annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

rekent de Post illegale kosten aan?

Vandaag kreeg ik een pakje aan uit de USA, een geschenk met een waarde onder de 45 euro, waar dus wettelijk geen duanekosten op moeten betaald worden. Toch moest ik er 10 euro taks op betalen. Het bleek niet door de douane te komen, maar het was DE POST zelf, die oordeelde dat ze het recht hebben om OP ELK PAKJE dat buiten de EU ons land binnen komt, 10 euro taksen te mogen eisen. Nergens vind ik daar iets van terug op hun website en ze kunnen me ook niet zeggen binnen welk wettelijk kader ze dat doen. Met andere woorden: de post maakt misbruik van de douanediensten. Blijkbaar zien die ook geen cent van die 10 euro. Het is louter voor DE POST zelf! Met andere woorden: de post steelt op die manier en ik voel me gedupeerd. Zijn er hier nog mensen in dezelfde situatie? Persoonlijk vind ik de De Post bij deze veroordeeld mag worden, voor het niet naleven van onze importwetten en ik hoop dat er genoeg mensen zijn die mijn oordeel delen, zodat deze diefstal eindelijk stopt. Het is niet bevorderlijk voor de internationale (internet) handel en nog minder voor het imago van de douane, de post en het imago van ons land in het generaal. Het wordt hoog tijd dat men daar iets aan doet.

-- Bewerkt door martijn@ebay.com om 28 Oct 2010 12:47 CEST
Bericht 1 van 55
laatste antwoord
54 ANTWOORDEN 54

De Post rekent illegale kosten.

ik heb daar wel een logische verklaring voor, voor zover de douanediensten logisch zijn :

1. een pakje met vermelding "gift" en lage waarde* laat de ene douanier gewoon door, gevolg geen kosten.

2. een andere douanier vindt hetzelfde pakje verdacht en geeft het door voor controle, daardoor zijn er kosten voor douaneformaliteiten* (zelfs indien er geen effectieve controle uitgevoerd wordt, zoals pakje openen enz) - bedrag van heffingen is dan = 0

3. indien het pakje geopend wordt en de douane de waarde hoger schat dan de maximum waarde voor een "gift", dan worden invoerrechten en BTW op de geschatte waarde (+ portkosten) berekend = verschuldige taksen.

geval 1 = geen kosten

geval 2 = kosten van douaneformaliteiten* hoger dan heffingen -> forfait presentatiekost van 10 euro

geval 3 = indien de verschuldigde taksen minder bedragen dan de kosten van douaneformaliteiten* -> zie geval 2,

als de verschuldigde taksen méér bedragen dan betaal je de volle pot dwz kosten van douaneformaliteiten* + taksen

*kosten van douaneformaliteiten = 20 euro
Bericht 11 van 55
laatste antwoord

Zucht, nu nog eens: de douane heeft mijn pakje nog niet eens vastgehad, laat staan gecontroleerd, vermits de waarde lager was dan het bedrag voor een "gift", om er taksen op te rekenen. Het is met andere woorden de post zelf die 10 euro rekende en hiervan ziet de douane geen cent.
Met andere woorden: de post maakt eigen regels, die niets met de wet of de douane te maken hebben. De douane heeft mijn pakje zelfs niet eens vastgehad, enkel de post heeft die taks gerekend.
DUS: het zijn niet de douane, maar de post die ons aan het afzetten is.

Als je tegenwoordig voor elk pakje uit de VS, die ook spullen van 5 euro, 10 euro taksen mag betalen, ligt dat niet aan de douane, van die werken blijkbaar wel correct, maar ligt het aan de post.

Ik heb ooit meegemaakt dat ze een pakje ter controle geopend hadden. Het object dat er inzat had duidelijk de waarde die er op het groene papiertje stond. Deze waren te laag voor heffing en ik heb het pakje netjes dichtgeplakt met douanetape, zonder kosten in mijn brievenbus gekregen. Dus situatie 2 klopt ook niet.

Het is situatie 4: de post heeft zelf beslist om op elk pakje dat buiten de EU komt, zich het recht toe te eigenenen, 10 euro taksen te vragen, waar de douane niets mee te maken hebben. De Post heeft me telefonisch bevestigd dat het een inning is die ze louter voor eigen zak doen en dat de douane daar niets mee te zien hebben.

Met andere woorden: wie hier de laatste tijd op elk pakje uit de VS mag bijbetalen, ook al is de waarde lager dan de vrijgestelde limiet, is enkel slachtoffer van de post. Dat is geen enkele wettelijke regeling, maar enkel een nieuwe maatregel van de post, die op sterven na dood is en zichzelf zo helemaal wenst te kelderen.

