annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Bpost Foto identiteitskaart

Wanneer er een pakje afgeleverd wordt door Bpost ... moet je een handtekening zetten op een formulier voor ontvangst.

Nu wordt het ingescand, handtekening zetten op een toestel en er wordt nog eens een foto gemaakt van uw identiteitskaart.

Mag Bpost een foto maken van uw identiteitskaart?

Bericht 1 van 9
laatste antwoord
8 ANTWOORDEN 8

Bpost Foto identiteitskaart

Er wordt geen foto gemaakt, enkel Uw gegevens worden digitaal afgelezen net zoals het bijvoorbeeld bij de dokter, apotheker, tax-on-web enz. gedaan wordt. Steek je id maar eens in zo'n id apparaatje, zal je zien wat er allemaal "gelezen" wordt.

Bericht 2 van 9
laatste antwoord

Bpost Foto identiteitskaart

ik heb gewerkt in een verhuurkantoor van auto's en ik kan je verzekeren dat we alles lazen en opsloegen, denk zelfs dat dit niet 100% wettelijk was. Dus ook je foto, enz... , en heel wat "meer" dan je zou denken,  Bpost zal ook wel een "scan" van je gegevens doen. Dit in tegenstelling met tax-on-web waar je via je digitale handtekening toegang hebt tot je gegevens, daarom ook is je pin nodig

 

Rik.

Bericht 3 van 9
laatste antwoord

Bpost Foto identiteitskaart

Maak je niet ongerust, van "een foto maken" is geen sprake, we leven nu eenmaal in een digitaal tijdperk en het inscannen van de Eid is een extra controle... voor dergelijke instellingen staat er op je Eid niks meer of minder te lezen dan op de oude, kartonnen ID-kaart: je personalia, d.i. je naam, geboortedatum, burgelijke stand, adres enz. Enkel bevoegde instanties zoals de politie kan verder kijken, de post, de bank, je mutualiteit enz. zien enkel de basisgevens, ook een kopie van deze basisgegevens maken voor een dossier is perfect wettelijk net zoals de werkgever bvb een kopie mag maken van je rijbewijs als dat voor je job aan de orde is.

Bericht 4 van 9
laatste antwoord

Bpost Foto identiteitskaart

@maradisa... je vertelt onzin:  ""en heel wat "meer" dan je zou denken"", geen enkele particuliere instelling zoals een bank of een bedrijf kunnen "heel wat meer zien" op een scan van je Eid, dat kunnen enkel bevoegde instanties zoals politie en gemeentediensten!

Bericht 5 van 9
laatste antwoord

Bpost Foto identiteitskaart

@Walesha "ben je zeker"... ? We zagen ook onmiddelijk of deze persoon een geldig rijbewijs had, en dat het adres van de persoon correct was en dat deze persoon geen rijverbod had, of geschorst was door zijn verzekeringsmaatschappij ... je zou versteld staan wat er in de achtergrond gebeurt..

Bericht 6 van 9
laatste antwoord

Bpost Foto identiteitskaart

Hmmm... dergelijke gegevens kunnen natuurlijk wel belangrijk zijn voor een auto-verhuurbedrijf... mss hebben die een bepaalde toelating om deze info te kunnen zien?

Tegenwoordig verbaasd me niks meer eerlijk gezegd.

Bericht 7 van 9
laatste antwoord

Bpost Foto identiteitskaart

Er werd wel degelijk een foto gemaakt van mijn identiteitskaart.

De kaart werd op de doos gelegd, heb de doos vastgehouden en klik een foto en ik heb de foto gezien.

De postbode vertelde me nog dat er veel mensen tegn waren, maar daar konden ze niet aan doen.

Ik moets ook nog een handtekening zetten op het schermpje. Was ook de eerste keer, waren nieuwe toestellekes.

De identiteitskaart werd niet ingescand, dat ging niet met dat toestel.

Vond het ook raar. Zal zine als z enog eens een pakje afleveren ... maar 100% waar en werd een fot gemaakt.

Maar ik weet dat vroeger de post ook nog eens 10 euro durfde te vragen .. en ook dat bleek achteraf niet wettelijk.

 

 

Bericht 8 van 9
laatste antwoord

Bpost Foto identiteitskaart

Hier een verklaring van Bpost ... waarin dus wel degelijk wordt gezegd dat ze een foto maken van uw identiteitskaart.

Is een nieuwe methode die wordt roegepast in bepaalde regio's.

 

Zie hieronder de verklarende uitleg van Bpost op de vraag waarom er een foto wordt gemaakt van de identiteitskaart.

 

Bpost wil voortdurend de kwaliteit van de uitreiking verbeteren en daarom voert het nu een nieuwe werkmethode in.
In dat verband rust Bpost zijn postbodes uit met mobiele toestellen waarmee de handtekening en de identiteit opgeslagen kan worden van de persoon die de zending in ontvangst neemt en eventueel ook het document dat zijn hoedanigheid als lasthebber (volmachten) aantoont.
Die werkmethode wordt nu ingevoerd in uw regio. Onlangs vroeg uw postbode u om op het scherm van zijn mobiel toestel te ondertekenen en om een foto te mogen nemen van uw identiteitskaart toen hij u een aangetekende zending overhandigde.
Vóór de komst van het mobiele toestel nam de postbode nota van de identiteit en van het identiteitskaartnummer van de persoon die de zending in ontvangst nam. Bpost kon niet bewijzen dat het wel degelijk had gecontroleerd dat de vermeende lasthebber een volmacht had.
Dankzij het mobiele toestel kan de postbode de kwaliteit en efficiëntie van het proces verbeteren door die informatie met een foto vast te leggen.
Deze werkmethode werd voorgelegd aan en besproken met de Privacycommissie. Bpost heeft daarbij aan deze Commissie te kennen gegeven welke maatregelen het zou nemen om de opgeslagen gegevens te beveiligen en te beschermen.
- De foto's van identiteitskaarten en volmachten worden gecodeerd en beveiligd, en er kunnen geen gegevens uitgehaald worden.
- Ze zijn enkel toegankelijk voor een zeer beperkt aantal personen binnen Bpost en mogen enkel op uitdrukkelijk verzoek van een rechter worden meegedeeld aan derden.
- Na 2 jaar worden ze automatisch gewist.
- Alhoewel het gebruik van dit mobiele toestel alle garanties qua veiligheid en efficiëntie verschaft, is het niet verplicht voor de identiteitscontrole en kan u desgewenst nog altijd aan de postbode vragen om de oude manuele methode te blijven hanteren.

Bericht 9 van 9
laatste antwoord