annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Gratis plaatsen: zakelijk tegenover partikulier !

Ik wil wel eens weten hoe de collega zakelijke verkopers staan tegenover het feit partikuliere verkopers elke maand 75 artikelen gratis mogen plaatsen.  Daarnaast betalen ze wel 8% commissie. Zakelijke verkopers betalen "iets" minder.

 

Wel, mijn mening is dat ik persoonlijk ook liever als zakelijke verkoper zou gratis kunnen plaatsen en weten dat je 8% comissie moet afstaan in plaats dat je nu vaak door de plaatsingskosten op veel hogere kosten uitkomt. 

 

Ik verkoop op een andere site (gekend voor postkaarten en postzegels) en daar staan nu momenteel al 1725 artikelen online en het kost me NIETS om te plaatsen. Enkel als het verkocht is een 6% commissie.

 

Ik weet zeker mocht Ebay alles opentrekken dat het systeem anders is dat ik al m'n brocante zou online zetten en ik ook meer dan 1000 artikelen online zou hebben.

 

Trouwens, Ebay in de andere landen hebben allemaal andere plaatsingsvoorwaarden en prijzen.

 

 

Ben benieuwd.

Bericht 1 van 10
laatste antwoord
9 ANTWOORDEN 9

Re: Gratis plaatsen: zakelijk tegenover partikulier !

Toen eBay een jaar geleden het gratis plaatsen toepaste, was de site een vergaarbak van junk.

Gelukkig is dat door de beperking van 75 een eind aan gekomen.

Bericht 2 van 10
laatste antwoord

Re: Gratis plaatsen: zakelijk tegenover partikulier !

Ik moet Brocantiek volgen... plaatsing moet gratis zijn en commissie op verkoop moet voor iedereen hetzelfde zijn.

Nu wordt er gewerkt met twee maten en gewichten en wat particulieren betreft: zelfs 75 items per maand vind ik schielijk overdreven, ik heb er al een paar keer over nagedacht en ik krijg niet eens 75 items bij elkaar om in één keer online te verkopen... laat staan per maand!

Een particuliere verkoper die elke maand 75 items online zet kan ik geen "particuliere verkoper" meer noemen: dat is een zwartverkoper!

Bericht 3 van 10
laatste antwoord

Re: Gratis plaatsen: zakelijk tegenover partikulier !

@brokantiek: enkele bedenkingen:

 

- als je echt meer dan 1000 objecten wil aanbieden als zakelijk verkoper, kan je ze ook altijd met vaste prijzen in een winkel zetten hé?

Dan bespaar je de plaatsingskosten maar kan je inderdaad niet werken met veilingen...

 

- je zegt dat je, als hetzelfde stramien zou aangehouden worden voor zakelijke verkopers als voor particulieren, je dan wel meer dan 1000 objecten zou plaatsen, wel dan zou je net als die particulier 925 keer wel moeten betalen hé? Ik ga er dus vanuit dat je zo lichtzinnig niet bent...

 

- een beetje meer gezond verstand en doorzicht in de ebay-kosten zou je ook al wel wat kunnen helpen te besparen op plaatsingskosten: ik zie dat je regelmatig objecten in veilingen aanbiedt met een startprijs van 25 euro...

Wel, een startprijs van 24,99 zou je al een besparing opleveren van 0,44 euro !!!

Als je er zo 10 hebt, bespaar je al meteen bijna 4,5 euro...

Kleine moeite dus om ook zelf eens na te gaan of je aan je eigen verkoopsstrategie iets kan veranderen om kostenbesparend te werken...

 

En wat de verschillen per land betreft, heeft dit louter en alleen te maken met de plaatselijke markten...

Wees blij dat we hier in België zitten, de kostenplaatjes in de grotere landen zijn heel wat hoger dan hier hoor




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 4 van 10
laatste antwoord

Re: Gratis plaatsen: zakelijk tegenover partikulier !

Ik wil gewoon net als op   delcampe   meer dan 1000 (nu staan er 1765 op) artikelen op plaatsen zonder dat dit mij wat kost en liever iets meer commissie betalen op de verkoop.

 

Nu gaat een deel van je winst in plaatsingskosten.

 

Ik plaats dus sporadisch nog wat aan op Ebay wat ik ergens anders niet kwijt geraak.  Heb de laatste weken enorm verkocht op de gratis tweedehands sites. De markt is hem aan het verplaatsen wat mijn artikel betreft.

 

Wat die 25 euro betreft was dit een fout en had het te laat gezien, moest inderdaad 24.99 zijn. Die rode Duitse lok was bedroevend laag maar gelukkig zijn de andere loks verkocht aan dezelfde koper. Hij vroeg of ik nog wat liggen had en heb zo buiten commissie kunnen verkopen. Dan toch een klein voordeeltje dat kopers m'n winkel vinden in Oostende.

