annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!

Eindelijk zal het vanaf september gedaan zijn met het overmatig dumpen van aanbiedingen op ebay.be. Vanaf 11 september is er nog slechts een maximum van 75 aanbiedingen die gratis zullen zijn!

met andere woorden: tot oktober zal het duren vooraleer de particuliere dagaanbieders het door hebben dat ze pakken geld gaan betalen, nadien zijn we af van die aanbiedings-"spammers" die nu ook mooi in het rijtje zullen mogen staan in plaats van de site te bevuilen met hun onverkochte spullen 🙂




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 1 van 127
laatste antwoord
126 ANTWOORDEN 126

Re: Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!

en zo kunnen we uren verder gaan want ik heb nog 2 andere accounts waarop ik vroeger verkocht en alles bijééngeteld sedert 2001 sta ik op 3659 feedbacks mocht alles op 1 feedback staan.

 

ook bijlange zo slecht niet

 

maar dit is de essentie van de zaak niet!

 

vandaar ik in herhaling val,  ik neem het niet dat mensen mij persoonlijk aanvallen, gebeurd wel vaker hier op dit forum en meteen nu een reden om me niet meer te laten vangen en m'n ervaringen maar voor mezelf te houden.

 

een ervaring delen wil niet zeggen dat ik het beter weet, elkéén doet er mee wat hij wilt.

 

ik mijn artikel en zoeken wat de beste verkoopvorm is en  U Uw eigen artikel en zoeken wat de beste verkoopvorm is.

 

in de winter verkoop ik thermisch ondergoed en als je het ene jaar constant 100 artikelen online hebt en je verkoopt er maar 15 stuks en het jaar ervoor had je er 65 verkocht, exact op dezelfde manier op dezelfde rubrieken in dezelfde periode aangeboden dan ligt dit niet aan ons dat wij "verkeerd" bezig zijn.

 

tal van andere topverkopers hier op dit forum, in hun specifieke artikel hebben ook hun omzet drastisch zien dalen.  de kosten aan plaatsingen en de winsten op de verkoop waren vaak niet meer in verhouding.

 

U kunt dus NIET zeggen dat wij verkeerd bezig waren.  Veel elementen lagen aan de basis van deze verkoopdaling, zie de talrijke onderwerpen vorig jaar.   

 

Ook ik had een basiswinkel en was aan het puzzelen om zo weinig mogelijk kosten te maken maar als je veel objecten te koop staan hebt en de verkoop loopt niet, dan lopen de kosten te hoog op. 

 

dit zijn heus geen fabeltjes dat ik hier verkoop en hoop dat er verkopers zijn die mij hierin kunnen bijtreden.

 

elk z'n waarheid, elk z'n artikel, elk z'n manier van aanbieden, dus elk zijn specifieke ervaring en wat voor de ene zeer goed werkt werkt daarom niet voor de andere en omgekeerd.

 

op één of andere manier ben ik toch trots een powerseller te zijn, ben een simpele maar mondige jongen, maar neem m'n trots niet af en trek mijn ervaring aub niet in twijfel.

 

ik ga het hierbij laten.

 

 

 

 

Johan

 

Bericht 41 van 127
laatste antwoord

Re: Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!

Ik denk dat sommigen de hoofdzaak uit het oog verliezen nml. dat Ebay destijds opgericht is voor occasionele verkopers, niet voor zakelijke verkopers. De zakelijke verkopers zijn pas veel later op de kar van Ebay gesprongen. Uit de toon van sommige posten hier maak ik op dat sommige zakelijke verkopers vinden dat Ebay zowat hun eigendom is of toch minstens hun regels zou moeten aanpassen aan hun wensen.

 

Nu worden, vermoedelijk door het dalende omzetcijfer wegens de economische crisis, vanaf 75 aanbiedingen per maand extra kosten aangerekend aan de particuliere verkopers om deze dalende omzetcijfers op te vangen. Vraag is of dit voldoende is of dat er nog meer geld opbrengende maatregelen volgen? Voor de meesten is 75 aanbiedingen per maand voldoende, maar niet voor bvb verzamelaars van postzegels, prentkaarten, sigarenbandjes e.d. die hun verzameling geheel of gedeeltelijk van de hand willen doen.

