annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Garantie bij groothandelaars

Eind november kocht ik een dure horloge bij een buitenlandse verkoper.


Het item kwam in goede staat aan, maar na 7 maanden begaf de horloge het en het is niet de batterij. Blijkbaar is er een fabricagefout, die nu pas aan het licht komt.



Normaal weet ik dat als je bij een juwelier zulke horloge koopt, je 2 jaar garantie hebt op fabricagefouten en ik contacteerde daarom de verkoper, gezien ik merkte dat hij het garantiebewijs niet ingevuld had.



Nu antwoord de verkoper dat hij groothandelaar is en dus geen garantie kan geven, maar dat hij als goodwill al zijn artikelen 90 dagen garantie tegen fabricagefouten geeft.



Die 90 dagen zijn dus om en ik heb dus meer dan 120 euro betaald voor een horloge die dus kapot is en nog meer aan herstelling gaat kosten.



Ik dacht anderzijds dat verkopers verplicht waren de wettelijke garantietermijn van de fabricant dient te respecteren en dat is volgens de papieren 2 jaar.



Volgens hem is er dus geen sprake van garantie. Het is wel een origineel merkhorloge van DKNY en ik zou dus normaal 2 jaar garantie moeten krijgen, maar de verkoper weigert die dus te geven.



Wat kan ik best doen?

Bericht 1 van 27
laatste antwoord
26 ANTWOORDEN 26

Re: Garantie bij groothandelaars

Hier een mail van de verkoper:



"Our 90 days warranty policy comply with eBay policy and it is legal, we confirmed that many times with our account manager.

We are not DKNY authorized dealer, therefore the DKNY warranty note that comes in the box will not be honored by DKNY.

We are receiving all of our items from a large distributor in the USA.
Our items are brand new and come with the original box and paperwork.

You have contacted us trough our German eBay store. We also have an eBay store on eBay UK. If you have bought your item from there, you can also contact us through our eBay UK store.

Thank you for your understanding.
Feel free to email us if you have any further questions."

Bericht 11 van 27
laatste antwoord

Re: Garantie bij groothandelaars

martijn@ebay.com
Community-lid

Hoi keltia_77,


 


Indien u dat wenst kan u de merkeigenaars over ons VeRO programma inlichten:


 


http://pages.benl.ebay.be/help/tp/programs-vero-ov.html


 


Als het over illegale import zou gaan dient u de bevoegde overheidsinstanties in te lichten.

-- Bewerkt door martijn@ebay.com om 29 May 2012 11:40 CEST
Met vriendelijke groet,
Martijn
Bericht 12 van 27
laatste antwoord

Re: Garantie bij groothandelaars

Beste Keltia,


 


toch even opmerken dat parallelimport daarom niet illegaal is ... al zou de oorspronkelijke producent dat nog zo graag willen.


 


Wat WEL onwettelijk kan zijn, is het feit dat mogelijk europees voorgeschreven garantietermijnen niet worden nageleefd.




Bericht 13 van 27
laatste antwoord

Re: Garantie bij groothandelaars

hughwitte
Community-lid

Gemeenschappelijke wetgeving in EU landen. Zakelijke verkoper die aan een consument verkoopt met een vaste prijs aanbieding: 


Als u iets koopt bij een online verkoper in de EU, hebt u recht op twee jaar gratis reparaties of vervangingen als een product defect blijkt of niet overeenstemt met de beschrijving, net als wanneer u iets koopt in een winkel.


 De verkoper staat altijd garant voor door hem verkochte producten, en in sommige EU-landen kunt u ook de fabrikant aanspreken op gebreken.


http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/online-shopping/when-things-go-wrong/index_nl.htm


http://europa.eu/youreurope/citizens/shopping/shopping-abroad/guarantees/index_nl.htm


 U kunt de taal veranderen rechtsboven op de pagina.

mvg

_____hughwitte________________
Bericht 14 van 27
laatste antwoord

Re: Garantie bij groothandelaars

Mag ik suggereren om op puur zakelijke en VRIENDELIJKE toon de koper te mailen, dat U nota neemt van het feit dat hij U in functie van particuliere klant niet de garantie verleent die hij als leverancier volgens de europese regelgeving ter zake dient te geven, en dat U daarom een vordering tot staking van zijn VOLLEDIGE activiteit overweegt in te dienen bij de Duitse plaatselijke overheden indien U geen deugdelijk antwoord krijgt binnen de 48 uur ?




