annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Wat is er aan de hand op ebay???

hoi,  nu zou ik toch weleens willen weten bij wie er het verkopen ook zo slecht loopt, ik verkoop de laatste twee weken bijna niets meer, zou het echt te maken hebben met de mensen die bang zijn voor wat er nog allemaal staat te gebeuren of wat??


Ik hoop dat het volgende maand toch terug een beetje los loopt, op deze manier moeten we weeral tegen de belastingen zeggen dat we dit jaar met verlies hebben gedraaid?  Ik hoor ze weeral zagen, dan is het misschien de tijd om ermee te stoppen!


Graag enige reactie


ps en als je dan al iets verkoopt, moet je nog afwachten of er word betaald, maar liefts 5 op de 10 kopers dien ik tegen woordig aan te manen om hun gekochte objecten te betalen, als er dan 2 ook effectief betalen is het veel


 


miserie, miserie!!!!!!!!

Bericht 1 van 121
laatste antwoord
120 ANTWOORDEN 120

Wat is er aan de hand op ebay???


http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/article/detail/1387661/2012/01/31/Fiscus-verdubbelt-aantal-controles-tot-75-000.dhtml



 


Mooi.


 


Ik lees als één van de actiedomeinen 'verkoop via internet'.


 


Dan ben ik heel benieuwd of het deze keer er weer gaat op uitdraaien dat de personen die alles netjes officieel doen gemakshalve nog wat gaan uitgeperst worden - het typische systeem van de Belgische, vooral in Vlaanderen actieve fiscus-, of dat EINDELIJK eens de echte zwartwerkers worden aangepakt.


 


Het is immers toch zo gemakkelijk om even uit de aangiften een bepaalde sector uit te filteren, en die dan te gaan controleren, terwijl de 100% zwarte dieven rustig hun ding kunnen blijven doen.




Bericht 41 van 121
laatste antwoord

Wat is er aan de hand op ebay???

Kijk kijk ... ik ben weer te rap geweest :


 


dit staat ter verduidelijking op de site van Financiën :


 


verkopen via het internet (handelaars die zich voordoen als particulieren)


 


Zou het eindelijk kunnen waar zijn ?




Bericht 42 van 121
laatste antwoord

Wat is er aan de hand op ebay???

forumgutspiller_be
Community-lid


 


En nu proberen ze het terug met gratis veilingen om iets te doen aan de leegloop van eBay...


 



 


Of het de gratis veilingen zijn of iets anders (al vermoed ik dat de overvloed aan veilingen de belangrijkste oorzaak is) weet ik niet, maar er is effectief iets serieus aan de hand op Ebay.


 


Mijn bezoekersaantallen liggen al een hele tijd een stuk lager dan dezelfde periode vorig jaar. Deze daling in bezoekersaantallens is al maanden bezig. Ik heb de indruk dat het verschil met vroeger groter en groter wordt.


 


In principe zouden mijn bezoekersaantallen moeten stijgen gezien het aantal aangeboden objecten een stuk hoger ligt dan een jaar geleden.


 


 

Bericht 43 van 121
laatste antwoord

Wat is er aan de hand op ebay???

@supergiftman,


 


Zakelijke verkopers die zich aan de gangbare regels houden hoeven zich nergens zorgen om te maken... de controles van de bijzondere belastingsinspectie richt zich vooral op het verkoopsgedrag van particulieren die via het internet een bloeiende zwarthandel opzetten, zit daar een  geregistreerde handelaar tussen die hier onder het mom van particulier "in het zwart" verkoopt, zal die ook de pineut zijn.


De voorbije jaren zijn er zo al verschillende mensen door de mand gevallen, soms met nefaste gevolgen... hoge administratieve boetes, schorsing van de RVA, terugbetaling van werklozensteun of leefloon, herziening van de inkomstenbelasting, eventuele gerechtelijke vervolging enz.


Het zijn vooral de verkopers met een hoog verkoopscijfer die in het oog springen en onder de loep worden genomen en geloof me vrij: daar zitten heel wat zwarthandeltjes tussen.

Bericht 44 van 121
laatste antwoord

Wat is er aan de hand op ebay???

Een correcte handelaar met een partikuliere account, die hoeft niets te vrezen hoor !


 


Die doet niets strafbaars.


 


Niemand kan je verbieden om op internet te verkopen en dit is eender in welke formule, of op één of andere tweedehands site.


 


Als handelaar denk ik wel dat je zo slim bent om je listings wat je verkocht hebt bij te houden.


 


De btw (15% Luxenburg) die je betaald kan je niet recupereren maar dit word dan als onkost ingeschreven.  Je moet WEL 21% btw doorstoren op je verkochte items.


