annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Vervallen Taxipost- en killopost-vignetten

Bij het opruimen kwam ik nog taxipost-vignetten tot 2kg tegen die op 31-12-2013 vervielen, alsook nog oudere kilopostzegels binnenland (rode) zonder vermelde vervaldatum. Bij de post gaf men mij, aangezien de vervaldatum nog niet zo lang verstreken was, kans dat die eerste nog omgeruild zouden kunnen worden, alsook voor de kilopostzegels, en werd naar de klantendienst doorverwezen. Daar ving ik echter bot, niets van dit alles kon nog gebruikt of omgeruild worden volgens de telefonist (die binnensmonds mompelde dat die kilopostzegels waarschijnlijk buitenlandse waren, terwijl ik ze toch voor mijn neus had liggen en er in 2 talen binnenland opstond).

Heeft iemand wel een positieve ervaring gehad mbt deze etiketten en zegels, of kan ik ze daadwerkelijk wegsmijten?

Bericht 1 van 16
laatste antwoord
15 ANTWOORDEN 15

Re: Vervallen Taxipost- en killopost-vignetten

Mijn ervaring is dat het niet veel uitmaakt wat er opgeplakt zit als er maar iets opzit.

De post is grotendeels geautomatiseerd, er kijkt niemand meer naar.

Bericht 2 van 16
laatste antwoord

Re: Vervallen Taxipost- en killopost-vignetten

Ik heb eigenlijk nog nooit een verdagdatum op die vignetten zien staan of er nooit op gelet, feit is, dat ik hier nog een stuk of vijf oude had liggen. Destijds ging je ze op de post halen en betaalde je bij het binnenbrengen van het pakje, nu moet je ze op voorhand betalen... wat gebeurde er dus: ik gebruikte zo'n oud vignet en de postbediende zei; "das in orde meneer", ik moest tot mijn verbazing niks betalen! Haja, die ging ervan uit dat het al betaalt was lol.

Ik zou ze gewoon gebruiken en gelden ze toch niet meer, tja, wat heb je te verliezen?

Bericht 3 van 16
laatste antwoord

Re: Vervallen Taxipost- en killopost-vignetten

Nog zoiets, oude postzegels in Belgische Frank, kan men die nog gebruiken, en hoeveel moet men dan opplakken op een normale brief van 0,70 euro?



m.
Bericht 4 van 16
laatste antwoord

Re: Vervallen Taxipost- en killopost-vignetten

Postzegels met nog een waarde in Bfr zijn waardeloos voor gebruik, die zijn enkel nog interessant voor filatelisten.

Er was een overgangsperiode van één jaar waarin je ze nog kon opgebruiken of inruilen, maar dat is al even voorbij.

Bericht 5 van 16
laatste antwoord

Re: Vervallen Taxipost- en killopost-vignetten

Ivm de postzegels: dit staat op de site van b-post:

 

Postzegels :
Bij de overgang naar de euro houden alle postzegels voor onbeperkte tijd hun frankeerwaarde.

- Sinds 1/10/1999 vermelden alle nieuw uitgegeven postzegels al de dubbele waarde **bleep**/EUR.
- Vanaf 1/01/2002 zal de waarde op de postzegels enkel nog in euro worden uitgedrukt.
- Postzegels uitgegeven in **bleep** kunnen zonder beperking in de tijd worden gebruikt.
- De door De Post in EUR uitgegeven postzegels blijven « Belgische postzegels » en kunnen bijgevolg niet vanuit het buitenland worden gebruikt.
- Op dezelfde manier kunnen postzegels die buitenlandse postbedrijven in EUR uitgeven, niet vanuit België worden gebruikt.
- De Post ruilt geen postzegels om en neemt ze ook niet terug, omdat alle postzegels hun frankeerwaarde houden.
- Omdat de faciale waarde in **bleep** zonder beperking in de tijd geldig blijft, zullen postzegels die particulieren en bedrijven in voorraad hebben, hun frankeerwaarde behouden.
- Als er een tariefverhoging komt, kan er naast de zegel in **bleep** een bijkomende zegel in EUR gekleefd worden. Door de zegel in EUR toe te voegen krijgt men het « juiste » tarief.
- Mocht er een tariefverlaging komen, dan kan de klant zijn zegels in **bleep** of EUR/**bleep** aanpassen aan de poststukken die hij wenst te versturen.

 

 

Je mag ze dus nog wel gebruiken; wel eerst even omrekenen.

 

Mvg,

 

Bericht 6 van 16
laatste antwoord

Re: Vervallen Taxipost- en killopost-vignetten

Die **bleep** staat dus voor 'Belgische frank' ...

Bericht 7 van 16
laatste antwoord

Re: Vervallen Taxipost- en killopost-vignetten

Ach zo, mij werd destijds anders gezegd op het postkantoor, maar goed... dan moet je wel genoeg oude zegels hebben om in Bfr aan de huidige 0.77€ te komen.Smiley Erg vrolijk

Bericht 8 van 16
laatste antwoord

Re: Vervallen Taxipost- en killopost-vignetten

B E F wordt dus gebliept, hij is weer leuk.

Bericht 9 van 16
laatste antwoord

Re: Vervallen Taxipost- en killopost-vignetten

Haja, nu ben ik mee, ik vroeg me al af hoe die "bliep" daar kwam... ja natuurlijk, gebruik geen B E F maar Bfr! Smiley LOL

Bericht 10 van 16
laatste antwoord