annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Een zeer "enge" gedachte... Of ben ik niet mee met het verhaal ?

Ik vraag mij af of ik iets niet goed begrijp of wel.

 

Het geeft mij althans een zeer enge gedachte dat je als verkoper gestraft kan worden in de toekomst door de handeling van een ander.

 

Je bent een topverkoper, je hebt een zeer duidelijke communicatie wat betreft je aangeboden goederen, je verzendkosten, je terugstuurbeleid.

 

Je doet 100% je best om de allervlotste en snelste communicatie te hebben met je koper.

 

Het bewijs daarvan is een ellenlange feedback van duidelijk zeer tevreden kopers.

 

Opeens is daar een koper die het niet goed meent, hij koopt maar betaald niet, met de beste wil van de wereld wil je in dialoog gaan met die koper maar hij geeft geen teken van leven.   Je zit jezelf te frustreren want je wilt het spel perfect spelen.  Gevolg, de koop moet geannuleerd worden.

 

Resultaat, je krijgt een "slecht punt" van Ebay want jij, als verkoper hebt je best niet gedaan.  De koper GAAT VRIJUIT.

 

 

 

 

Kijk lieve mensen van Ebay,  ofwel heb ik echt niet goed gelezen en zit ik verkeerd en zou ik graag hebben dat iemand dit van jullie eens rechtzet en mij verteld hoe het juist in elkaar steekt.

 

Ofwel, lieve mensen van Ebay, is dit wel het juiste nieuwe beleid en ligt het aan mij, dat ik wellicht met verkeerde ideeën zit, dat ik niet meer mee met m'n tijd ben.

 

Ik hoor het graag.

 

 

 

Johan

Bericht 1 van 27
laatste antwoord
26 ANTWOORDEN 26

Re: Een zeer "enge" gedachte... Of ben ik niet mee met het verhaal ?

Ik moet ook voor het eerst vaststellen dat ik vanaf 20 augustus het statuut van topverkoper kwijt zal zijn.

Enkele weken geleden was alles nog perfect in orde maar sinds gisteren zie ik plots dat ik eht statuut kwijt zal zijn.

 

De reden: 45 geannuleerde transacties, niet meer in voorraad of verkocht aan iemand anders.

Ik heb dit eens nagekeken en heb er in het afgelopen jaar 79 geopend, deze zijn duidelijk te zien in mijn geschillenpaneel.

45 van die 79 zijn gebaseerd op geschillen wegens neit betaalde objecten!

Er schieten er dus nog 34 over die gebaseerd zijn op annulaties met wederzijds overleg (een 25-tal) of andere redenen.

Naar ik begrepen had, wordt er per koper ook slechts 1 defect gerekend. Wel, ik heb er eentje met maar liefst 16 geannuleerde en meerdere met 3 of 4 aankopen. In dit geval zou ik ruim onder de 20 moeten geraken in plaats van de 45 die zij aanhalen.

Wanneer ik enkel de geschillen aanhaal die er staan omdat de kopers te snel meldden dat ze hun object niet ontvingen alhoewel ze wel degelijk ontvingen, dan ben ik er van overtuigd dat ik zelfs onder de 10 blijf.

 

Ik heb hiervoor vandaag contact opgenomen met ebay en daarnet een antwoord gekregen:

Geannuleerde transacties:

- eBay redeneert op deze manier dat, wanneer een koper een geschil wilt annuleren, dat dit reeds met een rede is. Hierdoor worden dit soort geschillen ook meegeteld in het percentage. Echter begrijp ik uw redenering volledig, daar u hier niet altijd controle over heeft. Om dit percentage te kunnen vermijden of verlagen, dient u in plaats van een geschil voor transactie annuleren, een geschil voor een Onbetaald object te openen. Geschillen voor Onbetaalde objecten worden niet meegerekend als defecte transacties, daar het de schuld is van de koper wanneer zij een object niet betalen


Met andere woorden: als je fair blijft naar kopers die vragen om te annuleren, en je hen wil behoeden van aantekeningen en blokkages van hun account, dan moet je het er maar bijnemen dat je zelf afgestraft wordt door ebay.

