annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Valse factuur ???

Hoi,
IK heb een artikel op ebay gekocht voor 62€ daar komen 20€ verzendkosten bij dus totaal 82€
op het ontvangen factuur staat:

product 67.77
btw 21% 14.23
transport 000
totaal 82€

nu mijn vraag is dit wel wettelijk??
Bericht 1 van 15
laatste antwoord
14 ANTWOORDEN 14

Valse factuur ???

De winst die ik maak, werkelijke winst, na aftrek van btw is de ene keer zeer weinig, zelfs als eens met verlies, de andere keer super winst.

Het is maar hoe goedkoop je een artikel aankoopt en het vervolgens weer verkoopt.

Op mijn facturen staat steeds (natuurlijk) het btw bedrag maar in m'n betalingsverzoek niet.

Er zijn sommige ebayverkopers die zelfs bij de verkocht prijs nog extra btw of taks heffen. Dat is ook vreemd.

Ik zie er het voordeel niet van in om totaalprijzen inclusief btw te gaan hanteren.

In mijn stocklist van verkochte goederen schrijf ik de echte verkoopprijs in en een aparte rubriek wat het me aan verzendkost gekost heeft. Ik denk dat dit toch veel duidelijker is.

Waar ik niet mee akkoord ga is dat Paypal ook commissie rekent op de verzendkost. Doordat paypal van ebay is zouden ze dit toch heel éénvoudig kunnen splitsen.
Bericht 11 van 15
laatste antwoord

Valse factuur ???

De winst die ik maak, werkelijke winst, na aftrek van btw is de ene keer zeer weinig, zelfs als eens met verlies, de andere keer super winst

Fout, goed fout... als zelfstandige mag je in België NIET met verlies verkopen

Photobucket - Video and Image Hosting

Bericht 12 van 15
laatste antwoord

Valse factuur ???

Ik denk echt dat het tijd wordt dat er eens iemand op het idee komt om een cursus "Hoe baat ik op een correcte wijze een zelfstandige zaak uit" te organiseren.

Wat er hier de laatste tijd op de fora allemaal te lezen valt... een mens houdt het werkelijk voor onmogelijk!
Ik heb zo de indruk dat tegenwoordig iedereen maar winkelierke wil spelen met zijn eigen regeltjes en er al te vaak vergeten wordt dat er al een regelgeving (lees: wetgeving) bestaat

Bericht 13 van 15
laatste antwoord

Valse factuur ???

@ het zijspoor,

sorry hoor maar jij weet beslist wel veel, maar ik denk toch na 20 jaar zelfstandig zijn toch al een beetje ervaringsdeskundig te zijn. Wat ik niet zeker weet zal je me niet horen vertellen maar ik besef en weet goed dat de boekhouding, de manier van verkopen, de winstmarges bij de ene zelfstandige zaak totaal anders is dan bij de ander. In de textiel neemt men marges van x 1,2 bvb, in de brocante kan dit 3 tot 5 tot 10 keer de aankoopprijs zijn, in een kruidenierszaak is dit vaak maar 3 %, een krantenwinkel heeft verschillende winstmarges op kranten, wat meer op een tijdschrift, op sigaretten bijna niets meer ... Een loodgieter heeft van het ene artikel 25% op de catalogusprijs, voor een ander artikel dan weer 50% of zelfs meer.

Ik heb een brocantewinkel en textielwinkel in hartje Oostende.

M'n boekhouder zijn de mensen van Unizo.

Met verlies verkopen kan inderdaad niet maar als je bvb gedemodeerd textiel in de kelder liggen hebt dan verkoop je beter op een braderie MET VERLIES om het kwijt te zijn dan dat het ligt op te rotten en je het uiteindelijk gratis meegeeft met spullenhulp.

In brocante verkoop je soms met grote winst, soms met heel kleine en al gebeurd het eens met verlies.

Moet ik nu echt voorbeelden gaan geven? Alleez, zal het dan maar eens doen. Had een telegeleide helicopter, aangekocht voor 5 euro. Dacht aan 1 euro te beginnen op ebay. Had 1 volger en was niet thuis op het moment de veilig afliep, 's avonds thuisgekomen was de helicopter verkocht voor 1 euro. Dus, MET VERLIES verkocht. Eerlijkheidshalve heb ik de helicopter verkocht (zie feedback), kwestie van het spel eerlijk te spelen. Gelukkig valt dit nu niet meer voor want m'n instelprijs is sedertdien stees m'n minimum prijs die ik er zeker voor wil hebben.
Met een superwinst bedoel ik dan, heb een Vlaams aardenwerk bordje gekocht voor amper 75 cent en heb het op ebay verkocht voor 45 euro. Superwinst dus. Van die 45 euro heb ik 7,81 euro aan de btw doorgestort. Op die 75 cent die ik in een kringwinkel kocht op factuur heb ik eveneens 0,13 euro van de btw terug gerecupereerd. De winst is dus 37,32, hier moet ik nu nog de commissie van ebay en de plaatsingskosten aftrekken en de kosten voor paypal. Op de werkelijke winst (van alle verkochte producten) na aftrek van onkosten, internet, ebaywinkel, elektriciteit, boekhouder, verzekeringen,verwarming, allerhande werkingskosten, etc etc etc .... word ik dan uiteindelijk toch bijna 50% belast, personenbelasting omdat we een éénmanszaak hebben. Hoeveel denk je dat we over hebben? Ik wil het niet weten en niet raden.

