annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Economische inspectie - stress

ik ben verzamelaar van hoofdzakelijk tijdschriften autosport, postzegels en kwartetten. Ik koop héél veel loten, en de dubbels verkoop ik dan opnieuw op Ebay. Zo recupereer ik een groot stuk van mijn aankopen. Het zijn dus niet meteen de items die met fraude te maken hebben. Mijn totale aankopen zijn meer dan mijn totale verkopen.


 


Ik koop nooit met de bedoeling opnieuw te verkopen! Wanneer een verzameling bijna compleet is, dan koop/verkoop ik dat ook niet meer. MIJn verzameling autotijdschriften bvb bestaat nu uit bijna 7500 stuks, en ik koop amper nog iets, en verkopen doe ik dus bijgevolg ook al helemaal niet meer.


 


Mijn kwartettenverzameling daarentegen breidt nog elke week uit. Ik koop loten (op Ebay), haal er uit wat ik nog niet (heb er ondertussen ook al 2400), en verkoop de dubbels. Die bied ik (toch 99%) aan de prijs van 1.99 eur. Of ik ruil ze met andere verzamelaars.


 


Ik geef toe dat het wel om veel transacties gaat, zowel aan- als verkopen. Maar het verzamelen zit in mijn bloed vrees ik...


 


Nu stond er iemand deze morgen aan de deur van de economische inspectie. Ik was niet thuis, mijn vrouw wel. Ze zullen contact met me opnemen. Ik ben/was me echt van geen kwaad bewust. Maar als ik bepaalde onderwerpen lees...


 


Allez ja, ik ben toch wat zenuwachtig eerlijk gezegd. 😞


 


Iemand hier ervaring mee? Wat kan ik best (niet) doen?


 


 

Bericht 1 van 29
laatste antwoord
28 ANTWOORDEN 28

Economische inspectie - stress

Wel toevallig kreeg ik gisteren telefoon van iemand van de economische inspectie om mee te delen dat ze deze week gingen langskomen voor een controle. Volgens de persoon aan de telefoon blijkt het een grootscheepse controle te zijn van alle 'veelaanbieders' op eBay om na te kijken dat de verplichte vermeldingen bij het online aanbieden van producten in orde zijn.


 


Het gaat vooral om de contactgegevens en verplichte melding van het 'verzakingsbeding'.


 


Volgens de inspecteur aan de telefoon wordt in geval van een overtreding eerst een PV van waarschuwing opgemaakt en krijg de kans om je in orde te stellen.



Bericht 2 van 29
laatste antwoord

Economische inspectie - stress

Bedankt voor je antwoord.


 


Het is me niet helemaal duidelijk wat 'verzakingsbeding' is. Heb het zonet opgezocht, en het is me nog altijd niet echt duidelijk. Ik kom steeds op vastgoedsites terecht...


 


Heeft dit te maken met regels dat de koper wil afzien van zijn aankoop? Of teruggaveregels? Ik heb daar inderdaad niet echt iets over staan in mijn aanbiedingen. Maar in 99,9% van de gevallen zijn de kopers zeer tevreden. In het zeldzame geval er toch iets misloopt, betaal ik gewoon terug, of stuur een ander exemplaar voor niks op. Ik ben daar niet moeilijk in.


 


Ik vind het wel raar dat er niet eerst iemand telefonisch contact heeft opgenomen.

Bericht 3 van 29
laatste antwoord

Economische inspectie - stress

Het gaat hier om :


 


Wet van 6 april 2010 betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming,


(BS 12 april 2010)


 


en volgend beding :


 


 


 


“De consument heeft het recht aan de onderneming mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen... kalenderdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het goed of op het sluiten van de dienstenovereenkomst.”


 


 


 


 


 



Bericht 4 van 29
laatste antwoord

Economische inspectie - stress

heel erg bedankt voor de info. Zal het vanavond verder bekijken hoe en wat.


 


Nu, in die 10 jaar dat ik op Ebay zit, heb ik daar eigenlijk nog nooit mee geconfronteerd geweest.