Kies je om ze een geschil voor onbetaald te geven, dan riskeer je een afstraffing door de koper vai feedbacks en DSR

 

Resultaat: in beide gevallen ben je als koper de pineut!

 

Wat is uiteindelijk de bedoeling??? dat je gewoon geen geschillen meer opent en de crediteringen laat vallen, zoniet pikken ze je 20% korting af!

 

 




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 11 van 27
laatste antwoord

Re: Een zeer "enge" gedachte... Of ben ik niet mee met het verhaal ?

Ik heb alles eens goed bekeken...

- 1832 feedbacks waarvan 2 negatieve op jaarbasis

- 2053 DSR-beoordelingen waarvan: 3 lage scores voor 'communicatie', 4 voor 'object als beschreven' en 'verzendtijd', 7 voor verzendkosten (terwijl ik nota bene enkel de gekende tarieven + BTW reken)

 

Ik zou niet weten wat ik meer kan doen om mijn profiel nog te verbeteren tenzij ik gewoon vanaf nu geen enkel geschil meer open voor nietbetalende kopers en alle vragen tot annulaties zomaar blauwblauw laat... Ebay loopt dan maar fijntjes weg met de ebay-kosten maar dan heb ik wel nog mijn topverkoper-statuut 😞

 

Der zijn natuurlijk nog wel wat oplossingsmogelijkheden hoor... een "beetje" unfaire mechanismes ontwikkelen om alsnog de situatie te doen keren, die zijn er immers zeker. Maar anderzijds vraag ik mezelf af of ik me moet verlagen tot hetzelfde niveau als diegenen die nu verantwoordelijk zijn tot het verliezen van mijn statuut???

 

Enne... een andere bedenking die ik me nu maak: eBay beweert toch altijd dat ze er naar streven om van hun site een veilige omgeving te maken? Kopers dienen beschermd te worden.... OK, voor een deel kon ik hen in het verleden volgen en sprong ik ook meermaals op de barricades om hun feedbacksysteem te verdedigen. Maar nu gaan ze ook voor mij een stukje te ver... We zitten nu echt niet meer ver af van het moment dat kopers de verkopers gaan manipuleren met dit mechanisme! Het wordt nog een klein kunstje om iemands account om zeep te helpen... gewoon na enkele uren een geschilleke openen dat je je object niet ontving en de verkoper zijn reputatie is om zeep ook al deed hij er alles aan om binnen de 24 uur te leveren.




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 12 van 27
laatste antwoord

Re: Een zeer "enge" gedachte... Of ben ik niet mee met het verhaal ?

Dit is gans de bedoeling van dit systeem. Ebay wil niet langer de 20% korting betalen. Dat is hun goed recht. Maar ivp daar gewoon voor uit te komen doen ze dat zoals we van Ebay gewoon zijn. Een wortel aan een stok om verkopers toch de illusie te geven dat het haalbaar is, terwijl dit systeem doelbewust in elkaar gestoken is om het onmogelijk te maken om de status van topverkoper te halen en zeker om die te behouden. Als het moet nemen ze wel een loopje met hun eigen regels om dit resultaat te behalen.

 

De defecten die hetzijspoor aangesmeert krijgt zeggen voldoende. Bij mij zelf is het trouwens niet anders.

 

Bericht 13 van 27
laatste antwoord

Re: Een zeer "enge" gedachte... Of ben ik niet mee met het verhaal ?

Voila, ik kan al meteen na mijn vorige postings eens testen wat het me zal opleveren...