Zijspoor, ik merk dat jij beslist wel het één en ander weet maar elke zelfstandige bekijkt het vanuit zijn ervaring en invalshoek en niet alle zelfstandigen worden op dezelfde manier belast, als haarkapper/ kruidenier bvb kan je kiezen om belast te worden op je aankopen. Een ander beroep word je dan weer belast op je winst, .... enfin, ' t is allemaal zo simpel niet uit te leggen.

Om te sluiten, ik leer nog dagelijks bij maar als geen ander ben ik TROTS om vandaag met mijn vrouw nog steeds twee winkels te runnen, zeker in zulke ONZEKERE tijden.

De winkel draait al 13 jaar, is dit geen succes? Toen we begonnen dacht ik als we die eerste 2, 3 jaar doorkomen zijn we geslaagd in de opzet. We zitten nu in ons 14de jaar, zijn we geslaagd of niet?

10-tallen winkels die we weten opstarten hebben zijn al lang gestopt en die gingen ook de wereld verbeteren en hadden HET product gevonden, we werden wel eens smalend uitgelachen met ons "borduurwinkeltje" en de "rommelmarktshop" maar wij geloofden in wat we deden, we deden alles zelf, maakten zelf de winkelrekken, deden zelf te renovatie, gingen tweedehands etalagekasten kopen, poetsten zelf, werkten dag en nacht tot zweet en tranen toe terwijl diegenen die al lang gestopt zijn kuisvrouw en personeel hadden, nieuwe winkelinrichting kochten want hun winkel moest en zou het beste en het mooiste worden ...

Begrijp je waar ik naartoe wil?

Zijspoor, laat mij gewoon ook vrij mij ervaring delen en vertellen hoe ik het doe. Ook al is dit volgens Uw opinie niet helemaal correct. Wij doen het toch maar.
Ik heb de waarheid niet in pacht.

Vriendelijke groet.

Johan

Delamont Creations Borduur & Ontwerpstudio
Koningsstraat 68 Oostende
Delamont Brocante, Antiek, Curiosa.
Kemmelbergstraat 14 Oostende
Bericht 14 van 15
laatste antwoord

Valse factuur ???

@winkelcentrum:

ik ga hier evenmin verkondigen dat ik het allemaal zoveel beter weet hoor maar heb door de jaren heen al heel wat bijgeleerd op het vlak van boekhoudkundige verwerking van mijn aan- en verkopen, gewoon door alles zelf te doen, me regelmatig te informeren bij de betrokken diensten én door de controles die ik ondertussen al onderging.

Wat mij vooral zorgen baart is dat er hier op de fora soms dingen geschreven worden die niet stroken met de realiteit.
Als nieuwe zelfstandigen (en wees gerust, een groot deel van de stijging van het aantal is mede bepaald door de online-verkoop) klakkeloos sommige dingen overnemen, dan is het risico groot dat velen onder hen ooit tegen de "controle-lamp" lopen met de boetes vandien die echt niet van de poes zijn.

Neem bvb het voorbeeldje van je maandelijkse factuur.
Als het maken van een maandelijkse factuur zoals je aanvankelijk beschreef voldoende zou zijn, dan krijg je gegarandeerd miserie.
Je corrigeerde het achteraf zelf door te vermelden dat je een dagregister bij houdt, zoals een gewone winkelier dat doet.
Da's echter wel al heel iets anders dan enkel de maandelijkse factuur hé?

Ook het verkopen met verlies is iets wel sterk gereglementeerd is en niet zomaar met alle produkten kan.
Zelfs niet op een braderie of op ebay.

Dat je winkels ondertussen al 13 jaar draaien is ongetwijfeld de verdienste van jullie ongebreidelde inzet en het verstandig aanpakken van het concept, maar daarom wil dit nog niet zeggen dat administratief zomaar alles kan volgens eigen regeltjes hé?

Bericht 15 van 15
laatste antwoord