annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

kopersbescherming

martijn@ebay.com
Community-lid

Bon, even een discussie op gang brengen.

Kopersbescherming: wat zijn de goede en slechte klanten voor kopers en verkopers? Hou het netjes en beschaafd en wie weet implementeert eBay jullie ideeen.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Bericht 1 van 20
laatste antwoord
19 ANTWOORDEN 19

kopersbescherming

Simpel dat de kopers steeds moeten beseffen dat er 5 stappen zijn in hun aankoop

1) Ebay - de aanbieding
2) Paypal en/of bank - de betaling
3) de verkoper - inpakken en verzenden
4) de verzending - B-post, Kiala, enz.
5) de koper - ontvangen en feedback

Sommige koper houden hier geen of weinig rekening mee. Soms krijg ge vragen wanneer je de goederen gaat opzenden en heb je de betaling nog niet binnen.

Soms krijg je vragen wanneer je de goederen gaat verzenden en heb je dat al 5 dagen geleden verzonden, enz...

Of kopers die vragen naar een bewijs van verzending, voor iets van 2 euro die je in een gewone omslag verzonden hebt, enz...

Ik merk dat kopers op Ebay een HEEL hoge scherming hebben en verkopers wel een HEEL lage.

Zelf stuur ik soms items 2 keer op om een negatieve feedback te vermijden. En moet ik gissen of de koper nu wel of niet eerlijk is.

groeten,
D

Bericht 2 van 20
laatste antwoord

kopersbescherming

Kopers worden overbeschermd en als verkoper heb je totaal geen bescherming.

Ik besef dat er hier op Ebay wel wat cowboys zitten en dat Ebay maatregelen treft om kopers hier tegen te beschermen. Maar bijna iedereen verplichten om PayPal aan te bieden vind ik nog steeds een brug te ver.

Als integere verkoper voel ik me gestraft omdat ik verplicht wordt PayPal te gebruiken. Ik ben echt niet de persoon waar mensen tegen beschermd moeten worden. Alle problemen worden netjes opgelost. Daar is geen tussenkomst nodig, noch door Ebay, noch door PayPal.

Vooral voor goedkope items zijn die PayPalkosten exuberant hoog en bedragen de PayPalkosten alleen vaak al 10% van de verkoopprijs omdat deze kosten ook op de verzendkosten berekend worden. Ik heb onlangs een micropayments account geopend, maar ik weet nog niet of ik die ga blijven gebruiken, want dat is meer miserie dan dit waard is.

Sinds ik verplicht ben om PayPal aan te bieden, werd ik reeds verschillende keren met fraude geconfronteerd. Ik snap nog steeds niet hoe het überhaupt mogelijk is dat een koper een geschil wegens niet-ontvangst kan openen binnen de 48 uur na de aankoop.

Momenteel ben ik mijn Ebayshop in een nieuw kleedje aan het steken. Als ik hiermee klaar ben, volgt mijn eigen stand alone website en zal ik ook nog wat meer tijd besteden aan gratis alternatieven.

Ebay biedt me een uitstekend handelsplatform. Ik heb totaal geen problemen met de Ebaykosten, maar die PayPal is er teveel aan: veel te veel kosten, totaal geen bescherming als verkoper. Getraceerd versturen is geen optie wegens veel te duur. Kopers willen hier ook niet extra voor betalen. En ja, waarom zouden ze? Via PayPal zijn ze sowieso beschermd.

Voor mij is het simpel, zo doe ik het ook als ik buiten Ebay koop: als ik de verkoper niet vertrouw koop ik daar gewoon niet.

Voila, misschien geen antwoord dat Ebay wou horen, maar dat is wel hoe ik dit ervaar. Als verkoper heb je aan PayPal totaal niets buiten een heleboel kosten die tot niets leiden en nooit zekerheid of de betaling die je ontving wel op je rekening blijft staan.

Van alle voordelen die Ebay naar voren schuift door als verkoper PayPal aan te bieden heb ik niets gemerkt. In tegendeel zelfs. Ik heb hier in het forum gelezen dat in Frankrijk verkopers niet langer verplicht worden om PayPal aan te bieden. Ik kan maar hopen dat deze regel ook hier zo vlug mogelijk ingevoerd wordt zodat de situatie terug als vroeger is: iedereen kan vrij kiezen of men al dan niet PayPal aanbiedt.