Volgend mailke heb ik zonet naar ebay gestuurd:

 

Geachte,

 

Ik heb gisteren nog maar net mijn reactie verstuurd en kan je nu al een voorbeeldje geven waarom ik (en ongetwijfeld naast mezelf duizenden andere verkopers) gefrustreerd raken door jullie nieuw beoordelingssysteem:

 

Ik verkocht vandaag om 18u18 volgend objectnummer 360190864586  aan ebaylid xxxxxxxx.

7 Minuten later ontvang ik volgende mail via het ebaysysteem: Bonjour j ai valide une commande suite a une mauvaise manipulation je ne souhaite pas acquerir cet objet , je suis navre pour cette erreur , cordialement

Kort samengevat: koper wil afzien van de koop na een verkeerde manipulatie van hemzelf…

 

Wat suggereren jullie me nu om te doen???

  • Annuleren met wederzijds akkoord?

    • Koper gelukkig en ik krijg waarschijnlijk een positieve feedback -> Ok, geen defect

    • Ebay niet gelukkig want ze moeten mij crediteren én de annulatie zal mij een defect opleveren!

 

  • Geschil openen omdat ik het geld niet ontvangen heb?

    • Koper ongelukkig want hij krijgt een aantekening en eventueel zelfs een blokkering indien hij reeds andere aantekeningen had. Resultaat: aangezien er reeds communicatie was, kan koper mij perfect negatieve feedback en lage DSR’s geven waardoor ik zowiezo op een defect bots

 

Het enige wat er voor mij dus op zit, is niks doen, geen annulatie met wederzijds akkoord en ook geen geschil openen wegens niet ontvangen van de betaling!

Resultaat:

  • Ik blijf met een frustratie achter omwille van een gekocht product waarvan ik nooit de betaling zal zien

  • Ik kan mijn eBaykosten niet meer recupereren want op de wijzes dan ik het wel zou kunnen, loop ik op een defect waardoor ik mijn verkopersprestaties nog eens extra onder druk ga zetten.

 

Laat ons een kat een kat noemen en toegeven dat er hier in dit geval dus maar weer eens 2 winnaars zijn: ebay en zijn kopers:

  • Ebay bespaart zichzelf de creditering

  • De koper bespaart zichzelf een aantekening

Voor de zoveelste keer zetten jullie ons als verkopers in de kou, waarvoor dank!

Ik begrijp best dat kopers een degelijke bescherming moeten krijgen maar dit heeft hier niks meer mee te maken en zorgt alleen voor een extra benadeling van ALLE verkopers op jullie website.

In het verleden kon ik nog leven met jullie wijzigingen omtrent het feedbacksysteem omdat je als verkoper zelf kon instaan voor een degelijke evaluatie.

Bij dit nieuwe systeem kan je dit totaal niet meer en kan je nog slechts ondergaan: zwijgen en alles en iedereen over je heen laten lopen.

 

Vriendelijke groeten,

Frits Martens

eBay-nick: xxxxxxxx

 

 

Noot: Nicknamen zijn verwijderd om deze posting niet te zien verdwijnen.

Ik ben benieuwd naar hun antwoord, als ik er al één krijg




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 14 van 27
laatste antwoord

Re: Een zeer "enge" gedachte... Of ben ik niet mee met het verhaal ?


@hetzijspoor schreef:

Wat is uiteindelijk de bedoeling??? dat je gewoon geen geschillen meer opent en de crediteringen laat vallen, zoniet pikken ze je 20% korting af!


De bedoeling is dat u meer gaat betalen aan eBay.

Bericht 15 van 27
laatste antwoord

Re: Een zeer "enge" gedachte... Of ben ik niet mee met het verhaal ?

En ondertussen heeft onze Fritz nog geen antwoord op zijn bericht gepost. Zeker nog niets van Ebay gehoord. Typisch. Als ik zelf een eenvoudige vraag aan Ebay stelde had ik soms binnen het uur al antwoord. De keren dat ik serieuze vragen stelde - zoals Fritz hier deed - duurde dat vaak een hele week. Vaak zelfs gewoon geen antwoord.