 

Wat me nog het meest opvalt in heel deze discussie, is de jaloezie van sommige zakelijke verkopers zowel tov de particuliere verkopers als tegen hun eigen "collega's". Blijkbaar gunnen sommigen elkaar het licht in de ogen niet. Maar dat zal wel temaken hebben met het feit dat het hier over geld gaat, zeker?

 

MVG,

Rudi.

 

 

 

Bericht 42 van 127
laatste antwoord

Re: Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!

Rudis 1959, dat was nu eens de nagel op de kop

En er volgde een lange stilte.......

 

Bericht 43 van 127
laatste antwoord

Re: Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!

 

Het is inderdaad spijtig dat een opbouwende discussie op de ebayfora, waar iedereen zijn mening kan en mag geven, ook al is die niet voor iedereen gelijk, dikwijls ontaardt in niet ter zake doend gezwets, afgunst en persoonlijke aanvallen.

 

Ik wou dat ebay 10 jaar kon worden teruggedraaid zoals het was toen ik er mijn eerste stapjes zette als particulier verkoper.

 

Toen was voor zover ik me herinner ieder gelijk voor de (ebay-)wet en daar had NIEMAND problemen mee.

 

Maar ja, nu ben ik het die begint te zagen ... Smiley Vrolijk




Bericht 44 van 127
laatste antwoord

Re: Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!


@supergiftman schreef:

 

Het is inderdaad spijtig dat een opbouwende discussie op de ebayfora, waar iedereen zijn mening kan en mag geven, ook al is die niet voor iedereen gelijk, dikwijls ontaardt in niet ter zake doend gezwets, afgunst en persoonlijke aanvallen.

 

Ik wou dat ebay 10 jaar kon worden teruggedraaid zoals het was toen ik er mijn eerste stapjes zette als particulier verkoper.

 

Toen was voor zover ik me herinner ieder gelijk voor de (ebay-)wet en daar had NIEMAND problemen mee.

 

Maar ja, nu ben ik het die begint te zagen ... Smiley Vrolijk


+1

Bericht 45 van 127
laatste antwoord

Re: Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!

Weete, toen ik op 13/8 vanuit het zonnige Zuid-Frankrijk dit draadje lanceerde, genietende van alle geneugten des levens, had ik niet kunnen denken dat dit zo zou uitdeinen in een dergelijke felle discussieSmiley Knipoog

 

Voor mij ging en gaat het nog steeds om het feit dat eBay met deze maatregel eindelijk een einde stelt aan het massaal dumpen van aanbiedingen door particuliere accounts...

En neen, niet door diegenen die hun aanbiedingen 7 tot 10 dagen laten lopen maar door diegenen die - en daar kunnen we niet buiten, ze zijn er wel degelijk hoor, jammer dat we hier geen nicks mogen zetten, anders kon ik er binnen een paar uur honderden aangeven - grote hoeveelheden aanboden en dit telkens dag na dag voor 1 dag.

Vooreerst is dit geen goede zaak voor de zichtbaarheid van éénieders aanbiedingen maar ook niet voor hun eigen aanbiedingen want als ze al gezien werden, moest je bijna meteen bieden of ze waren alweer weg...

 

Dat particulieren gratis aanbieden, daar heb ik niet eens moeite mee... ik betaal trouwens ook slechts 0,01 euro per aanbieding gezien ik een iets duurder winkelabonnement heb en dit me goedkoper uit kwam. Maar het overaanbod aan onverkoopbare zaken door hun veel te korte loopduren zorgden ongetwijfeld voor dalende verkopen in sommige segmenten. Daarom zou het misschien een beter systeem geweest zijn mocht er onbeperkt gratis aangeboden kunnen worden voor veilingen van 7 of 10 dagen. Dan was het probleem al voor een groot gedeelte opgelost.

 

Het enige wat ik echter leerde in mijn 10 jaar professioneel verkopen op eBay is dat er steeds weer grote commotie ontstaat als eBay zijn systeem wijzigt...

Het zal nooit goed zijn voor iedereen, iedereen heeft wel een reden om zich ergens over te beklagen.

Altijd zullen er wel "weglopers" zijn omdat het hen niet meer voor de wind gaat...

Evenveel keer zie je dat er van die "weglopers" een groot pak terug keren omdat het "op een ander" niet beter is (het is nog niet zolang geleden dat er eentje uit deze discussie met de grote trom zijn vertrek aankondigde om nu alweer volop aan te bieden op ebay)...

