annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Voor degenen die het nog niet weten: op 20 augtustus wordt er een nieuw feedbacksysteem ingevoerd:

 

http://sellerupdate.benl.ebay.be/spring2014/new-seller-standards 

 

Naast het sterrensysteem heeft Ebay nu iets gevonden om zijn verkopers nog meer te straffen: DEFECTEN.

 

* 3 sterren (vroeger maar 1-2 sterren) = defect

* neutrale feedback = nu geen enkel gevolg > vanaf 20 augustus wordt dit een defect

* dank zij de vele "verbeteringen" die Ebay doorgevoerd heeft wordt je als verkoper wel gedwongen om buiten Ebay te verkopen. Iets buiten  Ebay verkocht en per abuis vergeten te beëindigen op Ebay? > defect

 

En zo zijn er nog een miljoen andere redenen om u als verkoper een defect te bezorgen.

 

ZE ZIJN BIJ EBAY VAN LOTJE GETIKT

 

Ik denk dat ze nu echt wel alle verkopers willen wegjagen. Ebay stelt dit positief voor maar het nieuwe feedbacksysteem is een stuk strikter. Als je nog maar hoest, heb je al een defect. Ik ben zelf al een hele tijd gestopt met verkopen op Ebay. 99,99% positieve feedback en van de ene maand op de andere naar ondermaatse verkoper gedegradeerd voor net iets meer dan 1% lage sterrenbeoordelingen op objectbeschrijving. Was voor mij reden genoeg om de boeken hier dicht te doen.

 

Nu een nieuw feedbacksysteem dat nog wat strikter wordt. Tot hoeveel geschorste accounts gaat dat leiden?

 

HET NIEUWE FEEDBACKSYSTEEM IS VOLSTREKT ILLEGAAL

 

Als je meer dan 400 transacties hebt voor de afgelopen 3 maand wordt je voor de afgelopen 3 maand geëvalueerd. In het andere geval hanteeert Ebay een terugkijkperiode van 1 jaar (!). Ebay België is maar een kleine site en de verkoop gaat al niet goed meer, dus veel verkopers zullen beoordeeld worden voor de afgelopen 12 maanden.

 

EN PRECIES HIER KNELT HET SCHOENTJE...

 

Ebay voert op 20 augustus niet alleen een nieuw feedbacksysteem met nieuwe spelregels in, maar gaat deze spelregels direct met 3 à 12 maand terugwerkende kracht toepassen.

 

Een jaar geleden een neutrale feedback ontvangen? Slechts 3 op 5 sterren? Dan zal Ebay u daar NU voor afstraffen. Vanaf augustus zal je als verkoper voor iets gestraft worden wat op het moment dat je deze feedback ontving totaal geen probleem was.

 

VOLSTREKT ILLEGAAL...

 

Dat zou hetzelfde zijn dat vanaf augustus de max. snelheid van 120 naar 100 km/u verlaagd wordt en dat je een boete krijgt voor een controle van meer dan een half jaar geleden toen je 110 reed.

 

Ik ben geen jurist, geen advocaat. Ebay zal dit juridisch wel dichtgetimmerd hebben maar mijn gezond boerenverstand zegt me dat dit volstrekt illegaal is

 

MEER NOG....

 

Deze wijzigingen worden aangekondigd voor de verkopers. Aan kopers wordt niets gezegd. Die zijn zich van geen kwaad bewust als ze een neutrale geven omdat ze bv. vonden omdat de post er wat lang over deed om uw pakje te bezorgen. Voor de verkoper betekent dit een defect.

 

Ik vond het al niet kunnen dat een koper u een lage sterrenbeoordeling kon geven voor verzendtijd. Verzendtijd = tijd waarin je als verkoper het item verstuurd en niet de tijd die de post nodig heeft op uw pakje te bezorgen. Idem dito voor de verzendkosten. Waarom kan een koper u een lage beoordeling geven op verzendkosten als die op voorhand weet hoeveel de verzendkosten bedragen. Als je 100 feedbacks ontvangt en er is 1 koper die u een lage veroordeling geeft op de verzendkosten ligt het probleem dan bij de koper of de verkoper?

