op 05-10-2012 12:37
Ik ben hier al een maand mijn hoofd over aan het breken. Ik heb nog nooit zo'n slechte verkoop meegemaakt op Ebay en zo lang op een stuk. Echt nog nooit meegemaakt.
Gisterenavond heb ik eindelijk de reden gevonden waarom niet alleen mijn verkoop maar ook die bij de concurrentie volledig ingestort is.
Doe eens het volgende:
* Blader naar de categorie PS3 games en vraag een lijst op van alle games aan een NU KOPEN prijs
* Open een nieuw tabblad in uw browser. Doe nu identiek hetzelfde maar gebruik hier de Franstalige versie van Ebay (page d'accueil en Français)
De resultaten die je te zien krijgt zijn totaal verschillend. Het komt er op neer dat als Nederlandstalige verkoper uw objecten niet meer zichtbaar zijn voor de Franstalige gebruikers en vice versa.
Als ik de Franstalige versie gebruik en ik doe dan een zoekopdracht naar Call Of Duty Black Ops in de categorie PS3 staat mijn object helemaal onderaan de resultaten en volgens Ebay bevindt dit object zich in het buitenland. In de categorie PS1 games heb ik een aantal games aangeboden in de categorie Franstalige games. Zelfs deze zijn niet zichtbaar als ik de Franstalige versie van Ebay gebruik.
Sinds jaar en dag zijn 80% van mijn klanten Franstalig. Op dit ogenblik ZIJN 80% VAN MIJN OBJECTEN VOLLEDIG ONZICHTBAAR VOOR MIJN KOPERS!!!
Ik heb er geen idee van of dit een bug is of een doelbewuste vernieuwing van Ebay. Ik weet wel dat dit nefast is voor mijn eigen verkoop en idem ditto bij de concurrentie. Als deze situatie blijft aanhouden kan ik binnen een paar maanden mijn boeltje sluiten. Mijn bezoekersaantallen en mijn verkoop bedraagt nauwelijks nog 30% van wat die voordien was.
Ik ben zeker niet alleen in deze situatie. Ook bij mijn concurrenten heb ik de verkoop zien ineenstorten. Bij de afgelopen aanbiedingen zie ik dat er bijna niets verkocht wordt.
Ik heb gisterenavond dit probleem al aan Customer Support gemeld. Deze morgen heb ik tevens naar de PowerSeller hotline gebeld, maar daar konden ze me niet echt helpen.
Ik wil via deze web dan ook een oproep doen aan mijn mede Ebayverkopers om ook Ebay hierover te contacteren zodat deze vernieuwing/bug zo spoedig mogelijk teniet gedaan wordt.
Als dit een definitieve wijziging wordt, vrees ik dat er binnen nu een een jaar niet veel meer gaat overblijven van Ebay België. Op termijn is deze situatie onhoudbaar en zal ervoor zorgen dat zowel ik als veel andere al dan niet professionele verkopers er het bijltje bij zullen neerleggen.
Ik zie zo ook het nut niet in om Ebay nog iets aan te bieden als ik slechts nog 20% van mijn doelpubliek kan bereiken.
op 22-10-2012 20:01
We verkopen toch op ebay.be en niet op ebay.vl.
Staat er ergens in de gebruikers overeenkomst die we allen ondertekenen iets van uitsluiting of mindere zichtbaarheid bij het plaatsen van objekten op bepaalde site's.Ik meen alvast dat ik betaal voor het plaatsen op geheel ebay.be en met de meeste objekten zichtbaar wereldwijd.
op 22-10-2012 20:38
Goeieavond,
De eerste keer ooit dat ik hier iets post, maar het moet mij ook van het hart...
Mijn verkoop is sinds een 3-tal weken teruggevallen tot NIETS!!
Volgens de verhalen die ik lees, ben ik blijkbaar absoluut niet de enige?
Is het de moeite om je objecten ook aan te bieden op de Franstalige kant (en idd 2x aanbiedingskosten te betalen)?
Heeft er dit al iemand geprobeerd??
op 22-10-2012 20:50
Ik veronderstel dat je dan wel minstens 2 identieke items moet bezitten ,of je zou langs de andere kant andere objecten moeten plaatsen
op 22-10-2012 23:37
Bespaar u de moeite. Dat gaat niet. Bij het plaatsen van mijn PS1 en PS2 games kan ik kiezen in welke categorie ik deze wil plaatsen: NL/ENG of FR games. Zelfs de games die in de categorie Franstalige games staan, zijn niet zichtbaar langs Waalse kant.
