annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Onverwachte kosten

Ongeveer een week geleden heb ik twee dvd's gekocht op ebay.com met een totale waarde (inclusief verzendkosten) van $24,30 wat met de wisselkoers uitkwam op 18,50€. Vandaag heb ik het pakketje aangekregen met Bpost en ik moest  23,35 € kosten betalen aan de deur bij ontvangst (btw=11,35€ en formaliteiten=12€). Blijkt dat er op een formulier in mijn pakketje een andere waarde is aangegeven (door de verkoper zelf), hij heeft er een waarde van $18,52 per dvd opgezet wat natuurlijk veel hoger ligt dan wat ik betaald heb. Ik heb een bewijs van de ebay afrekening en mijn paypal afrekening die beiden de prijs van $24,30 aangeven voor mijn hele transactie. Ik heb mij netjes aan de regels gehouden en had dus normaal gezien geen kosten moeten betalen.Graag zou ik jullie mening willen weten of hier nog iets aan te doen is of dat ik het misschien beter zo kan laten? Of heeft misschien iemand een idee waar ik heen moet met mijn klacht Bpost of de douane zelf? 

Bericht 1 van 6
laatste antwoord
5 ANTWOORDEN 5

Onverwachte kosten

daar zal heel weinig aan te doen zijn. De bijkomende kosten zijn invoerrechten en douanekosten.

Bericht 2 van 6
laatste antwoord

Onverwachte kosten

Op het inklaringsformulier dat u gekregen hebt toen u aan de deur betaald staat hoe u bezwaar kan maken.

Stuur in ieder geval een kopie van de factuur mee. U krijgt dan de foutieve btw terug maar niet de kosten.

Bericht 3 van 6
laatste antwoord

Onverwachte kosten

Volgens ik kan achterhalen heb je eender hoe te veel betaald... als de verkoper die DVD's per stuk factureerd aan $18.52 per stuk x 2 = $37.04 wat vandaag overeenkomt met 27.39€... daar betaal je 21% BTW op, zijnde 5.75€ + 12€ inklaringskosten wat een totaal geeft van 17.75€... ik vraag me dus af waar de post die 23.35€ vandaan haalt?

Het totaalbedrag van de aankoop bedraagt minder dan 150€ dus er zijn invoerrechten op verschuldigd enkel de inklaringskosten en de BTW. Ik zou toch eens naar de post stappen en nadere uitleg vragen.

 

Je kan het zelf hier berekenen:

 

http://www.invoercalculator.be/

Bericht 4 van 6
laatste antwoord

Onverwachte kosten

Als ik de berekening maak via de calculator klopt het bedrag inderdaad niet, zelfs niet met de verzendkosten er bij te rekenen.

De verzendkosten waren trouwens $6,49 voor beide dvd's.

 

Bij mijn pakket zat een klein blaadje bpost international en dit stond erop:

btw import belgie 11,35€

formaliteiten 12,00€

totaal van de te innen kosten 23,35€ 

 

Mijn vriend heeft de betaling van 23,35€ aan de postman gedaan aangezien ik niet thuis was. 

Op het blaadje staan geen instructies om klacht in te dienen alleen een telefoon nummer voor inlichtingen. 

Heb intussen de verkoper ook laten weten wat er gebeurd is en gevraagd waarom hij een te hoge waarde gaf aan het 

pakket. Maar heb na twee dagen nog niets terug gehoord. 

Maar ik vrees dat er niets meer aan te doen valt want het bedrag voor de formaliteiten ben ik toch al kwijt en 

dan rest er alleen nog de 11,35€ waarover ze ook wel moeilijk zullen doen bij bpost 😞

 

 

 

Bericht 5 van 6
laatste antwoord

Onverwachte kosten

Betaald bedrag en werkelijke waarde is anders, mogelijk heeft de verkoper zich vergist, verkocht hij die DVD's "einde reeks" ofzo, een soort solden en was dat niet gecalculeerd in zijn computer... ik koop regelmatig kleinigheden in Hong-Kong, daar is de waarde van het pakket altijd $20.00 terwijl ik het in werkelijkheid wel meer betaalde... omgekeerd dus.

Voordeel is dan wel dat onze douane onmogelijk de werkelijke waarde van dat item kunnen achterhalen omdat het simpelweg in ons land niet verkrijgbaar is. Enfin, in jouw geval vrees ik dat je geen been hebt om op te staan, zelfs als de verkoper die factuur corrigeerd zal je nog geen geld terugkrijgen, dat is vechten tegen de bierkaai tenzij je de juiste weg kent en zelfs dan nog zal het heel lang duren om een paar euros terug te krijgen. De teveel betaalde som is nu ook weer niet om van wakker te liggen toch en nog minder de moeite om te procederen.

Ik zou zeggen: volgende keer voorzichtiger zijn en eerst goeie afspraken maken met de verkoper.

Bericht 6 van 6
laatste antwoord