op 08-11-2010 19:43
Hallo, ik vind geen antwoord op het volgende en ik hoop dat iemand het mij kan vertellen, waarvoor dank bij voorbaat: stel een koper betaalt niet, reageert niet op mails, ik open dus als verkoper een geschil en ik sluit na 4 dagen het geschil. Op dat ogenblik is het veilingcontract met ebay dus gesloten en heb ik als verkoper dus geen verplichtingen meer tegenover ebay. Ik mag dan dus het object buiten ebay om verkopen. Een hele tijd geleden ben ik in die situatie beland. Maar even later betaalde die koper-wanbetaler toch, maar ik had toen heb object al verkocht via 2dehands. Ik heb hem het gestorte bedrag prompt teruggestort, maar ik heb dan nog maandenlang met de angst gezeten een negatieve feedback te krijgen, want ik heb weliswaar eens ergens gelezen dat de koper geen feedback meer kan geven wanneer hij niet gereageerd heeft op het geschil (en dat WAS hier het geval, ik heb zelfs het commissieloon van ebay terugontvangen en de mededeling dat de koper een waarschuwing heeft gekregen): er was geen reactie op het geschil, maar toch heeft die koper nog een hele tijd op de lijst gestaan van de objecten waarvoor nog geen feedback gegeven of gekregen is (account/feedback), men kon gewoon klikken op "feedback geven" naast het object, dus ik neem aan dat men dan ook effectief feedback kan geven (niettegenstaande het object dus "terug was vrijgegeven door ebay"). Het is uiteindelijk goed afgelopen, want de koper heeft geen feedback gegeven, maar om in de toekomst te weten waar ik aan toe ben in zulke situatie: hoe kan ik vermijden dat de koper na het sluiten van het geschil nog feedback kan geven als het object op de openstaandefeedbacklijst blijft staan zoals destijds? En een tweede vraagje: als de koper dan nadien toch alsnog zou betalen en ik zou het object ditmaal nog niet aan een ander verkocht hebben, mag ik hem dan het object toesturen buiten ebay om? Want de overeenkomst met ebay is dan dus ontbonden. En kan de koper daar dan geen misbruik van maken om het geschil aan te vechten wegens "transactie alsnog verricht" en zodoende alsnog negatieve feedback te kunnen geven (omdat hij kwaad is wegens in geschil gezet te zijn)?
op 09-11-2010 08:55
Als de koper na het sluiten van het geschil een aantekening krijgt kan deze geen feedback meer geven. Als de koper bezwaar maakt tegen deze aantekening en deze wordt verwijderd door eBay kan die zijn feedbackrechten terug krijgen. Als een niet betalende koper een negatieve of neutrale feedback geeft kan u altijd aan eBay vragen om deze te verwijderen, of dit zal gebeuren hangt van de omstandigheden af.
Het is de koper die zijn feedbackrechten kan verliezen bij een geschil wegens niet betaling. De verkoper blijft (positieve) feedback kunnen geven.
Voor wat betreft de koop buiten eBay te laten doorgaan met de eBay winnaar nadat u de verkoopscommissie terug gekregen hebt, ik weet het niet maar ik zou daar toch mee oppassen, zeker omdat de koper dan bezwaar kan maken tegen zijn aantekening en eBay dit gaat onderzoeken.
Misbruik van procedure voor onbetaald object
http://pages.benl.ebay.be/help/policies/fvf-abuse.html