annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Extra douanekosten omdat verkoper foute waarde vermeldt

Graag jullie raad i.v.m. de volgende situatie.

 

Ik kocht vorige week een set speakers van een verkoper uit Japan. Ik berekende netjes de invoerkosten op basis van de kostprijs en de vermelde verzendingskosten. Toen de speakers waren aangekomen, ontving ik van DHL de melding dat zij de artikelen hadden ingeklaard en dat ik de invoerkosten moest betalen vooraleer zij de zending zouden vrijgeven voor verzending. 

 

Wat bleek? De invoerkosten lagen 35% hoger dan ik had berekend. Ik vroeg een gedetailleerde berekening aan. Daaruit kon ik opmaken dat de verkoper niet de juiste waarde op de vrachtbrief had vermeld, erop had gezet dat het een 'gift' was én geen transportkosten had opgegeven. De douane had daarom een eigen berekening gemaakt (tarieven?) en daarbij de verzendingskosten op meer dan het dubbele geraamd! Omdat de verkoper voor de speakers zelf een lagere waarde had opgegeven, kwam ik uit op die 35% extra.

 

Met mijn Paypal-factuur probeerde ik nog een juiste berekening te bekomen. De douane geeft echter niet thuis en vraagt voor een rectificicatie ook nog eens zo'n 50 euro. Niet de moeite.

 

Na wat rondbellen, leerde ik dat:

 

- DHL het liefst zo snel mogelijk van mij af is omdat het ongevraagd voor mij de inklaring deed en zo snel mogelijk de kosten wil recupereren. Maar waarom aanvaardt DHL dan een zending zonder vermelding van de verzendkosten (die DHL eigenlijk toch gewoon kent, want de verkoper heeft hen toch betaald om de zending naar mij te versturen)?

 

- De douane eigenlijk geen al te hoge pet op heeft van DHL en mij eigenlijk heel vriendelijk alle nodige informatie heeft gegeven. Uiteindelijk deden zij gewoon hun werk ...  

 

- De verkoper geeft mij dan weer de schuld omdat ik als koper zelf verantwoordelijk ben voor de douanekosten en hij niet alle douaneregeltjes van elk land kan kennen. Ok, dat begrijp ik, maar ik heb hem nooit gevraagd om verkeerde info te vermelden.

 

- eBay en Paypal ook zo snel mogelijk hun k*k intrekken als je bij hen komt aankloppen. Vergeet kopersbescherming. Het enige wat ik kan doen, is een geschil openen tegen de verkoper. Nu ja, wat heeft dat voor nut?

 

Graag jullie mening!

Bericht 1 van 4
laatste antwoord
3 ANTWOORDEN 3

Re: Extra douanekosten omdat verkoper foute waarde vermeldt

De truuk 'gift' werkt niet, wat wel werkt is een lagere dan werkelijke waarde op de vrachtbrief.

In voorkomende gevallen kan dat onderdeel zijn van de communicatie tussen koper en verkoper.

 

Schrijf uw verlies af en besteed aan deze zaak geen verdere moeite.

Met inklaring is het als een tombola, you win some, you loose some.

 

Kopersbescherming is marketing, dat hebt u juist gezien.

 

Bericht 2 van 4
laatste antwoord

Re: Extra douanekosten omdat verkoper foute waarde vermeldt

Ja, inderdaad. Het probleem is dat ik de verkoper niets heb gevraagd, dus ervan uitging dat hij alles netjes zou vermelden. Omdat hij dat niet gedaan heeft, vind ik dat hij toch ook wel in de fout is gegaan.


@nogmeerwinst schreef:

De truuk 'gift' werkt niet, wat wel werkt is een lagere dan werkelijke waarde op de vrachtbrief.

In voorkomende gevallen kan dat onderdeel zijn van de communicatie tussen koper en verkoper.

 

Schrijf uw verlies af en besteed aan deze zaak geen verdere moeite.

Met inklaring is het als een tombola, you win some, you loose some.

 

Kopersbescherming is marketing, dat hebt u juist gezien.

 




Bericht 3 van 4
laatste antwoord

Re: Extra douanekosten omdat verkoper foute waarde vermeldt

 

Maak een berekening van hoeveel geld de verkoper je gekost heeft door het verkeerde bedrag in te vullen.

 

Stuur hem/haar een mailtje met de uitleg hierover.

Dat invoer-, douane-, BTW-kosten door jou betaald worden is logisch, het extra verlies is niet jouw schuld maar de zijne.

 

Als hij niet reageert heeft hij een neutrale of negatieve feedback verdiend.

De "fraude" ligt bij hem, niet bij jou.

 

Ik heb ooit iets soortgelijks meegemaakt waarbij een Amerikaanse verkoper een hoger bedrag invulde dan de aankoopprijs, volgens hem zodat we meer zouden recupereren als het pakje kwijt zou gaan. Uiteraard kostte het me meer aan douane e.d.

Na een mailtje heeft hij de meerprijs toch terugbetaald.

Bericht 4 van 4
laatste antwoord