Ebay splits zijn verkopers op basis van de woonplaats. Volgens mij is de enige manier op iets op de Waalse kant te zetten het aanmaken van een 2de account waar je dan een fictief Waals adres opgeeft als woonplaats.
Ondertussen heb ik dit topic bijna 3 weken gepost, is het meer dan 2000 keer bekeken en bijna 100 antwoorden. Daags voor ik dit dit topic aangemaakt heb, heb ik Ebay over deze kwestie gemaild. Gezien de reacties hier, ben ik zeker niet de enige.
Reactie van Ebay: noegabollen, njet, zero, nada...
Dat ze bij Ebay in hun eigen vlees aan het snijden zijn, interesseert hun blijkbaar geen moer!!!
op 22-10-2012 23:54
Ik vrees er ook voor
Het topic is inderdaad enorm veel bekeken en waarschijnlijk heeft er nooit iemand enig antwoord ontvangen.
Ik vind het heel erg voor al die prof. verkopers.
op 23-10-2012 00:47
Ik weet niet wie nu eigenlijk al via welk kanaal gepoogd heeft om dit probleem aan te kaarten maar als ik het goed voor heb, zijn dit vooral pogingen geweest naar de helpdesk toe, zowel via mail of telefoon?
Ik denk dat dit echter niet het echelon is om daar effectief iets gedaan te krijgen buiten kleinigheden?
Ik vrees dat we zullen moeten "doorbreken" naar iets meer invloedrijke echelons of media die hiervoor wel geïnteresseerd is...
Ik vroeg me ook af of het allemaal juridisch wel strookt want hier is duidelijk een "discriminerend reukje" aan de dunkt...
Ik moet wel zeggen dat ik tot op heden het geluk heb dat ik nog steeds hoofdzakelijk kan rekenen op onze franstalige landgenoten en alzo voorlopig nog niet direct de verkoopscijfers zie dalen maar niks zegt dat dit in de (al niet nabije) toekomst zo blijft hé?
op 23-10-2012 01:01
Wel, ik heb zelf 2 keer naar dat gratis PowerSeller Hotline nummber gebeld kwestie dat ik zeker was dat ik met een persoon zou spreken en geen machine. De eerste medewerker begreep nauwelijks waar ik het over had en de implicaties hiervan. Volgens de 2de medewerker, zou die 1ste medewerker dat probeem toch doorgegeven hebben en zouden zie iets laten weten. Niet dus.
Zoals vermeld heb ik ook via de link Customer Support helemaal links boven aan Ebay gecontacteert via email zonder enige respons.
Enfin, niet helemaal. 2 dagen later kreeg ik respons maar nota bene een niets zeggend antwoord op een berichtje dat ik 3 maanden voordien gestuurd had.
Wat mijn kopers betreft. Voor de veranderingen 80% Frans - 20% Nederlands. Nu net omgekeerd.
op 23-10-2012 02:21
zou een klacht neerleggen bij het ministerie van economische zaken helpen?
Eenzijdige wijziging van de overeenkomst tot het aanbieden van objekten voor geheel belgie,onzichtbaar maken voor waalse kant en toch dezelfde tarieven moeten betalen.
Heeft ebay bindingen met NVA om belgie nu reeds te splitsen of op zijn minst te confederaliseren.
Ik dacht niet dat we reeds zover waren.
Meubelverkoop aan franse zijde totaal niets meer,nog geen vraag voor inlichtingen leveringskost.Dat was maanden geleden wel anders per maand toch 4 à 6 keer naar ginder moeten rijden.Het is dubbele schade want ik kocht in de regio waar ik moest leveren andere zaken via ebay om te laden bij retour.
op 23-10-2012 08:52
Je kan het zichtbaarheidsprobleem oplossen door bv de helft van je objecten te plaatsen op ebay.befr.
Bij TL bv komt die tevoorschijn als een aparte ebay-site (knop rechts bovenaan), maar je moet die site wel downloaden als een echte buitenlandse ebaysite.
Ik heb aanbiedingen op beide sites staan, en al naargelang je vertrekt vanuit de Nederlandstalige of Franstalige welkomstsite krijg je andere aanbiedingen te zien.
op 23-10-2012 08:55