annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Objecten onbeschikbaar voor kopers in het buitenland tot verkoperprestaties verbeteren

Hallo allemaal,

 

Mijn collega en ik hebben, na enkele jaren actief eBay-verkoper te zijn, samen een vennootschap opgericht. Zo kunnen we alles volgens de wet doen en bekijken of we er een broodwinning kunnen uithalen.
We hebben onze professionele account opgestart en van alle nodige gegevens voorzien. (btw n°, bedrijfslocatie, paypal verificatie enz enz..)
In het begin, met nul feedback, mogen we enkel in België verkopen terwijl onze items eigenlijk meer voor de internationale markt bestemd zijn. Na verloop van tijd en voldoende feedback en sterren opgebouwd te hebben, mogen we verkopen in het buitenland. Op een paar maanden tijd verkopen we rond de 500 items en alles wordt keurig op tijd gepost en uitermate goed verpakt.

 

*De Belgische Post* - Hier beginnen de problemen.

 

In vergelijking met veel landen is onze Bpost nogal aan de dure kant. We stoten vaak op ongeloof als het op verzendingskosten aankomt.
Voorbeeld : We versturen een pakje van minder als 350 gr naar de Verenigde Staten
De U.S. koper betaald sowieso met paypal dus aangetekende verzending is een must want je moet een tracking number hebben. De verzendingskosten voor dit kleine pakje zijn 8,60 euro + 5,03 euro (aangetekend) = 13,63 euro
We rekenen $18 aan geheel conform de wisselkoers. We rekenen helemaal niets aan voor verpakkingsmateriaal en dergelijke. Soms is een pakje naar de States slechts 4 of 5 dagen onderweg maar soms 10, 12 tot 14 dagen. Totaal willekeurig en buiten onze controle. Daar kunnen wij weinig aan doen.

 

We ontvingen over een periode van 3 maanden meer dan 400 positieve feedback :
- Van de 100+ pakjes die we naar het buitenland verstuurd hebben, kregen we ongeveer 60 feedback.
- Slechts 22 kopers vulden de sterren-evaluatie in. Van deze 22 sterren-evaluaties kregen we van 4 personen maar 1 of 2 sterren voor verzend- en verwerkingskosten. Welke dus buiten onze schuld liggen en we slechts prijs voor prijs aanrekenen.

 

Door die 4 personen zijn we nu reeds meer dan een maand geschorst om internationaal te verkopen,
nota bene onze belangrijkste locaties voor onze broodwinning.

 

Toen we het probleem bij eBay aankaartten, kregen we een standaard tekst terug die we ook op de community konden terugvinden.

 

> Hoe kunnen we onze sterren verbeteren als er zo weinig mensen die sterren invullen?
> Hoe lang duurt het tot de effecten van die zeldzame sterren-evaluaties weggewerkt raken?
Is dat na 3 maanden of eerder over een periode van een jaar?

 

Ik zie actieve verkopers die 5 neutrale hebben, 6 negatieve en sterren-evaluaties van 4,5/5 (je moet 4,7 hebben). Terwijl wij heel goede feedback hebben en nu voor onbeperkte tijd internationaal geschorst zijn.

 

Dit kan toch niet?

 

Alvast bedankt voor een spoedige reactie
Ben voor Sultan_of_things

Bericht 1 van 3
laatste antwoord
2 ANTWOORDEN 2

Objecten onbeschikbaar voor kopers in het buitenland tot verkoperprestaties verbeteren

Een bedenking... is het noodzakelijk om telkens wanneer iemand een betaling uitvoert via Paypal daar extra kosten voor te rekenen voor de aangetekende zending???

OK, je kan dit stellen omdat je dan bewijzen levert van verzending, maar is het niet beter daarmee een beetje creatiever om te springen?

Stel, ik koop een voetbalticket voor 1,99 euro en wil betalen met PP, moet ik dan echt die extra kost voor aangetekende betalen?

Zo ja, dan begerijp ik best waarom je verzendkosten als te hoog gerekend worden hoor. OK, de posttarieven zijn wat ze zijn en zijn niet laag, maar dat jij daarvoor ook nog eens aangetekend voor rekent, dat maakt het wel degelijk dat jij daarom laag scoort...

