op 04-03-2015 10:44
Beleid van Ebay: Gebruikers binnen Belgie die PP als betalingsmethode aanvaarden, mogen geen disclaimers maken met verzoek om over te betalen via bank. PP dient als veilig betalingsmiddel en mag niet afgeraden worden in de tekst. Als belgishe verkoper bent u niet verplicht PP te gebruiken, u kan ofwel PP weghalen uit de aanvaarde betalingsmiddelen of u kan uw objectomschrijving aanpassen.
Vraag aan mensen die iets afweten over onze handelswetgeving: Mag Ebay zomaar dit regelment opleggen?
Ik begrijp hieruit: je mag dus NIET zeggen in Uw tekst: "Wij vragen aan de koper om per overschrijving te betalen". Want met deze tekst raad je af om met Paypal te laten betalen.
Maar je mag ook de kosten niet doorrekenen van Paypal naar de koper.
Ik vind het allemaal een beetje eng.
mvg.
op 13-03-2015 00:38
Weten jullie wat ik dacht toen ik deze discussie las???
Wat een bende amateurs zitten hier eigenlijk te janken!!!
1. Een zichzelf respecterende verkoper zou heel goed moeten weten dat, als je via een internationale veilingsite verkoopt en een wereldwijde markt betreedt, je nu eenmaal Paypal nodig hebt!
2. Een niet-geautoriseerde betaling die terugbetaald wordt, kan je Paypal niet verwijten maar heb je enkel en alleen te danken aan de creditmaatshappijen als Visa en Mastercard.
3. Als een goede huisvader die zijn zaakjes ernstig beredeneert, zorg je ervoor dat je Paypalkosten ingecalculeerd zijn in je verkoopprijzen én hou je er rekening mee dat je X % risico loopt op jaarbasis dat er een claim komt waarbij Paypal je in het ongelijk stelt en je zal moeten terugbetalen... Die X% bepaal je uiteindelijk zelf maar zorg je dat je die ook doorrekent in je verkoopsprijzen.
4. Als je verstandig genoeg bent, dat bestaan er inderdaad truukjes om valsspelers te doorprikken. Eentje die ik al sinds jaar en dag toepas is trouwens de truuk die gu.spil hier aanhaalde: document laten invullen dat object niet ontvangen werd en dit zogenaamd doorspelen naar de post.
Zelfs gewoon doorgeven dat BPost ook niet-traceerbare zendingen via hun interne systemen opvolgen en kunnen terugvinden in het buitenland helpt soms!
OK, "professionele fraudeurs" hou je daarmee niet aan het lijntje maar toch zijn er nog steeds kopers die uiteindelijk bijdraaien bij dergelijke stappen.
5. Tot slot: blijven communiceren! En vooral via het eBay-berichtensysteem. Paypalmedewerkers kunnen alles wat daar beschreven staat, lezen. Vaak valt de bedrieger door de mand op een bepaald moment en dan hoef je in het geschil hier enkel naar te verwijzen om in je gelijk gesteld te worden.
Ik stel me tot slot de vraag of het internet en zijn verkoopssites niet veel would-be-verkopers gelokt heeft die graag hun graantje meepikken van de ganse e-commerce maar er eigenlijk beter niet aan begonnen waren...
Iedereen wil blijkbaar de baten maar de kosten? O wee...
Een gezonde bedrijfsstrategie... dat helpt echt hoor!
Eerst bezinnen en eens nadenken wat er op je af kan komen en met die wetenschap je werkwijze en prijszetting maken, kan echt veel helpen...
op 13-03-2015 00:48
Nog zo iets wat niet strookt met de waarheid maar hier wel verkondigd wordt: als een koper teveel verzendkosten betaalde (voorbeeldje uit onderstaande postings: betaalde voor +2kg terwijl er maar moest betaald worden voor -2kg) en je stort terug, dan krijg je helemaal geen defect! Die krijg je pas als je het betaalbedrag integraal terugbetaalt of je opent een "geschil" omdat je een object niet kan leveren en je op deze manier je eBay-kosten wenst te recupereren.
op 14-03-2015 20:12
@hetzijspoor schreef:Weten jullie wat ik dacht toen ik deze discussie las???
Wat een bende amateurs zitten hier eigenlijk te janken!!!