 


Behalve een paar keer dat ze verschoten van de verzendingskosten (ook al staan die wel duidelijk vermeld in mijn aanbiedingen) en ze wilden afzien van hun aankoop. En ook hier heb ik geen problemen om gemaakt.


 


 

Bericht 5 van 29
laatste antwoord

Economische inspectie - stress

Aan het aantal verkooptransacties te zien van uw feedback (wetende dat 25 percent ook geen feedback geeft) gaat de economische inspectie veel interesse hebben in uw zaken.


 


Het maakt echt niet uit of u dit voor uw hobby doet of niet. U doet aan kopen en verkopen, twee transacties zijn voldoende om als "regelmatig" te worden bestempeld. 


 


Zie de BTW wetgeving:


 


 


Artikel 4 Wetboek BTW

§ 1. Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend.

De hoofdcriteria zijn 1)een economische activiteit uitoefenen (iets verkopen bv)
2)dat geregeld doen (1 maal per jaar is ook geregeld (kerstbomen bv of patatten verkopen...)
3) op zelfstandige basis dus in eigen naam (niet gebonden door arbeidscontract) 
de andere criteria zijn aanvullend: 4) met of zonder winst speelt geen rol
5) hoofdzakelijk of aanvullend speelt evenmin een rol

voldoe je aan deze voorwaarden dien je naar een ondernemingsloket te gaan, krijg je een ondernemingsnummer en zal je een BTW nummer krijgen (wat in de praktijk hetzelfde nummer is).

weliswaar kan men naargelang de feitelijkheden onder een vrijstellingsregeling vallen waardoor je wel als belastingplichtige aangemerkt blijft maar bijvoorbeeld niet elk kwartaal een BTW-aangifte moet indienen en een beperkte boekhouding voeren.

Bericht 6 van 29
laatste antwoord

Economische inspectie - stress

bedankt voor de info.


 


ik dacht dat er altijd een winstoogmerk moest zijn.


 


het is echt voor mijn hobby...


 


kwartetten zijn in België niet echt populair, dus de enige manier om ze aan een beetje een deftige prijs te kunnen kopen, is loten kopen op de Duitse Ebay. Als ik ze één voor één zou moeten kopen, dan moet ik er niet eens aan beginnen. Maar na een tijd betekent dit natuurlijk dat ik een hoop dubbels heb. Ik kan ze dan eigenlijk beter op een rommelmarkt verkopen? Stel dat ik de dubbels dan telkens verkoop aan een kringloopwinkel, is dit dan nog altijd hetzelfde?


 


Maar zou Ebay dan niet moeten ingrijpen en me waarschuwen om zo'n ondernemersnummer te halen?


 


Ik hoop echt dat ik hier niet de dupe ga worden of een megaboete ga krijgen...


 


damn...?:|

Bericht 7 van 29
laatste antwoord

Economische inspectie - stress

Ook op een rommelmarkt gelden er strenge voorwaarden, daar mag u als particulier bijvoorbeeld ook maar éénmaal per jaar staan zonder dat u zich moet registreren als professioneel verkoper en u een leurderskaart nodig heeft.


 


Kringloopwinkels kopen dacht ik niet, die leven van giften en ophalingen van mensen die van hun inboedel van af willen. 


 


Aangezien uw goederen tweedehands zijn is er al eens BTW op betaald, en zal u terecht komen in een categorie die BTW-loos is. 


Maar u moet wel gewoon de inkomsten uit de verkoop aangeven bij de belastingen. 


 


Dus als u een pakje kaarten koopt van 100 euro en u verkoopt de rest voor 90 euro of 110 euro, dan moet u dat toch in beide gevallen aangeven. In het eerste geval heeft u verlies gemaakt, en zal er geen belastingen plaats vinden, in het tweede geval zal u belasting moeten betalen op die tien euro.


