annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Garantie bij groothandelaars

Eind november kocht ik een dure horloge bij een buitenlandse verkoper.


Het item kwam in goede staat aan, maar na 7 maanden begaf de horloge het en het is niet de batterij. Blijkbaar is er een fabricagefout, die nu pas aan het licht komt.



Normaal weet ik dat als je bij een juwelier zulke horloge koopt, je 2 jaar garantie hebt op fabricagefouten en ik contacteerde daarom de verkoper, gezien ik merkte dat hij het garantiebewijs niet ingevuld had.



Nu antwoord de verkoper dat hij groothandelaar is en dus geen garantie kan geven, maar dat hij als goodwill al zijn artikelen 90 dagen garantie tegen fabricagefouten geeft.



Die 90 dagen zijn dus om en ik heb dus meer dan 120 euro betaald voor een horloge die dus kapot is en nog meer aan herstelling gaat kosten.



Ik dacht anderzijds dat verkopers verplicht waren de wettelijke garantietermijn van de fabricant dient te respecteren en dat is volgens de papieren 2 jaar.



Volgens hem is er dus geen sprake van garantie. Het is wel een origineel merkhorloge van DKNY en ik zou dus normaal 2 jaar garantie moeten krijgen, maar de verkoper weigert die dus te geven.



Wat kan ik best doen?

Bericht 1 van 27
laatste antwoord
26 ANTWOORDEN 26

Garantie bij groothandelaars

Dat bewuste "garantiebewijs" is al lang achterhaald, het aankoopbewijs is voldoende om aan te tonen dat het horloge nog valt onder de fabrieksgarantie... best zoek je een horlogemaker die dat merk verkoopt, die zou nomaal gezien de garantie moeten respecteren. Het is niet zo, dat je in voorkomend geval het item terug ter reparatie onder garantie moet inleveren aan de verkoper zelf.... iedereen handelaar (reparateur) die dat merk verkoopt moet in wezen de fabrieksgarantie respecteren en het dus ook gratis (laten) repareren.

Bericht 2 van 27
laatste antwoord

Garantie bij groothandelaars

Indien je dat horloge kocht als particulier dan is de verkoper een kleinhandelaar die een verkoop op afstand heeft verricht.


Het is niet omdat iemand zich groothandelaar noemt dat hij zich kan onttrekken aan zijn verplichtingen indien hij handelt als kleinhandelaar.


Maar dat is de theorie.


Vermits de verkoper in het buitenland zit ...


Tenzij het gaat over een verkoper in bv. Duitsland :  de ervaring leert dat een berichtje dat je zinnens bent klacht neer te leggen bij de plaatselijke Duitse handelsrechtbank daar wonderen doet ...


Pas hetzelfde truukje toe bij een Italiaan en je wordt vierkant uitgelachen.




Bericht 3 van 27
laatste antwoord

Garantie bij groothandelaars

Ik ga inderdaad klacht neerleggen, ook bij DKNY, want normaal moeten hun dealers zich aan de regels houden.



Alleen heb ik de betaling via Paypal gedaan en vind ik die niet meer terug.



Hoe kan ik dus bewijs van betaling en aankoop terugvinden en afprinten, als de verkoop meer dan 90 dagen geleden is, maar nog onder garantie valt?



De aankoopdatum op eBay was 24 november 2011, maar dat item is dus niet meer vindbaar. Ik heb nog wel het objectnummer.



Kan eBay me hier bij helpen, zodat ik kan bewijzen dat de horloge binnen de garantietermijn gekocht is?

Bericht 4 van 27
laatste antwoord

Garantie bij groothandelaars


Ik ga inderdaad klacht neerleggen, ook bij DKNY, want normaal moeten hun dealers zich aan de regels houden.


 


Alleen heb ik de betaling via Paypal gedaan en vind ik die niet meer terug.


.../...   


Kan eBay me hier bij helpen, zodat ik kan bewijzen dat de horloge binnen de garantietermijn gekocht is?



Van ebay verwacht je beter geen hulp, ze hebben zelfs geen echt werkende klantendienst.


Via de site van Paypal kan je echter jaren teruggaan.


Log in op je paypalrekening :  klik bij je rekeningoverzicht op 'transacties bekijken'.


Vul begin en einddatum in van de te bekijken  transacties: in jouw geval bv. 22 november 2011 tot 26 november 2011.


Klik bij de bewuste transactie op details, en je krijgt alle info op je scherm.


Afprinten !




Bericht 5 van 27
laatste antwoord

Garantie bij groothandelaars

hughwitte
Community-lid

 


Uw eBay aankoop terugvinden in "mijn eBay":


Tabblad "activiteit" en klik op "aankoopgeschiedenis". Klik op "gearchiveerd", en selecteer 2011.

mvg

_____hughwitte________________
Bericht 6 van 27
laatste antwoord

Garantie bij groothandelaars

Op eBay ga ik dus niet meer rekenen. Ik heb bewijs, zwart op wit dat de verkoper geen geauthoriseerde verkoper van het merk is en dat hij mogelijk fraudeert met bepaalde regels.



Ik wou andere gebruikers hiervoor verwittigen, om zeker te zijn dat ze niet in die val trappen en zo ongewenst artikelen in het zwart kopen, maar mijn post wordt al meteen verwijderd als een bedreiging.



Geen idee wat ik verkeerd schreef en ik ga er me niet meer mee moeien. Ik ken hoe langer hoe meer mensen die hun vertrouwen in eBay aan het verliezen zijn en persoonlijk behoor ik stilaan ook bij.



