annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

terugval verkoop?

Ik heb de indruk dat het aantal aanbiedingen sterk vermindert,het aantal kopers sterk daalt,de uiteindelijke biedprijs veel lager uitvalt,veel laattijdige betalingen,het aantal niet-betalers stijgt....Zelfs HIER is het muisstil!!!


Spijtig na alle pogingen om ebay veiliger te maken,het verkopers moeilijker maken ,daalt het aantal serieuse kopers gestaag,of heb ik een verkeerd beeld?



De Belgische markt is erg klein,verzendkosten redelijk hoog zodat moeilijk te wedijveren valt met buitenlandse verkopers.


Of is het NIEUWE eraf en wordt er terug meer in de Zeeman,Hema...gekocht waar je goedkoper kan kopen dan op ebay want die grote winkelketens kunnen natuurlijk nog voordeliger aankopen.



Voor items die nog heel moeilijk te vinden zijn is ebay ideaal ,dat zal dan ook altijd goed blijven functioneren maar voor andere zaken zie ik dat maar somber in voor prof. verkopers.



Ben ik een zwartkijker of is dat ook jullie ervaring.


Voor alle duidelijkheid ik verkoop uitsluitend mijn eigen spullen,tweedehands,maar zie toch duidelijk lagere biedbedragen.


Bij mij is het meer een kwestie van  -in de kast brengt het niets op -MAAR   als het zoals voor sommigen een deel van hun broodwinning is....




Het heeft volgens mij helemaal niets te maken met de -CRISIS-of de tijd van het jaar en is het een algemeen fenomeen.

Bericht 1 van 9
laatste antwoord
8 ANTWOORDEN 8

Re: terugval verkoop?

Ik moet u helemaal bijtreden. Dat is allemaal een dikke maand geleden begonnen.


Een dikke maand geleden is mijn aantal page views gehalveerd. Niet veel later is de verkoop gevolgd. Die is al weken 30%-50% van normaal.


Veel minder volgers dan normaal. Veilingen met lage startprijs doe ik niet meer. Die halen met moeite 1/3-1/2 van hun waarde. Veilingen met hogere prijs met meerdere volgers eindigen bijna allemaal zonder bieder.


Ik zie niet direct beterschap. Het aantal volgers blijft laag, objecten die wel volgers hebben lopen af zonder koper, het aantal page views blijft abnormaal laag.


Ik heb in het verleden nog kalme periodes op Ebay geweten, maar nooit zo lang. Als je toen een paar dagen/2 weken niet veel verkocht, werd dat nadien ruimschoots gecompenseert. Nu enkel nog mailtje "Uw object werd niet verkocht".


Vorig jaar had ik een piek in mijn verkoop tijdens het paasverlof. Dit jaar was het huilen met de pot op. Het extreem goede weer zat hier natuurlijk ook voor iets tussen.


Wat me wel opvalt is: op 2DH heb ik over de 200 zoekertjes. Als ik vandaag op Ebay een spel te koop zet is dat tegen morgen 2-3 keer bekeken. Op 2dehands is dat zelfde spel op dezelfde tijd ruim 10 keer bekeken. Het aantal verkopen op Ebay ligt nog altijd een stuk hoger, maar ik krijg veel meer reactie dan vroeger via 2DH.


Ik haal mijn broodwinning uit mijn online verkopen. Op lange termijn durf ik niet meer blindelings op Ebay vertrouwen. Ik heb hier in het verleden meermaals mijn ongenoegen uitgedrukt waarom. Daar ga ik dus niet meer op terugkomen.


Edit: de trage verkoop is niet alleen in België. Ik ben ook vaste bezoeker van een aantal buitenlandse fora. Daar weerklinkt identiek dezelfde boodschap. Daar zijn een boel verkopers die zowel op A....N als op Ebay verkopen. Terwijl hun Ebayverkopen constant dalen, gebeurt er het tegenovergestelde op A....N. Trek zelf maar uw conclusies.


Wat misschien ook kan helpen, is dat ze de "motor" achter Ebay eens een groot onderhoud geven. Ik erger me zelf mateloos aan de site. Als ik in mijn verkoopsmanager op een link klik, moet ik soms 10 seconden of langer wachten voor er iets gebeurt. Ik heb met verschillende browsers geprobeerd, maar allemaal hetzelfde. Als ik op een aanbieding klik, verschijnt er vaak niets in de objectbeschrijving, vooral met IE, wat toch nog steeds één van de meest gebruikte browsers is.


Regelmatig heb ik kopers die iets komen ophalen. Dat is ook steeds de boodschap die terugkomt: de vinden Ebay veel te ingewikkeld geworden en niet meer leuk om op rond te bladeren.


Dit moet ik volledig bijtreden. Vroeger vond ik het echt leuk om door alle nieuwe aanbiedingen te blaren op zoek naar interessante items voor doorverkoop. Nu de moeite niet meer. Het aantal veilingen is zeer sterk afgenomen. De zaken die ik vroeger op Ebay kocht, worden gewoonweg niet meer aangeboden.


