annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Velen weten dit niet !

Ik krijg soms nogal wat rare reacties hier aangaande btw.

Blijkbaar zijn er nogal veel verkopers (hobbyverkopers of hoe je ze ook noemt) die niet weten of beseffen dat wij als zakelijke verkopers 21% btw moeten doorstorten aan het btwkantoor.

Ik wil het graag nog eens uitleggen.

Als we nieuwe producten verkopen, bvb een object van 100 euro, dan moeten we van die 100 euro 17,355 euro doorstorten. Is dus 82,645 euro over. Dan moet je natuurlijk nog je aankoopprijs aftrekken en je commissie en misschien transactiekosten voor paypal.
Stel dat je het product voor 50 euro aangekocht hebt exclusief btw dan hou je na kosten een belastbare winst over. Kan dus gerust zijn dat je amper 10, 15 euro overhoud (en minder).

Het gaat hem natuurlijk om de hoeveelheid die je verkoopt.

Op een jaar kan je dus een omzet hebben van wel 50000 euro en toch na aftrek van kosten een belastbaar inkomen hebben van amper 10000 euro.

Mensen die voor een baas werken of hier zo nu en dan eens wat spulletjes verkopen beseffen dit niet of weten dit niet.

De verkopers die hier jaar in jaar uit verkopen als "hobby" zijn eigenlijk verdoken zelfstandigen en betalen dus GEEN belastingen op hun winsten. Ze betalen wel btw (15% luxemburg) aan ebay voor de plaastsingskosten en commissie maar dit is maar een peuleschil tegenover wat de verkopers in regel, de zakelijke verkopers moeten betalen.

Dit is GEEN opmerking naar de sporadische verkoper die eens wat spulletjes kwijt wil, gelukkig kan dit via de verschillende internet sites. Leven en laten leven is het motto, eigenlijk zijn ze de slimsten maar in mijn geval, als zelfstandige zakelijke verkoper moet ik in het lijntje lopen en indien ik enkel nog partikulier zou verkopen er op één of andere manier meer risico is op "betrapt worden" op zwartwerk.
Onderschat de btw en de belastingsdienst niet. Ze weten veel en zijn tot veel in staat.

Een verwittigd man is er twee waard.

Alles wat ik verkoop op ebay is officieel, geregistreerd, netjes hoe het moet. Denk dat dit het langst duurt en hoef geen schrik te hebben op controle.

Misschien is m'n statement voor niets en zijn het enkel maar zakelijke verkopers die dit begrijpen, ik wou het hier toch even vertellen aan de privé verkopers.

Wil je ooit zelf zelfstandig worden? Denk goed na en weet goed waar je aan begint! Het is NIET makkelijk en het vraagt ijzeren discipline.

,-)
Bericht 1 van 15
laatste antwoord
14 ANTWOORDEN 14

Velen weten dit niet !

Amen.
Bericht 2 van 15
laatste antwoord

Velen weten dit niet !

ja, het was ook naar U bedoeld maar wellicht tevergeefs want Nederlands begrijpt U niet.
Bericht 3 van 15
laatste antwoord

Velen weten dit niet !

@Winkelcentrum.

Uw uitleg is ietwat ingewikkeld maar het klopt dan toch.

Wij kopen niet in aan 100€ en dan de BTW gaan berekenen.

Wij kopen in aan nettoprijs en krijgen de factuur inclusief 21% BTW. Je koopt dus in aan 100€ netto en betaald via factuur 121€.

Dan wordt verkocht aan nettoprijs+winstmarge+21% BTW.

De vermelde 21% BTW is voor vadertje staat en daar hebben wij nog koper iets aan. Tenzij je democratisch gaat denken en zegt dat daarmee ziekenfondsen, werkloosheidsuitkeringen enz worden mee betaald.

Om dan de uiteindelijke nettowinst te berekenen moet je het bruto winstbedrag verminderen met de bedrijfskosten zoals telefoon, internet (in dit geval Ebaykosten ook), verzekeringen, bureaumateriaal (PC, printer, papier, cartridges enz..), eventueel ander materiaal zoals machines (meer van toepassing voor een aannemer), boekhouderskosten, bijdrage zelfstandige kas, ziekenbondbijdrage, extra belasting op Uw woning omdat je zelfstandig bent, bijdragen voor bepaalde organisaties waar je verplicht wordt om aan te sluiten (zoals bvb. WTCB in geval van een aannemer), verzekering gewaarborgd inkomen, BA- verzekering, uitbetaalde lonen en vakentiegelden, bankkosten, eventueel autoverzekeringen en kosten wagenpark enz....

