annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Wat zegt de wet over het al dan niet aanvaarden van paypal als betalingsmethode ?

Beleid van Ebay:   Gebruikers binnen Belgie die PP als betalingsmethode aanvaarden, mogen geen disclaimers maken met verzoek om over te betalen via bank. PP dient als veilig betalingsmiddel en mag niet afgeraden worden in de tekst. Als belgishe verkoper bent u niet verplicht PP te gebruiken, u kan ofwel PP weghalen uit de aanvaarde betalingsmiddelen of u kan uw objectomschrijving aanpassen.

 

 

Vraag aan mensen die iets afweten over onze handelswetgeving:  Mag Ebay zomaar dit regelment opleggen?

 

Ik begrijp hieruit:  je mag dus NIET zeggen in Uw tekst:   "Wij vragen aan de koper om per overschrijving te betalen".   Want met deze tekst raad je af om met Paypal te laten betalen.

 

Maar je mag ook de kosten niet doorrekenen van Paypal naar de koper.

 

Ik vind het allemaal een beetje eng.    

 

mvg.

 

 

Bericht 1 van 13
laatste antwoord
12 ANTWOORDEN 12

Wat zegt de wet over het al dan niet aanvaarden van paypal als betalingsmethode ?

De enige manier om geen PayPal te moeten gebruiken op Ebay is als particuliere verkoper met meer dan 50 feedbacks zonder shop. ALLE andere Ebayers moeten PayPal aanbieden als betaalmethode. Je mag niets in uw aanbiedingen vermelden, ik werd zelf door Ebay hiervoor op mijn vingers getikt. Je kan nadien als je de betaalgegevens stuurt vragen om via overschrijving te betalen, maar in 99% van de gevallen heeft dit geen enkel effect. Veel kopers zijn er zich niet van bewust dat de verkoper kosten betaalt aan PayPal.

 

Ik ken zelf de wetgeving niet. Ik heb in het verleden met meerdere instanties hierover contact genomen maar niemand die daar zich mee wil bezig houden.

 

Wat ik wel gelezen heb is dat je de kosten die je hebt voor het ontvangen van betalingen via PayPal, credit card, bancontact,... mag doorrekenen naar uw klanten maar enkel de reële kosten en geen cent extra (meer dan logisch)

 

De wetgeving is wel aan het veranderen. Vroeger gold de terugnameplicht niet voor veilingen. Ik heb gelezen dat dit in de toekomst ook voor veilingen zou gelden. Zou zelfs zo ver gaan dat ook particulieren retouren zouden moeten aanvaaarden. Ik meen ook gelezen te hebben dat je geen betaalkosten meer zou mogen doorrekenen.

 

Of die wet al van kracht is of nog van kracht moet gaan weet ik niet. Het artikel waaarin ik dit gelezen heb gold voor Nederland. Wetgeving in België zal dus wel volgen. 

Bericht 2 van 13
laatste antwoord

Wat zegt de wet over het al dan niet aanvaarden van paypal als betalingsmethode ?

Om op de vraag van het draadje terug te komen: "Wat zegt de wet over het al dan niet aanvaarden van paypal als betalingsmethode ?"

Het is vrij simpel; NIETS! Maar, er is een maar... Ebay als bedrijf zijnde heeft zoals elk bedrijf een intern reglement en in dat reglement mag niks staan dat niet comfort onze Belgische wetgeving is. Ebay mag dan een Amerikaans bedrijf zijn, als ze actief zijn in België hebben ze zich aan onze wetten te houden net zoals multinationals zoals GM en Ford.

Verkopers, al dan niet zakelijk dan wel particulier verplichten PP te gebruiken is dus onwettig! Elke verkoper bepaald hier in dit land zelf hoe en op welke wijze hij/zij betaald wil worden! Mensen dus verplichten een PP-account te maken is onwettig, zo kan je ook nog gaan bepalen dat betalingen via die of gene bank moet gebeuren... no way dus!

Ebay maakt regels, dat doet ieder bedrijf, club, vereniging wathever... maar even gaan bepalen hoe, waar en op welke wijze iemand ja dan nee moet/mag betalen.... vergeet het! Dat bepaald de verkoper en niemand anders!

Bericht 3 van 13
laatste antwoord

Wat zegt de wet over het al dan niet aanvaarden van paypal als betalingsmethode ?

Spijtig genoeg volgt de Belgische staat deze gedachtegang niet.

