annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

verkoper zegt dat er een vergissing gebeurd is in zijn aanbieding.

Het gaat om hetvolgende.
We hebben een object gekocht met een startbod vanaf 150€ en na bieding wonnen we het object aan 162€. Nu betaal ik zoals gewenst onmiddelijk met Paypal en nu 2 dagen later, nadat ik een bericht stuurde voor levering of afhalen (omdat ik nog niets gehoord had van hem), komt de verkoper me te zeggen dat er een vergissing gebeurd is. Nu is mijn vraag, omdat we dit object echt wel willen tegen de geboden prijs, is de koper nu verplicht ons dit object te overhandigen aan onze geboden en gewonnen prijs? En moet men niet eerst kijken hoe men een object aanbiedt om daarna niet achteraf af te komen met een excuus dat hij te weinig kreeg voor zijn aanbieding? Ik moet erbij zeggen dat er dit bij stond: vds salon d'angle gris souris avec coussins rouge, acheté 900 euros, vendu 400 euros . Cause , salon trop grand pour mon salon actuel. Nu mijn frans is ok en wat hij daar nu mee bedoelde wist ik toen niet maar vendu wil zeggen 'verkocht' en niet 'te verkopen' dus waar zijn beschrijving op sloeg heb ik niet gevraagd.. Doch we waren niet alleen in de running vermits er anderen boden en anderen ook vragen stelden over de afmetingen.

Maar hoe zit dat nu? Is hij nu niet verplicht me deze zetel te geven? Er staat zelfs bij dat hij gratis zou leveren, nu dat dit niet correct was daar kan ik nog inkomen..

Graag wat advies hierover, Dank Dirk.
Bericht 1 van 41
laatste antwoord
40 ANTWOORDEN 40

Even wat opzoeking gedaan en kwam onderstaande reactie tegen van 'flo'. Nu wat moet ik hiervan geloven en wat kan ik beginnen tegen een verkoper die claimt niet goed gekeken te hebben hoe ebay werkt?

In het Burgerlijk wetboek staat nergens een dergelijke bepaling.

In het Wetboek Handelsrecht, meerbepaald in de Wet van 14 juli 1991 betreffende de handelspraktijken, de voorlichting en bescherming van de consument, staat een afdeling 9 "Overeenkomsten op afstand" artikel 80 par.1. "Bij elke overeenkomst op afstand beschikt de consument over een termijn van ten minste zeven werkdagen waarbinnen hij de overeenkomst kan verzaken..."
Die bepaling en die Wet is echter alleen van toepassing wanneer de verkoper een handelaar of ambachtsman is of een persoon of rechtspersoon die verkoopt in het kader van een beroepsactiviteit of met het oog op de verwezenlijking van het statutair doel.

Dat is dus niet van toepassing op mensen die hier hun brol komen verkopen, los van enige beroepsactiviteit.

Daarvoor geldt hetgeen ik in mijn vorig bericht heb uiteengezet.

Iedereen die iets verkoopt (zelfs brol) is vrijwaring verschuldigd. Elke verkoper heeft immers 2 hoofdverplichtingen : 1. de verkochte zaak leveren en 2. die te vrijwaren.
De verplichting om een zaak te leveren strekt zich uit tot haar toebehoren en tot alles wat voor haar blijvend gebruik bestemd is.
Er staat geen termijn op.
Elke verkoper moet het verkochte dus vrijwaren, zelfs indien er hierover niets bepaald werd bij de vekoop. En zelfs wanneer de verkoper bedongen zou hebben dat hij niet moet vrijwaren, is hij hiertoe toch gehouden van rechtswege wanneer een gebrek het gevolg is van zijn eigen daad.
Wat de termijn betreft, is in het Burgerlijk wetboek enkel bepaald dat een vordering binnen een korte termijn moet ingesteld worden. De invulling van die termijn is afhankelijk van verschillende omstandigheden.
flo

Graag advies hierover,
Dirk
Bericht 2 van 41
laatste antwoord

Ja, hij is verplicht om het te verkopen, in theorie. In praktijk is dit wat moeilijker, tenzij je natuurlijk een rechtzaak van wil maken...
Bericht 3 van 41
laatste antwoord