 

Op buitenlandse sites krijg je een defect als je een transactie volledig correct afhandelt. Een klant koopt een stuk kledij en wil dit retourneren omdat het niet pas. De verkoper accepteert de retour = defect omdat de klant uw product retourneert. Klant stelt via het interne mailsysteem een simpele vraag "wanneer hebt u mijn item verstuurd" en kiest als optie om de verkoper te contacteren "ik heb mijn objecte nog niet ontvangen". Hupsakee, weer een defect. Gewoon het stellen van die vraag opent automatisch een geschil en dit geschil = defect. Een klant opent een geschil wegens object niet ontvangen. Als correcte handelaar betaal je die terug en dat zou het probleem moeten oplossen? Mis poes... Het geschil werd geopend dus weeral een defect.

 

Ik weet dat de laatste voorbeelden niet van toepassing zijn voor Ebay België, maar zo werkt het al wel in het buitenland. 

 

 

MIJN EIGEN SITUATIE ALS VOORBEELD

 

Zoals vermeld ben ik zelf gedegradeerd naar ondermaatse verkoper voor net iets meer dan 1% lage beoordelingen op objectbeschrijving.

 

Dus je ontvangt 100 feedbacks en er zijn 2 kopers die een slechte beoordeling geven = 2% lage beoordeligen ofte 98% tevreden klanten. Daar mogen veel bedrijven een voorbeeld aan nemen.

 

Echter als verkoper weten we allemaal dat niet alle kopers feedback geven. Dus om aan die 100 feedbacks te geraken moet je 150-200 items verkopen. Met het huidige feedbacksysteem zijn 2 ontevreden klanten voldoende om u tot ondermaatste verkoper te degraderen. Kan leiden tot een beperking van uw account of zelfs schorsing. Heef tof als je professionele verkoper ben die zijn inkomen gedeeltelijk of geheel uit Ebay haalt.

 

Het nieuwe feedbacksysteem gaat een waar bloedbad creëren!!!

 

Nu lijkt het nieuwe feedbacksysteem op het eerste zicht minder strikt omdat je daar tot 5% defecten mag hebben. Het probleem is echter dat er veel meer criteria zijn die u defecten kunnen bezorgen. Dat is natuurlijk gans de bedoeling van dit systeem. Met het nieuwe systeem wordt het bijna onmogelijk om de status van topverkoper te behouden. Dus bye, bye 20% korting.

 

Helemaal de bedoeling van Ebay. Momenteel zijn er zo'n 40% van alle verkopers die topverkopers zijn. Dus 40% die van Ebay korting krijgt op hun verkopersfactuur. Oorspronkelijk waren de plannen van Ebay om slechts 20%-25% topverkopers te hebben. Ik betwijfel dat het er met dit nieuwe feedbacksysteem nog zo veel zullen zijn.

 

HET NIEUWE VERKOPERSDASHBOARD

 

Om ons als verkoper al vertrouwd te maken met het nieuwe feedbacksysteem krijg je als verkoper een dashboard te zien met uw verwachte verkopersprestaties vanaf augustus.

 

Wel ik heb hier een dik probleem mee!!! Dit dashboard toont me een overzicht van al mijn defecten voor afgelopen 12 maand. Ik kan op geen enkele manier checken of dit wel klopt. Het sterrensysteem is sinds jaar en dag anoniem dus ik kan enkel vertrouwen op de gegevens die Ebay me toont. Met al wat ik hier op Ebay al gezien en meegemaakt heb, heb ik geen enkele reden om deze gegevens wel te vertrouwen.

 

Zeker niet als ik zie dat er nu al fouten in zitten. Zelf heb ik een heleboel defecten voor transacties die ik geannuleerd heb wegens niet meer stock. Ja, er waren er zo een paar. Maar absoluut niet zo veel als Ebay mij toont.

 

Geen probleem zegt Ebay. Dit zijn slechts voorlopige schattingen.. We weten dat er nog bugs in deze raporten zitten. Er wordt aan gewerkt. Als Ebay weet dat de raporten die ons getoond worden fouten bevatten waren tonen ze dan die rapporten?

