annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Voor degenen die het nog niet weten: op 20 augtustus wordt er een nieuw feedbacksysteem ingevoerd:

 

http://sellerupdate.benl.ebay.be/spring2014/new-seller-standards 

 

Naast het sterrensysteem heeft Ebay nu iets gevonden om zijn verkopers nog meer te straffen: DEFECTEN.

 

* 3 sterren (vroeger maar 1-2 sterren) = defect

* neutrale feedback = nu geen enkel gevolg > vanaf 20 augustus wordt dit een defect

* dank zij de vele "verbeteringen" die Ebay doorgevoerd heeft wordt je als verkoper wel gedwongen om buiten Ebay te verkopen. Iets buiten  Ebay verkocht en per abuis vergeten te beëindigen op Ebay? > defect

 

En zo zijn er nog een miljoen andere redenen om u als verkoper een defect te bezorgen.

 

ZE ZIJN BIJ EBAY VAN LOTJE GETIKT

 

Ik denk dat ze nu echt wel alle verkopers willen wegjagen. Ebay stelt dit positief voor maar het nieuwe feedbacksysteem is een stuk strikter. Als je nog maar hoest, heb je al een defect. Ik ben zelf al een hele tijd gestopt met verkopen op Ebay. 99,99% positieve feedback en van de ene maand op de andere naar ondermaatse verkoper gedegradeerd voor net iets meer dan 1% lage sterrenbeoordelingen op objectbeschrijving. Was voor mij reden genoeg om de boeken hier dicht te doen.

 

Nu een nieuw feedbacksysteem dat nog wat strikter wordt. Tot hoeveel geschorste accounts gaat dat leiden?

 

HET NIEUWE FEEDBACKSYSTEEM IS VOLSTREKT ILLEGAAL

 

Als je meer dan 400 transacties hebt voor de afgelopen 3 maand wordt je voor de afgelopen 3 maand geëvalueerd. In het andere geval hanteeert Ebay een terugkijkperiode van 1 jaar (!). Ebay België is maar een kleine site en de verkoop gaat al niet goed meer, dus veel verkopers zullen beoordeeld worden voor de afgelopen 12 maanden.

 

EN PRECIES HIER KNELT HET SCHOENTJE...

 

Ebay voert op 20 augustus niet alleen een nieuw feedbacksysteem met nieuwe spelregels in, maar gaat deze spelregels direct met 3 à 12 maand terugwerkende kracht toepassen.

 

Een jaar geleden een neutrale feedback ontvangen? Slechts 3 op 5 sterren? Dan zal Ebay u daar NU voor afstraffen. Vanaf augustus zal je als verkoper voor iets gestraft worden wat op het moment dat je deze feedback ontving totaal geen probleem was.

 

VOLSTREKT ILLEGAAL...

 

Dat zou hetzelfde zijn dat vanaf augustus de max. snelheid van 120 naar 100 km/u verlaagd wordt en dat je een boete krijgt voor een controle van meer dan een half jaar geleden toen je 110 reed.

 

Ik ben geen jurist, geen advocaat. Ebay zal dit juridisch wel dichtgetimmerd hebben maar mijn gezond boerenverstand zegt me dat dit volstrekt illegaal is

 

MEER NOG....

 

Deze wijzigingen worden aangekondigd voor de verkopers. Aan kopers wordt niets gezegd. Die zijn zich van geen kwaad bewust als ze een neutrale geven omdat ze bv. vonden omdat de post er wat lang over deed om uw pakje te bezorgen. Voor de verkoper betekent dit een defect.

 

Ik vond het al niet kunnen dat een koper u een lage sterrenbeoordeling kon geven voor verzendtijd. Verzendtijd = tijd waarin je als verkoper het item verstuurd en niet de tijd die de post nodig heeft op uw pakje te bezorgen. Idem dito voor de verzendkosten. Waarom kan een koper u een lage beoordeling geven op verzendkosten als die op voorhand weet hoeveel de verzendkosten bedragen. Als je 100 feedbacks ontvangt en er is 1 koper die u een lage veroordeling geeft op de verzendkosten ligt het probleem dan bij de koper of de verkoper?

 

Op buitenlandse sites krijg je een defect als je een transactie volledig correct afhandelt. Een klant koopt een stuk kledij en wil dit retourneren omdat het niet pas. De verkoper accepteert de retour = defect omdat de klant uw product retourneert. Klant stelt via het interne mailsysteem een simpele vraag "wanneer hebt u mijn item verstuurd" en kiest als optie om de verkoper te contacteren "ik heb mijn objecte nog niet ontvangen". Hupsakee, weer een defect. Gewoon het stellen van die vraag opent automatisch een geschil en dit geschil = defect. Een klant opent een geschil wegens object niet ontvangen. Als correcte handelaar betaal je die terug en dat zou het probleem moeten oplossen? Mis poes... Het geschil werd geopend dus weeral een defect.

 

Ik weet dat de laatste voorbeelden niet van toepassing zijn voor Ebay België, maar zo werkt het al wel in het buitenland. 

 

 

MIJN EIGEN SITUATIE ALS VOORBEELD

 

Zoals vermeld ben ik zelf gedegradeerd naar ondermaatse verkoper voor net iets meer dan 1% lage beoordelingen op objectbeschrijving.

