Nee hoor, als je maar wel een correcte boekhouding voert en de BTW afdrachten doet.
Alleen betaal je dan wel iets meer voor de eBay kosten omdat de BTW dan door eBay aangerekend wordt.
Het is nog maar de vraag of dit louter via de letter van de wetgeving klopt...
Volgens de wetgeving dien je bij al je zakelijke aanbiedingen (m.a.w. handelswaar) duidelijk aan te geven dat dit om een zakelijke transactie gaat, met inbegrip van:
- je contactgegevens
- BTW-nummer
- Teruggaverecht
- Algemene Verkoopsvoorwaarden
Indien je gaat aanbieden als particulier verkoper op ebay, dan omzeil je al die plichtplegingen.
Nog dit: de ebay-kosten zijn dan inderdaad met inbegrip van BTW, gefactureerd door ebay.
Doch deze zijn dan aan het Luxemburgse tarief en deze kan je niet verwerken via je gewone BTW-aangifte maar dienen gerecupereerd te worden via andere kanalen.
Tot voor dit jaar diende je dit te doen in het land waar deze geïnd werden (in casu: bij ebay-facturen dus in Luxemburg) wat een heel omslachtige procedure was, doch ik meen dat dit sedert begin dit jaar enigszins aangepast is.
Aangezien ik zelf niet werk met buitenlandse facturaties incl. BTW, weet ik de exacte nieuwe procedure niet 100%.
Misschien kunnen anderen hier helpen?