 

 

 

Bericht 5 van 10
laatste antwoord

Re: Gratis plaatsen: zakelijk tegenover partikulier !

Waarom ziet hier iemand überhaupt nog het nut in om iets via Ebay te verkopen of je nu particulier of zakelijke verkoper bent? Verkoop buiten Ebay heeft nog nooit zo goed gemarcheerd.

 

Veilingen als particulier haalt niets uit. Start aan € 1 en het is verkocht voor € 1. Start aan een reële verkoopprijs en uw item verkoopt toch niet. Ik heb een sterk vermoeden dat Ebay die gratis veilingen niet toont of zo laag in de zoekresultaten zet dat niemand ze niet ziet. Even geleden 2 dozijn items op Ebay gezet. Na afloop zelfs niets van bekeken laat staan verkocht.

 

Als zakelijke verkoper zit je dan ook met het feit dat er met 2 maten en gewichten gewerkt wordt. Zijn altijd dezelfde verkopers die bovenaan staan in de zoekresultaten. Als je een vekoper ziet die in zijn eentje 3 keer zo veel verkocht als al zijn concurrent samen terwijl sommige van die concurrent  serieus onder de prijs gaan en een aanbod hebben dat 3 keer zo groot is. Ik weet  wat mijn ervaringen hier op Ebay waren en weet dat de boel hier tot en met gemanipuleerd wordt.

 

Heb zowel als particulier en als zakelijke verkoper aangeboden. Wel nu niets meer en nooit niets meer. Er zijn genoeg gratis alternatieven waar je wel zichbaarheid hebt. En ik ben bijkbaar niet de enige die er zo over denkt. Er is nog nooit zo weinig aanbod op Ebay geweest. Een aanbod dat maar blijft achteruit lopen. Enfin, Ebay moet zijn verkopers nog wat harder het bloed onder de nagels halen. Dan zal het nog beteren.

 

Heb hier jaren op Ebay verkocht. Maar zoals Ebay het nu wil hoeft het voor mij niet meer.

Bericht 6 van 10
laatste antwoord

Re: Gratis plaatsen: zakelijk tegenover partikulier !

Ik verkoop op Ebay ook niks meer, telkens ik een item te koop zet wordt het binnen de 24 uur weggedrukt door tientallen andere van één of andere veelverkoper... moeite voor niks dus want geen hond vind het mijne terug!

Bericht 7 van 10
laatste antwoord

Re: Gratis plaatsen: zakelijk tegenover partikulier !

Ik gooi het niet meteen weg omdat ik echt alle mogelijke kanalen wil "gebruiken" (letterlijk) om als kleine zelfstandige te overleven.

 

Inderdaad, zoals een ex-verkoper hier getuigd, ik ook, heb nog nooit zoveel verkocht de laatste maanden op gratis 2de handssites als voorheen.

 

Ik zoek dus alle mogelijke kanalen om mijn producten te verkopen.  Ebay zou voor de uitverkoop van onze thermisch ondergoed (we stoppen de verkoop in onze winkel omdat we ook weggedrukt worden door Lidl, Aldi, Action shop etc ...) ideaal zijn maar het kan veel beter.   Ik overweeg m'n plaatsingskosten/commissie tegenover de kleine winst want als je uitverkoopt kan je nooit je normale winstmarge halen om fatsoenlijk je boterham te verdienen.

 

Er was ooit de media zie verkondigde dat alles naar internetverkoop zal gaan maar dit is niet zo.  Ook in onze winkel  te Oostende zien wij terug een stijging, mensen hebben graag iets tastbaars, ze willen het zien, voelen, ruiken wat ze kopen.

 

Zelfs facebook helpt om mensen naar onze winkel te lokken.  Ook de provincie heeft een gratis webwinkel voor ons aangemaakt die echt volledig, zonder addertjes, gratis is.  hetwinkelweb.be  waar wij onze produkten onder onze naam van de textielwinkel aanbieden " delamont creations ".

 

Ebay België lijkt naderhand een marginaal aanhangsel te zijn van de grote landen en heeft overduidelijk nooit geluisterd naar z'n vele kleine 100den verkopers. 

 

Het leek bij momenten wel dat wanneer iemand wat te veel kritiek had op het systeem hier dat er een knoppeke ingedrukt werd zodat je gestraft werd als verkoper en je niet meer zichtbaar was.  Ook werden bij momenten je aanbiedingen bestudeerd en viel het op.  "Aha, meneer heeft commentaar, we gaan hem een keer het zwijgen opleggen".

