bericht 59 van 66
laatste antwoord

Volgens mij bij 4.
1 en 2 zijn particulieren en kunnen in principe geen nieuw verkopen.
3 bestaat volgens mij niet...

Bericht 60 van 66
laatste antwoord