annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

rekent de Post illegale kosten aan?

Vandaag kreeg ik een pakje aan uit de USA, een geschenk met een waarde onder de 45 euro, waar dus wettelijk geen duanekosten op moeten betaald worden. Toch moest ik er 10 euro taks op betalen. Het bleek niet door de douane te komen, maar het was DE POST zelf, die oordeelde dat ze het recht hebben om OP ELK PAKJE dat buiten de EU ons land binnen komt, 10 euro taksen te mogen eisen. Nergens vind ik daar iets van terug op hun website en ze kunnen me ook niet zeggen binnen welk wettelijk kader ze dat doen. Met andere woorden: de post maakt misbruik van de douanediensten. Blijkbaar zien die ook geen cent van die 10 euro. Het is louter voor DE POST zelf! Met andere woorden: de post steelt op die manier en ik voel me gedupeerd. Zijn er hier nog mensen in dezelfde situatie? Persoonlijk vind ik de De Post bij deze veroordeeld mag worden, voor het niet naleven van onze importwetten en ik hoop dat er genoeg mensen zijn die mijn oordeel delen, zodat deze diefstal eindelijk stopt. Het is niet bevorderlijk voor de internationale (internet) handel en nog minder voor het imago van de douane, de post en het imago van ons land in het generaal. Het wordt hoog tijd dat men daar iets aan doet.

-- Bewerkt door martijn@ebay.com om 28 Oct 2010 12:47 CEST
Bericht 1 van 55
laatste antwoord
54 ANTWOORDEN 54

De Post rekent illegale kosten.

Zou het geen gat in de markt zijn om de pakketten van buiten de EU en bestemd voor Belgen naar mijn Nederlandse adres te laten sturen?
Die 10 euro die De Post aanrekent wordt dan zo-wie-zo al bespaard en bovendien controleert de Nederlandse Douane zeker niet ELK pakket op inhoud en waarde. 🙂

Welke bezwaren zouden hier aan kunnen kleven?

"If my thought-dreams could be seen, they'd probably put my head in a guillotine..."

Nemo me cohabitat inpuntem
Bericht 21 van 55
laatste antwoord

@ zowiedot : met alle respect, maar 'k heb niet de indruk dat u de kern van de zaak eigenlijk begrijpt.

Het komt er inderdaad op neer dat de Post misbruik maakt van zijn machtspositie :

1. wil ik mijn pakje ontvangen, dan moet ik betalen. Geen keuze.
2. Op geen enkel moment wordt de afzender noch de ontvanger geinformeerd dat hij/zij extra zal moeten betalen.

En kom nu niet af met te verwijzen naar de gids van de Post, of nog beter, lees die gids eens aandachtig om inderdaad tot de conclusie te komen dat de Post hier zijn boekje te buiten gaat (al dan niet wettelijk geregeld). Er staat duidelijk dat er (ik citeer)

"geen douanerechten, BTW, noch kosten inzake
douaneformaliteiten betaald moeten worden
:
> Zendingen uit een land buiten de Europese Unie met een globale waarde
van niet meer dan € 22, met uitzondering van alcoholische producten,
parfum en toiletartikelen, tabak en tabaksproducten.
> Niet-commerciële zendingen uit een land buiten de Europese Unie,
verzonden door een particulier naar een andere particulier met een
totale waarde van niet meer dan € 45.

Dus die 10 euro in't geval van bridney lijkt mij onwettig en zelfs diefstal.
Bericht 22 van 55
laatste antwoord

Maar er staat ook:

OPGELET!
Wanneer de kosten voor het vervullen van de douaneformaliteiten hoger liggen dan de verschuldigde taksen, rechten en heffingen, dient u alleen een forfaitair bedrag van € 10 te betalen voor presentatiekosten inzake douaneformaliteiten.

En omdat de douane uitmaakt of er taksen, rechten en heffingen betaald dienen te worden, waarbij het niet uitmaakt wat de verkoper op het CN22 of CN23 formulier aan waarde heeft opgegeven, kan de ontvanger dus altijd de pineut zijn.

Het zou dus zomaar kunnen zijn dat in het geval van bridney er eigenlijk € 1 aan taksen, rechten en heffingen zouden moeten worden betaald.
Maar omdat de kosten hoger liggen, n.l. € 10, dient er € 10 betaald te worden.

En zo kan De Post op een legale manier € 10 aanrekenen op vrijwel elk pakketje waarbij geen factuur in een documententas op het pakket is geplakt.