 

Zoals aangehaald in mijn vorig antwoord heb ik dit in het verleden bij verschillende instantie aangekaart. Van het Ministerie van Economische Zaken kreeg ik antwoord dat ze daar niets aan kunnen doen omdat Ebay vanuit Luxemburg opereert en volgens de Luxemburgse wet kan dit blijkbaar zonder probleem. Alle gekheid op een stokje!!!

 

PayPal heeft afgelopen jaren een enorme groei gekend. Simpel natuurlijk als Ebay iedereen verplicht om PayPal aan te bieden en dan de site vol reclame zet "opgepast, betaal zeker met PayPal want anders ontvang je gegarandeerd uw aankoop niet".

 

Er is niemand die een machige multinational als Ebay durft aanpakken. Er is één manier om dit spel te winnen: Ebay volledig links laten liggen zowel als koper als verkoper (iets wat nu al massaal gebeurt). En als je iets betaalt of het nu op Ebay of erbuiten is, geen PayPal gebruiken.

 

 

 

 

Bericht 4 van 13
laatste antwoord

Wat zegt de wet over het al dan niet aanvaarden van paypal als betalingsmethode ?

Wel ik betaal altijd met PAY PAL op alle mogelijke websites die niets met ebay of andere veilingsites te maken hebben .Zelfs bij Bpost is dat mogelijk.

Het geeft me de dubbele bescherming die van PAY PAL en die van American express en is daarenboven nog handig.

Er is zelfs een website van Franse poppen die bij afhandeling duidelijk stelt dat er enkel naar Belgie wordt verzonden indien de betaling via PAY PAL loopt.Die poppen kan je nergens aan die prijs aankopen dan bij de fabricant zelf ,maar die wil dus alleen pay pal voor de Belgen.

Ik aanvaard natuurlijk ook PAY PAL betalingen .Trouwens als iemand per overschrijving betaalt en de zending is verloren ,dan betaal je toch ook terug of niet.Ik zie daar werkelijk geen verschil in ,zeveraars de Belgen op kop,zijn er altijd.

Als er een probleem is ,om welke reden ook ,is dat steeds een Belg.Ik heb 1 neg. en 4 defecten in 2014,allemaal van Belgische kopers en dat terwijl ik voor 70% aan buitenlanders verkoop of buitenlanders die tijdelijk in Belgie werken.

 

Bericht 5 van 13
laatste antwoord

Wat zegt de wet over het al dan niet aanvaarden van paypal als betalingsmethode ?

Het is misschien maar een kleine %, maar het probleem is dat er mensen zijn die misbruik maken van de PayPalbescherming. Als verkoper sta je met uw rug tegen de muur.

 

Je mag als verkoper 1000den feedbacks hebben en bewezen hebben dat je te vertrouwen bent. Als iemand zonder feedback iets koopt en een klacht doet bij PayPal zal PayPal die op zijn woord geloven.

 

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet vaak problemen gehad heb met PayPal, maar wel een paar keer een probleem gehad waar ik zelfs niet begreep hoe het mogelijk was dat iemand zo vlug een geschil kan openen.

 

Buitenlandse koper die tijdens het weekend iets koopt, en opent 's maandags direct een geschil wegens object niet ontvangen. In zijn feedback kon ik zien dat die nog meerdere andere duren objecten gekocht had. Een paar dagen later stond die feedback op privé en nog een paar later was die niet langer actief m.a.w. door Ebay zelf geschorst. Lag er vingerendik op dat het een oplichter was. Enige reden dat ik toen mijn centen niet kwijt geraakt ben, was omdat ik zonder dat de koper dit wist dat aangetekend opgestuurd had.

 

2 keer voorgehad dat één van de veilingen die ik door 2 verschillende concurrenten gekocht werd. Beide openden max. na 48u via PayPal een geschil wegens niet ontvangen. De eerste bood het object dat die zogezegd nooit ontvangen had iets later gewoon zelf te koop aan. De andere vroeg als verkoper in zijn beschrijvingen expliciet om niet met PayPal te betalen. Meerdere van de feedbacks die hij kreeg als koper maakten duidelijk dat hij wel systematisch met PayPal betaalde als koper.

 

En  dat is nu net het probleem dat ik hiermee heb. Kopers krijgen alle voordelen, terwijl verkopers alle kosten en risico's dragen. In spé kan ik met die kosten nog leven. Maar als er een probleem is, is uw bescherming als verkoper 0,0. Mag je zoveel positieve feedback hebben als je wil en maandelijks een fortuin aan PayPalkosten betalen. PayPal gelooft de koper op zijn woord.

 

We zullen nog een stap verder gaan. Ruim 2 maand nadat we een betaling via PayPal ontvingen werd die betaling teruggedraaid wegens niet geautoriseerde betaling. Dan ben je als verkoper niet alleen uw centen kwijt maar mag je ook nog eens kosten aan PayPal betalen voor de terugboeking.