Je koopt dus bij een zakelijke verkoper, maar blijkbaar mogen die hier merkartikelen verkopen, zonder authorisatie van de fabricant en zonder de consument goed in te lichten dat ze hierdoor de garantie mislopen. Eigenlijk gaat het dus om een particuliere verkoop, met een zakelijk account ...



Ik krijg hoe langer hoe meer een wrang gevoel bij deze site en begin me de vraag te stellen waarom ze hier nog forums installeren om mensen hun ei kwijt te laten kunnen, als ze de regels toch maar vaag maken en met 2 maten en twee gewichten toepassen.



In ieder geval: ik heb mijn betalingsbewijs terug gevonden en ga bij andere instanties eens mijn licht opsteken.

Bericht 7 van 27
laatste antwoord

Garantie bij groothandelaars

martijn@ebay.com
Community-lid

Hoi keltia_77,


 


Volgens mij heeft u de rol van eBay niet goed begrepen. Wij zijn niet betrokken bij de feitelijke transactie. Daardoor kunnen wij een lid niet dwingen om aan zijn verplichtingen te voldoen.


 


Dit staat trouwens ook aangegeven in onze gebruikersovereenkomst:


 


"...


U kunt eBay niet verantwoordelijk stellen voor inhoud van andere gebruikers, voor wat andere gebruikers wel of niet doen, of voor de objecten die ze aanbieden. U erkent dat we geen traditioneel veilinghuis zijn. De site is een plaats waar iedereen zowat alles kan aanbieden, verkopen en kopen, op elk ogenblik, van overal en met een waaier aan verkoopvormen en plaatsen, zoals onder meer winkels, aanbiedingen tegen vaste prijs en veilingen. Wij zijn niet betrokken bij de eigenlijke transactie tussen kopers en verkopers. Wij hebben geen controle over en stellen ons niet garant voor de kwaliteit, veiligheid of rechtmatigheid van de aangeboden objecten, noch voor de echtheid of nauwkeurigheid van aanbiedingen, de vraag of de verkoper in de mogelijkheid is om objecten te verkopen, of de mogelijkheid van kopers om voor objecten te betalen. Ook kunnen wij niet garanderen dat een koper of verkoper een transactie daadwerkelijk zal voltooien.


We brengen het wettelijke eigendomsrecht van objecten niet over van de verkoper naar de koper. Koop- verkoopovereenkomsten worden rechtstreeks tussen koper en verkoper afgesloten.


..."


 


In het geval van problemen met garanties zou ik u aanraden om contact op te nemen met de bevoegde overheidsinstanties en/of een consumenten organisatie en daar klacht laten neerleggen tegen uw verkoper.

Met vriendelijke groet,
Martijn
Bericht 8 van 27
laatste antwoord

Garantie bij groothandelaars

Ik zeg nergens dat eBay hier verantwoordelijk is, maar de verkoper staat ingeschreven als zakelijke verkoper, maar komt zijn verplichtingen als dusdanig niet na. Dat is zijn verantwoordelijkheid en niet die van eBay.



Wel heb ik de fabricant van de horloge op de hoogte gebracht dat de verkoper zonder zijn autorisatie zijn producten aan een lagere prijs aanbied, aan andere voorwaarden. Ik ben me verder gaan informeren en de normale winkelprijs van zijn aanbiedingen is ruim 50 euro of meer hoger.



Ik weet niet in hoeverre dit zomaar kan, maar als blijkt dat de verkoper de regels van het merk overtreed en de fabricant stelt eBay op de hoogte en eBay doet dan nog niets, dan is eBay volgens mij wel in fout.



Ik heb bewijs zwart op wit waarin de verkoper toegeeft dat hij zijn producten als niet-officiële dealer verkoopt. Gezien het om een Powerseller gaat, en hij nogal veel dure merkhorloges en zonnebrillen aanbied, ging ik er wel vanuit dat hij een officiël dealer was.



Blijkbaar niet dus. Hij beweert groothandelaar/importeur te zijn en daarom zijn artikelen aan lage prijzen te kunnen aanbieden.



In een winkel bij een erkende dealer betaal je die artikelen dus iets meer, maar heb je wel 2 jaar garantie. Nu ben ik dus negen kansen op tien mijn geld kwijt.



De verkoper zegt ook wel nergens een officiële dealer te zijn, maar blijkbaar kan dus iedereen met een BTW nummer bepaalde merken impoteren en aan privépersonen verkopen onder de kleinhandelsprijs, zonder garantie te geven. Ik dacht dat zakelijke verkopers altijd verplicht waren de garantie van de fabricant te respecteren, maar blijkbaar hebben sommigen hun eigen regels.



Dus ik heb mijn klacht ingediend bij DKNY en zien wat die gaan doen, want zulke praktijken schaden hun merk ook.



De verkoper heeft ook nog Fossil, Diesel, Emporio Armani en andere grote merken in huis. Hoogst waarschijnlijk ook zonder erkend dealer te zijn.



Het zou toch makkelijker zijn, moesten alle merken van die aard enkel door erkende dealers mogen verkocht worden.


Bericht 9 van 27
laatste antwoord

Garantie bij groothandelaars

Ik ga het verder onderzoeken, maar gezien de lage dollarprijs en het feit dat de verkoper toegeeft de horloges uit de USA te importeren, vermoed ik dat het om illegale import kan gaan. Ik heb alle merkeigenaars van alle artikelen die hij verkoopt via hun officiële websites op de hoogte gebracht.



Illegale parrallelimport kan ook zijn prijzen verklaren.

Bericht 10 van 27
laatste antwoord