annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Goedkope kopieën aangeboden als zijnde origineel.

Hoi, hopelijk kan iemand hier mij helpen met onderstaande situatie.



Daar ik nogal een autosportliefhebber ben heb ik in juli mijn oog laten vallen op een set Bride Gias Low Max. Dit zijn Japanse racestoelen met kameleonverf gespoten achterkant, de zeldzame Maziora editie. Deze werden op eBay aangeboden door een verkoper uit de UK en in zijn advertentie stond dus ook een foto van een set originele Japanse Bride stoelen in Maziora editie (dit is onder andere te zien aan de driehoekige vorm van de knoppen om de rugleuning te verstellen).



Aangezien ik weet dat er kopieën van de standaard modellen in omloop zijn voor relatief lage prijzen (300 à 400 euro voor een set) heb ik vooraf een bericht gezonden via eBay met de vraag of deze wel 100% de echte versie waren en of ze ook wel degelijk in de UK op stock waren. Na een positief antwoord te hebben gekregen op beide vragen heb ik meteen de stoelen aangeschaft en geld overgeschreven van mijn bankrekening naar Paypal zodat ik de prijs van £1075 niet geheel met de kredietkaart zou moeten betalen.



De betaling werd verzonden en na ongeveer anderhalve maand wachten kreeg ik eind vorige week een bericht van DHL dat er een zending vanuit Hong Kong met invoerkosten op mij lag te wachten in hun depot. Ik heb dan maar even een bericht gezonden naar de verkoper om te vragen of hij daar iets vanaf wist. Blijkt dat dit dus de stoelen waren en dat ze niet op stock waren in de UK, eerste leugen.



Gisteren dan maar snel de stoelen gaan ophalen in het DHL depot + invoerrechten betaald en wat blijkt, de stoelen zijn wel degelijk de onveilige Chinese kopieën en niet de originele Japanse racestoelen zoals vermeld door de verkoper. De kwaliteit ervan is trouwens erg slecht, er is geen enkele officiële sticker of label aanwezig zoals op de originele stoelen en ook de draaiknoppen van de rugleuning wijken helemaal af van de originele die op de foto gebruikt werden door de verkoper. Verder zijn de beugels die de zitting en het ruggedeelte bij elkaar houden gemaakt van plastic en grijs gespoten zodat ze van ver min of meer lijken op de metalen beugels die gebruikt worden bij de echte versie, levensgevaarlijk dus want bij het kleinste ongeval zal de stoel in twee breken... Ook zijn ze niet gespoten met de speciale kameleon verf maar gewoon met enkele verschillende kleuren metallic verf naast elkaar en is het Maziora logo op de achterkant veel groter dan origineel en ook gespoten waar het bij de originele versie simpelweg een sticker is. Er hangt ook overal spuitnevel rondom dit logo, ik vermoed dat ze hiervoor gewoon een sjabloon hebben gebruikt en de rest niet hebben afgeplakt. En zo zijn er nog wel een tiental verschillen met de originele versie.



Ook de verf op de rug van beide stoelen was beschadigd en er vielen stukken plastic uit de stoelen toen ik ze uit de doos haalde. Ik heb foto's getrokken en de verkoper hiermee geconfronteerd en wat blijkt, hij ontkent alles en erger nog, probeert mij de schuld te geven. En aangezien de verzending zo lang heeft aangesleept was ik gisteren net een dag te laat om een geschil in te dienen bij zowel Paypal als eBay zelf.



Dat dit kan gebeuren slaat mij werkelijk met verstomming, ik heb de bewijzen en de eBay berichten van de verkoper waarin hij mijn vraag over de authenticiteit en locatie van het object positief beantwoord, alsook kan ik aantonen dat de stoelen deels afwijken van de gebruikte foto in zijn advertentie.



Ik koop vaak spullen in het buitenland en heb nog geen enkele slechte ervaring of slechte feedback gehad. Nu ik voor de eerste keer iets redelijk duur koop op eBay ben ik gelijk opgelicht en kan ik er blijkbaar niets tegen doen ook niet.