 

Dus je ontvangt 100 feedbacks en er zijn 2 kopers die een slechte beoordeling geven = 2% lage beoordeligen ofte 98% tevreden klanten. Daar mogen veel bedrijven een voorbeeld aan nemen.

 

Echter als verkoper weten we allemaal dat niet alle kopers feedback geven. Dus om aan die 100 feedbacks te geraken moet je 150-200 items verkopen. Met het huidige feedbacksysteem zijn 2 ontevreden klanten voldoende om u tot ondermaatste verkoper te degraderen. Kan leiden tot een beperking van uw account of zelfs schorsing. Heef tof als je professionele verkoper ben die zijn inkomen gedeeltelijk of geheel uit Ebay haalt.

 

Het nieuwe feedbacksysteem gaat een waar bloedbad creëren!!!

 

Nu lijkt het nieuwe feedbacksysteem op het eerste zicht minder strikt omdat je daar tot 5% defecten mag hebben. Het probleem is echter dat er veel meer criteria zijn die u defecten kunnen bezorgen. Dat is natuurlijk gans de bedoeling van dit systeem. Met het nieuwe systeem wordt het bijna onmogelijk om de status van topverkoper te behouden. Dus bye, bye 20% korting.

 

Helemaal de bedoeling van Ebay. Momenteel zijn er zo'n 40% van alle verkopers die topverkopers zijn. Dus 40% die van Ebay korting krijgt op hun verkopersfactuur. Oorspronkelijk waren de plannen van Ebay om slechts 20%-25% topverkopers te hebben. Ik betwijfel dat het er met dit nieuwe feedbacksysteem nog zo veel zullen zijn.

 

HET NIEUWE VERKOPERSDASHBOARD

 

Om ons als verkoper al vertrouwd te maken met het nieuwe feedbacksysteem krijg je als verkoper een dashboard te zien met uw verwachte verkopersprestaties vanaf augustus.

 

Wel ik heb hier een dik probleem mee!!! Dit dashboard toont me een overzicht van al mijn defecten voor afgelopen 12 maand. Ik kan op geen enkele manier checken of dit wel klopt. Het sterrensysteem is sinds jaar en dag anoniem dus ik kan enkel vertrouwen op de gegevens die Ebay me toont. Met al wat ik hier op Ebay al gezien en meegemaakt heb, heb ik geen enkele reden om deze gegevens wel te vertrouwen.

 

Zeker niet als ik zie dat er nu al fouten in zitten. Zelf heb ik een heleboel defecten voor transacties die ik geannuleerd heb wegens niet meer stock. Ja, er waren er zo een paar. Maar absoluut niet zo veel als Ebay mij toont.

 

Geen probleem zegt Ebay. Dit zijn slechts voorlopige schattingen.. We weten dat er nog bugs in deze raporten zitten. Er wordt aan gewerkt. Als Ebay weet dat de raporten die ons getoond worden fouten bevatten waren tonen ze dan die rapporten?

 

Een voorlopige schatten? Tarara!!! Ik krijg iedere maand te zien wat mijn verwachte verkopersstatus van volgende maand zal zijn. Met nog een volledige maand te gaan en nog geen nieuwe feedbacks ontvangen weet Ebay al wat mijn status volgende maand gaat zijn. En weet je wat? Ebay is nog NOOIT fout geweest.

 

CONCLUSIE

 

Als je nog geen alternatief voor Ebay gezocht hebt, is het hoog tijd om dit te beginnen zoeken.... zeker als professionele verkoper. Als professionele verkoper kan je onmogelijk nog uw vertrouwen in deze site leggen. Gans de site is al helemaal gericht op de koper en dat zal in de toekomst enkel nog maar verergeren.

 

Klant is koning. Volledig mee akkoord. Maar buiten Ebay kan ik als winkelier nog wel steeds mijn eigen wetten stellen. Op Ebay heb je als verkoper blijkbaar enkel nog het recht om uw Ebayfacturen te betalen.

 

 

 

 

Bericht 1 van 25
laatste antwoord
24 ANTWOORDEN 24

Re: Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Tijd voor een leuk weetje.

 

Bron: http://www.thestreet.com/story/12741082/1/ebay-ebay-stock-rises-despite-alibabas-us-shopping-site.ht...

 

Dit is de belangrijkste paragraaf uit het artikel:

 

The company, on the basis of change in net income from the same quarter one year ago, has significantly underperformed when compared to that of the S&P 500 and the Internet Software & Services industry. The net income has significantly decreased by 443.6% when compared to the same quarter one year ago, falling from $677.00 million to -$2,326.00 million

 

 

.

 

Ze zouden beter het probleem bij de bron aanpakken en zich eens beginnen afvragen waarom zowel kopers als verkopers wegblijven.

Bericht 21 van 25
laatste antwoord

Re: Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Hallo

welke site ?

je kunt me altijd kontakteren via email 🙂

 

Bericht 22 van 25
laatste antwoord

Re: Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Ik annuleer regelmatig objekten als ze zeer lang op de site onverkocht blijven staan. vaste prijs tot annulatie.
Amaai dat zal veel defekten opleveren
Bericht 23 van 25
laatste antwoord

Re: Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Niet betalende kopers zijn meestal met 0 feedback
Bericht 24 van 25
laatste antwoord

Re: Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Bedankt voor de tip

Is die verkoop ook europees of wereldwijd?
Bericht 25 van 25
laatste antwoord