annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Voor degenen die het nog niet weten: op 20 augtustus wordt er een nieuw feedbacksysteem ingevoerd:

 

http://sellerupdate.benl.ebay.be/spring2014/new-seller-standards 

 

Naast het sterrensysteem heeft Ebay nu iets gevonden om zijn verkopers nog meer te straffen: DEFECTEN.

 

* 3 sterren (vroeger maar 1-2 sterren) = defect

* neutrale feedback = nu geen enkel gevolg > vanaf 20 augustus wordt dit een defect

* dank zij de vele "verbeteringen" die Ebay doorgevoerd heeft wordt je als verkoper wel gedwongen om buiten Ebay te verkopen. Iets buiten  Ebay verkocht en per abuis vergeten te beëindigen op Ebay? > defect

 

En zo zijn er nog een miljoen andere redenen om u als verkoper een defect te bezorgen.

 

ZE ZIJN BIJ EBAY VAN LOTJE GETIKT

 

Ik denk dat ze nu echt wel alle verkopers willen wegjagen. Ebay stelt dit positief voor maar het nieuwe feedbacksysteem is een stuk strikter. Als je nog maar hoest, heb je al een defect. Ik ben zelf al een hele tijd gestopt met verkopen op Ebay. 99,99% positieve feedback en van de ene maand op de andere naar ondermaatse verkoper gedegradeerd voor net iets meer dan 1% lage sterrenbeoordelingen op objectbeschrijving. Was voor mij reden genoeg om de boeken hier dicht te doen.

 

Nu een nieuw feedbacksysteem dat nog wat strikter wordt. Tot hoeveel geschorste accounts gaat dat leiden?

 

HET NIEUWE FEEDBACKSYSTEEM IS VOLSTREKT ILLEGAAL

 

Als je meer dan 400 transacties hebt voor de afgelopen 3 maand wordt je voor de afgelopen 3 maand geëvalueerd. In het andere geval hanteeert Ebay een terugkijkperiode van 1 jaar (!). Ebay België is maar een kleine site en de verkoop gaat al niet goed meer, dus veel verkopers zullen beoordeeld worden voor de afgelopen 12 maanden.

 

EN PRECIES HIER KNELT HET SCHOENTJE...

 

Ebay voert op 20 augustus niet alleen een nieuw feedbacksysteem met nieuwe spelregels in, maar gaat deze spelregels direct met 3 à 12 maand terugwerkende kracht toepassen.

 

Een jaar geleden een neutrale feedback ontvangen? Slechts 3 op 5 sterren? Dan zal Ebay u daar NU voor afstraffen. Vanaf augustus zal je als verkoper voor iets gestraft worden wat op het moment dat je deze feedback ontving totaal geen probleem was.

 

VOLSTREKT ILLEGAAL...

 

Dat zou hetzelfde zijn dat vanaf augustus de max. snelheid van 120 naar 100 km/u verlaagd wordt en dat je een boete krijgt voor een controle van meer dan een half jaar geleden toen je 110 reed.

 

Ik ben geen jurist, geen advocaat. Ebay zal dit juridisch wel dichtgetimmerd hebben maar mijn gezond boerenverstand zegt me dat dit volstrekt illegaal is

 

MEER NOG....

 

Deze wijzigingen worden aangekondigd voor de verkopers. Aan kopers wordt niets gezegd. Die zijn zich van geen kwaad bewust als ze een neutrale geven omdat ze bv. vonden omdat de post er wat lang over deed om uw pakje te bezorgen. Voor de verkoper betekent dit een defect.

 

Ik vond het al niet kunnen dat een koper u een lage sterrenbeoordeling kon geven voor verzendtijd. Verzendtijd = tijd waarin je als verkoper het item verstuurd en niet de tijd die de post nodig heeft op uw pakje te bezorgen. Idem dito voor de verzendkosten. Waarom kan een koper u een lage beoordeling geven op verzendkosten als die op voorhand weet hoeveel de verzendkosten bedragen. Als je 100 feedbacks ontvangt en er is 1 koper die u een lage veroordeling geeft op de verzendkosten ligt het probleem dan bij de koper of de verkoper?