Kijk naar mijn feedback. Kijk naar de feedback van andere zakelijke verkopers. Onze feedback = onze goede naam. We gaan die echt niet verneuken. Is het tegen deze categorie van verkopers dat kopers beschermd moeten worden??? Ik denk dat Ebay meer dan voldoende verdient via de verkoopscommissies, winkelabonnement,...

Als Ebay dan besluit om ons via PayPal (=Ebay) nog met wat extra kosten op te zadelen, worden we wel verplicht om alternatieven te zoeken.

Bericht 3 van 20
laatste antwoord

kopersbescherming

martijn@ebay.com
Community-lid

Hoi koenvbr,

Bedankt voor je bijdrage.

Zijn er nog andere mensen hier die even hun mening willen geven over kopersbescherming of die willen beamen wat koenvbr hier zegt?

Er is mij gevraagd om wekelijks een rapportje naar het management team door te sturen met daarin de meest besproken topics. Het is aan jullie om er voor te zorgen dat de belangrijke topics op de voorgrond komen door 1) ze op te starten en 2)er op te reageren.

Hierbij nodig ik jullie allemaal dus uit om jullie hart eens uit te storten. Kijk eerst even of jou topic reeds in een ander draadje besproken wordt, indien niet start een discussie, open een draadje, indien wel laat ons weten wat je denkt door te reageren met een post. Hou het netjes en beschaafd en ik beloof dat ik mijn best zal doen om jullie stem bij eBay te laten gelden.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Bericht 4 van 20
laatste antwoord

kopersbescherming

e-user2
Community-lid

Kopersbescherming: wat zijn de goede en slechte klanten voor kopers en verkopers?

 

Welke kopersbescherming wordt hier bedoeld?

 

Het feit dat verkopers niet meer kunnen negatieve feedback geven, wat enkel het gevolg is van misbruik vanwege sommigen (ook hier op de Belgische eBay borden) daarvan maakten als bedreigingsmiddel naar kopers toe?

 

De vroegere eBay bescherming met de financiële tussenkomst werd afgevoerd, dus met de vraag inzake 'kopersbescherming' zal wel verwezen worden naar een bescherming die kopers hebben ten opzichte van verkopers zelf?

 

Dan kan hier ook maar verwezen worden naar een ander misbruik vanwege, terug sommige, verkopers die merkelijk hogere verzendingskosten aanrekenen dan de realiteit (al of niet om paypal kosten te recuperen).

 

Maar 'wat in een aanbieding vermeld staat als verzendingskosten dat weet een koper vooraleer te kopen en aanvaardt deze opgeblazen kosten toch'?

 

Ik vermoed dat een groot deel van hetgeen op eBay aangeboden wordt, nu ten gevolge van die verplichte aanvaarding van Paypal voor verkopers, zorgt voor hogere verzendingskosten dan wat het gekochte zélf kost.

 

De vraag inzake kopersbescherming is zinloos omdat kopers nu meer dan vroeger het slachtoffer worden van de hogere totale te betalen prijs ten gevolge van eBay afhandelingskosten én Paypal kosten daarbovenop die zowiezo in de aanbiedingsprijs zelf of in de betalingskosten (Paypal) vervat zitten.

 

Het vroegere systeem met de eBay kopersbescherming (financiële vergoeding die eBay zélf voorzag, en die ik nooit dienen gebruikt te hebben) en de niet-verplichting van het aanvaarden van Paypal lijkt mij jaren gewerkt te hebben.

 

Dus ofwel was er een stijging van de fraude waar kopers het slachtoffer van werden én de daardoor stijgende te betalen vergoedingen door eBay  die er voor zorgden dat dit systeem afgeschaft werd, ofwel was de bedoeling winstmaximalisatie voor eBay (waar de verkopers dan weer het slachtoffer van werden én de kopers de hogere totaalprijs mogen voor ophoesten).

 

Als besluit en dit is het enige belangrijke dat ik wil meegeven: kopers zijn slechter af door de hogere totale afhandelingskosten met als gevolg dat het veelal goedkoper is elders (andere media) iets aan te schaffen.

 

Voorbeeldje?