 

Een voorlopige schatten? Tarara!!! Ik krijg iedere maand te zien wat mijn verwachte verkopersstatus van volgende maand zal zijn. Met nog een volledige maand te gaan en nog geen nieuwe feedbacks ontvangen weet Ebay al wat mijn status volgende maand gaat zijn. En weet je wat? Ebay is nog NOOIT fout geweest.

 

CONCLUSIE

 

Als je nog geen alternatief voor Ebay gezocht hebt, is het hoog tijd om dit te beginnen zoeken.... zeker als professionele verkoper. Als professionele verkoper kan je onmogelijk nog uw vertrouwen in deze site leggen. Gans de site is al helemaal gericht op de koper en dat zal in de toekomst enkel nog maar verergeren.

 

Klant is koning. Volledig mee akkoord. Maar buiten Ebay kan ik als winkelier nog wel steeds mijn eigen wetten stellen. Op Ebay heb je als verkoper blijkbaar enkel nog het recht om uw Ebayfacturen te betalen.

 

 

 

 

Bericht 1 van 25
laatste antwoord
24 ANTWOORDEN 24

Re: Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Het "defectensysteem" is inderdaad een lachertje.

Ik heb het reeds meermaals gemeld, zowel via het forum als rechtstreeks naar ebay maar het lijkt weinig waarschijnlijk dat ze er iets aan zullen veranderen.

Zo kreeg ik defecten aangerekend voor geannuleeerde verkopen omdat ik zogenaamd niet kon leveren of aan anderen verkocht. De ware toedracht was echter dat het steeds ging om geannuleerde verkopen waarbij de koper niet betaalde...

 

Net hetzelfde met hun regelgeving omtrent verwijderen van feedback. Ik kreeg een negatieve van een koper die eerst niet betaalde, het uiteindelijk wel deed maar ik zogezegd zijn vragen niet beantwoordde... Ondanks het feit dat alles keurig te weerleggen was!

Bleek echter dat ook zijn mailadres niet klopte en hij dan ook verschillende van mijn eerste mails niet ontving.

Foute contactgegevens zijn volgens de ebay-regelgeving een duidelijke reden waarom feedback kan verwijderd worden maar dit bleek plots niet te helpen. Uiteindelijk werd de feedback alsnog verwijderd wegens één of andere duistere reden...

 




Photobucket - Video and Image Hosting
Bericht 11 van 25
laatste antwoord

Re: Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

eBay blijkt defect.

Bericht 12 van 25
laatste antwoord

Re: Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Ik begrijp ook totaal niet dat hier niet meer reactie op komt. De discussieborden op Ebay UK staan vol met klachten over gans dat defecten systeem. Dat Ebay zijn feedbacksysteem aanpast en verstrengt tot daar toe. Maar gewoon hun eigen regels niet meer volgen is wel een stap te ver.

 

Ik begin meer en meer te vermoeden dat Ebay dik in de miserie zit. Vorig kwartaal hebben ze voor de zoveelste keer op rij groeiende winstcijfer voorgelegd. Dat was het officieel. Op verschillend onpartijdige websites was er sprake van verlies.

 

Ebay heeft maanden geleden 9 miljoen dollar teruggebracht van het buitenland naar de States. Is blijkbaar een regel in de states dat daar 33% belastingen op moeten betaald worden. Dus direct 3 miljoen afgeven. Apple had ook eens geld nodig voor één of andere overname. Ze hadden die cash, maar die zat in het buitenland. Apple is toen een lening aangegaan omdat dit goedkoper was qua interestvoet dan de 30% belastingen.

 

Nu Ebay die 9 miljoen terughaalt uit het buitenland wetende dat ze daar 3 miljoen belastingen op moeten betalen. En dit in combinatie met een nieuw feedbacksysteem dat er enkel op gericht is top verkopers hun korting af te nemen waar er blijkbaar over lijken gegaan wordt. Ebay lijkt het zelfs niet meer nodig om hun eigen regels na te leven. En verkopers worden gevalueerd op foutieve gegevens die helemaal in het voordeel van Ebay.

