annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Al dan niet geregistreerd als zakelijke verkoper

Het valt mij op dat er sedert een week toch heel wat verkopers hun account omvormden naar deze van een zakelijke verkoper.

Wat ik echter ook zie, is dat er bij velen geen "Informatie van zakelijke verkoper" of onvolledige informatie weergegeven wordt. In dit laatste geval gaat het niet zelden om het ontbreken van een BTW-nummer.

Ik hoop maar dat dit geen mensen zijn die het positieve van een zakelijk statuut uit de nieuwigheden opvissen, er geen rekening mee houdende dat dit verkeerde informatie doorspelen is naar ebay.
Dit kan grote consequenties hebben voor de betrokken personen daar ebay, net als iedere andere handelaar trouwens, jaarlijks een listing dient door te spelen aan de belastingsdiensten van die mensen die bij hen een zakencijfer behalen van +250 Euro op jaarbasis.
M.a.w.: als je maandelijks een gemiddelde ebay-kost hebt van 20 Euro, worden alle gegevens doorgespeeld naar de betrokken belastingsdiensten en zou dit wel eens de belastingsdiensten een onverwachte maar snelle hulp kunnen opleveren in het al zoveel keer aangekondigde (of het effectief ook al actief is, is nog een open vraag wat mij betreft) verhoogde toezicht op transacties via de veilingsite.

Wie aldus geen BTW-nummer heeft, zou ik toch aanraden hieromtrent eens goed te bezinnen! Weet waar je mee bezig bent en wat de mogelijke gevolgen kunnen zijn!
Ieder moet uiteraard voor zichzelf uitmaken of hij/zij dit risico wil lopen maar het gezegde "Bezin vooraleer je begint" is hier meer dan ooit van toepassing.


Photobucket - Video and Image Hosting



Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 1 van 30
laatste antwoord
29 ANTWOORDEN 29

Al dan niet geregistreerd als zakelijke verkoper

online-sanitair
Community-lid
Voor zover mijn informatie rijkt werd het Handelsregister en BTW nr samengebracht in één nummer nl. het ondernemingsnummer. Wanneer dit juist in voege is gegaan weet ik niet exact, maar weet wel dat de bestaande bedrijven een bepaalde overgangsperiode kregen om zich in orde te stellen. Men kan dit merken aan de 0 dewelke voor het BTW nr komt. En net zoals Supergiftman melde bestaat het HR niet meer en werd vervangen door het KBO.
Wanneer men aanpassingen aan zijn handelsactiviteiten wenst uit te voeren dient men zich bij het KBO te melden dewelke de aanpassingen aan 75€ uitvoerd. Aanpassingen van een beschermd beroep zoals vb. Electro technisch installateur zijn enkel mogelijk mits voorlegging van een diploma of bewijs van een bepaald aantal jaren ervaring.
Eigenlijk zijn we hier aan het afdwalen van het oorspronkelijk onderwerp nl. dat vele particuliere verkopers hun account omzetten naar een zakelijk account alhoewel deze niet over een BTW of ondernemingsnummer beschikken en ebay diet toelaat waardoor de zwarthandel en oneerlijke concurrentie in de hand wordt gespeelt.
Bericht 21 van 30
laatste antwoord

Al dan niet geregistreerd als zakelijke verkoper

En dan vergeet men hier te vermelden dat zakelijke verkopers ook in orde moeten zijn met de sociale wetgeving, dus sociale bijdragen moeten betalen.

m.


m.
Bericht 22 van 30
laatste antwoord

Al dan niet geregistreerd als zakelijke verkoper

posting 20 : Dus wat ik al die tijd al zeg blijkt te kloppen. Alleen heeft het kind een andere naam gekregen maar voor de rest blijft alles zowat bij het oude.
Dus jongens en meiskes, licht Uwen KBO maar in dat ge E-commerce wil doen!Weeral 75€ aan Uw kl"t"n!:-x.
Verder wijken we niet af van de topic, er word enkel verwezen dat het niet alleen om het BTWnr. gaat.

posting 21 : Dat is dus iets die elke zelfstandige hoort te weten.
Bericht 23 van 30
laatste antwoord

Al dan niet geregistreerd als zakelijke verkoper

joaquin-antique
Community-lid
En dan vergeet men hier te vermelden dat zakelijke verkopers ook in orde moeten zijn met de sociale wetgeving, dus sociale bijdragen moeten betalen.

En dat is niet te weinig.............. X-(





Nemo me cohabitat inpuntem
Bericht 24 van 30
laatste antwoord

Al dan niet geregistreerd als zakelijke verkoper

Toch weer niet iedereen bang maken, mensen !

Als zelfstandige in bijberoep betaal je zolang je effectieve jaarwinst niet hoger is dan 1300 eur helemaal niks aan sociale bijdragen.





Bericht 25 van 30
laatste antwoord

Al dan niet geregistreerd als zakelijke verkoper

En die sociale bijdragen krijg je later terug, als pensioen.

m.


m.
Bericht 26 van 30
laatste antwoord

Al dan niet geregistreerd als zakelijke verkoper

Daar ben ik dan met de dag minder zeker van, beste ;-)





Bericht 27 van 30
laatste antwoord

Al dan niet geregistreerd als zakelijke verkoper

Als zelfstandige in bijberoep betaal je zolang je effectieve jaarwinst niet hoger is dan 1300 eur helemaal niks aan sociale bijdragen.

En dan stel ik me hier de vraag waarom iemand dan nog zelfstandige in bijberoep wil zijn als zijn/haar jaarwinst niet eens de 1300 euro haalt.
Wat voor nut heeft het dan om al je vrije tijd (want dat is toch de tijd die iemand in bijberoep gebruikt om zijn zelfstandige activiteit te beoefenen?) in een zaak te stoppen om er dan niks aan over te houden???


Photobucket - Video and Image Hosting



Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 28 van 30
laatste antwoord

Al dan niet geregistreerd als zakelijke verkoper

Dat zal er dan van af hangen hoeveel tijd je erin steekt, zeker ...

Voor veel mensen is 1300 eur nog altijd een extra maandloon tot twee maanden pensioen! Het zijn hier niet allemaal grootverdieners en treinbaronnen hoor ! :^O :^O :^O

En zie het ook zo : als je een activiteit wil uitproberen en het slaat tegen dan zijn er ten minste geen potten gebroken ...

En lukt het dan toch dan vind ik het heel normaal dat een zelfstandige ruim 20% van zijn nettowinst moet afstaan aan sociale bijdragen.

Dat is nog altijd veel minder dan de te betalen rsz die afgaat van de totale loonlast van een werknemer.

De zelfstandige krijgt er natuurlijk wel veel minder voor in de plaats.





Bericht 29 van 30
laatste antwoord

Al dan niet geregistreerd als zakelijke verkoper

Sommige bijberoepers betalen wel 1200 euro per jaar aan sociale bijdrage, zoals ik, en wat krijg ik daarvoor in de plaats als ik met pensioen ben, juist nada,niks.
Klaag ik daarover, nee want Belgen zijn sociale mensen.........
Bericht 30 van 30
laatste antwoord