 

En voor één keer moet ik Johan gelijk geven... ieders situatie is anders, ieders marktsegment reageert anders... we moeten geen appelen met peren vergelijken... maar voor onszelf uitmaken hoe we met de veranderende situatie zullen omgaan...

Verkoper zijn is nu eenmaal geen spelletje... het is zoeken naar een "gezonde" bedrijfsstrategie om je zaakjes draaiende te houden...

En wat voor mij lukt, is daarom nog niet perfect voor een ander...

 




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 46 van 127
laatste antwoord

Re: Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!

Ik blijf voorstander van een splitsing tussen particuliere en zakelijke verkopers waarbij de particulier slechts een beperkt aantal objecten gratis kan aanbieden en dan vind ik 75 per maand nog te veel!

En een looptijd van 24 uur is ronduit belachelijk, stel een minimum termijn in van bvb vijf dagen, zo krijgt elke particulier evenveel kans zijn spullen te verkopen en je zet meteen al die zwartverkopers een stevige hak!

Wie veel wil aanbieden moet zich dan maar als zakelijk verkoper registreren en zonder BTW-nummer zal dat dus niet mogelijk zijn.

 

Kopers weten ook zo waar ze aan toe zijn, willen ze zoeken bij de particulieren of willen ze liever bij een zakelijk verkoper kopen.... nu zie je door de bomen het bos niet meer, wie is nu wat?

 

Het staat me bij dat Ebay ooit begon als een tweedehandsite waar iedereen zijn overbodige spullen kwijt kon, vandaag krijgen particulieren zo goed als geen kans meer.... je aanbieding wordt binnen de 24 uur weggedrukt door enerzijds de zwartverkopers die er meteen tientallen object tegenaan gooien en ook door de zakelijke verkopers die om de zoveel tijd steeds dezelfde (onverkochte) objecten blijven aanbieden, althans in sommige rubrieken.

 

Bekijk het zoals in het echte leven: wil je een kastje kopen, waar ga je zoeken? Hol je meteen naar een meubelwinkel of ga je eerst eens rondkijken bij bvb de kringwinkel? Ieder zijn keuze, maar die keuze moet ook duidelijk zijn!

In het eerste geval is de keuze bij de meubelwinkel groot, in de kringwinkel eerder beperkt... zo zie ik Ebay!

 

Bericht 47 van 127
laatste antwoord

Re: Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!


@hetzijspoor schreef:

het is nog niet zolang geleden dat er eentje uit deze discussie met de grote trom zijn vertrek aankondigde om nu alweer volop aan te bieden op ebay...

 


Dat gaat hier ongetwijfeld over mij.

Ja ik heb hier een paar maand geleden mijn shop tijdelijk gesloten. Dat had totaal niets te maken met deze discussie over de overvloed aan gratis aanbiedingen maar had totaal andere redenen.

 

Mijn zichtbaarheid was 0. Niet omwille van de vele veilingen. Als ik in een categorie (op 1 uitzondering na) iets online zette stonden mijn items systemantisch onderaan. Ik heb de proef op de som genomen. In bepaalde categorieën moest ik door 50 pagina's bladeren voor ik mijn objecten tegenkwam (totaal van 80 pagina's). Ik kwam het merendeel van de items van mijn concurrenten tegen, heel af en toe eens iets van mij en dan na 10tallen pagina's eindelijk mijn objecten. Ik bood een object aan en stond op pagina 50. Eén andere verkoper biedt identiek hetzelfde object aan een staat op pagina 3. Ik ben verdorie op 1 evaluatie periode na constant Top Rated seller, perfecte feedback en dat was de beloning.

 

En dan plots de aanbiedingen die al maanden zonder probleem op Ebay staan en plots worden die gewoon geweigerd!!! Verkochte items kon ik niet meer opnieuw aanbieden. Afgelopen aanbiedingen kon ik niet meer opnieuw op Ebay zetten. Tja, als je niet meer kunt aanbieden laten ze u niet veel andere keuze dan uw schop hier af te kuisen. Uiteindelijk ben ik erachter gekomen dat het kwam door de Youtube filmpjes die in mijn aanbiedingen staan. Dezelfde soort filmpjes die ook sommige van mijn concurrenten gebruiken.