 


Het feit dat uw aankoop trouwens minder waard wordt door enkele kaarten voor jezelf te houden kan aanzien worden als "onttrekking van eigendom van de onderneming".  Maar daar moet u eens met een boekhouder over spreken (of met de inspectie) of dit in geval van een bijberoep (waar er geen onderscheid is tussen het vermogen van de zaak en die van de persoon). 

Bericht 8 van 29
laatste antwoord

Economische inspectie - stress

amaai, ze gaan het wel niet zo ver drijven zeker? 'Onttrekking eigendom van de onderneming' vind ik ergens vergezocht voor een kwartettenverzameling...


 


ik dacht dan nog met iets vrij onschuldigs bezig te zijn...


 


nu, ik ga afwachten tot die mijnheer belt voor een afspraak. Ik hoop dat dit zo vlug mogelijk zal gebeuren, zodat ik er niet te lang van wakker moet liggen.


 


Nu, ik wil gerust met alles in orde zijn, en zo'n ondernemersnummer aanvragen als het moet. Maar dat betekent dus dat ik alles minutieus zal moeten bijhouden vermoed ik. There goes the fun... en kan ik er beter mee stoppen.


 

Bericht 9 van 29
laatste antwoord

Economische inspectie - stress

Dat onderwerp is er al vaker eens geweest, het is dan ook niet mijn bedoeling om ebay verkopers schrik aan te jagen, maar velen zijn toch echt niet voorzichtig.


 


Aerogi, je bedoeld het zeker en vast goed en er is geen twijfel dat je een verzamelaar bent.  Alleen als je je "verkoopsprestatie" bekijkt elke maand, is dus vrij te zien op je feeback, dan mag menig zakelijke verkoper daar jaloers op zijn.


 


Een vlugge rekensom wat je al verkocht hebt enkel en alleen in Januari en februari brengt het bedrag op meer dan 800 euro. Tel eens ALLE bedragen op die je ontvangen hebt nog maar enkel en alleen van 2012 en ik vrees dat de belastingen daar niet licht over gaat.


 


Ik zal het niet optellen maar stel dat je gemiddeld voor 800 euro per maand zou verkocht hebben is dit een jaarlijkse omzet van 9600 euro.


 


Als de btw komt aankloppen mag je 743,80 euro ophoesten + daarboven nog een boete en de intresten.   Dan komt ook de sociale zekerheid aankloppen en rekenen we nog eens minimum 2500 euro erbij + boetes en intresten.  Dan komt nog eens de belastingen aankloppen en nog een paar duizend euro...


 


Ik kan je maar 1 tip geven: werk voor 100% mee met de inspectie, verwacht je steeds op het ergste, ga naar Unizo, doe je verhaal en vraag een btw nummer aan en vraag een zelfstandigen statuut aan, ook al is het te laat, 't is dan maar voor de toekomst. Indien het tot boetes komt kan je dan een afbetalingsplan vragen.


 


Aan je feedback te zien dan is verkopen en kopen op Ebay voor U een meer dan fulltime bezigheid en niet zomaar een sporadische verzamelaar die eens een dubbeltje verkoopt wees daar eens zelf eerlijk in als je er goed over nadenkt.


 


Succes, en wees voorzichtig.  Ook aan de andere veelverkopers/verzamelaars, pas op beste mensen, Big Brother is watching you.


 


 


 


Betreffende btw:


  


Op tweedehandsartikelen moeten wij, zakelijke verkopers, 21% btw op de winstmarge betalen.  De kringwinkel daarentegen krijgt een "gunst" tarief wat eigenlijk valse concurrentie is tegenover die vele zakelijke brocanteurs. 


 


Kringwinkel betaald maar 6% op de winstmarge.  Dat wil zeggen, ze krijgen iets gratis, ze verkopen het voor 100 euro en op die 100 euro moeten ze 5.66 euro aan de btw doorstorten.


 


Wij als brocanteur als wij datzelfde artikel gratis krijgen en het verkopen voor 100 euro dan moeten wij 17.36 euro aan de btw doorstorten.


 


 


Jean

Bericht 10 van 29
laatste antwoord