 

Op buitenlandse sites krijg je een defect als je een transactie volledig correct afhandelt. Een klant koopt een stuk kledij en wil dit retourneren omdat het niet pas. De verkoper accepteert de retour = defect omdat de klant uw product retourneert. Klant stelt via het interne mailsysteem een simpele vraag "wanneer hebt u mijn item verstuurd" en kiest als optie om de verkoper te contacteren "ik heb mijn objecte nog niet ontvangen". Hupsakee, weer een defect. Gewoon het stellen van die vraag opent automatisch een geschil en dit geschil = defect. Een klant opent een geschil wegens object niet ontvangen. Als correcte handelaar betaal je die terug en dat zou het probleem moeten oplossen? Mis poes... Het geschil werd geopend dus weeral een defect.

 

Ik weet dat de laatste voorbeelden niet van toepassing zijn voor Ebay België, maar zo werkt het al wel in het buitenland. 

 

 

MIJN EIGEN SITUATIE ALS VOORBEELD

 

Zoals vermeld ben ik zelf gedegradeerd naar ondermaatse verkoper voor net iets meer dan 1% lage beoordelingen op objectbeschrijving.

 

Dus je ontvangt 100 feedbacks en er zijn 2 kopers die een slechte beoordeling geven = 2% lage beoordeligen ofte 98% tevreden klanten. Daar mogen veel bedrijven een voorbeeld aan nemen.

 

Echter als verkoper weten we allemaal dat niet alle kopers feedback geven. Dus om aan die 100 feedbacks te geraken moet je 150-200 items verkopen. Met het huidige feedbacksysteem zijn 2 ontevreden klanten voldoende om u tot ondermaatste verkoper te degraderen. Kan leiden tot een beperking van uw account of zelfs schorsing. Heef tof als je professionele verkoper ben die zijn inkomen gedeeltelijk of geheel uit Ebay haalt.

 

Het nieuwe feedbacksysteem gaat een waar bloedbad creëren!!!

 

Nu lijkt het nieuwe feedbacksysteem op het eerste zicht minder strikt omdat je daar tot 5% defecten mag hebben. Het probleem is echter dat er veel meer criteria zijn die u defecten kunnen bezorgen. Dat is natuurlijk gans de bedoeling van dit systeem. Met het nieuwe systeem wordt het bijna onmogelijk om de status van topverkoper te behouden. Dus bye, bye 20% korting.

 

Helemaal de bedoeling van Ebay. Momenteel zijn er zo'n 40% van alle verkopers die topverkopers zijn. Dus 40% die van Ebay korting krijgt op hun verkopersfactuur. Oorspronkelijk waren de plannen van Ebay om slechts 20%-25% topverkopers te hebben. Ik betwijfel dat het er met dit nieuwe feedbacksysteem nog zo veel zullen zijn.

 

HET NIEUWE VERKOPERSDASHBOARD

 

Om ons als verkoper al vertrouwd te maken met het nieuwe feedbacksysteem krijg je als verkoper een dashboard te zien met uw verwachte verkopersprestaties vanaf augustus.

 

Wel ik heb hier een dik probleem mee!!! Dit dashboard toont me een overzicht van al mijn defecten voor afgelopen 12 maand. Ik kan op geen enkele manier checken of dit wel klopt. Het sterrensysteem is sinds jaar en dag anoniem dus ik kan enkel vertrouwen op de gegevens die Ebay me toont. Met al wat ik hier op Ebay al gezien en meegemaakt heb, heb ik geen enkele reden om deze gegevens wel te vertrouwen.

 

Zeker niet als ik zie dat er nu al fouten in zitten. Zelf heb ik een heleboel defecten voor transacties die ik geannuleerd heb wegens niet meer stock. Ja, er waren er zo een paar. Maar absoluut niet zo veel als Ebay mij toont.

