annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Herroepingsrecht consument!

raf888
Community-lid
Wetten wijzigen, woorden veranderen! Onze wetgever heeft, na even in Nederland gespiekt te hebben, het verzakingsrecht hernoemd: het herroepingsrecht.
Naast wetgeving betreffende handelspraktijken dient vanaf deze maand ook een wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming nageleefd te worden.

Een overzichteje van oud en nieuw:
Art 80: Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste zeven werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan verzaken. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief.
Art 47: Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste 14 kalenderdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan herroepen. Hij kan dit recht uitoefenen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief.

Zoals steeds kan de hulp van eBay.be spieken bij de noorderburen. Wel moet er meer dan iets aangepast worden:
- Zeven werkdagen worden veertien kalenderdagen
- Leveringskosten (verzendkosten is een fout gebruikt woord) en terugzendkosten zijn de juiste woorden
- Enz.

Tekst op eBay.nl:
Een van de belangrijkste bepalingen in de wet is het herroepingsrecht van de consument. Omdat de consument vooraf geen mogelijkheid heeft een goed te zien of te testen, acht de wetgever het noodzakelijk de consument een bedenktijd van zeven werkdagen te gunnen waarbinnen deze het goed zonder opgaaf van redenen kan retourneren, of in het geval van een dienst, de overeenkomst kan ontbinden. Het is de verkoper verboden hiervoor kosten in rekening te brengen anders dan de verzendkosten.
De termijn van zeven werkdagen begint te lopen vanaf het moment dat het goed geleverd is. Als de verkoper niet heeft voldaan aan de eerder genoemde informatieplicht, dan geldt een periode van drie maanden waarbinnen de consument het goed kan retourneren.

Binnenkort hier (voor de zij die googlen) de nieuwe tekst van eBay.be betreffende het herroepingsrecht!
Bericht 1 van 66
laatste antwoord
65 ANTWOORDEN 65

Herroepingsrecht consument!

articcynda
Community-lid
Omdat dit voorschrift enkel geldt voor handelaars

Begrijp ik dus goed dat de hele discussie hier irrelevant is in de EBAY context?
Bericht 21 van 66
laatste antwoord

Herroepingsrecht consument!

Waarom ?

Het overgrote deel van de aanbiedingen op ebay zijn door handelaars geplaatst !

Het is niet omdat ze zich voordoen als particuliere verkopers en in 't zwart werken dat de stukken erafvliegen dat ze in realiteit geen handelaars zouden zijn...





Bericht 22 van 66
laatste antwoord

Herroepingsrecht consument!

raf888
Community-lid
Waarom biedt EBAY de mogelijkheid om het terugsturen van items niet te accepteren terwijl dit wettelijk verplicht is blijkbaar?

eBay heeft regelgeving, een rechtstaat wetgeving. De nieuwe wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming is wetgeving voor de ‘onderneming’.

De rechten van de consument werden anno 2010 herschreven en kunnen toegepast worden op personen met ondernemingsnummer. Een rechter kan beslissen dat een persoon zonder ondernemingsnummer die op duurzame wijze een economisch doel nastreeft ook deze wetgeving moet (had moeten) naleven.

Tot op heden is er geen wetgeving voor particulieren die verkopen: regelmatige verkopers zijn geen particulieren. Eerlijke particulieren kunnen vermelden dat hun aanbod ‘een particuliere verkoop’ is zonder wettelijke garantie, al dan niet met het aanbod ‘niet tevreden, geld terug’.
Bericht 23 van 66
laatste antwoord

Herroepingsrecht consument!

regelmatige verkopers zijn geen particulieren

Dit is te vergaand, Raf.

Mensen die, zelfs op heel regelmatige wijze, hun eigen spullen tweedehands verkopen zonder enig winstbejag EN zonder winst omdat ze voor zichzelf steeds maar opnieuw spullen kopen zijn op Ebay schering en inslag .





Bericht 24 van 66
laatste antwoord

Herroepingsrecht consument!

raf888
Community-lid
De filmpjes van Unizo http://www.unizo.be/e-commerce/ zouden elke eBayer moeten helpen!

Een korreltje zout voor de kijkers en vijf minuten schrijfmoed voor de opstellers zijn echter wel nodig!
Bericht 25 van 66
laatste antwoord

Herroepingsrecht consument!

raf888
Community-lid
supergiftman,
'Tot op heden is er geen wetgeving voor particulieren die verkopen: regelmatige verkopers zijn geen particulieren.' is de redenering van onze wetgever. Eerlijke particulieren kunnen vermelden dat hun aanbod ‘een particuliere verkoop’is.
Bericht 26 van 66
laatste antwoord

Herroepingsrecht consument!

regelmatige verkopers zijn geen particulieren

Staat dit in een wettekst e.d. of is dit weer zoiets van ik heb gelezen dat, ik denk dat, mijn boekhouder zegt dat ...





Bericht 27 van 66
laatste antwoord

Herroepingsrecht consument!

raf888
Community-lid
Het is niet omdat ze zich voordoen als particuliere verkopers en in 't zwart werken dat de stukken erafvliegen dat ze in realiteit geen handelaars zouden zijn...

Dit heb ik ook gelezen, en dit is niet uit de context gerukt!
Bericht 28 van 66
laatste antwoord

Herroepingsrecht consument!

articcynda
Community-lid
Dus samengevat, hoe kan je dan als consument weten dat het bij een bepaalde aanbieding om een handelaar gaat die zijn teruggaveplicht verzwijgt, of om een particuliere verkoper die daar helemaal niet toe verplicht is?
Bericht 29 van 66
laatste antwoord

Herroepingsrecht consument!

raf888
Community-lid
Op eBay staat er soms onderaan de aanbieding een kader met ‘informatie van de zakelijke verkoper’ (volgens de nieuwe wetgeving zou dit ‘informatie van de onderneming’ moeten zijn)
- Als deze ingevuld is, dat is de aanbieder een ondernemer.
- Bij gebrek aan kader met de informatieplicht betreft het een aanbieding van een particulier (of een handelaar die de informatieplicht niet wenst na te leven).

articcynda , je vraag is niet volledig beantwoord. Achterhalen wie zijn status van ‘onderneming’ verbergt is het voorrecht van bv. belastingambtenaren.
Bericht 30 van 66
laatste antwoord