 

Een boek ter waarde van 20 euro kan je nieuw binnen België opgestuurd krijgen via welke aanbieder ook voor minder dan 25 euro.

 

Als datzelfde boek via eBay aangeboden wordt voor 18 euro (de verkoper ontvangt minder) dan zal de koper toch een hogere te betalen totaalprijs hebben als een verkoper een traceerbare verzendingswijze verkiest.

 

Maw kopers zowel als verkopers zijn steeds slechter af...

-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
Bericht 5 van 20
laatste antwoord

kopersbescherming

Ik zat hier net een posting te typen gedurende een half uur en toen ik het wou doorsturen, verdween het plots in het niets... weg dus.
Misschien opnieuw proberen...

Ik heb sterk de indruk dat de strategie tussen 2000 en 2010 niet lukraak was...
In de eerste periode, tot 2007-08 lijkt het me dat ebay zich vooral richtte naar klantenbinding op het vlak van verkopers (zie de ebay-universiteiten uit vervlogen tijden, de bijeenkomsten die er waren in "woelige" tijden, de persoonlijke consulenten voor Powersellers, enz)

Nadien werd echter "het wapen van schouder veranderd" en kreeg men plots oog voor de andere, de koper.
Met als gevolg:
- het niet meer kunnen geven van negatieve feedback
- de duistere DSR's die absoluut niet objectief zijn
- het verplichtend karakter van Paypal-gebruik met de daaraan verbonden Paypal-kopersbescherming
Dit lijkt mij allesbehalve nog een gelijkwaardigheidssysteem...
Als verkoper ben je steeds afhankelijk van de "goodwill van je kopers", draai het zoals je het wil, maar het is zo.
Als een koper een foute aankoop doet door de beschrijving gewoon niet te lezen, dan loopt de verkoper het risico hierop afgestraft te worden...
Verkoper heeft hiertegen geen enkel verweer, meer zelfs, de DSR's zijn anoniem dus je weet niet van wie je ze kreeg dus kan er ook niets uit leren, ook al beweren jullie van wel.
Ik heb bvb enkele lage staan wegens late verzending terwijl alles ten laatste de dag na de betaling buiten gaat!

Wat zou er kunnen veranderen???

1. Een DSR's score voor kopers misschien?
Een voorbeeldje waarbij dit nuttig kan zijn: ik verkoop 2 artikels aan een persoon die 3 weken niets van zich laat horen waarna ik uiteindelijk een geschil opstart!
Dezelfde avond krijg ik een mail met allerlei verwijten naar mijn hoofd dat hij nog wel zou betalen maar nog geïnteresseerd was in andere artikels van mij (die hij uiteindelijk niet kocht).
Om toch maar geen probs te krijgen me feedbacks of DSR kon IK bijna een knieval gaan doen voor die persoon zijn voordeur... (wees gerust Martijn, ik ben niet tot daar geweest 😉 inside joke)

2. Een Customer Support met degelijk opgeleide mensen die een probleem persoonlijk oppakken en niet naar de hulppagina's gaan op te copy/pasten!
(Ook daar loopt het immers maar al te vaak fout in de communicatie)

3. Het verplichtende karakter van Paypal weghalen. Hoe je het ook draait of keert, Paypal heeft misschien wel de bedoeling om kopers te beschermen maar dit is uiteindelijk een nevenactiviteit die hen in 90% van de gevallen nikske kost maar waarbij teruggevallen wordt op de rekening van de verkoper!
Maw: het opleggen van Paypal heeft 1 hoofddoel en dat is de ebay-kasse extra spijzen

4. De huidige verkopersbescherming eens openlijk gaan communiceren en ze eventueel uitbreiden.
Ja, die is er nog altijd, alleen ben ik er bijna zeker van dat slechts een klein aantal verkopers op de hoogte is dat:
- bij niet traceerbare zendingen ook een kasticketje van een postkantoor voor de bewuste dag van verzending voldoende is om aan te tonen dat er wel degelijk verzonden werd
- je bij Paypalbetalingen van maximaal 25 euro (totaalprijs) kan rekenen op een tusenkomst van Paypal mochten er zich problemen voor doen en dit tot 10x per periode van 6 maand...