 

Geen probleem zegt Ebay. Dit zijn slechts voorlopige schattingen.. We weten dat er nog bugs in deze raporten zitten. Er wordt aan gewerkt. Als Ebay weet dat de raporten die ons getoond worden fouten bevatten waren tonen ze dan die rapporten?

 

Een voorlopige schatten? Tarara!!! Ik krijg iedere maand te zien wat mijn verwachte verkopersstatus van volgende maand zal zijn. Met nog een volledige maand te gaan en nog geen nieuwe feedbacks ontvangen weet Ebay al wat mijn status volgende maand gaat zijn. En weet je wat? Ebay is nog NOOIT fout geweest.

 

CONCLUSIE

 

Als je nog geen alternatief voor Ebay gezocht hebt, is het hoog tijd om dit te beginnen zoeken.... zeker als professionele verkoper. Als professionele verkoper kan je onmogelijk nog uw vertrouwen in deze site leggen. Gans de site is al helemaal gericht op de koper en dat zal in de toekomst enkel nog maar verergeren.

 

Klant is koning. Volledig mee akkoord. Maar buiten Ebay kan ik als winkelier nog wel steeds mijn eigen wetten stellen. Op Ebay heb je als verkoper blijkbaar enkel nog het recht om uw Ebayfacturen te betalen.

 

 

 

 

Bericht 1 van 25
laatste antwoord
24 ANTWOORDEN 24

Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Het zit u echt hoog. U hebt er wel heel veel werk van gemaakt om het ons voor te leggen, waarvoor hulde.

Uiteraard is deze hele systematiek van defecten alleen bedacht om geen korting meer te hoeven geven op de kosten, immers is de redenering, zelfs de meest uitstekende verkoper heeft altijd wel een paar lastige kopers die een defect genereren. Alleen korting voor verkopers zonder defecten zal het nieuwe devies zijn. Mogelijk is het toch de doos van Pandora die hier geopend gaat worden, dan is het eind zoek. Of nakende, wat u maar prefereert. Of zoals ik het meestal verwoord, eBay sucks big time.

Bericht 2 van 25
laatste antwoord

Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Dat dit me hoog zit is het understatement van de eeuw.

 

Zoals ze hier zeggen: met alle chinezen naar niet met den dezen.

 

Ik had meer dan genoeg van al die domme Ebayregels en ben gewoon gestopt met verkopen. En als ik zo rond zie ben ik duidelijk niet de enige.

 

Ik heb nu op korte tijd al 3 shops zien verdwijnen met meer dan 10.000 feedbacks wat voor Ebay België normen toch zeer grote shops zijn.

 

En gezien ik niets meer verkoop, zijn ze mij ook kwijt als koper.

 

Ik zou zeggen: de laatste doet de deur dicht Kattentong

Bericht 3 van 25
laatste antwoord

Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

ik vind nieuwe feedback systeem perfect !!! verkopers zijn allen op geld uit en servis na verkoop mag jij fluiten.zal niet spreken van garantie ook..goed gedaan ebay !!! kopers zijn het meest belangrijke voor ebay omdat deze betalen alles met hun aankoop..braavo ebay !!Smiley Tong

Bericht 4 van 25
laatste antwoord

Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Als er geen verkopers meer zijn, kan jij ook niets meer kopen. Kijk gerust naar het aanbod. Het aanbod is veel minder uitgebreid dan vroeger. Vooral veel meer brol dan vroeger.

 

Plus als verkopers meer aan Ebay moeten betalen, gaan ze dit doorrekenen in hun prijzen. Dan mag je als koper meer afdokken.

 

 

Nu: koper opent een geschil. Verkoper lost het probleem op en de kous is af

 

20 augustus: koper opent een geschil. Mag de verkoper doen wat die wil. Feit dat de koper al een geschil geopend heeft = defect. Ongeacht of de verkoper het probleem oplost of niet. Waarom zou je als verkoper dan nog hemel en aarde verzetten om het probleem op te lossen. Het kwaad is toch geschied.