1. Een zichzelf respecterende verkoper zou heel goed moeten weten dat, als je via een internationale veilingsite verkoopt en een wereldwijde markt betreedt, je nu eenmaal Paypal nodig hebt!
2. Een niet-geautoriseerde betaling die terugbetaald wordt, kan je Paypal niet verwijten maar heb je enkel en alleen te danken aan de creditmaatshappijen als Visa en Mastercard.
3. Als een goede huisvader die zijn zaakjes ernstig beredeneert, zorg je ervoor dat je Paypalkosten ingecalculeerd zijn in je verkoopprijzen én hou je er rekening mee dat je X % risico loopt op jaarbasis dat er een claim komt waarbij Paypal je in het ongelijk stelt en je zal moeten terugbetalen... Die X% bepaal je uiteindelijk zelf maar zorg je dat je die ook doorrekent in je verkoopsprijzen.
4. Als je verstandig genoeg bent, dat bestaan er inderdaad truukjes om valsspelers te doorprikken. Eentje die ik al sinds jaar en dag toepas is trouwens de truuk die gu.spil hier aanhaalde: document laten invullen dat object niet ontvangen werd en dit zogenaamd doorspelen naar de post.
Zelfs gewoon doorgeven dat BPost ook niet-traceerbare zendingen via hun interne systemen opvolgen en kunnen terugvinden in het buitenland helpt soms!
OK, "professionele fraudeurs" hou je daarmee niet aan het lijntje maar toch zijn er nog steeds kopers die uiteindelijk bijdraaien bij dergelijke stappen.
5. Tot slot: blijven communiceren! En vooral via het eBay-berichtensysteem. Paypalmedewerkers kunnen alles wat daar beschreven staat, lezen. Vaak valt de bedrieger door de mand op een bepaald moment en dan hoef je in het geschil hier enkel naar te verwijzen om in je gelijk gesteld te worden.
Ik stel me tot slot de vraag of het internet en zijn verkoopssites niet veel would-be-verkopers gelokt heeft die graag hun graantje meepikken van de ganse e-commerce maar er eigenlijk beter niet aan begonnen waren...
Iedereen wil blijkbaar de baten maar de kosten? O wee...
Een gezonde bedrijfsstrategie... dat helpt echt hoor!
Eerst bezinnen en eens nadenken wat er op je af kan komen en met die wetenschap je werkwijze en prijszetting maken, kan echt veel helpen...
@hetzijspoor schreef:Nog zo iets wat niet strookt met de waarheid maar hier wel verkondigd wordt: als een koper teveel verzendkosten betaalde (voorbeeldje uit onderstaande postings: betaalde voor +2kg terwijl er maar moest betaald worden voor -2kg) en je stort terug, dan krijg je helemaal geen defect! Die krijg je pas als je het betaalbedrag integraal terugbetaalt of je opent een "geschil" omdat je een object niet kan leveren en je op deze manier je eBay-kosten wenst te recupereren.
Teins en deze situatie dan:
Een koper koopt bij een verkoper meerdere tiems en betaalt die allemaal apart dus ook verzendkosten voor ieder item. De verkoper stuurt alles samen op en doet via PayPal een gedeeltelijke terugbetaling op de verzendkosten.
Ik heb dozijnen post gelezen van verkopers die hiervoor wel degelijk defecten kregen. Eén stakker werd zelfs geschorst van Ebay wegens te veel defecten voor deze reden. Misschien niet van toepassing voor België maar wel degelijk realiteit in het buitenland. Ik ga hier geen link plaatsen, maar het volstaat om de fora op Ebay UK te gaan lezen.
Hoeveel aanbiedingen op Ebay zie je niet waarin verkopers vragen om NIET met PayPal te betalen ook al is dit tegen de Ebayregels. Bij u is PayPal misschien een essentieel onderdeel van uw business, maar het is duidelijk dat veel verkopers geen PayPal wensen te gebruiken wegens de kosten en de risico's en dit enkel aanbieden omdatt ze niet anders kunnen.
Dat er kosten en risico's aan verbonden zijn staat als een paal boven water. Internet staat vol met klachten. ga gewoon eens lezen op het forum op Ebay UK. Zou ook een andere site kunnen vermelden, maar ga ik hier niet posten want wordt stande pede verwijderd.