mikmak:
gebrek aan grondstoffen, voedsel en water lijken me dringender.
Juist! Daar ga ik helemaal mee akkoord.
Zojuist weer een leuk, wetenschappelijk, bericht gelezen. We gaan een kleine ijstijd tegemoet.
🙂
Opwarming? Aarde koelt komende 20 jaar af!
dinsdag 12 januari 2010 21:21
Volgens klimaatwetenschapper Mojib Latif duidt de extreme kou op het noordelijk halfrond op een periode van 'global cooling', de afkoeling van de aarde. Van opwarming van de aarde is dus voorlopig geen sprake.
De wetenschapper voorspelt een ijstijd.
Climategate
Opvallend is dat Latif een belangrijk lid is van het klimaatpanel van de Verenigde Naties (VN), de IPCC. Die club is normaal niet zo klimaatsceptisch en komt altijd met onderzoeken waaruit zou blijken dat de temperatuur van de aarde snel groeit.
Professor Latif is verbonden aan de Kiel Universiteit in Duitsland.
Opwarming
Volgens de klimaatwetenschapper is de wereld aan een koude periode begonnen waarin de winters kouder zijn en de zomers minder warm. Dat melden Britse media.
Latif heeft een methode ontwikkeld waarmee hij temperatuur op duizend meter onder de zeespiegel kan meten. Op basis daarvan voorspelt hij de verkoeling die komen gaat.
Volgens de wetenschapper kan die periode zeker twintig jaar duren. De gletsjers en ijs zouden in die tijd niet meer zo hard smelten.
Climategate
Het VN-klimaatpanel staat erom bekend rapporten uit te brengen waarin de aarde in rap tempo opwarmt door toedoen van de mens. Dit wordt vooral veroorzaakt door onze CO2-uitstoot.
IPCC is sinds Climategate echter niet geheel onomstreden. Uitgelekte e-mails wezen uit dat de cijfers werden misbruikt om de klimaatproblemen groter te doen lijken dan ze in werkelijkheid zijn.
Latif steunt het IPCC nog wel in de opvatting dat CO2-uitstoot direct verband heeft met de wereldwijde opwarming van de aarde, maar zijn theorie laat volgens hem zien dat die opwarming de komende jaren wordt tegengehouden door deze 'mini-ijstijd'.
http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Wetenschap/255523/Opwarming-Aarde-koelt-komende-20-jaar-af.htm
Nemo me cohabitat inpuntem
Nemo me cohabitat inpuntem