 

Hier zit een reukje aan. De reuk van PURE WANHOOP...

Bericht 13 van 25
laatste antwoord

Re: Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Waarom komt hier niet meer reactie op?

 

Wel, in mijn geval omdat ik het MOE ben.

 

In die 5 minuten dat ik m'n ergernis uit kan ik beter die 5 minuten gebruiken om op een andere en betere verkoopsite 2 tot 3 artikelen te plaatsen.

 

Ik zit op delcampe en heb het daar tot nu toe goed naar m'n zin.  5% commissie maar, tot 99 gratis foto's, 0 euro zonder addertjes = gratis plaatsen en het gaat zeer zeer vlug.  Ook vernieuwen van de veiling is met 1 klik.  Zeer transparant systeem.

 

Zeer goede ondersteuning door Dimitri.

 

 

Johan

Bericht 14 van 25
laatste antwoord

Re: Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Wel bij mij net het omgekeerde. Ik heb hier steeds in het gareel gelopen. Als dank kreeg ik een mes in mijn rug. Ik wou niet stoppen op Ebay. Ik werd door Ebay gedwongen. Geen geschorste account of zo, maar gans de situatie werd hier gewoon onmogelijk gemaakt voor mij. Ik verkoop niet meer op Ebay. Ben ook niet van plan om dat ooit nog te doen. Dus de tijd dat ik mijn mond dicht hou is voorbij.

 

Ik was hier trouwe bezoeker op het forum, maar posten deed ik nauwelijks of niet. Ik heb dat dat in het verleden een paar keer gedaan. Meerdere keren werd ik op een strafbankje gezet en zag ik mijn verkoop plots een tijdje sterk dalen. Dus kwam lezen, maar hield voor de rest mijn mond. Nu dus niet meer.

 

De enige reden waarom ik hier een nieuw accountje voor gebruik is dat ik buiten Ebay op geen enkele, maar dan ook geen enkele manier nog met Ebay wil gelinkt worden. Vroeger was ik een levend reclamebord voor Ebay. Nu nog steeds, maar niet meer voor het soort reclame dat Ebay wil hebben.

 

Ik weet dat veel verkopers er hetzelfde over denken en net hetzelfde doen. Als ik hier zo naar de verkoop zie, lijkt dat zijn effect niet te missen.

 

Ik heb zo nog een paar van die sappige weetjes over Ebay. Zal die bij tijd en stond ook nog posten.

Bericht 15 van 25
laatste antwoord

Re: Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

De allergrootste ergernis die bij mij op Ebay gekomen is, is dat ze artikelen er af gehaald hebben, totaal onterecht.

 

Ik heb 2 keer een onvervalst, geen namaak, artikel aangeboden, een keer een Delvaux handtas en dan eens een echte lege doos van een horloge van Cartier.  Ik had alle papieren van echtheid en was speciaal naar een winkel gegaan met de items voor zekerheid.

 

Ebay haalde deze items weg zonder boe of ba. Ik kreeg 2 keer een verwittiging dat ik de regels overtreden had.  Je staat tegen een muur, totaal geen hulp, hun wil is wet.

 

Ik heb me nooit kunnen verdedigen, je haalt toch nooit gelijk.

 

Nadien krijg je dan zo'n soort enquete of je goed geholpen bent en moet je alle regeltjes eens overlezen om de volgende keer in het gareel te lopen.

 

Die frustratie zit er nog steeds in bij mij.

 

Maar goed, zal er niet te veel woorden meer aan vuil maken.  Ik zoek en zoek en zoek welk artikel ik alsnog zou op ebay plaatsen maar vind niets, dit wetende dat ik hier meer dan 10000 brocante en antiek goederen in m'n winkel staan heb.   Zelfs 15 eurocent is me te veel aan plaatsingskost, kan het niet helpen, het voelt zo wrang aan.