Wat de uitbreiding betreft... waarom betalen we eigenlijk de kosten??? Wat mij betreft, zou het goed zijn dat Payla eens de rekening maakt... Ik ben er van overtuigd dat er meer dan voldoende afgehouden wordt van alle verkopen om de claims te kunnen dekken.
Het hoeft wat mij betreft niet volledig mar een systeem zoals het met de ebay-bescherming was, met een franchise, zou al een stuk beter zijn.

En nu maar hopen dat dit niet weer in het niets verdwijnt...




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 6 van 20
laatste antwoord

kopersbescherming

Voor mij is het heel simpel:

Voor wie zijn de voordelen van PayPal? Voor de koper.

Wie wordt opgezadeld met de kosten, risico's? De verkoper.

In ieder economisch model is het de logica zelfde dat de partij die er het voordeel uithaalt, opdraait voor de kosten.

PayPal = voor de koper een verzekering dat hij zijn geld terug kan claimen als hij het object niet ontvangt, of het beantwoord niet aan de beschrijving.

Waarom betaalt de verkoper hier de verzekering van de koper???

Kopers willen blijkbaar massaal met PayPal betalen om van deze verzekering te genieten. Verkopers hebben bijgevolg veel meer kosten dan vroeger. Waarom maakt Ebay het niet mogelijk dat verkopers deze kosten gewoon kunnen doorrekenen.

Ik ben mijn eigen website aan het maken met volledig gratis open bron software. Betaling via PayPal is hier standaard in voorzien, maar... Hier bestaat de optie om extra kosten in rekening te brengen. Op het ogenblik dat iemand tijdens het uitchecken voor PayPal kiest, kan je instellen dat extra kosten aangerekend worden (% op het bedrag, of een vaste kosten bv. de kosten voor een traceerbaren zending).

Zoiets moet toch perfect te implementeren zijn op Ebay. Verkopers tevreden omdat ze niet meer met onnodige kosten opgezadeld worden. Kopers tevreden omdat ze waarschijnlijk nog bij veel meer verkopers met PayPal zullen kunnen betalen. En ook Ebay tevreden.

Misschien moet die rondvraag maar eens bij de kopers gebeuren: zou u het erg vinden om per aankoop een klein bedrag extra te betalen indien uw aankoop hierdoor volledig verzekerd is?

Bericht 7 van 20
laatste antwoord

kopersbescherming

waarom niet de keuze aan de kopers geven:

verkopers geven twee soorten verzendkosten in: één voor kopersbescherming en één voor zonder

als de koper kiest om geen kopersbescherming te willen: pakketje kan per normale post opgestuurd worden.
Voordeel voor koper: minder kosten
nadeel voor koper: kan geld en item kwijt raken


als koper kiest voor kopersbescherming: verplicht betalen met paypal en verplicht betalen voor traceerbaar versturen.
Voordeel voor koper: krijgt of item of geld terug.
nadeel voor koper: meer kosten

-- Bewerkt door friterie.mariette om 10 Feb 2011 11:28 CET
met vriendelijke groet,
je.bois.mon.cafe.ici
Bericht 8 van 20
laatste antwoord

kopersbescherming

Een utopische situatie, Mariette !

Als professioneel verkoper - en opgelet, ook in het zwart werkende nepparticuliere verkopers vallen hieronder - ben je verantwoordelijk voor je spullen tot levering aan de particulier.

Deze wettelijke 'bescherming' van de particuliere consument kan niet worden afgezwakt.

Van mij mag op ebay gerust een algemene regel worden ingevoerd dat verplicht traceerbaar moet worden verstuurd door alle verkopers en voor alle produkten.

Dat maakt dan misschien sommige zaken moeilijk verkoopbaar, maar het zou alleszins vele misverstanden en misbruiken uit de wereld helpen.




Bericht 9 van 20
laatste antwoord

kopersbescherming

Ik ben noch een nepparticuliere, noch een zakelijke verkoper en mijn voorstel sluit niet uit dat verkopers hun artikel nog steeds moeten leveren ;-).

Ook zouden verkopers nog steeds kunnen beslissen ofdat ze al dan niet de kosten voor getraceerd versturen aanrekenen voor artikelen met kopersbescherming of niet.

met vriendelijke groet,
je.bois.mon.cafe.ici
Bericht 10 van 20
laatste antwoord