 

Dat systeem mag misschien met open armen door de kopers onvnagen worden, maar het deugt van geen kanten.

 

Voor veel verkopers zal het realiteit zijn dat vanaf 20 augustus verkopen op Ebay plots 20% duurder wordt. Als morgen de prijs van de postzegels of kaas met 20% opslaat wordt er moord een brand geschreeuwt. Op Ebay kan dit blijkbaar wel.

 

Zullen we de rollen eens omdraaien?

 

Als verkoper wordt alles tot in het kleinste detail onder de loep genomen en wordt je voor alles afgestraft. Daar tegenover staat dat kopers zich alles kunnen veroorloven en dat je als verkoper NIETS kan doen. Niet de eerste verkoper die via PayPal bestolen wordt en op de koop toe nog een negatieve feedback en lage sterrenbeoordeling krijgt. Item kwijt geld kwijt en een defect rijker.

 

Bij verkopers kan je onderscheid maken op basis van de feedback. Wel ALLE kopers hebben 100% feedback. Ook kopers die niet betalen of die voor problemen zorgen.

 

Je kan als verkoper kopers blokkeren die binnen X aantal tijd X aantal aantekeningen wegens niet-betaling hebben. En that's it. Geen enkele manier om andere Ebaygebruikers te waarschuwen. En Ebay doet NIETS!!! Als ik vroeger een geschil wegens niet betaling sloot en het was een koper zonder feedback dan was die een paar dagen niet lager geregistreerd.

 

Ik heb al jaren last van een pipo die om de zo veel tijd een nieuwe account aanmaakt, een aantal items koopt maar nooit betaalt. Al die accounts zijn nog actief. Die koopt niet alleen bij mij maar ook bij andere verkopers. Koopt op een paar dagen tijd soms wel 20 items en betaalt niets.

 

Dat duurt al zeker 3 jaar. Kan die zelfs geen negatieve feedback geven. Meermaals Ebay gecontacteerd met de vraag daar paal en perk aan te stellen. In de praktijk deden die niets.

 

Niet de eerste verkoper die via PayPal bestolen wordt, dan nog een negatieve feedback met laten sterren krijgt en als kers op het toetje nu dus ook nog een defect. Tof, Ebay strijkt zijn verkoopscommissie op. Als verkoper ben je slachtoffer van een crimineel feit en dan wordt je door Ebay nog gestraft ook.

 

Of kopers die zonder verwittiging een rode bol geven wegens "ik heb mijn item niet ontvangen". Moeten wij nu als verkoper ook al helderziend zijn?

 

Moet ik nog een paar voorbeelden geven???

 

Het huidige feedbacksysteem is helemaal in het voordeel van de koper. Het nieuwe feedbacksysteem maakt de zaken alleen nog maar erger. Bescherming als verkoper is minder dan 0.

Bericht 5 van 25
laatste antwoord

Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

In de categorie waar ik bezig ben is het aanbod sinds een paar jaar steeds verder verschraald. Tientalle verkopers zijn afgehaakt. Vroeger kocht ik zelf ook echt veel op eBay, dat is nu op andere sites.

Bericht 6 van 25
laatste antwoord

Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

In mijn categorie is het aanbod ongeveer hetzelfde, alleen is de kwaliteit van de items enorm acheruit gegaan.

 

Voor de rest hetzelfde verhaal. Ik zit zelf nog maar een paar jaar op Ebay. Van de vekopers in mijn beginperiode schieten er nog een handvol over. De rest is gestopt op Ebay. Ik ben bljkbaar de zoveelste in de rij die hun voorbeeld gevolgd heeft. 

 

Zelf kocht ik ook enorm veel op Ebay. Nu bijna nooit niets meer. Ik vind gewoon niet meer wat ik zoek. Vroeger vond ik die items op Ebay en niet op andere sites. Nu net omgekeerd.