 

Sorry, maar als verkoper is dit niet mijn probleem. PayPal verwerkt de betaling, zij hebben een systeem om fraude te voorkomen. Als dit een frauduleuze betaling is zouden hun systemen dit moeten detecteren en de betaling gewoon weigeren ipv van de verkoper voor alles te laten opdraaien.

 

Om af te sluiten... Doordat we geen bescherming kregen gingen we onszelf beschermen. Iemand die een klacht deed "ik heb mijn object niet ontvangen". Heel simpel. Die stuurden we een officieel ogend document (objectgegevens + hierbij verklaar ik dat ik dat niet ontvangen heb). We vroegen dat ondertekend terug te sturen en dat we ze nadien stande pede zouden terugbetalen. We disselden dan een verhaaltje op dat we als zakelijke verkoper een contract hadden bij Bpost. En dat we dit document aan Bpost zouden doorsturen die het dan zouden gebruiken om het object proberen terug te vinden.

 

Wonder boven wonder in zeker 50% van de gevallen hoorde ik er niets van, kwam het object plots toch aan, was het bij de buren geleverd... Wat een beetje blufpoker niet kan doen 🙂

Bericht 6 van 13
laatste antwoord

Wat zegt de wet over het al dan niet aanvaarden van paypal als betalingsmethode ?

Wat ik me persoonlijk al lang afvraag is waarom vele verkopers tegen PAY PAL zijn.

Geef je dan een andere service aan PAY PAL betalers dan aan kopers die betalen per overschrijving?

Dus die per overschrijving betalen die mogen klagen ,maar hun centen zien ze niet terug??

 

OK er zijn de kosten ,maar ik denk dat je die toch kan **bleep**.

En voor particuliere verkopers ..IN DE KAST HEB JE ER OOK NIETS AAN !

 

Het voordeel is dat je niet 2x per dag je rekening moet nakijken,je hebt een bericht van betaling.

Kopers voelen zich zekerder.

Ik kan niet klagen van PAY PAL ,zij onderzoeken een klacht ook grondiger .Heb 1 geschil ontvangen als verkoper en 2 gestart als koper en in de 3 gevallen heb ik gelijk gehad.Mijn ervaring is dat de personen beter opgeleid zijn en werkelijk de zaak beter opvolgen ,wat van ebay niet altijd kan gezegd worden.

 

Buiten die terugboeking ,die je als neg. ervaring hebt....

Wat heeft iedereen nu werkelijk op PAY PAL aan te merken

Bericht 7 van 13
laatste antwoord

Wat zegt de wet over het al dan niet aanvaarden van paypal als betalingsmethode ?

Mijn ervaring met PayPal is ook dat de support veel beter is als die van Ebay. Vaak veel vlugger en een echt antwoord in plaats van de copy/paste antwoorden van Ebay.

 

Object verloren/kapot gegaan tijdens de verzending? Betalen wij ALTIJD terug. Ook zonder dat het zwaard van Damocles (in dit geval) PayPal boven ons hoofd hangt.

 

Wat wij tegen PayPal hebben?

  1. Veel te duur: op onze website kunnen mensen met Bancontact betalen. Hierop betalen we ook kosten, maar een stuk minder dan PayPal.
  2. Te veel risico: bescherming als verkoper is nihil tenzij uw item met volgnummer verstuurd is. 99% van onze items kunnen via bubbelenvelop verstuurd worden.

 

Volgens Ebay: PayPal = meer buitenlandse kopers + hogere prijs > meer winst.

 

Hangt misschien af van de categorie. Voor ons maakte het totaal geen verschil, plots wel een heleboel extra kosten voor PayPal. Een euro hier, een euro daar. Niet veel. Maar tel maar op als je iedere maand een paar honderd items verkoopt. Maanden gehad dat we € 150 betaalden enkel aan PayPalkosten. Met daarnaast nog een heleboel Ebaykosten.

 

Kan je misschien zeggen dat we dit als kosten kunnen inbrengen in onze boekhouding. Feit is dat dit een kost blijft. Ik ben een kleine zelfstandige. In deze tijd van economische crisis is het al moeilijk genoeg. Onnodig onkosten kan ik missen als kiespijn. PayPal is trouwens typisch voor Ebay. We verkopen niet meer via Ebay. Buiten Ebay is het slechts zeer uitzonderlijk dat we vraag krijgen om met PayPal te betalen.