 

Verder spreek je over 22 sterrenevaluaties terwijl er wel degelijk 177 staan... Mochten er 22 gestaan hebben en je had van 4 lage scores, dan zou je ook niet aan 4,7 gezeten hebben maar lager hoor.

 

Wat ik ook niet goed begrijp: je wil internationaal verkopen maar in de objecten die ik opende, vind ik nergens Paypal als betaalmethode... lijkt me zo goed als onmogelijk voor de niet EU-landen of de UK... mogelijks speelt dit eveneens mee in de beperkingen die opgelegd kreeg...

 

En tenslotte nog enkele tips:

- als zakelijk verkoper moet je BTW-nummer zichtbaar zijn in je bedrijfsgegevens, wat hier niet het geval is

- maak eens wat meer werk van je aanbiedingen: beschrijvingen zijn erg beperkt en je teruggavebeleid: "14 dagen" en dat is het... misschien toch eens kijken hoe anderen dit aanpakken

- en o ja, misschien wel 't belangrijkste maar je zal me hiermee bijna mee naar de maan schieten... als zakleijk verkoper moet je 21% BTW rekenen op de verzendkost + aangetekende zending!!! Dus je tarieven zijn te laag (sorry, maar 't is zo). 1 ijverige belastingscontroleur zou je nog wel eens voor heel wat problemen kunnen zorgen...




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 2 van 3
laatste antwoord

Objecten onbeschikbaar voor kopers in het buitenland tot verkoperprestaties verbeteren

Beste,

 

Bedankt voor je heel erg informatieve reactie.


Als u, als belg, een voetbalticket koopt dan kan u gewoon een overschrijving doen en dan betaald u natuurlijk geen aangetekende zending.
Echter buiten Europa verkiezen wij aangetekend te verzenden net omdat een paypal betaling, een tracking-nummer best kan gebruiken
Als het pakje ergens te lang blijft hangen (douane) dan vraagt de klant nogal vlug naar een tracking-nummer
We verkochten de laatste maanden wel enkele duurdere items en waren telkens blij dat we aan de hand van het trackingnummer konden zien waar het pakje bleef plakken

 

Ik sprak van 100+ pakjes die we verstuurden naar het buitenland
Met het buitenland bedoelde ik; buiten Europa.
Van die 100+ pakjes die we verstuurden (allemaal betaald met paypal) kregen we van ongeveer 60 feedback en van die 60 vulden er 22 personen de sterren-evaluatie in
Dus slechts 22 niet-Europeanen

 

Het is ook wel zo dat het vertrouwen in een verkoper met een lage feedback niet zo groot is als het vertrouwen in een verkoper met fb 5000

 

Wij zijn geschorst over de ganse wereld door 4 minder goede sterren-evaluaties in de Verenigde Staten die hoofdzakelijk te wijten zijn aan de lange duur van verzending
Momenteel hebben we 417 positieve feedback ontvangen maar die wegen niet op tegen 4 Amerikanen
Zo is het blijkbaar. i quote : "Uw verkoperniveau is ondermaats in: Verenigde Staten".

 

Voor we geschorst waren verkochten we items met een gemiddelde prijs van 60 euro naar landen als Hong Kong, Groot Brittanië, Verenigde Staten enz .
Onze doelgroep ligt hoofdzakelijk overzees * Al onze objecten die we internationaal verkochten werden telkens met paypal betaald.
Momenteel zijn we geschorst in die landen dus listen we goedkope items (enkel beschikbaar binnen België) om toch een beetje feedback te genereren en lijkt het me ook niet nodig om de Belgen met paypal te laten betalen.
We hebben bijvoorbeeld een 20tal jazz-lp's klaar liggen met een gemiddelde waarde van $100. Die kan ik niet slijten binnen België dus het heeft ook geen nut dat ik die daar te koop zet.

 

Het klopt dat ons b.t.w. nummer niet zichtbaar is in onze listings, dat komt omdat het bij het opstarten van de eBay account nog in aanvraag was.
Ondertussen is het ingevoerd bij eBay en leek het me logisch dat het dan ook zichtbaar zou zijn in de listings.

 

Van die 21% btw op de verzendingskost daar had ik geen weet van, bedankt om dat even te duiden. Ik leg het op de boterham van onze boekhouder

Bericht 3 van 3
laatste antwoord