 

En met hoe Ebay me als verkoper behandelt, doe ik ook geen moeite meer om op Ebay te kopen.

Bericht 7 van 25
laatste antwoord

Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

wij verkochten in betere tijden met dezlfde account onder een andere naam Helly Hansen thermisch ondergoed.  We hebben 2 jaar telkens de wintermaanden zeer goed verkocht.

 

Dan opeens was er een totale wijziging alwaar Ebay België gesplitst had en mijn Waalse klanten mijn aanbiedingen niet meer vonden.

 

Dit was het begin van alle ellende.  Kwam daar dan bij dat de tarieven voor plaatsen omhoog gingen en het was om zeep.

 

Als je naar onze artikelen zocht dan kwam eerst UK en Duitsland te voorschijn en pas heel laag op de lijsten onze artikelen.  We hebben tal van testen gedaan met vrienden, het was een ramp.  Dan kwam nog eens erbij dat opeens onze artikelen niet meer in het buitenland te zien waren.

 

EBAY heeft onze broodwinning letterlijk afgepakt !!!  Tal van collega's zaten toen in datzelfde schuitje.  Op een nacht was ik artikelen aan het opplaatsen en ik had per ongeluk een werkbroek er dubbel opgeplaatst.  Nog geen 10 minuten nadat deze fout opgemerkt was door mezelf was hij al verwijderd door Ebay met een opmerking/verwittiging in m'n mailbox.

 

Na wat heen en weer gemail wisten de Ebay medewerkers mij te vertellen dat de verwijdering van een dubbel geplaatst artikel volledig automatisch ging.   Wij wisten wel beter want toen stond het forum gloeiend rood en konden wij tal van aanbiedingen aantonen van 20, 30 identieke artikelen die NIET verwijderd werden. 

 

We werden letterlijk geviseerd op wat we schreven op het forum.  Er kwam een gevoel bij ons op dat Ebay een communistisch apparaat was waar geen kritiek geduld werd of ze zouden ze wel eens een toontje lager doen zingen.

 

Nu goed, ondertussen zijn het weer andere medewerkers, ook de moderator van toen, een zekere Martijn was opeens van de aardbodem verdwenen.  Die man hielp ons werkelijk maar ook hier bleven wij als wezen achter en leek het of deze brave man het zwijgen opgelegd werd.  Martijn was foetsie, verdwenen.  

 

We zijn nu meer dan een jaar later en gevolg is dat niemand nog van de vaste posters hier iets laat weten, deels uit schrik geviseerd te worden maar ook omdat het ons geen fluit meer kan schelen. (denk ik, ik spreek alleen voor meezelf)

 

Gevolg is dat we met toch een behoorlijk aantal verkopers andere oorden zijn gaan opzoeken.

 

Op een gegeven moment zag ik dat ik 33% kosten maakte op de Ebay verkoop. Neem nog eens de 21% btw er af en daar ging m'n winst in plaatsingskosten en commissies.

 

Nu goed, het is echt triest dat Ebay zo gebruiksonvriendelijk geworden is. Als verkoper in mijn artikel is het niet leuk meer en kostelijk en om te plaatsen zo omslachtig als ik het vergelijk met de verkoopssite waar ik nu m'n goederen op plaats.

 

Spijtig.

Bericht 8 van 25
laatste antwoord

Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Wel, ik denk dat Martijn ontslagen is. Net zoals verschillende andere verkopers werd ik door hem goed geholpen. Ebay en verkopers helpen dat past niet samen. Martijn paste hier dan ook absoluut niet in dat rijtje

 

En inderdaad, ook al gemerkt. Zelfs de die hard posters zie ik hier niet meer posten. Zelfs de grootste Ebay verdedigers heb ik een paar berichten zien plaatsen waarin ze niet zo positief meer waren over Ebay. En guess what? Bij één verkoper zie ik alvast dat zijn verkoop als een peperkoekenhuisje in elkaar gezakt is. Bij de ander niet, kon ook niet want daar was dat al veel langer gebeurd. Een paar van die verkopers zijn ondertussen al vertrokken. En een paar andere zijn van plan om dat te doen.