 

Johan

 

 

Bericht 16 van 25
laatste antwoord

Re: Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Ik ben ooit één keer een discussie aangegaan met eBay over korting die ze me niet gaven hoewel ze dat wel zouden moeten doen volgens hun eigen regels. Dat was duidelijk een brug te ver. Op geen enkele manier kon er ook maar iets van argumenten uitgewisseld worden. Als je de boeken van Kafka kent, nou dat kwam dichtbij. Daarna heb ik het nooit meer geprobeerd.

Het enige voordeel van eBay is de trafiek, voor de rest is het allemaal *bleep*. Ook ik probeer andere sites en opties uit.

 

Bericht 17 van 25
laatste antwoord

Re: Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Wel dan ben je dat voordeel ook kwijt. Als je ziet hoe weinig hier verkocht wordt ivm vroeger dan lijkt Ebay wel een spookstad.

 

Prijzen liggen ook nergens zo laag als op Ebay. Vroeger was het net omgekeerd. Ebay had het verkeer, de kopers en prijzen die hoog genoeg waren om alle kosten ruimschoots te compenseren.

 

Nu zet je iets op Ebay en mag je blij zijn dat uw item na een paar dagen een paar keer bekeken is. Als ik iets op 2dehands.be zet heb ik na 1 uur vaak meer views dan na 1 week Ebay.

 

Nu geen verkeer, veel minder verkoop en prijzen zo laag dat er nauwelijks nog winst te maken wordt. Dan vanaf 20 augustus een 20% stijging van de kosten. Bedoeling van Ebay is duidelijk geen enkele topverkoper overhouden.

 

De realiteit is echter dat zelfs als ik hier nog steeds zou verkopen ik zelfs met de extra 20% VEEL minder aan Ebay zou betalen dan voordien. De grootste Ebaykost zijn uw verkoopscommissies. Met dank aan de vele "verbeteringen" was onze omzet op Ebay meer dan gehalveerd. Zefls met 20% meer zou ik veel minder betalen dan een jaar of 2 geleden. En gezien we niet meer verkopen op Ebay, krijgt Ebay van ons geen cent meer.

 

Alle veranderingen hebben deze marktplaats compleet kapot gemaakt. En zoals steeds. In plaats van het probleem bij de wortel aan te pakken gaat Ebay wat nieuwe regeltjes bedenken om nog meer verkopers weg te jagen waardoor het probleem alleen nog erger wordt.

 

Eén van de volgende wijzigingen waar je u aan mag verwachten is verkoopscommissie betalen op uw verzendkosten. Is al het geval in de US en UK. Is nu ingevoerd voor Frankrijk en Duitsland. Zal niet lang duren voor dit ook voor andere Ebaysites ingevoerd wordt.

Bericht 18 van 25
laatste antwoord

Re: Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Een van de natte dromen van Ebay is dat de koper aan Ebay moet betalen.   Dan krijg je als verkoper het bericht dat het geld gestort werd, dan moet je eerst versturen, dan moet de koper berichten aan Ebay dat hij het ontvangen heeft, pas dan zal Ebay "het overschot" naar de verkoper storten.

 

 

Bericht 19 van 25
laatste antwoord

Re: Het nieuwe feedbacksysteem is onwettig!!!

Inderdaad. Dat systeem is een jaar of 2 geleden uitvoerig getest op Ebay Duitsland en ei zo na ingevoerd. Tot het bijna zo ver was en de Duitse staat zich beginnen moeien is en een pertinente njet gegeven heeft.

 

Wat er van aan is weet ik niet. Maar gelezen dat meerdere verkopers daar failliet op gegaan zijn. Die werden door Ebay als Chinese vrijwilliger gebruikt. Die werden dus in het systeem geduwd waar hun kopers Ebay betaalden en Ebay nadien deze verkopers. Alleen... Ebay betaalde niet uit. Dat duurde een paar maand tot die verkopers geen centen meer haddeen en moeten stoppen zijn.

 

Enfin, dat is toch het verhaal dat ik online gelezen heb.

 

Mocht dit systeem op Ebay België ingevoerd geweest zijn was ik al veel langer gestopt met verkopen. Ik heb geen enkele reden om Ebay mijn centen toe te vertrouwen.

Bericht 20 van 25
laatste antwoord