 

Zo herinner ik mij enkele jaren terug op een nacht het er nogal hevig aan toeging op het forum en iemand verteld mij dat er een dubbele aanbieding op stond, een foutje van mij die ik meteen wou rechtzetten, maar Ebay was vlugger en had al meteen midden in de nacht mijn aanbiedingen verwijderd !   Toen ik nadien uitleg vroeg dan kreeg ik als antwoord "dat dit automatisch ging" maar wij wisten met z'n allen wel beter.  Wij zijn nog steeds niet naïef !  Toppunt was dat bij de Waalse verkopers er flagrante overtredingen aangewezen werden en die bleven gewoon staan.  Met verschillenden deden we meldingen maar Ebay gaf geen kik !   De Waalse verkopers mochten zich meer permiteren dan de Vlamingen en o wee als je commentaar had op het Ebay beleid, het leek wel de Stasi, de KGB die ingreep.

 

Enfin, dit is verleden tijd maar het smaakt nog steeds wat vies na die jaren.

 

Vandaar, Ebay heeft door de jaren heen veel top verkopers in wording verloren en daar hebben die jonge Ebayyuppies in hun kantoren die denken de wereld te veranderen en geen snars van verkoop te kennen grote schuld aan.  Ondertussen werden ze wellicht al lang vervangen maar het beleid is er niet op veranderd. De software zit verkeerd in elkaar.

 

Waar zit het verkeerd in elkaar? Wel, ebay.be (lees België) zou ook echt BELGIË moeten zijn en dit is het niet.  Je krijgt verkopers uit alle landen in de strot geduwd maar niet Uw eigen landgenoten.  Zelf doe ik regelmatig de test en mijn produkten worden door de Britten en Duitsers weggedrongen.  Walen zien mijn produkten niet eens, je moet echt al grondig gaan zoeken.

 

Dit is precies wat we op de tweedehandssites wel hebben dat we Vlamingen onder de Vlamingen verkopen en dan kan je klikken om ook Wallonië te bereiken. 

 

Zelfs op de site Delcampe waar ik met 1765 artikelen opsta krijg ik nu kopers uit m'n eigen stad. Dat heb ik op Ebay nu nog niet meegemaakt.  Ik sta niet te springen om een Helly Hansen broek aan een Texaan te verkopen. Ik wil verkopen aan m'n eigen landgenoten maar die schijnen mijn artikelen niet te zien.

 

Nu, we hebben het al duizend keer gezegd maar het gaat er niet in.  Op een dag zal eens iemand in Ebay opstaan en al onze noden serieus pakken en eens op tafel slaan en iets veranderen, laat ons hopen.  We wachten op de messias.  ,-)

 

Amen 

Bericht 8 van 10
laatste antwoord

Re: Gratis plaatsen: zakelijk tegenover partikulier !

Vergeet dat die messias er ooit zal komen, dit zal wel nooit gebeuren!

Waarom worden er meer aanbiedingen van buitenlandse verkopers geselecteerd op ebay.be dan op bijvoorbeeld ebay.de of ebay.uk?

Omdat voor iedere belgische aanbieder er wel tientallen buitenlanders staan die hetzelfde object aanbieden en jammer genoeg, vaak nog aan betere totaalprijzen (aankoop + verzending samen).

 

En eigenlijk is het vrij simpel waarom eBay de buitenlanders op onze site toont: ze weigeren een site te worden zoals je veelgeprezen D....

Als ik zelf eens ging zien naar wat ik aanbied, bvb miniatuurtjes, dan zag ik quasi allemaal lege rubrieken.

OK, het zou gemakkelijk zijn om daar alles te gaan overheersen met mijn aanbiedingen... Ik zou er toch maar alleen staan maar zou dit ook bezoekers lokken? Ik betwjfel het ten stelligste...

 

Wat de andere tweedehands-stes betreft... Daar zijn de kopers niet echt gericht op vaste prijzen, dat heb ik zelf al meermaals mogen ervaren... Buiten een aantal vastgelopen afbieders die erop uit zijn om alles voor een spreekwoordelijke "appel en ei" te verkrijgen, heb ik daar amper iets aan de man kunnen brengen.

Om 20 mails te krijgen waarbij ik de te lage biedingen moet afketsen en daartegenover 1 "koper" te hebben die nooit betaalt, daar heb ik als zelfstandige in bijberoep met daarnaast een voltijdse job echt de tijd niet voor hoor.

OK, als het gaat om veilingen waarbij je een startprijs instelt in de hoop dat er nog wat hoger geboden wordt, dan kan ik geloven dat deze sites misschien wel nuttig zijn maar voor een zelfstandige die vast zit aan vaste inkoopprijzen en noodzakelijke winstmarges zijn deze sites volgens mij van minder nut




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 9 van 10
laatste antwoord

Re: Gratis plaatsen: zakelijk tegenover partikulier !

eBay heeft nog steeds het publiek dat mijn items koopt maar ik geef toe, liever ergens anders.

 

Bericht 10 van 10
laatste antwoord