Bericht 15 van 27
laatste antwoord

Re: Garantie bij groothandelaars

martijn@ebay.com
Community-lid

goeie tips van beide supergiftman en hughwitte

Met vriendelijke groet,
Martijn
Bericht 16 van 27
laatste antwoord

Re: Garantie bij groothandelaars

Ik heb de verkoper al verschillende keren vriendelijk aangesproken dat hij zijn wettelijke verplichtingen als verkoper niet nakomt.



Ik blijf vriendelijk, maar maak hem er op attent dat hij de eBay regels misschien niet overtreed, maar wel de wet op de handelspraktijken.



Hij blijft doen of zijn neus bloedt, naar stel wel vast dat hij geen DKNY meer op zijn Engelse account verkoopt.



Ondertussen heb ik antwoord gekregen van DKNY zelf dat ze het voor mij zullen onderzoeken. Alleen hebben ze helaas enkel een Amerikaans telefoonnumer, om hen verder op te contacteren.



Ik heb mijn betalingsbewijs afgeprint en ga eens horen bij een officiële DKNY dealer in mijn buurt. De fabricant wil me in ieder geval wel verder helpen, dus als het fabrieksgarantie is, zou een officiële dealer deze ook naar de fabriek moeten kunnen doorsturen met bewijs van mijn betaling.



Ik heb ook de gegevens van de verkoper en ga inderdaad eens in mijn beste Duits bij de Duitse diensten horen.

Bericht 17 van 27
laatste antwoord

Re: Garantie bij groothandelaars

speedsterboy1
Community-lid

Keltia, is niet slecht of aanvallend bedoelt he wat ik nu ga schrijven.


Maar je koopt dat horloge via internet en als er een probleem is ga je ermee naar een winkel in uw buurt, er misschien rekening mee houden dat die plaatselijke dealer u op die manier ook niet zo graag ziet komen al zullen ze u waarschijnlijk wel verder helpen.

Photobucket

Bericht 18 van 27
laatste antwoord

Re: Garantie bij groothandelaars

Ik ging in oorsprong een batterij laten vervangen, toen mijn horloge enkele dagen geleden stil viel. Daarvoor kan men volgens mij overal terecht. Men stak er een nieuwe batterij in en na 15 seconden viel ze weer stil.


Toen meldde men mij dat de horloge zelf defect was en daarom heb ik de verkoper gecontacteerd.


Natuurlijk maak je jezelf zo niet populair bij die winkel, maar je kan bv altijd zeggen dat je de horloge gekregen hebt of zo en je daar verder helpen, omdat de oorspronkelijke verkoper je niet wou verder helpen, nodigt dit uit om inderdaad in het vervolg meer uit te geven bij een officiële verdeler, dan nog eens online te kopen.


Nee, er is nog een model van DKNY dat ik mooi vind, maar ik ben niet meer van plan om zulke artikelen nog op eBay te kopen. Op dat punt is mijn vertrouwen weg. Ik geef liever meer aan dezelfde horloge, voor een betere service.


Eigenlijk koop ik electronica, gsm's, horloges en dergelijke liever in winkels dan op afstand, maar ik ken verschillende mensen die wel tevreden zijn van hun horloges van dat merk, dat ik de verleiding eens 1 keer niet kon weerstaan. En dat berouw ik mezelf nu.

Bericht 19 van 27
laatste antwoord

Re: Garantie bij groothandelaars

speedsterboy1
Community-lid

Is ook mijn idee, zal electronica altijd in de winkel kopen en dan liefst nog in de buurt, het minste prullen mee.


Heb zo ooit eens een dvd speler gkocht in de Macro omdat ik er toch voor één keer eens was en was goede prijs, na paar maanden stuk en dan kan je die hele rit terug + nog eens om af te halen, uiteindelijk dus meer kwijt dan aankoop in de buurtwinkel.

Photobucket

Bericht 20 van 27
laatste antwoord