"Backseat drivers don't know the feel of the wheel, but they sure know how to make a fuss."

Bericht 23 van 55
laatste antwoord

"Maar er staat ook:

OPGELET!
Wanneer de kosten voor het vervullen van de douaneformaliteiten hoger liggen dan de verschuldigde taksen, rechten en heffingen, dient u alleen een forfaitair bedrag van € 10 te betalen voor presentatiekosten inzake douaneformaliteiten."

En daar ligt dus volgens mij het probleem : nergens, maar dan ook nergens heeft de klant zicht op het feit of jouw pakketje al dan niet aangeboden is. Ik heb het zelf al meerder keren voorgehad, en telkens is het zoeken naar een "bewijs" dat jouw pakketje aangeboden is bij de douane : geen stempel, geen 'sporen' van openmaken van het pakketje, niks... dus de Post kan standaard die 10 euro aanrekenen en als klant betaal je ofwel krijg je je pakketje niet. Dat vind ik er zo schandalig aan.
Bericht 24 van 55
laatste antwoord

Dat is niet schandalig, dat zijn de regels hier.
Daarom laat ik mijn aankopen naar NL sturen. ;-)

"Backseat drivers don't know the feel of the wheel, but they sure know how to make a fuss."

Bericht 25 van 55
laatste antwoord

Ook ik heb een pakketje t.w.v. €19,-- ontvangen uit de USA (een goedkoop horloge) en moest €10 aanbiedingskosten aan de post betalen. De douane had het pakketje wel geïnspecteerd maar er was blijkbaar niets mis mee. Ik laat in het vervolg alles maar in Ned. aankomen. DE POST schiet z'n eigen in de voet!
Bericht 26 van 55
laatste antwoord

Je kan steeds het volgende doen:

1. stuur een e-mail naar De Post met de vraag van op welke wettelijke basis die 10 euro aangerekend wordt en vraag hierbij ZEKER of dit een toepassing van enige BTW regel is;

2. na antwoord vanwege De Post stuur je dit antwoord door naar de FOD Financiën met de vraag op welke wettelijke basis dit bedrijf jou €10.00 euro aanrekent en vermeldt hier ZEKER dat je nadat je op deze vraag een antwoord ontving je ganse dossier zult overmaken als klachtdossier naar de Europese Commissie omdat het jou onwettelijk lijkt dat er kosten aangerekend worden voor het openen van een BTW dossier zonder dat er enige BTW verschuldigd is.

Indien je zo ver zou moeten gaan van effectief je klacht over te maken naar de Europese Commissie moet je dat wel doen na 30/11/2009 omdat per 1/12/2009 alles voorzien in het Verdrag van Lissabon van toepassing wordt en één van de zaken die daar uit voortkomt is juist die klachtmogelijkheid bij de Europese Commissie inzake onderwerpen die een Europese bevoegdheid hebben.

http://ec.europa.eu/youreurope/nav/nl/citizens/services/eu-guide/enforcing-rights/index_nl.html#11454_11

lees hiervoor het deel 'KLACHT BIJ DE EUROPESE COMMISSIE' (BTW IS een Europese bevoegdheid).

http://ec.europa.eu/community_law/your_rights/your_rights_forms_nl.htm -----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
-----
“Enlighten the people generally, and tyranny and oppression of body and mind will vanish like evil spirits at the dawn of day” (Thomas Jefferson)

"Longum iter est per preaecepta, breve et efficax par exempla!" (Seneca)
Bericht 27 van 55
laatste antwoord

Ik heb vandaag een klacht gedeponeerd bij de ombudsman voor de postsector: http://www.ombudsman.be/diensten.aspx?trefwoord=168 . Reactie zal ik op het forum zetten. thijs13kat
Bericht 28 van 55
laatste antwoord

Prima idee, zowel het deponeren van de klacht als de intentie van het resultaat op het forum te vermelden.

If voting changed anything, they'd make it illegal.(E.Goldman)

If voting changed anything, they'd make it illegal.(E.Goldman)
Bericht 29 van 55
laatste antwoord

Dat is een prima idee. Ik ga dat ook doen. Ik ben het al zo lang zat dat De Post hier legaal de boel aan het besodemieteren is en ik daarom al mijn aankopen maar naar Nederland laat sturen.

Heel goed idee. Bedankt voor de link.

Bericht 30 van 55
laatste antwoord