Hopelijk is er toch iemand die een ideetje heeft hoe dit eventueel opgelost kan worden?

Bericht 1 van 16
laatste antwoord
15 ANTWOORDEN 15

Goedkope kopieën aangeboden als zijnde origineel.

Heb je een effectief en compleet adres in de UK ?




Bericht 2 van 16
laatste antwoord

Goedkope kopieën aangeboden als zijnde origineel.

Jazeker. Naam, adres en e-mailadres.



Net gezien dat Paypal toch een geschil heeft geopend, staat nu in afwachting van het antwoord van de verkoper blijkbaar.



Toch nog een sprankeltje hoop dan...

Bericht 3 van 16
laatste antwoord

Goedkope kopieën aangeboden als zijnde origineel.

Ik vind het wel jammer dat Paypal niet vraagt om bewijzen.



Alle berichten van de verkoper heb ik nog, alsook de link en een screenshot van het aangeboden object waar nergens in de omschrijving vermeld staat dat het om kopieën gaat en dat de objectlocatie UK is.



Ik heb ook nog de foto's van de schade toegebracht aan de stoelen door verzending, een foto van de brief van DHL waarin staat dat ik invoerrechten moet betalen en het antwoord van de verkoper waarin hij belooft om de helft van de invoerrechten te betalen maar achteraf niks meer laat horen hierover.



Blijkbaar is de status van de claim nu "being reviewed by Paypal" maar ik snap niet hoe ze een oordeel kunnen vellen zonder de berichten van de verkoper/koper te zien.



Zoals dat laatste die hij me gezonden heeft. Hij omschrijft zichzelf in zijn advertentie als iemand "who wants to help out fellow car enthusiasts". Ik betwijfel ten zeerste dat je als autoliefhebber niet zal weten dat je onveilige kopieën verkoopt voor 4 of 5 keer de prijs van wat zo'n replica normaal kost. En nadat ik hem erover heb aangesproken dat het wel degelijk neppe stoelen zijn terwijl hij confirmeerde dat ze echt zijn krijg ik als antwoord "you never asked me if they were bride Japan or bride china".



Dan kan iemand even goed valse Louis Vuitton spullen verkopen op eBay voor de hoofdprijs zonder te vermelden dat ze fake zijn, potentiële kopers snel even voorliegen als ze om authenticiteit vragen en achteraf als excuus gebruiken dat de koper niet gevraagd heeft of dit wel degelijk Louis Vuitton France was en niet Louis Vuitton China?



Trieste manier van zaken doen noem ik dat.

Bericht 4 van 16
laatste antwoord

Goedkope kopieën aangeboden als zijnde origineel.

Daarnet nog een mail gekregen via hotmail zelf dat zijn Paypal account geblokkeerd is en dat hij me voor de rechter zal slepen hiervoor.



"Hi,

Ive looked at the pictures and seen the slight imperfection, as for the seats, there 100% what is in the picture so i've done nothing wrong, i've never stated them to be Bride Japan, if you had asked me are these Bride Japan i would of said no. I'm am now working with paypal to resolve this issues.

The seats are no different from the picture so I don't really no what the problem is, I can even send you the advert picture and ull see its the same seat, i've not used a different picture and i've not lied. These seats are still expensive to buy regardless if there Bride China, Bride Japan seats are not FIA approved so your paying a lot of money for nothing.

Now i have to work with paypal to get my money back as you have messed up my account, if i have to i will take it to court as well"



Wat een lef en leugens zeg, dat dit gewoon kan gebeuren gaat mijn petje te boven. Dus nergens vermelden en afliegen dat hetgeen je verkoopt een replica is, is blijkbaar genoeg om de schuld op de onwetende koper te steken die vooraf wel degelijk naar de authenticiteit van het product gevraagd heeft.

Bericht 5 van 16
laatste antwoord

Goedkope kopieën aangeboden als zijnde origineel.

Kan je aub even het objectnummer geven ?




Bericht 6 van 16
laatste antwoord

Goedkope kopieën aangeboden als zijnde origineel.