 

Onlangs kregen we een bestelling uit de UK wat zeer uitzonderlijk is. Die heeft dus via overschrijving in € betaald. Wil zeggen dat die rond de € 20 kosten gehad heeft voor de overschrijving nota bene voor een item van € 30. Die heb ik zelf gemaild dat die de volgende keer gerust via PayPal kon betalen. In dit geval is PayPal effectief veel sneller, gemakkelijker en een stuk goedkoper voor mijn klant. Maar vind het voor de rest overbodig. Zelfs overschrijvingen uit de buurlanden ontvangen wij binnen de 24u.

 

Trouwens als een koper persé met PayPal wil betalen omdat die mij niet vertrouwt, waarom zou ik die dan vertrouwen dat die nadien geen geschil indient bij PayPal?

 

VInd je misschien erg dat ik zo denk. Mijn broodwinning hing vroeger volledig af van Ebay. Met alle nieuwe regels wordt je als verkoper al gestraft als je nog maar ademt. Als ik een mail kreeg van een koper durfde ik die bijna niet meer opendoen want dat was gegarandeerd miserie.

 

Hoe ver ze het bij Ebay gebracht hebben. Vandaag postte ik een pakket. Koper had betaald voor een pakket boven de 2 kg. Toen ik dat postte woog het minder dan 2 kg, dus ik heb die een stuk van de verzendkosten terugbetaald. Als die verkoop nu op Ebay gebeurd was, de koper had via PayPal betaald en ik had die via PayPal een gedeeltelijke terugbetaling gedaan, dan kreeg ik als verkoper een defect. 2% defecten = status van topverkoper kwijt = minder zichtbaarheid = minder verkoop = 20% korting op Ebaykosten kwijt.

 

Reden voor mij persoonlijk? Had hier mijn redenen om als verkoper weg te gaan op Ebay. Ben uiteindelijk weggegaan  niet omdat ik dat zelf wou, maar omdat Ebay voor mij de situatie onmogelijk maakte (en nee ben niet geschorst of zo).  Dus ik wens ook niet langer gebruik te maken van PayPal tenzij het niet anders kan, wetende dat (voorlopig toch nog) Ebay en PayPal hetzelfde bedrijf zijn.  Dus als ik via PayPal betaal, sponsor ik onrechtstreeks Ebay. Na al het bloed, zweet en letterlijk tranen gun ik die niets meer...

Bericht 8 van 13
laatste antwoord

Wat zegt de wet over het al dan niet aanvaarden van paypal als betalingsmethode ?

Zoals al werd gezegd kan PP idd een zeker risico inhouden voor de verkoper, maar slechts een kleine % maakt misbruik van die bewuste koperberscherming. Voor mij als koper is het alleszins een zekerheid en dat is reeds tweemaal bewezen: vorig jaar een item gekocht in Thailand, betaald met PP; Dat kwam maar niet aan en mails bleven onbeantwoord, dus na zes weken claim ingediend bij PP en plots kreeg ik bericht van verzending! Dan heeft het nog drie weken geduurd eer ik het had.

Begin dit jaar een aankoop in het VK, betaald met PP en ook weer na drie weken nog niks aangekregen, verkoper begint me aan het lijntje te houden... hij was het vergeten, hij had nog geen tijd, zijn vader was ziek en meer van die onzin. Op de valreep dus toch maar claim ingediend. Verkoper gaat plots beweren dat het al weken geleden was opgestuurd... ik heb het nooit gezien maar wel mijn geld teruggekregen. En nu wordt het afwachten, vorige week een bestelling gedaan in Nederland, betaald met PP, bestelling kwam keurig aan maar ze was onvolledig! Vriendelijk mailtje gestuurd naar de verkoper dat er twee items ontbreken, tot nu toe nog steeds geen respons... dus ja, als hij graag een claim wil?

Ik gebruik PP altijd als ik het buitenland koop, het gaat zelfs zover dat ik niet meer koop bij buitenlandse handelaars die geen PP aanvaarden... het is gemakkelijk, het gaat snel, het is goedkoop (gratis voor de koper) en het is veilig.

En verkopers die traceerbaar verzenden moeten zich volgens mij toch geen zorgen maken over PP.

Bericht 9 van 13
laatste antwoord

Wat zegt de wet over het al dan niet aanvaarden van paypal als betalingsmethode ?

Wel voor aankopen in het buitenland is PayPal ideaal. Dat buitenlandse kopers me met PayPal betalen daar heb ik ook nooit problemen mee gehad. In meerdere gevallen schoof ik zelf PayPal naar voor als betaalmiddel.

 

Bericht 10 van 13
laatste antwoord