Hier op onze eigen prikborden valt er niet veel te lezen, en toen in onlangs uit verveling op de borden van de franstaligen begon rond te dollen stuitte ik op een draadje waarin sommige posters dergelijke praktijken (=niet verkopen als de prijs te laag is) doodnormaal schenen te vinden.Sommigen vermelden dat uitdrukkelijk in hun aanbieding.Het verwondert me dan ook niet echt dat je verkoper niet verkoopt omdat hij de prijs te laag vindt. (al keur ik het uiteraard niet goed).
Maarre...ik zou daar dus nooit op geboden hebben, want zijn foto is zo fake als een stuk van 3 euro, wat hij trouwens zelf toegeeft .
Waarom zet hij er geen fotooke bij, zodat hij
1. bewijst dat hij ze echt in zijn bezit heeft
2. de koper zich een beter beeld kan vormen van de kleur en eventuele staat waarin ze zich bevindt.

Wat de verkoop betreft : je kan die in de praktijk moeilijk afdwingen...'t Zal je tijd, moeite en misschien ook geld kosten, en 't resultaat is verre van zeker.
Mijn advies : geef hem/haar ne rooien bol en zoek een andere salon.

If voting changed anything, they'd make it illegal.(E.Goldman)

Bericht 4 van 41
laatste antwoord

thx...
dus via paypal geld terugclaimen en klaar is kees dus?
of dat geld zijn we ook kwijt denk je?
mvg, Dirk
Bericht 5 van 41
laatste antwoord

Ik wil niet gezegd hebben dat je verkoper een oplichter IS (zie mijn vorige posting)maar vind je niet dat het raar is dat je verkoper het geld niet uit eigen beweging terug stort ? 't Is al 't minste wat hij zou kunnen doen, zou ik zo zeggen.
Kijk voor alle veiligheid eerst even op je PP rekening, om te zien of hij dit nog niet heeft teruggestort.
In ontkennend geval zou ik direct een claim indienen.
Alle barnum-reclame over PP-kopersbescherming ten spijt, vrees ik dat je wel eens zou kunnen bedrogen uitkomen.
De PP-hulppagina's zijn op dit gebied nogal "vrijblijvend".
Als je een Credit Card aan je PP rekening is gekoppeld is er wss. geen probleem.Dan kan je desgevallend via die weg je centen terugclaimen.
Ik zou zeggen : direct claimen bij PP en morgen bellen naar je CC-maatschappij om te weten hoeveel tijd je hebt om bij hen een claim in te dienen.
En dan afwachten, en de kalender in de gaten houden.

Tot slot : aanbiedingen waar geen eigen foto bij staat boezemen me weinig vertrouwen in, en als de verkoper dan ook nog een 0-FB heeft houd ik het voor bekeken, vooral als het een prijzig object betreft.

Bericht 6 van 41
laatste antwoord

Postsciptummeke : Hij aanvaardde ook betaling bij afhaling ( da's dan weer een goed teken), maar erg spijtig dat je voor PP hebt geopteerd.
Hou je ons op de hoogte van het verdere verloop ?

Bericht 7 van 41
laatste antwoord

ok sinaaiman,

Ik ga dus eens pp account checken en idd ik heb visa eraan gekoppeld dus ook via die weg eens polsen (indien natuurlijk we spreken over oplichterij, naar alle waarschijnlijkheid dus, grr..) of we aldus nog ons geld terugzien.

Ik heb ook een mailtje gestuurd naar ebay om dit te melden en ze vragen nu info betreffende de mails met headers etc., ik ga hier een paar uurtjes zoet mee zijn.

I'll be back voor het verdere verloop eens neer te pennen.

Dit forum helpt!
Thx, Dirk
Bericht 8 van 41
laatste antwoord

startbod vanaf 150€

acheté 900 euros, vendu 400 euros

Als hij er minimum 400€ voor wil krijgen moet hij zijn startbod op 400€ zetten.

anders....

http://pages.benl.ebay.be/help/policies/listing-reserve.html
Bericht 9 van 41
laatste antwoord

Ik kan al toevoegen dat zijn mailadres op dewelke paypal stortte een echt mailadres is en dus al zeker geen fictief persoon.. (even opgezocht op facebook en jonge kerel met jonge vrienden). Wat wil zeggen dat identificatie toch al mogelijk is en dat het hier waarschijnlijk toch zal gaan over een echte fout van zijnentwege.

Toch al een kleine opluchting.. afwachten op zijn reactie op mijn verzoek het bedrag terug te storten op mijn paypal rekening.

...verder met het onderzoek...
Dirk
Bericht 10 van 41
laatste antwoord