annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Problemen met pakje uit de US, taks

Ik heb onlangs een DVD gekocht van een Amerikaanse koper. Toen het pakje aankwam moest ik nog 23 euro betalen, tax. Ik heb geweigerd en nu ligt het nog op het postkantoor.

 

In de beschrijving van de verkoper staat duidelijk dat de verzending inbegrepen is! Ik heb contact met hem opgenomen, maar krijg de indruk dat hij niet echt gaat tussenkomen in de kosten.

 

Dit is de 6e DVD die ik zo bestel en ik heb bij geen enkele dit probleem gehad.

 

Waarom komt er nu ineens wel tax bij? En is de verkoper in zijn recht?


Wat kan ik daar nu aan doen?

Bericht 1 van 9
laatste antwoord
8 ANTWOORDEN 8

Problemen met pakje uit de US, taks

Dit gaat niet over verzending maar over invoerrechten, btw en inklaringskosten.

Die zijn boven een bepaald bedrag altijd verschuldigd en de verkoper staat hier buiten.

Er worden vaak fouten gemaakt bij de vaststelling ervan, vandaar dat u vaak zonder kosten hebt kunnen invoeren.

Voor details zie hier: http://www.invoercalculator.be/

Bericht 2 van 9
laatste antwoord

Problemen met pakje uit de US, taks

Even een heel interesante vraag hierover,als ik een item koop voor 10 dollar,maar het item is nieuw en op het label staat 35 dollar,moet ik dan op de originele prijs van 35 dollar betalen of op de prijs van 10 dollar ?

Bericht 3 van 9
laatste antwoord

Problemen met pakje uit de US, taks

U betaalt een tax op de totale waarde van de aankoopsom + vervoerskosten.(vermeld op de factuur)
Boven een waarde (ik dacht €50,00) kan dit aardig oplopen.
Bericht 4 van 9
laatste antwoord

Problemen met pakje uit de US, taks

Bedankt voor de handige info.

 

Ik ben er gewoon van geschrokken. Het gaat om een DVD, die heb ik 45 dollar (met verzendkosten bij) betaald, en nu moet ik 23 euro taks betalen. Ik vind dat eerlijk gezegd een beetje absurd. De taks is praktisch even veel als de DVD.

 

Bovendien is dit al de 4e DVD die ik zo bestel en dit is de eerste keer dat dit voorkomt. Maar dit is dus normaal?

Bericht 5 van 9
laatste antwoord

Problemen met pakje uit de US, taks

Helaas, nog veel te weinig mensen weten dat je serieus invoerrechten moet betalen als je boven een bepaald bedrag komt.

 

ZIE DE INVOERRECHTEN CALCULATOR,  er staat een link in dit draadje.

 

Weet dat je nog eens extra 10 euro aan de postbode moet betalen.

 

We zouden geen Vlamingen zijn om dit te proberen omzeilen, vraag aan de verkoper om de prijs laag te zetten op de papieren, kan helpen.  Meer zeg ik niet.   ,-)

 

 

Bericht 6 van 9
laatste antwoord

Problemen met pakje uit de US, taks

Pakje uit de vs of china of alles van buiten Europa als gift laten verzenden of voor een aankoopwaarde + verzending tot 22 euro. Als het boven 22euro is komen er douanerechten, invoerbelastinen en extra portkosten bij. Ook als het een cadeautje is van familie of relatie.

 

Bericht 7 van 9
laatste antwoord

Problemen met pakje uit de US, taks

Maar.... zelfs al is het verstuurd als 'Gift', én aangegeven onder een waarde van 22 euro... dan kan het nog zijn dat de douane uw pakje controleert. (Steekproefcontroles). Indien alles 'in orde is' (lees: er zit bijvoorbeeld geen "klomp goud" in van boven de 22 euro), dan nog dient u een forfaitaire vergoeding te betalen van 13 euro. Vroeger waren dergelijke controles op post uit de USA eerder sporadisch, maar de laatste 3 jaar lijkt het alsof bijna alles (toch 80%) op die manier wordt gecontroleerd om de staatskas extra te spijzen. (Cfr. de talrijke bijgekomen 'pestbelastingen' /maatregelen van Di Rupo).

 

Het is zelfs zo frappant dat men nu bij de douane precies handen te kort komt om alles deftig binnen redelijke termijnen af te werken, waardoor paketten die per kerende brief moeten worden ingeklaard 'vergeten' worden en blijven liggen.... Na een maand wordt dat pakket dan gewoon naar de afzender teruggestuurd, zonder de bestemmeling maar iets te laten weten dat er überhaumpt een pakket voor hem lag te wachten....  Hoe dit mogelijk was of kon gebeuren kon de douane-helpdesk mij niet verklaren. (Behalve de schuld te verhalen naar zg; formaliteiten en documentnummers die de afzender al dan niet had gebruikt...)

 

MvG,

Gerd

 

 

Bericht 8 van 9
laatste antwoord

Problemen met pakje uit de US, taks

Waar die 23€ vandaan komt ik niet, als ik de calculator raadpleeg: 45$ aankoop, 0$ verzending kom ik op een meerprijs van nog geen 20€, tenzij de DVD vestuurd werd met een koerierdienst, die hanteren andere prijzen. Dit terzijde... ik lees hier veel foute bedragen: tot 22€ betaal je niks bij, tussen 22.01€ en 150.00€ betaal je een forfait 12€ aan Bpost en 21% BTW. (tarief van Bpost kan verschillen t.o.v. een koerierdienst)

Veel hangt ook af hoe de verkoper de DVD verstuurd, als brief of als pakket, via een postdienst of een koerierdienst en hoeveel hij invuld bij de "declaration value" ofwel "te declareren waarde".

Ik koop regelmatig kleinigheden in de US en in Hong Kong, dat wordt altijd per post verstuurd als "brief" zelfs al is het een doosje en ik betaal nooit iets bij! Die firma in Hong Kong geef als "declaration value" nooit meer aan dan 25$, dat is nog steeds minder dan 22€ zelfs al heb ik het item heel wat meer betaald. De manier van verzending (via post of koerier) bepaald ook de aard van de zending, kleine doosjes en grote omslagen, bij ons "niet genormaliseerde zendingen" genoemd is per definitie "briefwisseling" en daar mag de douane niet aankomen tenzij zij daar een hele goeie reden voor hebben, bvb bij verdachte zaken, als ze vermoeden dat er drugs ofzoiets inzitten... ook de douane heeft zich te houden aan ons "briefgeheim"!

Goed, even samenvatten: uw vorige zendingen zullen dus als brief en niet als pakket verstuurd zijn geworden en daarom betaalde je daarvoor niks bij en nu wel.

Bericht 9 van 9
laatste antwoord