De tijd die vrijgekomen is, gebruik ik om volop aan mijn eigen website te werken. Ten laatste na het groot verlof gaat die online.

Bericht 2 van 9
laatste antwoord

Re: terugval verkoop?

Wat er deels wel mee te maken heeft, is de weersomstandigheden!


Geef ons 2 weken regen met pijpenstelen en je zal zien, er komt dan wel enige verandering in.


In het verleden kon ik dit reeds meermaals meemaken: begin van het goede weer blijkt iedereen plots te willen genieten van/werken in de tuin en dan wordt het steeds wat kalmer met de online-aankopen.


Zet de hemelsluizen terug open en de kopers hebben weer zin in een "avondlijke ontspanning" naast de TV 😉




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 3 van 9
laatste antwoord

Re: terugval verkoop?

Helemaal eens met jou Siemen


 


Ik merk een soortelijke evolutie de laatste 1-2 maanden: minder makkelijk om iets te verkopen. Vroeger verkocht zo'n 30 a 40 % van de items de eerste keer. Een maand ong geleden had ik 15 items aangeboden... waarvan 1 verkocht. (Soortgelijke items, prijzen, en aanbiedingswijze - perfect vergelijkbaar met vroeger)


Tja, met al de aanbiedingskosten hou je bitter weinig over (terwijl je wel veel werk deed voor meerdere items- foto's, beschrijvingen etc.). Je moet ook voor 1 enkel pakje telkens naar het postkantoor, ipv je het kan combineren als je meerdere items tegelijk kan verkopen.


 


Ook: vroeger had ik bij een item ong 4 volgers nodig zodat min. eentje ook een bod deed op de veiling. De laatste keren gaan items met 7, 8 of 10 volgers gewoon onverkocht eruit. Ik snap het echt niet.


En als de aanbiedingen dan afgelopen zijn, dan blijven die volgers maar volgen ! Vroeger, eens de veiling voorbij, dan verwijderden de volgers van onverkochte artikels het betreffende artikel ook redelijk snel uit hun lijst. Nu blijft het gros van de volgers het weken aan een stuk volgen. Ik snap het écht niet. Als ze het toch niet willen, kunnen ze het dan niet loslaten ? 


Ik krijg nu soms dagen -of zelfs meerdere weken- later nog emails met de vraag of ik het niet opnieuw ga listen(*). Blijkbaar verwachten de volgers nu automatisch dat een artikel ad infinitum gaat herlist worden. Sorry, dat is niet altijd haalbaar voor veilingen van prive verkopers. Het is gewoon veel te kostelijk om een reeks niet verkopende items 3x aan te bieden: 15 artikels voor ong 0.5 of 1 euro aanbiedings kost per stuk 3 x aanbieden is 25 tot 45 euro !! Je maakt gewoon zoveel winst niet !


(*) zelfs voor items waar ik doodleuk in de titel of tekst van de veiling gezet heb dat dit de aller laatste aanbieding is, dan nog krijg ik 14 dagen later: "hallo, ik heb de veiling gemist. Ik wil het nu kopen, maar u moet goedkoper verzenden". Tja, ik had dat item al een weer vroeger dan die email naar de kledingcontainer gedaan. Beetje sneller typen, zou ik zo zeggen.


 


Tegelijk is er een andere evolutie bezig: als koper heb ik nog nooit zoveel dingen gehad die fout lopen met kopen van verkopers in de hele 4 jaar dat ik via internet koop.


een kleine greep uit het aanbod van de laatste tijd:


- een beschadigd item netjes ingepakt in vloeipapier (maar gaaf item gefotografeerd) (2 x),


- een ander item opgestuurd (ook geen vergissing, zie antwoord van de verkoper: waar zaagt u over, het werkt toch ? wat maakt het u uit dat het iets anders is ? U bent een moeilijke koper.


- verkoper wil plots meer geld voor verzending nadat ik het item gewonnen heb, ook al heb ik per interne Ebay mail de originele kostopgave van haar (!). Ja, ik vraag altijd eerst de verzendkost vooraleer ik ga bieden. "jamaar ik ga nu minder winst maken, want de post vraagt meer dan ik had opgegeven" Hoe is een koper er verantwoordelijk voor als de verkoper foute verzendprijzen opgeeft ?


- verkoper verstuurt/ antwoort niet 3 weken nadat de PayPal betaling op zijn rekening staat. Als ik na meerdere beleefde mailtjes een PP claim open, ... volgt direct verzending + reply dezelfde namiddag.


etc...


 


Tja, ik hoop alleen dat zijspoor gelijk heeft, en het een tijdelijk fenomeen is, want zo is het niet leuk meer.


Goddank zitten er nog wel een hele hoop (de grote meederheid !) betrouwbare verkopers. Ik denk dat als het zo blijft, ik mijn aanbiedingen ga afbouwen, en hoofdzakelijk ga kopen van verkopers die in het verleden al betrouwbaar gebleken zijn. Minder stress voor mij op die manier dan het nu is.  