Wat een situatie, ik hoop nooit zelf zoiets te moeten meemaken... ik hoop dat je er uit geraakt, goeie moed nog!

Bericht 7 van 16
laatste antwoord

Goedkope kopieën aangeboden als zijnde origineel.

Ik hoop het ook. De verkoper wijkt niet af van zijn versie van het verhaal blijkbaar en blijft volhouden dat het mijn schuld is. Hij zegt ook dat hij via de telefoon reeds volop in onderhandeling is met Paypal om zijn onschuld te bewijzen, al denk ik maar dat hij dit enkel naar me stuurt om me bang te maken.



Nu heb ik wel van Paypal een aanvraag gekregen om via een onpartijdig bedrijf een document te laten opmaken dat het wel degelijk om namaak gaat. Dit moet dus van een bedrijf komen die ofwel officiële verdeler is van dit merk of van een bedrijf die de verschillen kent en kan aantonen tussen echt en namaak.



Een officiële verdeler van dit merk is zoiezo al erg moeilijk te vinden in Europa, ik weet eentje zijn in Nederland en heb hen ook reeds gemaild.



Verder is er nog een bedrijf in België dat zich bezig houdt met het importeren van Japanse wagens en bijhorende performance en race onderdelen, waaronder dus ook dit bepaalde merk van stoelen. Alleen zijn ze geen officiële verdeler hiervan, ze kennen wel goed genoeg het verschil tussen namaak en het echte en hebben mij ook al aangeraden om zoiets nooit meer op eBay te kopen vooraleer ik hen heb gecontacteerd omdat ze goed genoeg op de hoogte zijn van de manieren waarop sluwe verkopers hun namaak producten aan de man proberen te brengen. Onder andere dmv leugens, halve waarheden en vage antwoorden.

Bericht 8 van 16
laatste antwoord

Goedkope kopieën aangeboden als zijnde origineel.

Daarstraks ook nog een mail ontvangen van de verkoper via hotmail (hij zendt me niks meer via eBay) dat het mij zoiezo veel geld gaat kosten als ik dit win omdat ik dan de stoelen terug naar Hong Kong moet sturen.



Dit ga ik nog even navragen bij Paypal. De objectlocatie van deze stoelen in zijn zoekertje stond op United Kingdom en ik had ook specifiek gevraagd of hij deze stoelen op stock had in de UK (anders had ik ze niet gekocht) waarna bleek dat ik toch anderhalve maand heb moeten wachten omdat ze rechtstreeks uit Hong Kong kwamen.



Aangezien de objectlocatie dus UK is vraag ik mij af of ik die stoelen dan niet gewoon naar zijn adres in de UK kan sturen ipv Hong Kong? Ik heb zelf niet gevraagd dat ze van ginder zouden komen, heb er nog taksen op moeten betalen en zou op deze manier nog eens gestraft worden door zijn leugens ook.

Bericht 9 van 16
laatste antwoord

Goedkope kopieën aangeboden als zijnde origineel.

hughwitte
Community-lid

Als u een bewijs kunt voorleggen dat het om vervalsingen gaat, gaat eBay u normaal vragen het object zelf te vernietigen, en dan dient u het niet terug te sturen. In veel landen is het trouwens tegen de wet om vervalsingen te versturen.


Als de in de aanbieding opgeheven objectlocatie niet overeenstemt met de werkelijke, en er een aanzienlijk verschil in verzendingskosten is, kan eBay u vragen het object niet terug te sturen tenzij de verkoper de terugzendkosten betaalt.


Het object was geplaatst op eBay.co.UK. Hieronder vindt u de link naar de van toepassing zijnde eBay.co.UK regelgeving.


eBay Buyer Protection


Resolution of a case
Buyers will not be required to return an item where the seller’s geographic location is different from that shown on the listing, unless the seller pays for return postage costs.


What happens if a buyer believes an item is counterfeit?
...


http://pages.ebay.co.uk/help/policies/buyer-protection.html

mvg

_____hughwitte________________
Bericht 10 van 16
laatste antwoord