En van die uitkomst mag je dan nog eens de belastingen afhalen die meestal rond de 50% ligt.

Als de brutowinst bvb. 75000€ is heb je geluk als je nog 25000€ netto overhoud na aftrek kosten en belastingen.:_|

Maar zit er niet mee, wij zelfstandigen verdienen geld met hopen, zijn meer thuis dan we werken, hebben vakantiegeld en dertiende maand, hebben sociaal verlof, hebben vader/moeder-schapsverlof, hebben een 35u-week,krijgen maaltijdcheques, worden nergens uitgesloten van bepaalde premies of steunmaatregelen omdat we zelfstandig zijn en hebben helemaal geen zorgen:^O
Bericht 4 van 15
laatste antwoord

Velen weten dit niet !

alé mannen ge zijt de sociale bijdrage vergeten....
Bericht 5 van 15
laatste antwoord

Velen weten dit niet !

ja, het was ook naar U bedoeld maar wellicht tevergeefs want Nederlands begrijpt U niet.

Ik begrijp wel degelijk Nederlands, maar zoals Ronny in zijn post al aangaf ben jij het die bepaalde zaken niet echt begrijpt blijkbaar... maar tegelijk wel pretendeert er alles over af te weten.

Ronny, bedankt voor de opfrissing van de lessen economie uit het middelbaar, jouw uitleg klinkt inderdaad vaag ergens bekend in de oren 😛

Tenzij je democratisch gaat denken en zegt dat daarmee ziekenfondsen, werkloosheidsuitkeringen enz worden mee betaald.

Je vergeet de grootste uitgavenpost in dit land: smeergeld e.a. corruptie.

En van die uitkomst mag je dan nog eens de belastingen afhalen die meestal rond de 50% ligt.

Is het dan niet meer zo dat het belastingspercentage functie is van het inkomen zelf? Ik dacht dit vroeger zelfs eens als examenvraag gekregen te hebben...
Bericht 6 van 15
laatste antwoord

Velen weten dit niet !

@ inko.be : Sociale bijdrage, idd. was mis en bijdrage sociale kas geplaatst zonder eraan te denken dat dit niet de sociale bijdrage is die natuurlijk héél wat meer is dan die bijdrage aan de zelfstandigenkas.

@Artic :

Je vergeet de grootste uitgavenpost in dit land: smeergeld e.a. corruptie.

Allé jong, wat da gij durft te zeggen. In een land als België bestaat da toch nie?:^O

Is het dan niet meer zo dat het belastingspercentage functie is van het inkomen zelf? Ik dacht dit vroeger zelfs eens als examenvraag gekregen te hebben

Dat is héél juist, is trouwens voor iedereen zo. En voor de meeste zelfstandigen komt dit rond de 50% uit. Er zijn natuurlijk uitzonderingen die meer of minder betalen.

Als je als zelfstandige minder belastingen wil betalen moet je een NV oprichten. Daarentegen heb je dan als bedrijfsleider maandelijks een loon waarop je dan belast word. Toch schijnt dit interessant te zijn.
Weet ongeveer wel hoe het in elkaar zit maar ga er niet dieper op ingaan daar ik niet geheel op de hoogte ben.

Mijn boekhouder heeft dit nog voorgesteld maar de gehele constructie was me wat te ingewikkeld en daar ik nu toch geen miljoenen verdien ben ik er maar afgebleven...en nu is het wat laat hé....begin al aan mijn pensioen te denken:^O
Bericht 7 van 15
laatste antwoord

Velen weten dit niet !

articcynda,

je beseft het wellicht niet, maar je maakt je toch wel erg belachelijk hoor !

zalig zijn de armen van geest.

(Mattheüs 5, 3)

Om het dan toch in Uw termen te verwoorden want was het U niet die hier "amen" riep?
Bericht 8 van 15
laatste antwoord

Velen weten dit niet !

Om het dan toch in Uw termen te verwoorden want was het U niet die hier "amen" riep?

Dat was enkel maar om jonge kinderen af te schrikken ]:)
Bericht 9 van 15
laatste antwoord

Velen weten dit niet !

Soms lijkt het hier net op onze Belgische politiek!
Bericht 10 van 15
laatste antwoord