annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Hoe geschil indienen?

Hoi iedereen!

Ik zit met volgend probleem:
Op 15 september verkocht ik een object (t.t.z. de veiling liep af en er was een bod op gedaan), en na enkele dagen zonder reactie stuurde ik de verkoper een factuur (via die ingebouwde functie). Een week later ofzo kwam er antwoord van de koper dat hij wachtte totdat er een bedrag op zijn rekening werd overgemaakt alvorens hij kon betalen. Ik zag hier geen graten in en gaf dus uitstel van betaling.
Nu, bijna 2 maanden verder, merk ik dat diezelfde koper intussen twee andere objecten heeft aangekocht (bij andere kopers weliswaar) voor een totale prijs die veel hoger ligt dan die van mijn object!

Enkele dagen terug heb ik die koper nog maar eens een email en factuur gestuurd, zonder resultaat. Omdat ik ergens gelezen heb dat een bod op een veiling wettelijk bindend is en ik dus de transactie mag eisen (ik vind dat ik intussen lang genoeg heb gewacht) wou ik dus zonet een geschil indienen. Maar Ebay vertikt het dat toe te laten!

Hoe zit dat nu precies in elkaar?

Alvast bedankt voor jullie hulp,

Mvg

ArticCynda
Bericht 1 van 35
laatste antwoord
34 ANTWOORDEN 34

Hoe geschil indienen?

je kan van 7dagen na de verkoop tot 45 dagen na de verkoop een geschil openen.

in jouw geval ben je nu dus te laat hiermee
Bericht 2 van 35
laatste antwoord

Hoe geschil indienen?

Mijn volgende vraag zal je dan niet verbazen waarschijnlijk: wat nu te doen?

Jij lijkt me al meer ervaring te hebben, wat zou jij bv. in mijn plaats doen?
Bericht 3 van 35
laatste antwoord

Hoe geschil indienen?

wat nu te doen?

Niks, er valt niks meer te doen. Je hebt te lang gewacht met het indienen van een geschil dus de commissie aan eBay ben je gewoon kwijt.
Je kan het object opnieuw ter verkoop aanbieden. :-)

Nemo me cohabitat inpuntem
Bericht 4 van 35
laatste antwoord

Hoe geschil indienen?

je kan van 7dagen na de verkoop tot 45 dagen na de verkoop een geschil openen.

Dit is onlangs veranderd.
Een geschil wegens niet betaling kan nu slechts geopend worden tussen dag 4 en dag 32 na de verkoop.

Bericht 5 van 35
laatste antwoord

Hoe geschil indienen?

Wat is dat nu voor een prutsregeling? Als je als verkoper dus uitstel van betaling verleent aan een koper als service, zeker in tijden van economische crisis, dan bestraft Ebay je daar dus voor?

Of anders gezegd, Ebay moedigt je aan om zo snel mogelijk ambras te maken door geschillen te openen? Of zie ik dat verkeerd?
Bericht 6 van 35
laatste antwoord

Hoe geschil indienen?

Ja, dat zie je verkeerd.
Er is een eBay beleid waaraan je je kunt houden of niet.

Als je je aan het eBay beleid houdt dan is alles in orde en krijg je de commissie terug na het openen van een geschil.
Als je dat niet doet dan moet je daarvan niet eBay de schuld geven maar de schuld bij jezelf zoeken.

Je geeft de koper uitstel van betaling als service, dat is heel vriendelijk en netjes maar dat gaat alleen maar goed als de kopers allemaal net zo vriendelijk en netjes zouden zijn als u.

Zie het maar als een leerervaring. :-)

Bericht 7 van 35
laatste antwoord

Hoe geschil indienen?

Als Ebay ook "netjes" zou zijn, zou het mij i.p.v. die constante stroom spam misschien eens een mailtje kunnen sturen om me eraan te herinneren dat de termijn om een geschil in te dienen bijna verstreken is... Maar dat is blijkbaar teveel gevraagd. Ik wist immers nog niet eens dat iets absurds als zo'n termijn überhaupt bestond, todat jullie het mij vertelden in dit topic!
Bericht 8 van 35
laatste antwoord

Hoe geschil indienen?

Ik wist immers nog niet eens dat iets absurds als zo'n termijn überhaupt bestond

Dat ligt niet aan eBay maar aan uzelf.
eBay heeft daarvoor het site-overzicht, de Hulp pagina's (rechts bovenaan deze pagina), Mijn eBay en dit Forum gemaakt.

In Mijn eBay had u ook kunnen zien wat de mogelijkheden waren in geval van een niet-betalende koper.

Het is vaak een probleem dat sommigen zomaar klakkeloos beginnen met verkopen en er pas achter komen dat eBay al die mogelijkheden heeft als het te laat is.

Maar het is natuurlijk wel lekker makkelijk om een ander de schuld te geven als er moeilijkheden ontstaan en zelf nergens verantwoording voor willen nemen.

Bericht 9 van 35
laatste antwoord

Hoe geschil indienen?

Je vergeet wel één belangrijk detail daar, beste joaquin: een koper is niet zo vriendelijk mij als verkoper te zeggen dat ie niet van plan is om te betalen wanneer hij een object van me koopt...

Dus als je vaststelt dat je met een niet-betalende koper te maken hebt (omdat ie dus nog niet betaald heeft) dan is het al te laat om er iets aan te doen!

Of start jij bij elk object dat je verkoopt maar direct een geschilprocedure just-in-case?

Met andere woorden: zelfs ALS ik had geweten dat er zoiets als een termijn bestaat, dan had ik er nog niets mee kunnen doen vermits hij veel te kort is om te weten dat je met en niet-betalende koper te maken hebt...
Bericht 10 van 35
laatste antwoord