 

Ik heb mijn aanbiedingstemplate veranderd. Niet om Ebay een plezier te doen, maar om alles te stroomlijnen met mijn website. Er staan trouwens nog een heleboel aanbiedingen online waar ik de template nog niet van veranderd heb. En nu gaat dit wel zonder probleem.

 

Afgelopen juli heeft Ebay de sorteervolgorde van Beste Weergave veranderd. Plots had ik mijn zichbaarheid van vroeger terug. Wel het is maanden en maanden geleden dat ik op Ebay nog eens zo goed verkocht heb als afgelopen juli. Probleem van items op Ebay zetten en 2 weken op Ebay staan zonder dat er naar gekeken wordt was ook direct van de baan.

 

Ik weet dat ik hier maanden en maanden aan een stuk quasi niets meer verkocht omdat mijn zichbaarheid quasi 0 was. En ik heb sukkelaars gezien waar het nog erger was. Die stonden systematisch helemaal onderaan met hun items. Vroeger 50-70 feedbacks op een maand. Nu minder van 5. Ik ben er zeker van dat andere verkopers die hier op het forum schreven dat ze plots niets meer verkochten, gewoon ook helemaal hun zichbaarheid kwijt geraakt zijn.

 

Ik wil hier absoluut niemand mee aanvallen. Als andere verkopers ben ik heel blij dat het aantal gratis veilingen beperkt wordt. Dat is zeker een stap in de goede richting. Maar als ze van Ebay ooit terug de bloeiende site van een aantal jaren geleden willen maken, zijn er nog veel andere stappen nodig.

 

 

 

 

Bericht 48 van 127
laatste antwoord

Re: Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!

Goed gezien gamewalhalla 😉

Het ging mij echter niet om het feit dat je weg wou omwille van de hieronder door jou aangehaalde reden maar om het feit dat velen weg willen bij probleemsituaties van welke aard ook... Maar bijna evenveel keer zie je deze mensen op hun stappen terugkomen omdat andere verkoopskanalen vaak niet de return bieden die ebay hen gaf...

En dan doet het er niet toe om wie het precies gaat...




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 49 van 127
laatste antwoord

Re: Eindelijk ! Beperking gratis aanbiedingen particulieren!

Tja, moet je ook niet ver zoeken. Vroeger combineerde ik een voltijdse job (lange dagen want moest over en weer pendelen naar Brussel) met mijn Ebayshop. Dat was op het einde geen leven meer. Toen heb ik beslist om van mijn online verkopen mijn beroep te maken. Dat was op een moment dat Ebay in zijn geheel nog veel beter draaide en voor alle bulsh*t die ik hier afgelopen jaar meegemaakt hebt.

 

Soms moet ne mens zijn trots gewoon eens opzij zetten.Simpel, ik neem alle frustraties die Ebay met zich meebrengt er bij en doe gewoon verder zoals afgelopen jaren. Of ik sluit gans de boel en ga terug op zoek naar een job in loondienst. Het laatste scenario staat momenteel niet in mijn agenda.

 

Ik weet wel als ik gewone particuliere verkoper was en mijn inkomen hing niet (gedeeltelijk) van Ebay af en ik zou dan dezelfde fratsen tegengekomen zijn, dan was de sluiting van mijn ebayshop definitief geweest.

 

Het grote probleem dat ik met Ebay heb is dat ze constant alle regeltjes e.d. veranderen. Soms met een + effect. Maar in 9 gevallen op 10 betekent het of meer kosten of een negatieve impact op verkeer en verkoop. Sommige van die veranderen gebruikt Ebay zelf zonder twijfel om een aantal zaken uit te testen. Maar ondertussen spelen ze wel met een belangrijk deel van mijn broodwinning.

 

En zoals ik afgelopen jaar mocht ondervinden, hebben die veranderingen duidelijk meer impact op de ene verkoper dan op de andere. Ik weet dat ik altijd spreek over "ik". Ik besef ook wel dat er een heleboel andere verkopers in identiek hetzelfde schuitje zitten en sommige zelfs nog slechter.

 

Zoals vermeld de beperking van het aantal gratis veilingen is de eerste stap in de goede richting. Eigenlijk één van de nieuwe regels die afgelopen jaren ingevoerd werd waar gedeeltelijk op teruggekomen wordt. Wel dat zou dringend met ook een paar andere regels moeten gebeuren.

 

Bericht 50 van 127
laatste antwoord