annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

rekent de Post illegale kosten aan?

Vandaag kreeg ik een pakje aan uit de USA, een geschenk met een waarde onder de 45 euro, waar dus wettelijk geen duanekosten op moeten betaald worden. Toch moest ik er 10 euro taks op betalen. Het bleek niet door de douane te komen, maar het was DE POST zelf, die oordeelde dat ze het recht hebben om OP ELK PAKJE dat buiten de EU ons land binnen komt, 10 euro taksen te mogen eisen. Nergens vind ik daar iets van terug op hun website en ze kunnen me ook niet zeggen binnen welk wettelijk kader ze dat doen. Met andere woorden: de post maakt misbruik van de douanediensten. Blijkbaar zien die ook geen cent van die 10 euro. Het is louter voor DE POST zelf! Met andere woorden: de post steelt op die manier en ik voel me gedupeerd. Zijn er hier nog mensen in dezelfde situatie? Persoonlijk vind ik de De Post bij deze veroordeeld mag worden, voor het niet naleven van onze importwetten en ik hoop dat er genoeg mensen zijn die mijn oordeel delen, zodat deze diefstal eindelijk stopt. Het is niet bevorderlijk voor de internationale (internet) handel en nog minder voor het imago van de douane, de post en het imago van ons land in het generaal. Het wordt hoog tijd dat men daar iets aan doet.

-- Bewerkt door martijn@ebay.com om 28 Oct 2010 12:47 CEST
Bericht 1 van 55
laatste antwoord
54 ANTWOORDEN 54

Ik ben het ook strontzat om regelmatig 10 euro te betalen om iets in ontvangst te nemen zelfs al is de waarde boven de limiet maar heeft de douane het toch toegelaten zonder heffing en ik terugval op het forfait.
Gisteren kreeg ik van de postman het pakje zonder betalen maar er hing wel een briefje aan en hij was het dus vergeten. Vandaag komt hij het bedrag vragen en ik was moreel verplicht te betalen want de arme man had het zelf voorgeschoten na zijn ronde. Het was nu eens iets van 6 euro uit HongKong en als ik de kans had gekregen had ik het pakje niet aanvaard maar het lot heeft anders beslist.
Ik heb dus bij de ombudsman van hierboven klacht neergelegd EN een http://ec.europa.eu/solvit/site/submission/index_nl.htm europese bij Solvit. Misschien moeten meerdere "gedupeerden" hier hetzelfde doen om effect te sorteren.
Wordt vervolgd.
Bericht 31 van 55
laatste antwoord

Mijn bericht aan Solvit als voorbeeld:

Als een zending van buiten Europa aan de douane wordt aangeboden en de waarde is te laag om heffingen te moeten treffen dan vraagt De Post bij aflevering 10 euro zogenaamde aanbiedingskosten. Meestal blijkt dat het pakje zelfs niet is opengedaan voor controle. De burger heeft dus geen enkele controle over deze willekeurige heffing en bovendien is ze meestal buiten alle proporties met de waarde van de zending. Zo heb ik vandaag die 10 euro betaalt voor iets wat ik via eBay gekocht heb met een waarde van 6 euro. Dit is dus niet de eerste keer en op internet forums zie ik dezelde klacht van talloze andere Belgen. Kunnen deze laakbare praktijken van de post niet gestopt worden?
Bericht 32 van 55
laatste antwoord

Zelfde bericht naar
info.omps@OMPS.be
quality@bpo.be
postinfo@post.be

Massaal hetzelfde doen kan misschien helpen.
Bericht 33 van 55
laatste antwoord

Bedankt voor de email adressen en voor je voorbeeld bericht.

Ik ga daar deze avond nog mee aan de slag.

Ik hou wel van een beetje rellen. ;-)

Nemo me cohabitat inpuntem

Bericht 34 van 55
laatste antwoord

Solvit antwoordt:
SOLVIT kan alleen tussenkomen als er sprake is van een grensoverschrijdend probleem dat te wijten is aan een verkeerde toepassing van de Europese wetgeving door de nationale overheid binnen een Lidstaat. De tarieven die de Post hanteert zijn echter niet gebonden aan een Europese regelgeving. Het gaat hier dus om intern Belgisch recht.

Reply:
Bedankt voor het antwoord maar laat me toch het probleem iets anders formuleren. Het gaat hier niet over de tarieven die de post hanteert maar over het feit dat ze zomaar een bedrag mogen innen bij het afleveren van een zending die afkomstig is van buiten Europa. Zendingen die iets bevaten dat minder waard is dan 22 Euro is vrij van heffing en wordt door de douane gewoon doorgelaten maar de Post meent hier een forfaitair bedrag van 10 Euro te moeten aanrekenen voor de vergeefse poging om aan de douane aan te bieden. Dit is in Nederland bvb niet het geval en naar verluidt laten mensen die daar de mogelijkheid toe hebben zendingen toekomen op een Nederlands adres om dit te vermijden. Dan meen ik toch dat er hier van een vorm van discriminatie sprake is binnen Europa.
Ik heb mijn klacht ook bij de ombudsman van de Post voorgelegd maar die zijn tezelfdertijd rechter en partij en ik had liever een onafhankelijk oordeel gehad.

wordt vervolgd 😉
Bericht 35 van 55
laatste antwoord

Ten eerste IS het een grensoverschrijdend probleem omdat ENKEL bij verwerking van een zending die van BUITEN België komt er een controle gebeurt in toepassing van de BTW wetgeving. Hierbij wordt vastgesteld of er BTW verschuldigd is op een goed dat de Gemeenschap binnenkomt.

Het is in het geval er zelfs geen BTW verschuldigd is dat de Belgische Post TOCH een forfaitair bedrag aanrekent van 10 euro.

Het gaat hier dus over een gevolg van de toepassing van de (Europese) BTW regels. Ingevolge deze regels is op een transactie niets verschuldigd maar worden er TOCH afhandelingskosten aangerekend. -----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

Bericht 36 van 55
laatste antwoord

Bijkomstig is het immers zo dat er geen kosten of wat dan ook mogen aangerekend worden door een nationale postdienst voor een zending die uit een andere lidstaat komt. Waarom zou de belgische Post dan ook wat dan ook mogen aanrekenen voor een handeling (=verwerking van een postpakket dat van buiten België komt)?

En daar ligt juist het (betwiste) handelen dat als een misbruik gezien wordt. -----

-----

Bericht 37 van 55
laatste antwoord

na de laaste €10 aangesmeerd gekregen te hebben,heb ik klacht neergelegd bijde post. dat was een klucht (veel te lang verhaal) dus klacht neergelegd bij de ombudsdienst van de post.
dat had meer succes en die €10 werd weer netjes op mijn bankreking gezet.

dus mensen: laat het maar klachten regenen 😉 (wel goed alle administratie als betalingsbewijs, postpakket (eventueel foto ervan), ... bijhouden)
Bericht 38 van 55
laatste antwoord

@tellytjen

:^O Schitterend! Goed gedaan!

Als we dat allemaal gaan doen houdt deze vorm van diefstal binnen de kortste keren op.

Bericht 39 van 55
laatste antwoord

Bravo ! Prachtig idee ! Je verdient een medaille !

If voting changed anything, they'd make it illegal.(E.Goldman)

If voting changed anything, they'd make it illegal.(E.Goldman)
Bericht 40 van 55
laatste antwoord