 

Eén voor één zakelijke verkopers met hoge feedback die Ebay hoog in het vaandel droegen.... tot ze een mes in de rug gestoken werden.

 

Deze zomer zou wel eens de finale blow voor Ebay België kunnen zijn. Tijdens de zomer worden er sowieso minder aanbiedingen gezet. Minder aanbod, items van mindere kwaliteit, meer en meer verkopers die Ebay verlaten en met het nieuwe feedbacksysteem waarschijnlijk een heleboel verkopers die zullen geschorst worden.

 

Het aanbod stelt al niets meer voor met vroeger. Als dat nog achteruit gaat, gaat het klein beetje kopers dat hier nog wel op Ebay zit ook afhaken.

 

Zal ook niet lang meer duren voor de eindejaars sellersupdate zal aangekondigd worden. Met een heleboel nieuwe verbeteringen...die de site nog verder om zeep gaan helpen.

 

Dus ja, de toekomst op Ebay ziet er heel rooskleurig uit. Ik ben van de boot gestapt voor deze helemaal zinkt.

 

 

Bericht 9 van 25
laatste antwoord

Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Het wordt hier met de minuut beter.

 

HET NIEUWE FEEDBACKSYSTEEM IS NIET ALLEEN ONWETTIG

 

DE GEGEVENS OP BASIS WAARVAN WE GEEVALUEERD WORDEN KLOPPEN VAN GEEN KANTEN!!!

 

Net de proef op de som genomen. Je krijgt in uw verkopersprestaties al een voorlopige schatting te zien van wat uw prestaties op 20 augustus zullen zijn. Sinds kort kan je daar ook een rapport dowloaden.

 

Ik krijg 2 defecten voor hetzelfde object omdat ik dit geannuleerd zou hebben.

 

Dit komt letterlijk uit de Ebay hulpprogramma's

 

Wat is een defect?

 

Transacties die door u worden geannuleerd omdat objecten niet op voorraad zijn of aan een andere koper verkocht
 
 
Wel ik heb inderdaad 2 keer de verkoop van hetzelfde object geannuleerd. Een object waarvoor ik geen internationale verzending aanbod en die 2 keer door dezelfde koper gekocht werden. Een 0-feedbacker uit Frankrijk.
 
Dat was dan ook de reden van de annuleren. Koper is uit een land waarnaar ik geen objecten verstuur.
 
Dus:
  1. Koper gaat in de fout door iets te kopen terwijl dit niet naar het buitenland verstuurd wordt > verkoper krijgt een defect
  2. Verkoper handelt dit correct af: opent een geschil wegens klant uit een land waarnaar niet verstuurd wordt > verkoper krijgt een defect
  3.  Dus een defect wat eigenlijk geen defect is maar wel een defect dat meetelt in de evaluatie van de verkoper

Dat is dus al even gek als zoveel andere verhalen die ik op buitenlandse Ebay fora gelezen heb.

 

Ebay gaat dus niet alleen nieuwe regels opleggen die met 1 jaar terugwerkende kracht ingevoerd worden. Meer nog de gegevens die gebruikt worden om u te evalueren zijn totaal fout.

 

Ik zou volgens Ebay afgelopen jaar 18 transacties met een defect hebben door transacties die geannuleerd werden. Ja, daar zaten er een paar tussen wegens niet meer in stock, maar zeker geen 18.

 

Wonder boven wonder zit ik nu vlak onder het niveau van top verkoper. Dit voor een aantal defecten dat zelfs geen defecten zijn!!!

 

Ofte hoe Ebay voor de zoveelste keer zijn verkopers belazert.

Bericht 10 van 25
laatste antwoord