 


Dus, wat is het probleem dan.


 


Als de belastingen komen controleren en ze hebben een lijst mee met alle verkochte goederen en je kan dat staven en aantonen dat dit dezelfde lijst is die jij ingeboekt hebt, dan is alles in orde.


 


Dus, vrees niet en wees een goeie correcte handelaar.


 


Andersom is het natuurlijk heel anders gesteld. Als partikuliere verkoper een winkeltje op ebay hebben met wel 500 artikelen in de aanbieding, al meer dan 10 jaar en als je dan eens de feedbacks bekijkt en optelt en ziet dat de "zwartverkoper" meer dan 2500 euro omzet haalt dan is er iets aan de hand.  Dan vrees ik inderdaad het ergste als je de belatingen op je nek hebt.  Dit niet alleen maar ook de sociale zekerheid komt dan langs.


 


Ik wil niemand schrik aanjagen.  Handelaars moeten doen wat ze moeten doen.  Partikulieren moeten een beetje de kerk in het midden houden en als ze effectief gaan aankopen om op Ebay te verkopen dan zouden ze toch beter een ondernemersnummer (btw) aanvragen en rsz betalen in bijberoep.

Bericht 45 van 121
laatste antwoord

Wat is er aan de hand op ebay???


Een correcte handelaar met een partikuliere account, die hoeft niets te vrezen hoor !



 


Ik zou daar nog niet zo zeker van zijn...


Met een particuliere account kan je wel meerdere wettelijke verplichtingen ontvluchten hé?


- je geeft foute informatie aan je potentiële kopers als schijnparticulier


- je komt niet in de BTW-listing van ebay terecht


- het niet vermelden van je adresgegevens wat een wettelijke verplichting is voor een zelfstandig verkoper


- je ontloopt mogelijks het teruggaverecht


- de betaalde BTW... als je ze probeert te recupereren, dan hoop ik dat de "particuliere" zelfstandige dit op een correcte wijze aangepakt heeft


 


 




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 46 van 121
laatste antwoord

Wat is er aan de hand op ebay???


Het zijn vooral de verkopers met een hoog verkoopscijfer die in het oog springen en onder de loep worden genomen en geloof me vrij: daar zitten heel wat zwarthandeltjes tussen.



Dat is een mooie theorie, maar dan gaat het toch niet over verkopers op ebay ...


Er wordt steeds uit het oog verloren dat Ebay in Luxemburg zit.


De Belgische fiscus heeft bij Ebay niks te piepen, en krijgt zeker geen inzage in de Ebay-administratie.


Verkopers die werken via Belgische verkoopsites lopen WEL een ernstig risico.




Bericht 47 van 121
laatste antwoord

Wat is er aan de hand op ebay???

@ supergiftman...


 


Hier ben je wel verkeerd, dat het hoofdkantoor van Ebay Europ gvestigd is in Luxenburg betekent niet dat Belgische, Nederlandse en andere handelaars binnen de Eu vrij hun gang kunnen gaan op Ebay... Elke gebruiker van Ebay binnen de EU is traceerbaar, dat volgens Europese richtlijnen. Dat betekent dus dat de Belgische Fiscus de gegevens van een Belgische verkoper bij Ebay kan opvragen en dat Ebay die ook moet geven.

Bericht 48 van 121
laatste antwoord

Wat is er aan de hand op ebay???

k**t*
Community-lid

;-)aan mij gaan ze niet veel verdienen,op 8 jaar,heb meer gekocht dan verkocht,kopen mag je toch,en als ik nu eens mijn inboedel zou verkopen,stuk per stuk,als particulier ja wat dan?van mij mogen ze controles uitvoeren zoveel als ze willen,ze moesten ebay,zoals ik voorstelde indertijd,in 2 delen,1voor winkels en voor particulieren met zolderrommel,maar toch hoor ik veel zeggen,op rommelmarkten moet je gaan zoeken,nee niet voor mij,voor personen die huizen leegmaken,zo zitten er hier veel op.allemaal van sterfgevallen.antiek,en brocante,etc,dat heb ik niet aan lopende band.

Bericht 49 van 121
laatste antwoord

Wat is er aan de hand op ebay???

@Walesha


 


En hoe gaan ze dat doen ?


 


Welke Europeese richtlijn ?


 


En hoe is die omgezet in Belgische wetgeving ?


 


Waar staat dat ?


 


Op welke effectieve Belgische ( en in Luxemburg officiëel aanvaarde ) wettelijk gebaseerde richtlijn zou de Belgische fiscus moeten handelen ?


 


Blabla, beste ... goedbedoeld van uw kant, maar cafétoogjurisprudentie.




Bericht 50 van 121
laatste antwoord