Bericht 4 van 9
laatste antwoord

Re: terugval verkoop?

Ik moet wel toegeven dat mijn ervaringen de laatste jaren vooral als verkoper zijn. Als ik iets kocht via eBay, dan ging ik vaak eerst wel uitgebreid op zoek naar "betrouwbare" (tussen haakjes omdat je uiteraard nooit zeker bent) verkopers die blijken snel te verzenden en Paypal aanvaarden.


Van veilingen bleef ik af omdat hier inderdaad vrij veel problemen lijken te zitten met verkopers die weigeren te verzenden omdat de prijzen te laag waren. Maar... waarom zoekt iemand een veiling? Toch wel om zo goedkoop mogelijk te kunnen kopen zeker? Als die verkopers dan vinden dat de prijs te laag was, kunnen ze deze toch perfect in de startprijs aanpassen???




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 5 van 9
laatste antwoord

Re: terugval verkoop?

Ik heb de indruk dat er de laatste tijd veel kleine verkopers bijkomen (in mijn branche dan)


Jammer genoeg zijn het veelal cowboys die niet kunnen rekenen en bijvoorbeeld niet beseffen dat wanneer ze zaken importeren (bijv. uit Duitsland) nog 21% btw moeten betalen op de volledige verkoopsoms (een deel beseft dit waarschijnlijk wel maar pleegt bewust btwfraude vermoed ik).


Anderen denken dat ze met marges van 1 euro (zelf op producten van 50 euro of duurder) gaan rijk worden en beseffen niet dat een product soms en stuk gaat of verloren geraakt in de post waardoor je een 2de zending aan uw been hebt.



Ik denk dat velen proberen Duitse en Engelse verkopers te immiteren maar ze beseffen niet dat die jongens :


1. veeeeeeeel meer omzetten


2. naast hun kleine goedkope producten ook nog een grote reeks duurdere producten hebben die wel verkocht geraken (in tegenstelling tot in België)


3. meestal een eigen site hebben waarbij ebay dient als reclame voor de eigen site


Wat ik de laatste tijd ook zie is dat de Engelse en Duitse verkopers veel agressiever beginnen veilingen te starten waardoor de eerste pagina meestal gevuld is met veilingen uit het buitenland


Ikzelf ben momenteel mijn site volledig aan het vernieuwen, in de volgende maanden moet deze de leiding gaan nemen qua omzet en marge want met de kruimels die ik van ebay krijg kom ik niet meer rond.


C.

Bericht 6 van 9
laatste antwoord

Re: terugval verkoop?

speedsterboy1
Community-lid

en wordt er terug meer in de Zeeman,Hema...gekocht waar je goedkoper kan kopen dan op ebay want die grote winkelketens kunnen natuurlijk nog voordeliger aankopen.


Wat Siemenpoes hier schrijft kan deels wel iets inzitten. Als je wat uitkijkt kan je in die winkels soms onwaarschijnlijke koopjes doen.


bv. in de Hema verkopen ze momenteel ledverlichting voor op de fiets, 2 eur voor twee lampjes. Daar kan je dus onmogelijk tegen op he.


Aan zo'n dumpingprijzen zal je inderdaad klanten veriezen op ebay maar anderzijds toch ook interessant voor de doorverkoop, niet iedereen komt in de Hema en aanverwanten.




Photobucket

Bericht 7 van 9
laatste antwoord

Re: terugval verkoop?

mantassie
Community-lid

De nieuwe kosten binnenkort op ebay vallen voor de kleine verkopers te duur uit.


Voor mij hoeft dit niet meer, er zijn genoeg gratis sites.

Bericht 8 van 9
laatste antwoord

Re: terugval verkoop?

Het is ook zo dat de buitenlandse verkopers, vooral de duitse zeer agressief verkopen. Onlangs had ik een setje bits in de aanbieding staan voor 15 euro. Een duitse verkoper bood hetzelfde setje aan in veiling aan 0,01 euro waardoor het is verkocht aan 2 of 3 euro.


Hier in België zijn er voor professionel eindverkopers ook te veel tussenpersonen voor iedere artikel waardoor de uiteindelijke verkoopprijs veel te hoog uitvalt om nog competitief te zijn op eBay.


Onlangs was ik op zoek naar een leverancier voor een bepaald artikel. Ik had deze gevonden bij een firma die enkel invoer doet vanuit aziatische landen. Na de vraag of ik kon aankopen bij hen antwoorden ze dat ze enkel leveren aan groothandels, niet aan detailhandel. Niettegenstaande dat ik toch eventueel grotere hoeveelheden wil aankopen.


Ook hebben we hier een hoger BTW tarief. 1, 2 of 3% lager tarief, het is niet veel maar het haalt well de prijs naar beneden.

Bericht 9 van 9
laatste antwoord