 

Ebay weet zelf ook dat ze hier onredelijk zijn, maar steken hun kop in het zand. Alles is goed om uw status van topverkoper af te pakken.

Bericht 16 van 27
laatste antwoord

Re: Een zeer "enge" gedachte... Of ben ik niet mee met het verhaal ?

Smiley VerdrietigSmiley BoosDe Frits (met een s unhappy) heeft enkel een antwoord gehad dat ze het doorstuurden naar de bevoegde dienst en ze hem terug zullen contacteren van zodra ze van daaruit een antwoord kregen...

Ondertussen onderneem ik maar niks omtrent de niet-betalende koper... ik ga mijn eigen account niet naar de filistijnen helpen




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 17 van 27
laatste antwoord

Re: Een zeer "enge" gedachte... Of ben ik niet mee met het verhaal ?

M.a.w. hetzelfde copy/paste bericht dat ik in het verleden ook verschillende keren ontving. Nadien hoorde ik niets meer.

 

En euh, je moet uw eigen account niet om zeep helpen. Dat zal het nieuwe feedbacksysteem automatisch voor u doen. Daaar moet je zelf niets voor doen. Doe gewoon uw eigen ding en trekt u niets meer aan van al die regeltjes. Je kan daar toch niet tegen op.

 

Verlaag uw prijzen met  € 2 en verhoog uw verzendkosten met € 2. Het is dit soort toestanden dat het nieuwe feedbacksysteem in de hand zal werken. Ik bood vroeger gratis verzending. Ik deed dat omdat je als voordeel uithaalde. Gratis verzending = automatisch hogere positie in de zoekresultaten. Je betaalde dan iets meer verkoopscommissie maar dat werd gecompenseerd door de hogere verkoop.

 

Nu plaatst Ebay buitenlandse verkopers bovenaan in de zoekresultaten met daarnaast een paar bevoorrecht verkopers die ook met alles bovenaan staan. Dan een nieuw feedbacksysteem dat het onmogelijk maakt om top verkoper te worden.

 

Ebay wil niet liever als dat je gratis verzendig geeft. Waarom zou je dit nu nog doen? Voor uw plaats helemaal onderaan de zoekresultaten? Voor de status van topverkoper die Ebay u sowieso afneemt?

 

Een koper die een fout maakte helpen? Vroeger wel. In het nieuwe feedbacksysteem word je toch gestraft. Maakt niet uit of je het probleem oplost of niet.

 

Nieuwe feedbacksysteem = ONTEVREDEN VERKOPERS + ONTEVREDEN KOPERS!!!

 

 

Bericht 18 van 27
laatste antwoord

Re: Een zeer "enge" gedachte... Of ben ik niet mee met het verhaal ?

... en ondertussen heb ik er nu een nederlander bij die annuleert...

Ik moet wel enige wijziging zie in de houding van kopers: vroeger betaalden ze niet en lieten ze zich nooit horen, nu betalen ze evenmin maar sturen ze schaamteloos berichten dat ze niet willen ingaan op hun aankoop.

Net alsof ook zij al weten dat je hen toch niks meer kan maken 😞




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 19 van 27
laatste antwoord

Re: Een zeer "enge" gedachte... Of ben ik niet mee met het verhaal ?

Je verkoopt nieuwe items dus uw koper heeft 14 dagen om zijn aankoop te annuleren zonder boete of opgave van reden.

 

Het is enkel op een site als Ebay waar je kan gestraft worden door u gewoon aan de wet te houden.

 

Annuleer die koop voor uw verkoopscommissie te annuleren. Uw 20% top verkoper korting geraak je toch gegarandeerd kwijt. Als Ebay u hiervoor een defect geeft stuur je ze nog maar eens een bericht met verwijzing naar de wet op de verkoop op afstand!!!

Bericht 20 van 27
laatste antwoord