Ik ben aan het uitzoeken welk recht ze hier wettelijk toe hebben om taksen te rekenen, als inningskosten voor bedragen die niet te innen zijn. Volgens mij lichten ze buiten gewone particulieren, ook de douane zelf op, vermits die nooit iets van die "douanepresentatiekosten" te zien krijgen in vele gevallen, vermits ze het pakje nooit gecontroleerd hebben.
Daarnaast is was het ook gemarkeerd met enkel plakkers van de post zelf en klopte de mededeling op het overschrijvingsformulier voor de kosten niet met wat ze normaal doorstorten naar de douane.

Met andere woorden: de post onzeilt de wet. Als ik iets laat overkomen buiten de EU en het is boven het wettelijk plafond voor de categorie waarbinnen het verstuurd is, dan doe ik daar niet moeilijk over en betaal ik taksen. Maar ik heb ook familie en vrienden in de US en die sturen me af en toe ook iets toe. Dat is dan geen aankoop en die mensen letten er juist op dat het de waarde niet overschreidt. Dankzij De Post is dat nu vergeefse moeite, want blijkbaar kunnen we in de toekomst allemaal langs de kassa.
Bericht 12 van 55
laatste antwoord

O ja, ik ga eens al die verpakkingen met groene briefjes, waar ik ten onrechte op moeten bijbetalen heb en die nooit door de douane gecontroleerd zijn, bijhouden. Ik raad dat iedereen aan. Als ik er genoeg bij elkaar heb, zal ik de douane zelf eens contacteren, er scans van doorsturen en eens navragen wat er van aan is. Als blijkt dat De Post inderdaad enkel int voor eigen zak op die zendingen, hoop ik dat er nog mensen zijn die dat doen, zodat we er iets tegen kunnen beginnen.
Bericht 13 van 55
laatste antwoord

en wat zou je dan zoal doen? Jouw advocaat? testaankoop? de kranten? Nen brief naar de koning? 🙂

Naar verluid laat je gewoon beter je spullen leveren in nederland, daar vult men zijn zakken zo nog niet.
Bericht 14 van 55
laatste antwoord

Wat ik in elk geval heb gedaan : klacht ingediend via het formulier op de web pagina van taxipost. Komt hier geen positieve reaktie op, wordt de volgende stap : het indienen ervan bij de ombudsdienst van de post.
En vermits het hier gaat om een monopolist die zomaar misbruik maakt van zijn positie om de mensen af te zetten : klacht indienen bij het BIPT indien nodig !
Bericht 15 van 55
laatste antwoord

Hallo, ook ik heb gisteren een pakje gekregen uit de VS als "gift" en onder de 45 euro (het was 57 dollar). Maar ook ik moest 10 euro kosten betalen. Blijkbaar zijn dit dus wijdverspreidde praktijken van de post!!!
Bericht 16 van 55
laatste antwoord

Hoe denk je dat de post anders aan winst geraakt de laatste jaren?;-) Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Photo Sharing and Video Hosting at Photobucket
Bericht 17 van 55
laatste antwoord

ik heb ook een pakje bij de post liggen, met 10 euro taks, ik heb naar de post gebeld, die mens zij dat het douane taksen zijn. ze zullen toch iets duidelijker mogen zijn als ik het ga afhalen.
Bericht 18 van 55
laatste antwoord

gevonden op de site van de douane:

U voert goederen in via de Post of via een ander koeriersbedrijf (ABX logistics, UPS, DHL,... )
Wanneer u goederen via de Post of via een ander koeriersbedrijf ( ABX Logistics, UPS, DHL, ... ) invoert, moeten er uiteraard ook douaneformaliteiten worden vervuld. Doorgaans doet de Post voor u de douaneformaliteiten, maar rekent daarbij wel onkosten aan.
Met de zogenaamde "Douane aanbiedingskosten", die soms worden gevraagd, zelfs als er helemaal geen inklaringsformaliteiten plaatsvinden, heeft de douane geen uitstaans. Deze worden door de vervoerder voor eigen rekening geïnd.

Zo kan de post dus "wettelijk" (denk ik) voor elk product dat van buiten de EU komt (minstens) 10 euro vragen.
Dit verklaart ook waar ze brideys pakketje nooit hebben gezien bij de douane.
Bericht 19 van 55
laatste antwoord

lees posting #1 nog eens aandachtig en ga die gids van De Post halen 😉
Bericht 20 van 55
laatste antwoord